Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5581 ggr
tokloppan-81
0

Helt ny

Hej hej!

Började med detta igår och har inte hunnit komma in i det ännu men har några frågor.

Får man ha buljong och soja i mat?

Hur reder man såser?

Tycker jag mår illa varje gång jag har ätit, vad kan d bero på?

Hur mycket ska man äta av varje och hur e lättast att hålla koll på att man får i sig d man ska?

Tacksam för hjälp

Pasi
0

Man väljer ju själv vad man får eller inte får äta.
Själv använder jag aldrig buljongtärningar eller liknande med smakförstärkare, utan gör egen eller kör med Bong fond som numera är fritt från den mesta skiten.
Sojasås använder jag till och från.

Sås kan redas genom:

1. Låta grädde koka ihop lite, gärna med extra fett för då tjocknar det fort.
2. Använder creme fraishe
3. Vispar äggulor med lite grädde och häller i den kokande såsen, som genast tas från värmen och får dra till sig i några minuter.
4. Gör sås med någon grönsak eller svamp. När den är klar så mixar man den hyfsat slät med stavmixer. Såserna kan bli fantastiskt goda på detta sätt.

Illamående kan bero på att du äter mer fett än du är van vid, alternativt för mycket protein och lite fett. Testa att ändra!

Försök att äta runt 1-1,5g protein / kg och dag…dvs 30-40g per måltid om du äter 3 ggr per dag och väger 80-90 kg (200g kött beroende på fetthalt och proteinhalt…kolla livsmedelsdatabas om du är osäker).
Lägg till så mycket fett att du märker att du håller dig mätt till nästa måltid.

pema
0

Jag brukar använda lite philiadelfia ost eller annan färskost för att få såsen tjockare.

För att ha koll på hur mycket man äter av fett, proteiner o kolhydrater kan man använda minmat.net, jag använde det nästan varje dag i början. Nu kollar jag bara nån gång ibland.

Har bara hållit på i 15 veckor.

frukaos
0

Jag mår fortfarande lite illa om jag äter för mycket fett. Speciellt på kvällarna. Jag brukar göra en smörig äggmjölk emellanåt. Tar jag en så'n på kvällen blir det nästan alltid lite ont i magen…

Doftliljan
0

Jag är också ganska ny, är inne på min andra vecka. Jag är väl rätt strikt och försöker hålla mig till mat med max 5 gr kolhydrater, men när det gäller Bong fond så använder jag det. kanske blir en matsked till flera dl sås. Det unnar jag mig. har faktiskt inte kunnat näringsvärde på flaskan.

Däremot måste jag kommentera illamåendet….Jag mår inte direkt illa, men får lätt sura uppstötningar av den här maten. Har inte haft sådana problem tidigare.

Lycka till!

MonicaHansen
0

På hemköp och andra butiker finns en bra japansk soja, tamari och en lantbuljong i pulver i burk som båda är bra innehåll med tanke på salt, socker och allt annat, märke Reneé Voltaire. Kostar lite mer men smakar desto mera och man kan snåla med det..

Annars är ju soja oftast gjort med mycket socker.. och många buljonger med mycket salt, och de i tärningar har oftast härdade fetter i sig som inte alls är nyttigt för kroppen..

ett alternativ till buljongen kan vara att skiva blekselleri i små bitar och ha i en påse i frysen, och få buljongsmak i maten med lite selleri, lite gul lök och kanske en tesked osötad senap?

Andra som har goda tips på smaksättningar?

jag småfuskar lite med Worchestersås, det tycker jag blir gott:)

tokloppan-81
0

Tack så mycket för era tips, e d normalt att man har huvudvärk nu i början?

Fetrik-Snubbe
0

Japp. Se till att du dricker ordentligt.

MimLan
0

Läs gärna i tråden Vanliga frågor & svar som finns bland de översta trådarna här till vänster.

nimh
0