flygmat
hej
jag ska ut och flyga och de har inte valet LCHF-mat. jag funderar på att önska glutenfritt… vad tror ni om det? kan det vara ätbart möjligtvis?

Förmodligen inte. Det innebär bara att de kör glutenfritt mjöl och alla andra kolhydrater som vanligt.
Tror det är mer kolhydrater i glutenfritt än i vanlig mat.
Du kan nog ringa flygbolaget och höra vad det finns för matalternativ, kanske kosher är bättre?
nä ingen bra idé. det är ändå massor av transfetter i flygplansmaten + höga halter socker

Jag har konstaterat att flygmat generellt är oätlig, och äter ordentligt innan jag sätter mig på planet istället. Lyckligtvis har jag bara flugit kortare sträckor inom Europa sen jag började med LCHF. Men om alla LCHF:are sätter i system att kontakta flygbolaget och fråga om lågkolhydratkost kanske de så småningom känner trycket och erbjuder det? Sist flög jag med British Airways, och listan över specialkoster var groteskt lång, hur svårt kan det då vara att ha en till…?

Jag har provat på glutenfria alternativet och det var inte ätbart och inte vettigt! Bäst att rusta med egen matsäck, ost och ägg tex.

En av fördelarna med att vara i ketos är att man inte blir hungrig på samma sätt som en sockerbrännare blir. Det går utmärkt att fasta i flera dagar. Du klarar dig säkert jorden runt utan att äta av sådant som serveras av flygbolag.

Sist när vi flög till spanien så tog jag med mig egen mat. Jag köpte små babybel-ostar, hade med mig minisalamis (från lidl) och en påse macadamianötter. Inga problem att ta det genom flygkontrollen och mättade kanonbra.
När vi åkte hem köpte jag en påse mandlar och en tonfisksallad på flygplatsen.
Min matblogg: http://minicarb.blogspot.com/
Sist jag flög, till Asien, så åt jag deras vanliga mat. Uteslöt bara bröd, pasta o potatisen samt efterrätten. Jag blev i alla fall mätt, vid alla de måltider som serverades. Till frukost är det ofta omelett med skinka samt ost o det är ju OK!
Trevlig resa! Vart kommer den att ta dig?
//Fat makes Me fit//
Jag har bara flygit två gånger i mitt liv båda gångerna som minderårig, får man inte att ta med egen mat till planet?

Jadå, men tänk på att det skall komma igenom kontrollerna, så inga vätskor som är i behållare större än 1 dl, gärna i genomskinliga påsar tror jag så de kan kika i väskan om de undrar i säkerhetskontrollen.
Vet inte om det beror på vilket flygbolag det är visserligen. De kan ha olika regler på det där, det vet jag inte.
Min matblogg: http://minicarb.blogspot.com/

#9 Jo, man får ta med egen mat på planet. Men vätska får man bara ta med i dl-förpackningar. Det är ju bara på riktiga långflygningar man behöver få nåt i sig. Sist jag flög hade jag med mig äggmjölk i småflaskor och tog i kaffet. Funkade utmärkt!
Ok, så en termos eller vattenflaska får man inte ha med sig?

#12 Inte i handbagaget, nej. Men kaffe/te och flaskvatten brukar finnas på planen så det behöver du nte ha med dig. Däremot kan det vara bra att ha nåt att tugga på om alla andra serveras mat

Jag valde fläsksvålar och nötter när jag nu första gången flög och åt LCHF. Tyckte det var kompakt och lättburet i handbagaget. Och åker man från Köpenhamn (Kastrup) så kan man köpa RIKTIGT goda fläsksvålar på flygplatsen.
Ok, så jag måste köpa mitt vatten?
Ytterligare en anledning att inte välja flyget alltså.

Tack för alla tips… jag gör som ni säger… väljer inte glutenfritt…. jag får väl ta med lite smått… men jag ska nog maila om att jag skulle önska LCHF för att göra lite väsen av det hela… :)
jag ska till Rhodos för att lapa lite sol och vind……… och grekisk sallad är ju ok……..
hälsningar Majsan

Se upp med nötterna, för vissa bolag tillåter inte nötter, inte ens jordnötter pga allergirisken
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

#17 Skämtar du? Menar du att jag inte får ta med mig nötter som jag SJÄLV ska äta på grund av att andra kan vara allergiska och inte få äta dem? Men om jag lovar att inte dela med mig då? 
Men får jag verkligen ta med egen mat på planet
till USA?! Jag ska dit om 1 vecka och när
jag beställde biljetter så sa jag vad ja äter och hon
skrev in att jag äter bara protein. Jag tänker ta med mig
smör i småpaket. Vi åker med Virgin Australia.
aswedishsmorgasbord.com
Oj, har du missat att folk som är allergiska mot nötter kan dö av bara doften? Det är bland den allvarligaste allergin man kan ha.
Du måste kolla med ditt flygbolag. Det är olika policyn som gäller på de olika bolagen.
#20 Det var värst, jag känner en nötallergiker han kan t.o.m. ta på nötterna så länge han inte äter dem, då är han nog inte så känslig då.

#22: Oh ja. Det är väl likadant med de flesta allergier? Vissa är överkänsliga, och andra har livshotande allergiska besvär.
Känner fö en ung dam som inte ens kan vara i samma lägenhet om man öppnar en påse nötter. Adrenalinsprutan ligger alltid i kylen och väntar ifall olyckan är framme och nån gäst inte är medveten..
Trist med alla dessa allergier som orsakas av det "moderna" liv som vi lever.

#20, #23
O fy, vad hemskt. Stackars människor! 
Förlåt att jag skämtade. Hade ingen aning om att man kunde vara SÅ allergisk!

#25: Jopp, det är därför man inte får jordnötter på flyget längre. När jag var liten fick man alltid en liten påse, men nu är folk så allergiska, att det vore katastrof..
Det är inte så konstigt att man skämtar om det, det är nästan absurdt hur allergiska de är..
Det är otroligt synd om de med allvarlig nötallergi eftersom bara doften kan framkalla ett anfall som kan leda till döden. Andra matallergier är lättare, då man bara behöver hålla koll på vad man stoppar i sig.

#27… och på hur det serveras. Jag tillbringade många år med att avstå från att äta remouladsås - som jag tål - för att det serveras till panerad fisk och alltför många tar sleven, BRER såsen på fisken och stoppar ned sleven i såsen igen=fisk i stora såsskålen.
Fabricati diem, pvnc!