Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 9558 ggr
fru-kryss
9

Krusbär

Jag massor av mogna krusbär. Vad ska jag göra med dem? Äta några förstås, men inte alla på en gång ;))

Kan jag frysa dem o äta i vinter eller?

Kanske jag inte ska äta dem alls, det kanske är många kollisar i dem?

Frågorna är många. Cool

[Pennylane1]
0

de har inte så färfärligt mycket enligt denna sida

Näringsvärden, per 100 g: Energi 32 kcal/ 134 kJ, Vatten 89 g, Protein 0,8 g, Fett 0,6 g, Kolhydrater totalt (ej fiber) 5,8 g, Kostfiber 3,4 g, Kalium 148 mg, ß-karoten 86 µg, C-vitamin 32 mg.

fru-kryss
0

Tack!Skrattande

raphanus
0

Krusbär är gott till stekt makrill.

fru-kryss
0

Vilken konstig kombination! Men jag testar, tack för tipset.Cool

raphanus
1

Jo, det tyckte vi innan vi smakade också. Vi syltade in krusbären och hade till makrillen, men sylt kanske inte är ett alternativ för en LCHF-are.

fru-kryss
0

Jo ibland kan det vara tillåtet, iallafall för mig ;))

Tilda-T
0

Om man gillar det riktigt syrliga så är krusbär en av dom bärsorter som klarar sig med liten mängd socker och ändå inte möglar, lingon är en till sort som gott klarar sig som sylt utan någon större sockermängd.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

fru-kryss
0

Tack Tilda-T för tipset! Jag gillar verkligen det sura i krusbär. Äter dem direkt från busken innan de är riktigt mogna.

kajsa71
0

Jag har också krusbär i trädgården.

Kan man lägga färska krusbär i frysen? Jag misstänker att dom blir sega i skalet efter upptining. Någon som vet?

mammaru
0

Vi brukade ha krusbär i frysen när jag var liten. Det var perfekt att plocka fram och ta några som "godis" - bra godis-storlek på krusbär! Går att äta frysta!

beefree67
0

du kan mixa krusbär o socker i matberedaren och frysa. sedan ha i kräm och sylt i vinter. eller ha i lite vaniljpulver bara då.

Paj på krusbär är oxå jättegott!

Anne-
0

Krusbären blir ju mjuka i skalet när det tinat efter frysning, men smaken är det inget fel på.

marialan
0

Den godaste sorbeten jag gjorde när vi hade trädgård var just krusbärssorbet!

Går säkert att göra i LCHF-variant också;

Mixa krusbär och sukrin i matberedare och vänd ned lite hårt vispad äggvita försiktigt. Frys in i plastpåse någon timme. Ta ut påsen någon gång då och då för att krama runt sörjan. Upprepa tills den är så frusen den kan bli. Eller kör helt enkelt sörjan i glassmaskin så är den klar på en halvtimme.

Blir mycket glassig i konsistensen och krämigt mjuk. Var klart bäst i smak och konsistens av alla sorbetexperiment jag brukade göra - och de var ganska många Skrattande

beefree67
0

vilket bra tips för jag äälskar sorbet!!
Det ska jag absolut prova Glad

beefree67
0

Googlade igår på krusbär och hittade då massor av recept varav den mest intressanta var chutney på krusbär. Lät jättegot för jag äälskar chutney. Tyvärr är den ju i rgel rätt så söt men med den lilla mängden man äter tänker jag helt enkelt inte bry mig..ler..

Här är en variant.. Har dock inte provat receptet än:

Krusbärschutney med ingefära och chili.
1 burk Ingredienser
250 g röda mogna krusbär
5 cm färsk ingefära
röd spansk peppar, 1/3
1 st stor vitlöksklyfta
2 st lagerblad
1 msk vatten
0,75 dl honung
1,5 msk vitvinsvinäger
1 krm grovmalen svartpeppar
Tillagning
En lite kryddigare och hetare krusbärschutney som smakar ljuvligt till höstens fläskstek, grillad kyckling eller varför inte grillade fläskkotletter?
1. Skala ingefäran med en tesked och hacka den fint. Kärna ur den spanska pepparen och hacka den fint. Finhacka vitlöken. Skölj och snoppa körsbären. Lägg allt i en kastrull tillsammans med resten av ingredienserna.
2. Koka upp och låt sjuda i 10 minuter eller tills krusbären känns mosiga. Eventuellt behöver du koka chutneyn lite längre.
3. Ställ åt sidan och låt svalna. Häll på het och väl rengjord burk. Servera kall till fläskkött eller fågel.
Ett recept från:
Leva och bo
Lisa N Lemke
redaktionen@alltommat.se

marialan
0

tips på bär OCH andra indigrienser med sockerarter (ingefära och honung)?????Förvånad

Om man bara tar lite kan man väl tipsa om en liiten kaka också…

Men visst alla gör ju olika.

beefree67
0

Låter såå gott med sorben. Har du någe hum om hur mycket du tar av varje ingrediens?

MissMullig
0

Jag stycke fryser mina krusbär och gör blandannat .

smoothies40 g frysta bär, ca 1 dl
½ dl yoghurt 10 %
½ dl grädde
Kallt vatten

2 portioner

Gör så här

Mixa yoghurten med bären till en slät massa. Vispa grädden och vänd ned i yoghurten. Späd med kallt vatten om drinken blir för tjock. Vispa eventuellt mer tills det blir lite lagom med luftbubblor. Drinken ska inte bli hård utan bara fluffig.

Servera i höga glas

Eller god glass