Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3750 ggr
Pasi
0

Willys skinka

Köpte Willys skinka….lagom salt, ganska god och med rejäl fettrand…så långt bra!
Men de hade inte bara sprutat i druvsocker och nitrit (E250) utan dessutom natriumglutamat (E621). Hrrrmmmfff!Skrikandes
I fortsättningen blir det nog obehandlade skinkor för min del. Och att de blir grå gör mig ingenting…ingen tycker väl att en skinkstek ser oaptitlig ut fast den är grå, eller!?Räcka ut tungan

Amiechan
0

Inte jag iaf! Fy för glutamat… det tyckte jag var värst ovan…

Mervi
0

Jag kommer nog köpa bara mycket lite skinka, ingen längtar efter det så jättemycket, men lite måste ju finnas. Och kolla noga glutamatet.

Skogstrollet
0

Kan man få en snabblektion i "farligheten" med dessa ämnen?

Mervi
0

#3 här kan du läsa om dessa tillsatser.

Mervi
0

Jag köpte en liten färdigkokt skinka på Maxi, inget glutamat i den. så glad man kan bli. Men det fanns så klart allt möjligt annat som brukar vara där, nitrit osv.

dufva
0

Hoppsan!

Willys skinka vann skinktestet i Expressen i går!! 

(Glutamathalten ingick förstås inte i testet dock)

Amiechan
0

kanske inte oväntat? Om man är van vid glutamaten som är smakförstärkare är det gott med det i skinkan också. Farligheten är ju inte så välkänd…

Pasi
0

Nu har jag ätit nästan 2 kg på lika många dagar och mår skit…skakig i hela kroppen, stressad inombords och dessutom har jag fått massor av finnar och röda fläckar över ryggen och huvudet.
Jag vet ju föstås inte om det beror på glutamaten…men skinkan ska ut ur mitt hem.
Om den innehåller 0,5g per hg så har jag ju fått i mig 5g per dag.Skrikandes

Vilka symptom får ni andra av glutamat (utom hjärnskador och fetma)?Glad

hemul
0

Mervi, är du säker på det? Finns en lista här på TILLSATSER som innehåller glutamat…
http://www.truthinlabeling.org/hiddensources.html

Mervi
0

hemul, nu är jag inte säker på någonting. Det är en djungel. Jag hoppas att det inte ger några liknande besvär som Pasi fått. jag kommer att vara väldigt försiktig med skinkan.

susanne.s
0

VAR hittar man "naturlig skinka"????Vill inte bli sjuk!

Margareta
0

Pasi: Det du beskriver är så jag känner mig på glutamat och det behövs inga 2kg, det räcker med en halva färdiggrillad kyckling. Jag blir "speedad" i kroppen på något vis och får finnar/blemmor.

Numer pensionär i Nynäshamn

susanne.s
0

Enligt skolsköterskan på min skola där jag jobbar är glutamat bara en smakförstärkare som man tidigare trodde inte var så bra. Nu har man kommit fram till att det är helt OK. Ingen är allergisk osv.

Tror inte jag på när jag läser vad ni skriver!

susanne.s
0

Nu hittade jag nåt på nätet som jag klistrar in om jag kan.Generad

En smakförstärkare som är mycket vanlig i asiatisk matlagning. I Sverige räknas det som ett godkänt tillsatsämne och går även under beteckningen E621. Kemiskt sett är det salt av glutaminsyra som framställs på mikrobiologisk väg genom jäsning. Ämnet i sig är smaklöst, men har en förmåga att lyfta fram de andra smakerna. Man brukar också tala om att natriumglutamat smakar umami, som är en femte smak vid sidan av de fyra vanliga: salt, sött, surt och beskt. I Sverige ingår det t.ex. ofta i buljongtärningar vi köper i affären, snacks och olika kryddblandningar.

Natriumglutamat är ett ämne som vissa är överkänsliga mot, och **kan framkalla en reaktion som brukar kallas Kinarestaurang-syndromet, eftersom det ofta ingår i Asiatisk mat. Symptomen är illamående, huvudvärk och smärta i nacke och bröstkorg.

**I takt med att det blivit allt vanligare i maten har det diskuterats om andra negativa effekter, och *en del hävdar att det finns samband med en rad allvarliga skador på kroppen, men det råder delade meningar här.*

Margareta
0

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/tillsatser/glutamat.htm

Här har jag hittat info och det stämmer bra på mig…

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Kolla på #9, glutamat ingår även i andra tillsatser. Då står det inte glutamat bland ingredienserna.Ledsen

hemul
0

Mervi, jag vett inte hur tillförlitlig den där sidan jag länkade till är. En del är lite konstigt tycker jag. Men tankeväckande ändå. :-)

Mervi
0

Man är inte försiktig nog om man inte tål glutamatet.

Vilken bra länk, tack Gittan

Amiechan
0

Sveriges Konsumenter i Samverkan ska enligt sitt senaste www.konsumentsamverkan.se/nyhetsbrev2/nr48.html " rel="noopener noreferrer" target="_blank">nyhetsbrev starta en artikelserie om glutamat. Jag hoppas få lära mig ännu mer om det :)

Pasi
0

Tänkte köpa konserverade musslor (plastburk) idag…tror ni inte att även de innehöll glutamat!? Även kräftburken hade detta gift…..snart finns det ingen mat utan.Ledsen

korseett
0

men ni kan ju rimma skinkan själva! det gör jag och det är ingen konst bara man börjar i tid innan jul vill säga

Mervi
0

Hur gör du 90kgaldrigmer???? Med tanke på nästa julFlört

Pasi
0

Hehe….jag tror att både påskskinka och vardagsskinka kan behandlas på samma sätt som julskinka, så du behöver kanske inte vänta ända till nästa jul.Skrattande

Ra95
0

#22; Jag vill också veta hur man kan rimma sin skinka själv.

Åkte15 mil för att köpa bra kött till julbordet( Grön gård), men gissa om jag kände mig lurad när jag frågade vad skinkan innehöll. Jo; socker, nitrat och citronsyra. Att all förpackad smörgåsmat innehåller socker vet jag nu, men julskinkan…..Revbenen var obehandlade tack och lov.

Till påsk blir det nya grepp. Färskt kött hädanefter.

hemul
0

Men sockret är inte så konstigt. Rimmat kött har nog alltid innehållit lite socker. Likaså fisk, t.ex. rimmad lax. Tar man bara salt blir det hårt. Då brukar det nog kallas saltat eller spicket (ss spickekorv).

Nån som vet vad  danskarna använder istället för nitrit i charkvaror förresten? Nitrit är ju förbjudet där.