Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3779 ggr
mariasupernova
0

GI-pizza

Våran lokala pizzeria erbjuder pizza med GI-botten. Vad menas egentligen med det? Är det OK att äta någon gång ibland?

Försöker äta max 20g kolhydrater / dag. Unnar mig ibland vid födelsedag osv. Pizza är något jag äter högst ett par gånger om året.

[Pennylane1]
0

När det gäller LCHF så har det inte någon betydelse vilka kolisar det är, vi räknar snabba exakt samma som långsamma ju! (långsamma kolhydrater  = lågt GI )Så svaret bör bli det vanliga, du avgör själv hur mycket kolhydrater du kan äta.

goldcamilla
0

Det är säkerligen ingen LCHF-botten i alla fall eftersom mjöl inte är tillåtet. Kan tänka mig att den är gjord på fullkornsmjöl

marialan
0

Jag har ätit GI pizza och den jag åt var som vanligt fast degen var fiberrik. Bättre för oss som äter LCHF är det nog att beställa in en stor och äta allt utom botten.

Wtn3
0

Tja, om du ändå ska äta pizza är det antagligen bättre att äta GI-botten än en baserad på vitt mjöl, men en GI-botten innehåller inte radikalt färre kolhydrater än en vanlig, däremot färre snabba kolhydrater.

MissMullig
0

mariasupernova

Vore jag du skulle jag fråga pizzabagaren han bör ju veta vad degen innehåller

mariasupernova
0

Ok, har inte riktigt koll på det här med GI. Men jag tror jag skippar pizza är inte så förtjust i det!

Wtn3
0

Nej, är du inte förtjust i det ska du såklart låta bli helt och hållet, ska jag äta på pizzeria äter jag kebabtallrik med bara kött, grönsaker och tsatziki.

GI går dock kortfattat ut på att äta ungefär samma energifördelning som livsmedelsverket rekommenderar, men kolhydraterna ska vara långsamma, alltså mest fullkorn och grönsaker.

marialan
0

Hemma gör jag pizza helt utan botten - slänger bacon, korv, oliver + lite lök och paprika på plåten tillsammans med riven ost och det blir hur gott som helst. Gör det inte så ofta för det är stor risk för överätning!!!Glad

Låte svårt att be pizzerian göra samma sak i stenugn kanske…Obestämd

MissMullig
0

Hemlagad LCHF-pizza.

4 rejäla portioner:

0. Sätt ugnen på 200 grader C.

1. Knäck 12 hela ägg i en stor skål.

2. Låt 500g keso rinna av och tillsätt sedan detta till skålen med ägg.

3. Riv ost så att det blir totalt ca 8 dl och tillsätt även detta till skålen.

4. Ta fram en stavmix och mixa skålens innehåll ganska länge så att det blir jämn fin smet som är ganska trög flytande.

5. Smörj två ungsplåtat, häll på "smeten" och sätt in båda plåtarna i ca 10 minuter.

6. Skifta plåtarna och vänta ytterliggare 10 minuter.

7. Ta ut plåtarna och lägg på vald topping (t.ex krossade tomater, svamp, lök och ost)

8. Sätt in plåtarna igen och vänta tills det ser gott ut.

HerrKaos
0

Jag använder lembasbröd som pizzabotten..

MissMullig
0

HerrKaos

Det skall jag prova. Men det finns många olika recept på det. Något som är mer lämpat  av alla recepten?

HerrKaos
0

Grundreceptet 3 ägg, 3msk majonäs 3 dl finriven ost med tillägget fiberhusk funkar bra tycker jag.

MissMullig
0

HerrKaos

Oki får prova det då. Den jag gjort blir ju mer som pannkaka. Men räcker en sats till en hel långpanna av din då?

rottizz
0

Har jag ätit pizza ute så har jag valt en inbakad variant och bara ätit innehållet- smaskigt =)