Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-billiga-ingredienser
Läst 8937 ggr
Viktor-88
0

Rekommenderar COOP's fläsksvålar

Hejsan alla!

Jag sökte ganska friskt efter billiga återförsäljare av fläsksvålar strax innan midsommar. Kom efter goda tips härifrån i kontakt med COOP-Sisjön, ringde dom och lade en önskan på att de skulle köpa in fläsksvålar. Sagt och gjort, en vecka senare så ringde dom tillbaka och hade köpt in ett parti. Priset för oss konsumenter ligger på 19 kr/kg. Jag passade på och köpte 6 kg direkt på platsen. Då detta var en beställningsvara, så lär jag vara den enda förutom personalen som känner till den. Tänkte därmed tipsa er andra karnivorer om denna utomordentligt goda/billiga föda.
---------------------
Tillagning:

Svålarna kan tillagas på 3 sett:
-Vill man ha dom hårda så steker man dom på medelvärme länge. Med minimalt tillsatt fett. Konsistensen blir som rysk beef-jerky.vs.knäckebröd. Med lite extra salt så älskar jag det som snack dock. Åhh!

-Vill man ha dom mjuka och lena så steker man dom precis så lång tid som det tar för svålarna att ändra färg (inte lång tid alls m.a.o.). Konsistensen blir väldigt lättuggad och mer av fettet sitter kvar under skinnet, hence, fläsksvålar är faktiskt ganska fettsnåla redan från start.

-Vill man ha de typiska frasiga snacksen så friterar man dom intensivt med kokosfett i stekpannan. Tar mindre än 30 sekunder. Dom expanderar i storlek till 3~6 faldiga sitt ursprung och med rätt krydda så får man chips-aktiga kvarlevor. GOTT VÄRRE!

Jag tänkte beskriva det simplaste receptet för ett lyckat alt. 2. Tycker det lämpar sig väldigt bra för en vanlig middag á la LCHF.

Du behöver:
2 vitlöksklyftor
Valfri mängd fläsksvålar
Valfri mängd lök kokosfett (se bara till att svålarna verkligen dryper av fett när du lyfter dem ur pannan i ett senare stadie)
Salt
Peppar
Lite chili
Svartpeppar

Gör såhär:
Ta en sax och klipp fläsksvålen i strimlor. Det tar ett tag, men på 7 minuter så har jag lyckats klippa 500 gram svål till strimlor med en bredd om ca. en halv tagliatellesträng. Ju tunnare, ju mörare blir det.

Värm kokosfett i pannan så att det är helt flytande när svål-strimlorna åker i. Låt steka lungt till en början, tills hälften av alla strimlorna ändrat färg, i med lök och andra kryddor. Öka värmen, låt steka tills löken ser aptitlig ut, och svålarna ändrat färg.

Vid servering så kan man välja mellan att ta med allt flott som är i pannan, för att låta personen som skall äta svålarna fiska upp dem ur ett hav av flott (ger maximal mörhet). Lägg på ostskivor. Konsistensen blir då som pasta i krämig gräddsås. SUPERSMARRIGT!!
I annat fall kan man helt enkelt lyfta ur dem direkt ur pannan ner på tallriken med diverse andra födoämnen som fisk och dyl. Resterande flott kan gott användas till en monsteromellett!

En skvätt citronsaft eller ren askorbinsyra gör sig väldigt gott till detta.
--------------------------------
Bilder:
Just inköpta
Bild-1
Bild-2

I stekpannan med kryddor:
Bild-3

Stekta med ägg, lök, bacon och smör. Toppade med Goudaost och grov skånsk senap:
Bild-4

Stekta för ändamålet att bli krispiga salta snacks:
Bild-5

Stekta som i ovannämnt recept, med lite färskdörjad dillmakrill och kokta ägg vid sidan av. Tallriken ser lite skabbig ut då flådet skvätte under serveringen:
Bild-6
---------------------------------------
Jag tänkte nu i dagarna be dom köpa in grislever och nöthjärta, men för att dom skall fortsätta lyssna på mig så lär en större efterfrågan krävas på dessa extravaganta produkter för att dom skall se någon lönsamhet i det hela. om inte annat så vore det kul om fler gick och frågade efter samma saker.

Mvh Viktor

Margareta
0

Aha - det lät spännande!

Bra tips även till icke-LCHF:are med tunn plånbok kanske?

Numer pensionär i Nynäshamn

Viktor-88
0

Ja verkligen! :P
Men man bör ej se detta som snålföda enbart, då man kanske går miste om dess fantastiska potential som `finmat´ likaså.

Nygammal
0

Tack för detta braa tips. Jag gillar dem frasiga men…

Vad gör jag för fel som inte får dem att expandera?

Cowboy
0

Jag har köpt fläsksvålar på Coop Forum. Det är snacks liknande chips och kanske för samma användning. Jag hittade påsarna bredvid chips och ostbågar.

berndt
0

det vattnas i munnen, sluurp..

måste undersöka om jag kan få obehandlade svålar här från närbutiken, en gång har vi råkat se en sån förpackning, men då hade jag inget bra recept

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Viktor-88
0

#3 Nygammal
Du har för låg värme på fettet. Här har du en bra video på hur det i optimala fall bör gå till vid tillagningen, tar längre tid för mig då jag ej kan submergera alla mina svålar i fett samtidigt, som mannen i denna_filmen gör.

#4 Cowboy,
Hette dom Lyka montro? :]
**
#5 Berndt**
Det är lättare att få dom goda än vad man tror. Experimentera gärna en hel del själv (det var så jag kom på div. recept ovan). Fläsksvålar smakar verkligen inte som något annat, därav det extra äventyret i att pröva sig fram med nya smaker.

Maia
0

Bra jobbat Victor-88! Jag köpte alltid stekfläsk med svål på i Danmark när jag bodde där och stekte svålremsorna separat. Mmmmm.

Undrar om det finns några svålar kvar nu. Åker kanske dit och kollar.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Nygammal
0

#6 Jaha!

De jag har köpt verkar redan vara "expanderade" men de blir ju frasigare när jag friterar om dem.

Jag köper Lykkos. Den ljusare sorten som innehåller 0 kolhydrater,

De säljer även en liknande påse alldeles bredvid, med ca 50 kolhydrater. men de chipsen är lite mörkare.

Jag tog fel en gång i början och vill varna så ingen gör om mitt misstag.

Finns det andra sorter också?

MimLan
0

#8 Tror du menar Lyka. Fläskvål innehåller inga kolhydrater alls, så påsen som innehåller 50 gram kh är just inte fläsksvål utan någon stärkelseprodukt.

Det som köpts ovan är alltså färsk fläskvål, inte färdigfriterade/stekta som är i påsen från Lyka.

marabe
0

COOP Sisjön…….tack för det. Nära och bra. Skall kolla nästa gång jag kommer dit.