Fet hårdost???
I recepten står det ofta att man ska använda riven ost av någon fet sort. Vad räknar man som fet ost när det gäller hårdost? Gräddosten brukar kanske vara ganska fet men den är i gengäld smaklös.
Vilken ost ska man välja - gärna färdigriven för latmasken trivs hos mig!
Många räknar fet ost som ost med minst 30% fetthalt, tror jag…
Själv använder jag mest cheddar, helst lagrad - men jag bor i England så den är lätt att komma över. Leerdamer, Emmenthaler och liknande är också väldigt goda! (Tror dom ligger runt 28%)
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.
Boxholmsosts gräddost tycker jag har mycket smak, men jag äter å andra sidan inte de där jättesmakrika ostarna. det är iaf 38% i den.

Jag gillar västerbottenost - fet och mkt smakrik

Vill du ha en fet ost som smakar mycket kan du ta en vällagrad prästost. En del färdigrivna har de blandat i en massa annat i tex potatismjöl, så kolla innehållet!!
Lagrad prästost, västerbottenost, svecia och cheddar! De är mina favoriter!
Västerbottenost finns ju färdigriven också.

Jarlsberg är också rätt ok, inte jättestark men goood

Citygros har Arlas St Olofs gräddost. billig men stor förpackning, god och en bra smältost
Jag föredrar riven Västerbottenost, det är smak i den. Jag köper hem den från Willys i 500 g förpackningar, alltid flera på en gång så att jag har hemma.

När ni föredrar ost utan tillsatser, så köper ni ein gräddost och lagra den själv i kylskåpet några månader.
Gruyere har 32% fett och är en jättegod ost - men extrem dyrt.
Vänliga hälsningar Stephan

Vänliga hälsningar Stephan

Västerbotten, absolut! Och även Cheddar - mums!

Falbygdens osts brännvinsost! Morfars special heter Den väl, tror jag.
Vet inte om den är superfet; men iallafall 28 % tror och och sååååå god!!!