Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5529 ggr
willas
0

LCHF i andra länder?

Jag surfade runt, främst på amerikanska webbsidor, och försökte hitta något om någon diet som LCHF. Det närmaste jag kom var Atkins.

Allt jag annars hittade var low carb high protein.

Har de alls low carb hig fat i USA t.ex?

lc-solkatt
0

jo,jo Dr. Atkins förspråkar bra fetter och inte low fat

[vaargen]
0

Kolla efter low carb så hittar du en hel del. Men rent lchf med det namnet finns inte eftersom namnet är en svensk uppfinning.

Här finns en hel del bra recept http://activenocarber.myfreeforum.org/

[Marja-Liisa]
0

I Finland rekommenderar man inte heller mer protein utan ersätter kolhydratminskningen med fett.

MatsL
0

Engelska Low-Carb Bloggar kan vara en bra startpunkt.

Zepp
0

Den här är väl Amerikansk?

"Why Low-Carb Diets Must Be High-Fat, Not High-Protein"

http://www.second-opinions.co.uk/fat-not-protein.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
0

Det finns ett LCHF-forum på Yahoo!

http://health.groups.yahoo.com/group/LowCarbHighFat/messages/9444?viscount=-30&l=1

Jag vet att en av våra medlemmar är aktiv där.. han kallar sig Skvanderer.. kommer inte ihåg vad han kallade sig här!

Han är född i Canada men bosatt i Sverige!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Puhlo
0

livinlavidalowcarb.com ? :)  Jimmy Moore har en bra blog. :)

MiaKia
0

Jag tror att Sverige är ovanligt fettskrämt. Här i England, så förespråkas ekologiska högfettsprodukter när man äter Low Carb, men det är inte samma typ av ramaskri. Det finns massor med ekologiska högfettsalternativ Double cream, mjölk över 4% fetthalt är motsvarande den svenska standardmjölken.

Själv går jag mycket hos läkare och INGEN har sagt något negativt med att inte äta kolhydrater eller att äta ekologiska högfettsprodukter, varken vanliga husläkare, cardiologer eller endokrinologer. När det konstaterades att jag hade en fet lever, så frågade jag (då jag ej läst på) min endokrinolog om det var okej att äta så mycket fett som jag gör och då sa han. Ja, det är kolhydrater man får en fet lever av.

Så, det heter bara Low Carb i resten av världen. Det är mer vanligt i Sverige tror jag som man inte kan tänka att man automatiskt måste höja fettet om man tar bort kolhydraterna.

Sen tror finns det inte heller samma reguljering utomlands som i Sverige. Den privata sektorn är större, och att varje dagis skulle gå efter något generell "så här äter man", känns också främmande.

Där svamlade jag iväg lite, men kort och gott heter LCHF Low Carb utomlands.

MiaKia
0

Bara en lite avstickare, som en förklaring till "den privata sektorn".

T ex, det finns inte statliga dagis, utan alla dagis är privatägda. Har man sen t ex ett barn i 3årsålder, så går staten in och betalar en del (eller hela) av avgiften på det dagiset som man väljer (beroende på vad dagiset kostar).

Nu kom jag helt från ämnet, men kände att någon kanske undrade hur det hela hänger ihop.

willas
0

Här fick jag flera intressanta länkar! I synnerhet livinlavidalowcarb.com, som ledde till bl a ett forum med en hel avdelning för Taubes' Good Calories Bad Calories. Jag har köpt boken, men den visade sig vara  mer vetenskaplig än jag väntat mig, så det kommer att ta tid att läsa den.

MiaKia: Det är intressant att höra hur det är i England, så det är helt okay med avstickare!

Roarkish
0

#8 Haller med om ditt resonemang har. jag ar nyligen hemkommen och fann att lakare i andra lander ar mer positiva till alternativ. Jag var hos en haematologist som rekommender att hans patienter ater mer fett t ex. Problemet i Sverige ar som du sager bristen pa privat sjukvard, privat utbildning och institutioner som Socialstyrelsen och Livsmedelsverket. Skulle gora oss gott att bli av med dem (och fa lite skattepengar tillbaks).

Sugiyama
0

Jag tycker low carb är bättre än LCHF och bukar själv säga när någon frågar att jag inte äter kolhydrater.

JAUS
0

Det är väl bara säga "low carb, high fat" som förkortningen ju står för.