Lakrits-te
Något som jag saknat är lakrits, som jag verkligen gillar. Nu har jag hittat lakritste från Yogi tea, ett ekologiskt ayurveda te. Grönt? Vet inte. Det är kanongott och med en matsked kokosfett i sitter jag nu och njuter.
Har ingen aaaaning om det här är bra eller ej. Vad jag fått fram är att det är koffeinfritt. Det känns sött, men innehåller honungsarom och fläderextrakt, inte socker.
Någon som vet mera? Det känns lite för gott för att bara kunna njuta, men tänk om det är möjligt!
//Karin
Mmmm… det låter jättegott. Var hittar man sådant?
På hälsokostaffären.
Även lakritsen gör att det smakar sött, själv tycker jag det är äckligt sött. Friggs har ett lakritsthe, det hittar man i vanliga affärer.
Lakritste lär ska ha en utrensande effekt och om jag minns rätt är det högst 2 koppar om dan som gäller. Jättegott tyckte jag före LCHF. Misstänker att jag tycker det är äckligt sött nu, måste prova till em fikat.

Lipton har ett Lakrits-smaksatt grönt te. Det innehåller även anis, kanel och safflor vad nu det är…
Det heter "Green Tea Orient"

Nästan alla Yogi-teerna har lakritsrot som huvudingrediens. Tyvärr, för jag gillar inte lakrits, men skulle gärna vilja kunna dricka fler av deras teer. Av alla sorter vi har hemma är det bara en som är utan lakritsrot… 
Yogi Tea har en massa olika sorter. De flesta innehåller inte svart te, utan olika örter och kryddor. Min favorit är Choco, den smakar faktiskt choklad och innehåller bl a chokladskal, kanel, lakritsrot, kardemumma och vanilj. Jag tycker inte att man känner smaken av lakrits i den.

Jag har ett lakritste från Clipper: innehåller inget annat än mald ekologiskt odlad lakritsrot. Sött och gott!
Åh det måste jag kolla på fredag när vi ska in till stan! Tack för tipset!
Affären som jag jobbar i bestället mycket från biofood. Bla teer o nötter o en massa annat. Det mesta är ekologiskt
jag köpte 1hg lakritsrot på hälsokost, i bitar som jag nu under några dagar tuggat på. Tyckte att jeansen stramade, o gick o vägde mej. 2,5 kg uppåt, har inte alls ändrat min kost annars. Kan det vara så att denna träiga rot innehåller kolisar??? Den e ju söt i smaken. Någon som vet?

Någon får rätta mig om jag har fel men jag tror att lakritsrot påverkar saltbalansen och binder vätska i kroppen.
Jag fick ett råd om att ha lakritsrotspulver under tungan i 5 min för att det inte blir för mkt tandsten som jag fått på sistone.
Jag köpte lakritste, men jösses, vad det var sött!!
Så max en mugg sånt te varannan dag eller så….känns som om plomberna vill flyga ut!
// Shintaida

Det var värst vad sött det var. Överraskande kraftig söt smak. Vet inte om det är bra eller utan betydelse. Antagligen inte bra med söta smaker. Påverkan av insulinproduktion eller nåt kanske liksom att sötma håller söta-smaker-behov vid liv.
Köpte lakrits-te för första gången idag. Friggs märke. Hade förväntat mig mesig smak. Men lakritsen var påtagligt kraftig liksom sötman.
#11 Det ska stämma det du säger. Åtminstone i lite större mängder och under lång tid. Blodtrycket påverkas också, det blir högt. Satt och läste runt lite på internet i eftermiddags. Beträffande sötman såg jag inget nämnt. Vet inte om det är något "riktigt" socker i lakrits-rot eller hur det hänger ihop.
Tips till den som längtar efter något med lakrits-smak
Fänkål har smak av lakrits.
HELA FÄNKÅLS-FRÖN, som oftast används som brödkrydda. Finns i små påsar bland kryddorna.
Tugga på FÄNKÅLS-FRÖN (som de är eller efter att de legat en stund i varmt vatten och blivit lite mjuka).
Te på fänkålsfrö - eller fänskålste i påsar från hälsokost/livsmedelsaffär..

Tips om man ska bjuda hela forumet på fika, köp laktritste 

#15 Sias
Ja, jag hade fänkålsfrön hemma ett tag och de var goda att tugga på. Inte så söt smak heller vill jag minnas. Kanske inte innehåller den där "tveksamma" syran heller då, vad den nu heter, ska gå och kolla.
Glyssyrrhizinsyra.
Om nu varje bokstav hamnade på rätt plats, så var det en avskrift från tepaketet, Friggs lakritste. Kommer ju från lakritsroten, det teet.

Anis ger också "lakritssmak"
#18 TACK för tipset om ANIS! Köpt en påse frön. Smakar mycket mer lakrits än fänkål!
Lite info Från "Vår örtabok". "Världen över ger anis sin lakritsliknande smak åt drycker som fransk pernod, grekisk ouzo….."
ANIS - FRÖ Tugga lätt rostat frö efter maten för andedräkten och matsmältningen. Bryggs som te mot "förkylning", hosta och luftrörsbesvär. Häver kväljningar."
FÄNKÅL - frö "Tuggas för andedräkten. Drick avkok för bättre matsmältning, mot förstoppning. Tugga mot hunger (bra vid bantning).
OBS! Ta inte för stora doser!"
Tips: Gå till en välsorterad tehandlare och fråga efter "Pernod-te". Det är smaksatt med Pernod som är en likör kryddad med anis. Det jag har smakat har en svag lakritssmak, men jag upplever det inte som speciellt sött. 
Tack för alla tips! Jag googlade efter lakritste och hittade denna tråd, hade ingen aning om att nån hade skrivit här om lakritste. 
Nån som vet var man kan hitta sånt här Yogi-te?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Hej
Jag var för ett antal år sedan på hälsokostbutiken och ville ha något mot hosta. Då fick jag med mej lakritsrot att göra te på. Det skulle vara slemlösande. Det hade en jätte genomträngande smak. Jag drack en par koppar sedan inte rört paketet.
mammas icaaffär för yogite, måste dit någon dag! MEn det är I Kallesta…
ICA Maxi säljer Yogi-théer. Skulle tro att samtliga ICA Maxi säljer dem…
Yogi-théer som Lakritste osv är inga "gröna teer" - de är "ört-teer". Örtteerna är alltså egentligen inte riktigt thé - d v s inte gjorda på théblad…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Jag är också lite missnöjd med att nästan alla Yogi-teer innehåller lakritsrot och/eller ingefära… två av de äckligaste sakerna jag vet. Har också svårt att hitta chai-teer utan ingefära, Friggs Green Chai i Eco Chic-serien är dock fri från både lakritsrot och ingefära.
Och till de som säger att "det smakar inte lakrits" - nej, kanske inte om man gillar den smaken. Om man inte gör det så slår lakritsen ut all annan smak…
Jag har 13 påsar yogi lakriste om någon vill ha. På allvar. Jag kan skicka dem.
Det har ju sannerligen en.. Intressant smak 
Jag provar gärna 
Testade Friggs lakritste för några dar sedan gott med grädde.