Kokosfett i silverpaket ej omestrat
Fick svar från Unilever idag att deras kokosfett i silverpacket, Cocos inte är varken härdat eller omestrat. Det var mao en myt eller kanske fult förtal.
vågar man lita på det då????

Cocosfett är ju huvudsakligen ett mättat fett och klarar omild behandling som upphettning och fraktionering betydligt bättre än vad de fleromättade margarinerna gör.
Om nu inte heller omestring sker så seglar silverpaketen faktiskt upp nåt snäpp ytterligare på skalan över nyttiga fetter..
Jag tycker att nybörjaren på LCHF mycket väl kan testa denna billiga variant för att se om man gillar det innan man går vidare till dyra kallpressade varianter
Sa de något om hur de utvinner den? De andra är ju kallpressade, använde de någon annan metod. Man får ju en känsla av att inte så mycket skulle behöva göras.
Bra om det är på detta sättet, silverpaketet är ju billigt!

Nej, de sa inget om pressningsmetoder eller dyl….men som dufva sa så tål kokosfett upphettning, och troligen finns det inte mer tungmetaller och skit kvar efter behhandling än det finns i grönsallad, fisk eller kött (som förövrigt börjar bli förgiftade).
Jag ser det som ett billigt alternativ för de som inte tål smör.
Jag har köpt ett silverpaket idag. Ska ha det till att smörja in köksbänken med.

Ja, det är ju oxå ett användningsområde!
Blir superfint och glänsande…

Paraffinolja håller längre
..

kokosfett mer miljövänligt, tror jag!? Men man kan alltid använda linolja (så man får nytta av den också) och sedan vaxa med bivax….blir väldigt snyggt!
men vi har ju haft någon tråd om detta förut där det var någon härifrån som mejlade unilever och fick svar om hur det kokosfettet tillverkades… men vem var det?

ok Pasi… bra att veta om silverpaketet!
Men linolja är inte bra på köksbänkarna. Linolja har ju den genskapen att den härdar, till skillnad från paraffinolja, eller cocosfett, dom torkar ut istället ut så småningom. Och man får göra om behandlingen med jämna mellanrum.
Att linoljan inte fungerar så bra på köksbänkar, beror på att ytan inte tål vatten, med tiden blir bänkarna fula. Och vill man ha dom snygga igen, så får man börja om med att slipa…
"still lost in space and time"

Jag har testat båda. Den ekologiska kokosoljan är en himmelsk upplevelse. Silverpaketen är en billig nödlösning i jämförelse.
Ja, det är möjligt att dom är ofarliga men jag kommer inte att använda dom ändå. Jämfört med allt jag köpt på Hälsokost så smakar Silverpaketen rumpa. Och det för mig är ett tecken på att nåt är fel. Har ingen aning om vad dom gjort men för mig känns det fel.
Det är inte samma konsistens heller, tycker jag.

Va glad jag blev nu,silverpaketet passar min ekonomi utmärkt =)))

Kollade i länken från tidigare fråga, men kunde nte komma underfund med om den vanliga "silverkokosen" är bra. Jag brukar ha en stor tsk i kaffet och teet av den dyra Cocosa extra virgin, men om man får ut samma effekt av denna billigare sorten, så är det ju helt klart ett prisvärt alternativ. har någon här testat den ännu?
Att kokosfett är omestrat har väl ingen påstått? Men många källor säger att det innehåller en del härdet fett, men det kan ju var en gammal uppgift.
Frågade du hur de extraherar fettet också och om nötterna är färska eller om det är gammal kopra de använder? Om de ens vet det. De gör det säkert inte själva.
Det märks att julen närmar sig. Folk börjar tro på tomten. Den snälla unilevertomten. 
Tänkte köpa mig ett silverpaket, men de hade det inte. Killen i mjölkenavdelningen trodde det var säsongvara, men skulle kolla. Så jag antar att jag blev räddad att slippa testa.
Tänkte däremot "prova" kokosflingor med antingen vispad grädde eller en vispad äggula samt kakao. Vad tro ni om det? Blir det gott eller?
Skillnaden mellan det billiga kokosfettet i silverpaketet och det dyra i hälsokostaffären ligger i framställningen. Den dyra med smak är kallpressad inom ett par dagar från skörd av ekologiska kokosnötter, den dyra utan smak är också kallpressade ekologiska nötter men där har de legat lite längre. Den i silverpaketet är gjord från kopra och fettet extraheras med lösningsmedel. Dessutom används olika kemikalier för att ta bort smak och lukt.
Kokosfettet i silverpaketet fungerar fortfarande likadant som det dyrare alternativet men det kan ju finnas rester av kemikalier kvar.

Upp som en sol ner som en pannkaka =(
Du skulle ha lyssnat på mig från början då. 
Skämt åsido, fettet i silverpaketet är konstigt i koncistensen. Det beter sig helt annorlunda än kallpressat. Så på något sätt måste det ju vara förändrat.

odezza - Det är just linoljans egenskaper man vill åt när man behandlar träbåtar. De ligger ofta i vatten
…och en bra behandlad träbåt klarar sig utan ytterligare behandling i upp till 30 år.
Eftersom okokt linolja har sån bra förmåga att sugas in i minsta skrymsle så fyller det ut de små mellanrummen som finns i trä, extremt bra. När det senare "härdar" så expanderar det ca 15% vilket omöjliggör för vatten att tränga in i trät.

#18 kokosflingor i grädde är gott och mättande.
rör ut kokosflingor med smör och tillsätter kakao och om man vill lite råsocker, rullar sedan kulor och har i kyl eller frys

Får jag sticka emellan med en fråga hur kokosfettfantaster ser på det här med kokosens omegabalans. Tydligen är det en väldig slagsida där, så att gungbrädehalvan med omega 3 sticker rakt upp. Har inte fått tag i några siffror här dock. Fast är anledningen till att ni inte lägger någon större betydelse vid detta, att andelen fleromättat fett istället är så liten, att mängden Omega 6-fettsyror på det viset faktiskt inte blir så mycket att fästa sig vid!? Eller hur ser ni på det?

I båtar har man gjort ett grundligt jobb, och använt okokt linolja, som du säger… många lager…
Man kan ju använda okokt linolja till köksbänkar, om man vill, men det kan ju vara bra att veta att det tar några veckor för den att härda.
Bor på landet och hittar ingen kokosolja. Vad ska jag säga i affären när jag vill ta hem det så det ej blir onyttig olja?
Pasi.. vad skumt att de sa så till dig, svaret vi fick var att det genomgår samma behandling som margarin.. Fick en stolt hänvisning till hur man gör becel och kommentaren att kokosfettet genomgår samma process…
Därför är jag tveksam…
Bengt-Olov: Jag tycker om kokosoljan för att den är så antiinflammatorisk och jag mår bra på den (i lagom små doser åt gången, annars får jag fettont i magen) känner verkligen att min kropp vill ha det. När det känns så brukar jag inte oroa mig för annat.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Bengt Olov
omega-3/6 balansen i kokosfett är väl inte perfekt men jämför man med annat skräp så är det är 10ggr mer omega 6 i margarin och 20 ggr mer i vår omhuldade rapsolja så det finns ju grader i helvetet
.
Att det sen råkar finnas kortkedjigt omega-3 i margarin och rapsolja har vi ju som bekant inte mycket till godo för..
#25 Begnt-Olof, jag älskar kokosfett och jag bryr mig inte det minsta om nån fett-balans i kroppen. Jag äter LowCarb som det är nu och sen får Omega-balansen bry sig om sig själv. Jag kan inte sortera mer i maten, då blir det en fixering som jag inte vill ha.

Lizza
Även om du köper de vanliga "silverpaketen" i din butik så får du ett fett som är jättebra och en miljon gånger bättre än alla margariner på marknaden
Vill du ha fin kallpressad cocosolja måste du till en specialbutik eller köpa på nätet.

Alla äter förstås hur mycket kokosfett den vill.
Är medveten om att det kan vara lite känsligt att "frågasätta" den nyvunna kära vännen kokosen. Jag ville bara veta hur ni resonerade. Det är DET.
Eh, omega 3:n är väl kortkedjig i kokosen också, som väl alla växt-omegan är, eller? Fast, visst, i förhållande till t.ex. margarin är det väl ingen tvekan om att den är bra ändå. JAG tänker väl i.o.f.s. ändå att lika billigt fett från djuren, borde vara mer tilltalande. Nåväl, vill man ha en sån av kvalitet, vilket man nog bör, för annars blir det ju inge bra ändå, så blir det väl en del jobb istället… Åka till en gräsbonde å hämta hem, och jobba med nedsmältning därhemma, gör man ju inte i en handvändning… Får se hur länge JAG orkar… Blir väl mer grisister från affärn, å det är väl kanske frågan om om det verkligen är bättre än kokosfettet… Även du håller på kokosen där alltså, Dufva?
Anterrabae, är kokosfettet antiinflammatoriskt? Är detta något du själv upplever "bara" (inte alls bara, det är väl det som "räknas"), eller finns det även någon förklaring åt det vetenskapliga hållet som styrker upplevelsen? Ja, eller vet du att det är fler än dig som upplever detsamma? Är du i så fall säker på att det inte bara är i jämförelse med det inflammatoriska margainet som du/ni upplever det antiinflammatoriskt? Just wanna know…
Bengt-Olov:
Det i kokosoljan som gör den antiinflammatoriskt är laurinsyran. Den har effekten att den går in och begränsar förekomsten av inflammatoriskt stressämne (kommer inte ihåg ifall det är en protein eller ej) som heter TNF-alpha. Förekomsten av TNF-alpha är speciellt hög vid kroniska smärtsjukdommar som tex reumatiska sådana.
Som jämförelse finns det inom reumatikervården idag ett läkemedel som heter Remicade. Det verksamma ämnet i denna medicin (som man får som infusion ca var 8:v) går in i kroppen och slår ut TNF-alpha och de vita blodkroppar som tillverkar det.
Självklart är TNF-alpha något som är bra för kroppen när man är frisk.. Men vid autoimmuna sjukdommar blir det för mycket av det här och kroppen vet inte när det ska sluta tillverka det. Det bildas ofta utan orsak. Då är det bra att få ner förekomsten av det.
Medicinen fungerar alltså som ett mycket smalt och sellektivt cellgift. Kostnaden för denna medicin (Remicade) är ca 200 000 kr om året per patient… Den är mao dyr och det är under nogrant övervägande man får den.
Det jag har upptäckt med den här kosten och i synnerhet sen jag tillsatte kokosfett, är att behovet av denna medicin, Remicade har minskat. Förut kännde jag precis när det började bli dax att fylla på med en ny dos (ca ett par veckor innan nästa infusion) Nu har jag varit utan i tre månader (dvs varit utan i över en månad mer än jag skulle) och känner inte av att jag saknar den..
Givetvis har detta inte bara med kokosoljan att göra, utan att jag äter mat som inte är inflammationsbildande i sig och får kokosftettet som en bonuseffekt. Hursom helst har jag iaf kunnat sluta med båda mina cellgifter.. och jag planerar inte att behöva börja med dem igen. =D
Se länken som korseet hänvisar till ovan.. där står om laurinsyrans och kokosfettets goda egenskaper.. =) Om inte källhänvisningar finns har David artiklar där han hämtat infon ifrån.
//Ida
andelen omega 6 i kokosfett är ytterst liten så enligt min uppfattning så är det inget att bry sig om. Omega 9 finns det betydligt mer av. Men i kokosfett består ca 95% av mättat fett.

Bengt Olov
Jag använder inte så mycket kokosolja själv.
Smör smakar bättre i mitt tycke..
Den har dock en massa goda egenskaper som Anterrabae skriver ovan..
Flaskan jag har hemma används mest som solskyddsmedel och i behandling mot min dotters ungdomsfinnar
..

Tack Antarrabae och alla andra! Klart intressant!!

Jag använder inte kokosoljan för omega3 i första hand… utan för det mättade fettet. Jag har dock en liten tagg i samvetet, då kokosoljan måste transporteras hit… och här finns ju smör istället…
Men 2 teskedar kokosolja om dagen gör gott för mig… jag blir piggare, skärptare, känner mig "uppstämd" (motsats till nedstämd) mår bättre över huvud taget…
3 teskedar däremot, då får jag svårt att sova på natten, och kullkastar därmed dygnsrytmen…
Jag upplevde något liknande då jag började äta mycket smör, minns att jag brukade säga att det verkar som om mättat fett är bra för signalsubstanserna. Kanske det vegetabiliska mättade fettet från kokos, på något sätt breddar spektrumet, fler signalsubstanser får "sitt" …?

Sitter och läser här och där om kokos i silverpaket och har nog inte lyckats komma fram till om det är OK, eller om man måste hålla sig till de dyrare alternativen. Det är ju skillnad på pris, Coop tar 14 kr/pkt = 500g. Cocosa tar 79Kr för matlagningskokosen och 179kr för extra virgin. Tänk om det är de som är dyra som bara tjänar en massa pengar på att det skall verka bättre än den i silverpkt. Cocosas matlagningskokos har ju heller ingen smak o.s.v. Hur haar de tagit bort den tro.

Dossan, smaken tar man tydligen bort genom vattenångning. Låter inte så hemskt.

Ulf_S Menar du att de gör det även på den billigare kokosen i silverpkt?
Dossan, i silverpaketen är fettet utvunnet och smaken borttagen med starka kemikalier.
Ni måtte bo i tropikerna allihop, som kallar det "kokosolja". Här hemma hos mig håller det fast form utom under sommarens värsta hetta… Så jag kallar det "kokosfett" istället.
(Och lärde i fredags min Halloween-sminkade dotter att en msk kokosfett fungerade jättebra att tvätta bort allt det svarta från hela ansiktet+halsen…! Hon tyckte det var läckert att det smälte i handen.)
MegN: då har jag tropikerna i köket… för där står oljan på bänken och är mer som olja och mindre som hårt fett..
//Ida

Hur varmt har du i köket
Kommer hem till dig o värmer mig när jag fryser som mest
Hemma hos mig är fettet fortfarande fett men jag kallar det olja ändå för det står det på burken, så det så
Hos mig håller sig cocos-oljan ganska mjuk och ibland tom. flytande. Jag har inte så jättevarmt hemma.

Hur mycket kokosfett lassar ni in per dag då? Noterar att Odezza kör på två tsk, men aktar sig för mer. Det är ju inte särskilt mycket… Är det inte just större mängder än så som ni andra tar heller?

Jag tar 3-4 matskedar per dag.
Ungefär tre matskedar per dag, fördelat tre gånger.
en tsk till två msk.. beror på magstatus… Tar jag för mycket så kommer det ut direkt…
smartmat: jag har inte så jättevarmt… *tycker* Vet folk som har betydligt varmare.. och många som fryser här hemma.. Men det brukar väl ligga på 20-25 grader… men bänken som kokosfettet står på ligger mitt emellan spisen och kylen… Gissar att det är varmare där… ;)
//Ida

Konstigt det där, vi har ju lika varmt vi (attans nu får jag ju inte komma och värma mig
) och min bänk ligger mellan spisen och kylen också
hmmmm……
Mitt är som blötsnö ungefär i samma temperatur. Kanske skiljer det på olika fabrikat.
Det jag har köpt är absolut inte rinnande, jag måste skrapa med en sked för att få tag på det, ungefär som halvkallt smör.
Jag förvarar mitt på köksbänken, men vi bor i ett gammalt dragigt hus, inte speciellt varmt om det blåser ute.
Konsistensen beror väl på fettsammansättningen? Molekylerna ser olika ut och ger därför lika konsistens. Det vore intressant att se analysen för de olika slagen av kokosfett, de kanske inte är alldeles de samma?
Är det ett sammanträffande att smör och kokosfett, med mycket mättat fett, är mer eller mindre fasta? Eller är det det mättade med molekylen som gör det?
Konsistensen på mitt kokosfett beror på temperaturen.
Det är flytande i varm rumsvärme och stelare i svalare rumsvärme och knallhårt i vårt kallföråd.
Det beter sig som smör i det fallet.
Numer pensionär i Nynäshamn

putt
´Jag har i dag talat med Unilever och Aarhus-Carlshamn om kokosolja i silverpaket.
!. Den är INTE omestrad
2. Den är inte kallpressad -eftersom råvaran, kopra, inte låter sig kallpressas. Man värmer upp råvaran till ca 80 grader varefter den pressas.
3. Det finns inga metaller av något slag i oljan eftersom den inte behandlas kemiskt.
4. Lukt och smak tas bort med ångdestillation, dvs oljan påverkas av vattenånga varvid lukt och smak försvinner.
Egna erfarenheter: Om virgin betyder att inget görs med oljan efter pressningen så skulle jag nog avstå från sådan olja. Jag har sett hur kopra fraktas både i Afrika och i Söderhavet. Skurna kokosnötter skeppas i dhower eller djonker tillsammans med allt annat som ska från ö till ö. Getter, får, människor fisk.
Det borde vara lätt att föreställa sig stanken av den blandningen.
Sedan februari har jag använt Silverpaket och är fullt nöjd med resultatet.
Det finns enligt min mening ingen anledning att köpa dyrare fett om man inte specifikt vill att det ska smaka eller lukta kokos.
Den packeteras efter pressningen… Kopran däremot kan vara hur gammal som helst (härsken).
Virgin är den som smakar kokos, den är pressad direkt efter skörd.
Den ekologiska är den utan smak. Den pressas efter ett par dager, upp till en vecka…
Hur många pressningsanläggningar tror ni det finns i Söderhavet på alla dessa småöar?
Kopra är om inte den största så absolut en av de största frakterna där. Avstånden är enorma. Titta på en jordglob och jämför hur stor yta Europa tar jämfört med Oceanien.
Jag har varit på besök på inrättningar där man dels pressar oljan dels gör rep av fibrerna. Lukten är - bedövande.
Alla som vill, får gärna äta den dyrare oljan men jag anser det inte befogat att skriva ner silverpaketen. Det finns många som gärna vill äta kokosolja men som tycker att priserna överlag är för dyra.
Då ska vi väl inte skriva ner margarinet heller? En av anledningarna till att margarin är dåligt är ju att det kan finnas rester av kemikalier. Många margariner innehåller kokosfett. Då borde väl de också ha kemikalierester?
Jag ska till Örebro på lördag och köpa en 5kg hink med kokosfett utan smak. Priset blir då 33kr för 500ml… Helt överkomligt tycker jag…
Margarin är inte till största delen mättat animaliskt fett.
Lycka till med Örebroresan.
#60 Exakt. Kan någon förklara för mig varför kemisk extrahering av oljor är förkastligt i alla fall utom då det gäller kokosolja?
Utan att ha bevis vare sig för det ena eller det andra, så är min erfarenhet och känsla att det kokosfett i hälskostbutiken är godare, smakare, bättre konsistens i munnen och faktiskt tycker jag det är bättre effekt för kroppen.
Flera gånger då jag har tagit en tesked dyrt fett i teet så blir jag pigg, det har aldrig hänt när jag använt silverpaketet.
Helt ovetenskaplig undersökning baserad på min upplevelse. 
#62 hemul
Var har du läst eller hört eller sett att kokosolja framställs med kemisk extraktion?
Tron gör underverk
#65 Oh ja, så säger folk om LowCarb också… Inbillning och tro, det verkar stämma på rätt mycket i mitt liv. 
Jag är så bra på att tro, kanske jag kan tro fram lite pengar också?
det kallas också att ha positiv livssyn
#64 Det vet jag inte på arm. Det är länge sedan jag läste om kokosolja. Men det står bl.a. någonstans på WAPF IIRC. Om du nu menar att den inte är det, var har du läst det? Vad finns det för skäl att tro att billigt, industriellt framställt fett skulle vara framställt med något annat än den billigaste och effektivaste metoden?

Orsaken till att jag inte äter margarin beror inte på tillverkningsprocessen utan på att margarin innehåller fetter som jag anser inte bör finnas inuti kroppen då de är potentiellt farliga.
Svaret från Unilever var:
2. Den är inte kallpressad -eftersom råvaran, kopra, inte låter sig kallpressas. Man värmer upp råvaran till ca 80 grader varefter den pressas.
3. Det finns inga metaller av något slag i oljan eftersom den inte behandlas kemiskt.
Mao pressas den och behandlas inte kemiskt = ingen extraktion med kemikalier, eller!? 
Coconut oil, on the other hand, is the fatty oil that comes from the coconut meat. It's important to note that coconut oils on the market vary dramatically in terms of quality. Low-quality coconut oils, which should be avoided, are processed by chemical extraction, using solvent extracts, which produces higher yields and is quicker and less expensive. However, the oils contain chemical residues and many are also hydrogenated, bleached and deodorized.
High-quality coconut oil is a completely different product and is truly the healthiest oil you can consume. It is a much safer alternative to other popular oils such as canola oil, where most of its omega-3s are transformed into trans-fats during the deodorization process, which increases the dangers of chronic diseases."
http://www.mercola.com/2004/mar/10/coconuts.htm (kräver inloggning)
Eller
http://64.233.183.104/search?q=cache:FZEziVkRKRsJ:www.mercola.com/2004/mar/10/coconuts.htm+coconut+oil+chemical+extraction&hl=en&ct=clnk&cd=10
(disabla style sheets för att kunna läsa)
Hittar inte något på WAPF snabbt nog annat än att så snart hälsoeffekter av kokosolja nämns står det alltid "virgin" eller "unprocessed".

Nu är jag då verkligen förvirrad……
Finns det någon som enkelt kan sammanfatta vad ni kommit fram till?
Vad är bra och vad är dåligt?

Kan lågkvalitetskokosolja vara den som används i tvålar o dyl, och kan köpas på fat inom kemikalieindustrin!?
Medans "food grade" pressas och därför är av högre kvalitet….?
Först var silverpaketen dåliga för att de var härdade…det visste alla eftersom det skrevs så på internet….sedan visade det sig, vid förfrågan och enligt tillverkaren, att det inte var härdat…..sen kommer nästa grej…att det innehåller kemikalierester…."det står ju så på internet"!
Varför skulle Unilever ljuga…de säger att den är pressad medans andra, som inte har nån insyn i Unilevers processer anser att den är extraherad?
Enda sättet att få reda på sanningen är nog att fråga mer specifik! 
Vore underbart om man kunde gå över till Silverpaketen och göra annat för pengarna som den kallpressade kostar. Tar kokosfett i teet varje morgon pga dess hälsobringande effekt enligt fettforskare jag läst (Mary Enig). Men då jag är ute och reser (till Rom i jul) är kokosfettet räddningen när dom häller all pasta över mig. På sommareresor blir tyvärr fettet rinnigt och har förstört en och annan väska när burkarna inte hållit måttet. Men nu när det är kallare så är det inga problem. Har vi ingen kemist på sajten som kan ta ett paket och analysera?
Pasi, du kanske skulle skicka ett paket till Mary Enig så kanske vi får höra henne sjunga Unilevers lov sedan och sluta tjata så förbannat om Virgin Coconut Oil. 
När/var sa Unilever förresten att det inte är kemiskt behandlat? Det har jag missat.

Hemul: Under #56 står det =)
Jag kan tänka mig att den inte är omestrad eftersom det antagligen inte behövs på ett så mättat fett. Det är ju snarare ett sätt för industrin att förtjocka sina fetter när de blandar kokosfett och olja.
#76 Jaha, tack. Men Pasi har ju lärt mig att inte tro på sånt som jag "läst på internet". 
#77 Jag har aldrig sett några uppgifter på att kokosolja skulle omestras. Det som sägs är ett den kan vara härdad. men nu har jag ju "läst på internet" att Unilvels inte är det. 

hemul -skyll på mig!
Jag har skickat frågan till Unilever.
Nu ska man ju inte vara helt säker på att de svarar sanningsenligt, men man får i alla fall känslan av att de svarar klart och direkt på frågorna. Någon hade fått ett recept på margarin från Unilever också, och det var ju inte egentligen ett direkt svar på frågan, utan en skimär, ett sätt att associera margarintillverkningen med något naturligt. Receptet lät väl ganska OK. Men som med Becel-reklamen så sa hon inte att det var precis så de gjorde sina margariner, det bara associeras.
Vad säger du? Skulle Unilever fara med osanning? 

Ja, de vet nog hur de ska lägga orden. Vi lär aldrig få reda på exakt hur de tillverkar någon av sina produkter, men inget kan få mig att tro att en kemijätte som tillverkar erkänt vidriga produkter för övrigt har en produkt som är jättenaturlig och dessutom oförskämt billig. Jag vet inte vad de har gjort med kokosfettet, men det behöver jag inte heller för att veta att jag inte vill äta det.
Jag försöker personligen att inte gynna Unilever mer än nödvändigt, och sen köpte jag jättebra kokosfett av någon på Hälsans Hus den 11/11. Och jag äter så lite av den ändå och har faktiskt råd med den dyra varianten så jag fortsätter med det. (kan nog spara mer på toapappret) Ska skaffa ett kokosfett med smak nu till ischokladen ;-)

Man skulle vara en fluga på väggen på såna där ställen. Dä skulle va nåt dä 

Men Unilever är väl ett företag som vill tjäna pengar. Om nu silverpaketsfettet skulle vara så oskyldigt och lika bra som de kallpressade, så känns det väl som dom skulle marknadsfört det stenhårt och gått ut med att även dom har det fantastiska dunderfettet……Och i samma veva skulle de säkert höjt priset…
Ja jag vet inte… men det känns som det borde ha blivit en större grej kring deras kokosfett om det var i samma klass som de som blivit ett sånt hett samtalsämne….
# 83: Uppdrag granskning vill väl alltid ha tips och uppslag inför nästa säsong? De verkar ju ha förmågan att fixa in någon (ny)anställd med buggningsutrustning, eller hur de nu gick tillväga i fallet ICA. Fast tipsen kanske bör vara mer konkreta än vaga misstankar, kan man tänka… Någon som vet något konkret om Unilever?
Mja, men de lever ju på tron att mättat fett är farligt. Inte ens de kan ju gärna marknadsföra både Becel och kokosfett med argumentet att båda är bra för hjärta och kärl. Eller kan de? 

Det skulle ju se illa ut!
Det är ju som när man väljer mellan alla ekologiska varor och icke ekologiska varor. Bryr man sig inte om att äta det som är ekologiskt behöver man inte heller köpa det dyrare kokosfettet!
Har man dåligt med pengar har man kanske mindre valmöjlighet att välja ekologiskt och kokosfettet i silverpaketet HAR samma egenskaper som det ekologiska efterom inget av det är varken härdat eller omestrat.

Fick svar från Unilever att den är pressad och inte extraherad med några lösningsmedel.

Ok….hjälp mig nu……
Har jag fattat det rätt om jag säger att kokosfettet i silverpaketet HAR samma egenskaper som det andra. Det som skiljer dem åt är om de är ekologiska eller inte?
Vad säger SSS om det?
#90, Ja du har rätt. Största skilnnaden är ekologisk. icke ekologisk.
Om SSS äter kokosfett vet jag inte, han äter väl smör?

Men i såfall är ju detta en helt fantastisk upptäckt för oss som inte har så gott ställt!!!!!!!
Försöker så ofta jag har råd att äta ekologisk mat, men just nu är det oerhört kärvt med kronor och då är ju detta helt kanon!!
Tack för den insikten! Nu blir det ischoklad på julafton!
SSS äter kokosfett - han köper från Norge
Numer pensionär i Nynäshamn
# 93: Ja, de norska kokospalmerna håller visst högre kvalitet. 
Eller Unilever skickade inga gratispaket. 
Pasi, frågade du om kokosfetter är nyttigt för hjärta och kärl också?

Nä jag glömde det! LOL
Jag testade en burk kokosfett för ett tag sen, men jag håller mig nog till smör. Tycker det är godare, och dessutom är ekologiskt smör billigare än kallpressat kokosfett.
Sällan jag blir hungrig mellan måltiderna numera, blir jag det skär jag upp en bit ost i tärningar och njuter av.
Så. Silverpaket eller Inte silverpaket?

Jag kör med silverpaket. Klart billigare än kallpressad ekologisk, och även om det kanske inte är exakt lika nyttigt så är det inte dåligt i sig utan fortfarande bra, jag har det att steka med och ibland i té.

Silverpaketen är i alla fall lätta att få tag i !!!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
När jag läste Doktor Dahlqvist's bok så står det där att det inte ska vara det Silvriga paketet.
Här läser jag att vissa använder det silvrigapaketet medans andra handlar på hälsokosten. VAD är skillnaden? Svaret som Unilever hade gett ang deras produkt, vad innebär det då? Ekologiskt kokosfett eller det silvriga… Hm.. Smaken då? Skillnad där eller är det samma? Tilläggas kan att jag inte har smakat eller använt mig utav kokosfett någon gång så jag är värsta nybörjarn 

Största skillnaden är enligt mej priset.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Jag föredrar kokosflingor där det passar istället för kokosfett. Kokosnöten har då bara rivits på rivjärn och flingorna har torkats.

Det som är nyttigt med Cocosfett är Laurinsyran och hälften av cocosfettet är laurinsyra.. vilket är en fettsyra!
Skall man steka o sånt kan man lika gärna använda silverpaketet!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#101 Det finns ekologiskt kokosfett med kokosfett, som tas från den första pressningen. Detta kokosfettet är dyrast. "Vanligt" ekologiskt kokosfett har ingen smak. De ekologiska kokosfetterna köps i hälsokostaffärer eller via nätet. Kokosfett i silverpaket är betydligt billigare och säljs i vanliga livsmedelsaffärer. En del får ont i magen av kokosfettet i silverpaketet, men inte av det ekologiska.
Jag använder ekologiskt kokosfett i te och steker i smör eller ister.
Jaha, så har man än en gång fått lära sig lite nytt tack vare KiF!
Omestring - Omestrat eller icke omestrat har gått mig spårlöst förbi i hela mitt långa liv, tills jag fick syn på denna tråd. Och naturligtvis vill jag förstå (åtminstone lite) vad "omestring" är…
Omflyttning av molekyler på ett slumpmässigt sätt (låter läskigt). Genom att "flytta på" t ex fettmolekyler skapar man nya onaturliga produkter, "anpassade" för olika ändamål - exempelvis margarin för dem som vill undvika högt Blodtryck, banta o s v.
(Jag trodde, i min enfald, att man tar bort eller lägger till nå't ämne… eller nå't åt det hållet…)
* * *
Hittade denna pdf som förklarar lite kort och enkelt: Omestring
(Saxat ur artikeln:)
* "De flesta svenska margariner innehåller omestrat fett. Omestringsprocessen sker på kemisk väg i reaktorer där natriummetylat eller enzymer reagerar med fettet och fettsyrornas positioner på fettmolekylen flyttas om på ett slumpartat sätt. Processen kallas också "randomisering". Nya naturfrämmande fettmolekyler skapas. Denna kemiska förändring av fettet görs för att ge fettmassan en mer smörliknande konsistens - ett kosmetiskt syfte som inte kan berättiga denna förändring av fettmolekylen."
* "Fetter ingår i viktiga biokemiska processer
Livsmedelsindustrin och deras anställda forskare - med oklar respekt för biologiska normer - försöker att snabbt slå mynt av forskningen. Man antar (Decker 1996) att speciella konstgjorda omestrade fetter kommer att framställas för särskilda ändamål: syntetiska fetter för dem som bantar, syntetiska fetter som sänker Blodtryck, syntetiska fetter som sänker blodfettnivåer osv. T o m för tillverkning av modersmjölkersättning försöker fettindustrin lansera särskilda syntetiska omestrade fetter.
Grundfelet är att se fett enbart som orsak till övervikt, till högt Blodtryck eller till hög blodfettnivå - en sak åt gången. I själva verket ingår fetterna samtidigt i en rad mycket viktiga biokemiska processer i kroppen."
*** "Livsmedelsverkets (SLV) syn på omestringen
**Livsmedelsverket har i sin tidning "Vår Föda" kommenterat omestringen. I nr 7/96 medger man att margarinfetter är omestrade och genomgått en molekylförändring. Fettsyrornas placering på fettmolekylen har ändrats "på ett slumpmässigt sätt". Vidare Studier på små barn tyder på att fettets struktur har betydelse för absorptionen". Men SLV avslutar sitt inlägg med "Aktuell vetenskaplig dokumentation ger inget stöd för att omestrade fetter så som de används idag skulle vara en uppenbar hälsorisk".
Det innebär att man tycks acceptera en hälsorisk som inte är uppenbar. Vad menas med detta? I vilket fall anser SLV inte att omestringen skulle vara riskfri. Man har inte heller förklarat varför denna manipulation av fettmolekylen är berättigad.
Slutligen förbigår man den allvarliga frågan om vad som händer med alla viktiga fettlösliga näringsämnen (vitaminer, fosfolipider, steroler, karotenoider etc) när de utsätts för det molekylförändrande ämnet natriummetylat. Vi skall inte godta omestringen om den inte är helt ofarlig, vilket SLV inte har visat. I olika sammanhang har i stället representanter för SLV framfört att mycket små barn inte skall äta omestrade margariner."
*** * *
**Sorry, det blev lite halvOT… och långt… - men tycker att en liten förklaring av vad "omestring" är var på plats, eftersom det nämns i #0.
Intressant att få lära sig lite om vad omestring betyder…
* * *
Btw - själv använder jag ekologiskt kokosfett…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Det gäller att läsa rätt så inte fettet blir o-mestrat, istället för om-estrat. O-mestrat låter betydligt naturligare och hälsosammare än om-estrat. 
Parsley - 

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

jag gjorde precis det misstaget och undrade vad man skulle kalla det om det inte var mestrat!
Lite överkurs fr Wikipedia:
"Estrar är en ämnesklass i organisk kemi, som kännetecknas av en funktionell grupp som kallas esterbindning eller esterbrygga. I en av de vanligaste typerna av estrar, karboxylsyraestrarna, består esterbryggan av en karboxylgrupp där vätet har ersatts av en godtycklig grupp R'. I estern ingår också ytterligare en grupp R, som är bunden till karboxylgruppens kol. Båda de godtyckliga grupperna är ofta kolväten. I andra typer av estrar har karboxylsyrans kol ersatts av en annan atom. Mer generellt kan också syret som R'-gruppen binder till bytas ut mot ett annat grundämne i syregruppen, till exempel svavel.
En ester framställs genom att blanda en alkohol med en karboxylsyra eller annan oxosyra, och tillsätta en katalysator (i många enkla fall fungerar svavelsyra bra). I den resulterande esterbryggan kommer R'-gruppen från alkoholen. Estrarna namnges genom att stammen i alkoholens namn (till exempel et- i etanol) sätts ihop med -yl- och namnet på syrans anjon. En cyklisk ester kallas för lakton.
__//
En grupp av estrar med lite mer komplicerad struktur är fetter som består av en trevärd alkohol, glycerol och tre (olika) fettsyror, vilka består av långa eller korta ogrenade karboxylsyror. De fettsyror som förekommer i naturen har upp till ungefär 20 kolatomer. I mättade fetter har ingen fettsyra någon dubbelbindning, medan omättade fetter har ett stort antal varianter på hur många dubbelbindningar som finns och var de sitter."
"Många estrar har en karaktäristisk doft. Vissa används som konstgjorda smakämnen när man vill ge intryck av frukt- eller bärsmak."
* * *
Jag läste också "o-mestrad" - så motsatsen torde alltså vara "mestrad", tänkte jag… ("mästrad"…). Men vad är då att mestra….?? Men - tack vare dig, Parsley, så har jag nu förstått att det heter "om-estrad"!
KiF är en fantastisk Kunskapskälla! (särskilt för dummies som jag själv)
Kokosmjölken då? Hur nyttig är den på en skala?
90 E% fett (24g/100g)
6 E% kolhydrater (2.3g/100g)
4 E% protein (3.5g/100g)
Enlight slv's databas.
Lägre fetthalt och ungefär samma kolhydratinnehåll som grädde, alltså.
Däremot är jag lite oklar med vad dom menar när dom även anger "kokosvatten, vätskan i kokosnöt" vilken i princip bara är kolhydrater. Vad är då kokosmjölk?!
Lite sent att svara kanske men jag har nu börjat köpa silverpaketen för att testa om det är något för mig. Någon hade en fråga som jag vill svara på:
Är det ett sammanträffande att smör och kokosfett, med mycket mättat fett, är mer eller mindre fasta? Eller är det det mättade med molekylen som gör det?
Ja, det är det mättade med molekylen som gör det såklart! De tre fettsyrorna på glycerinmolekylen kan vara antingen raka om de är mättade (eftersom att fylla ut med H på alla håll gör molekylens form stabil) eller böjda där de är omättade (inte fullt med H runt som stabiliserar och då kröker sig molekylen). En mättat triglycerid blir därför välordnad när de lägger sig jämte varandra och tenderar då att vara fastare medan en omättad blir oordnad och tar mer plats och därmed rörligare. När temperaturen stiger så börjar allt röra sig mer och de spretiga molekylerna börjar skaka lättast eftersom de har en högre energi - detta är anledningen till att matolja med mycket fleromättat är flytande vid rumstemperatur men smör med mycket mättat är fast. Det är lätt att förenkla lite och tänka att om molekylen är spretig (omättad) så finns det ju större yta för värmen att komma åt och då kommer den påverkas mer. När molekyler ligger väl ordnade har de fast form, när de har flytande form så ligger molekylerna mer oordnade och blir därmed rörliga.