osaltat smör?
Bör man använda osaltat smör i efterrätter/bakverk om man inte vill tillsätta sötningsmedel?
Jag tänkte göra bläbärspajen jag hittade recept på här.
Den innehåller cocos, smör ägg kardemumma och blåbär. Jag är rädd att den smakar salt om man använder vanligt smör. Vad tror ni?

Jag skulle använda osaltat smör om jag var som du. Jag är lite känslig mot saltsmak..
Pajen låter mums iaf!
Ha det gott//Anna
Nuförtiden, efter över 1,5 år med LCHF, så använder vi osaltat smör. Sedan eftersaltar vi med jodberikat salt som har låg natriumhalt. Joden förångas annars, har vi fått lära oss. OM det behövs salt, vi som andra har blivit superkänsliga för salt. När vi gjorde kycklingfilé i ugn nu senast så glömde vi krydda överhuvudtaget och si, det vart precis lagom salt (de har antagligen tillsatt lite vätska med salt/socker för att öka vikten).

Jag tycker det är ofta svårt att hitta osaltat smör, och då det finns har jag bara sett 250 grams. Det blir ju både dyrare och lite opraktiskt då det går åt en del. Var handlar ni om ni hittat större paket?
Har aldrig brytt mig så mycket tidigare men nu vill jag gärna välja bort saltet till vissa saker.

Stora stormarknader har enkilosförpackningar ibland. Osaltat finns mig veterligen bara i 250 gram och 1 kilo. Jag köper 250 nån gång ibland, när jag behöver osaltat smör specifikt, som t ex i nämnda blåbärspaj, skulle bli för dyrt att bara köra osaltat till allt.
Jag är ganska känslig för salt, men kan inte påstå att normalsaltat smör är så salt att det påverkar negativt. Det brukar ändå vara en fördel att ha lite salt i efterätter.
Dock föredrar jag ändå ekologiskt smör framför vanligt, och då blir det normalsaltat ändå.
Valio säljer osaltat i 500 g förpackningar men jag ser inte det så ofta i butikerna efter att de introducerade smöret.
här har de nu valios saltade och osaltade

Jag frågade på Willys varför de bara har små paket osaltat, och fick till svar att det inte får bestämma sortementet själva och därför kunde de inte beställa större paket.
Har inte frågat på ica ännu, men det är kanske samma sak där?
Jag använder ekologiskt smör och det finns inte som osaltat. Det fanns ett tips här någonstans om att smälta smöret först och låta saltet sjunka till botten.
Jag använder det vanliga för jag känner ingen skillnad på dem, har alltid använt det vanliga både vid bakning och annat. Jag är dock inte känslig för salt på något sätt.
Tack för era svar, Jag använde osaltat smör och det blev en väldigt god paj

#11 har du ett recept att bjuda på fruktgumman?
Jag köper 1 kg osaltat smör på Willys för det är enda stället jag hittat det på.

Mojjan73
Jag bor granne med ett jätteWillys och där finns aldrig 1 kg paket eller osaltat! Då skiljer det sig säkert en hel del mellan butikerna och städerna….
marialan:Ja det verkar skilja sig tyvärr….. Jag hittar mitt i Örebro iaf men det är ju ändå konstigt att dom inte kan ha det i alla Willys butiker…

Vi har alltid använt osaltat smör och ny har jag också hittat smöret hos Willys i Falun i 1 kg förpackningar!
Vänliga hälsningar Stephan

Jag känner inte nån skillnad om jag använder osaltat eller normalsaltat, man kanske blir mer känlig ju längre man äter lvhf.

Som sagt så kan man få bort saltet om man sjuder smör och gör ghi av det. En bra lösning om det osaltade smöret är mycket dyrare. Så här brukar jag göra:
http://johannasrecept.blogspot.com/2008/04/ltt-stt-att-gra-ghi.html
använd den lilla "kedjan" här ovan där klistrar man in länken vid länkadress och skriver något förklarande ord vid länktext, så blir det klickbart!
Kedjan syns när man ska Kommentera inlägget, är värt att nämna. Jag ser den nu för första gången och är SÅ tacksam, Pennylane1 för din förklaring!
jag har gjort en speciell tråd med infon, men den har nog halkat inom synhåll… kanske ska puffa upp den då och då…