Vitvinsvinäger
Funderade på när jag följer recept på majonäs eller bearnaissås.
Varför blir mina kockförsök så extremt skarpa i smaken?
Har provat mig fram med majonäsen och har fått minska mängden vitvinsvinäger till 1/2 matsked på 4.5 dl olja och två äggulor. Då är den ganska OK enligt min mening.
Är det skillnad på olika fabrikat av vinäger?
Jag använder Druvans

Har inte tänkt på om det är någon skillnad mellan olika märken. Du kanske inte gillar så syrliga smaker. Har du något mer i majonäsen, en syrlig senap kanske?
Jag har 1msk fransk dijonsenap inköpt på lidl med i majonäsen. Men jag känner av att det är just vinägern som blir för stark för min smak.
Jag har inga problem med köpt bearnaissås elller majonäs, utan det är när jag följer de recept som finns här som jag får minska på vitvinsvinägern rejält.
Det är därför jag undrar om det skiljer sig mellan olika fabrikat
det skiljer sig jättemycket mellan olika sorters vinäger. jag rek. att prova vit balsamvinäger som är mycket mildare i smaken. Vi gillar den skarpt..ler..eller milt då i vår familj.
Lycka till med såserna!
Googlade på vit balsamvinäger och fick fram att Zeta är en tillverkare. Condimento Balsamico Bianco heter den tydligen.
Är det den du använder befree67, eller rekommenderar du någon annan sort?
duktigt! precis den jag använder faktiskt..
Tack för tipset!
Ska testa den och se om såserna blir lite "gottigare", milt sagt
.

Äppelcidervinäger tycker jag funkar bra, lite sötare i smaken…
Tackar för alla tips.
Det kanske slutar med att jag får köpa hem ett helt sortiment av vinägrar och göra ett rejät test för att utröna vad som smakar bäst. Jag får väl återkomma med en recension så småningom
.
Jag har köpt Druvans vinäger en gång, och deras s.k. dijonsenap en gång. FY för den lede så skarp och otäckt i smaken. Aldrig mer Druvans! Tror du kan köpa en annan "vanlig" vitvinsvinäger och få ett bra resultat!
Så Druvans vitvinsvinäger är skarpare än andra fabrikat? Vad är en "vanlig" vitvinsvinäger?
Jag får nog bygga en vin(äger)källare till mitt vin(äger)provande.
tex Zetas är mycket bättre tycker jag iaf.

Om man tittar på innehållsförteckningen på köpmajo, åtminstone de jag tittat på så är det även ättika men inte i de recept som finns här

Inte måste man väl köpa en mildare vinäger när man antingen kan minska mängden eller själv späda ut den med vatten till den mildhetsgrad man själv vill?
Själv tar jag bara så mycket som jag själv önskar, oavsett vad det står i receptet.
By the way så innehåller nog aldrig/sällan köpemajonäs vinäger utan de brukar normalt köra med ättika….vilket även jag gör (gott, billigt och helt kolhydratfritt).
Hoppsan, masen var före mig…kanske beror på att jag sprang och gjorde annat innan jag läste tråden, hehe!
Personligen misstänker jag att Druvan använder en del ättika till sina prudukter. Det är så det smakar i alla fall. Tror inte det försvinner med vatten förrän själva vinägertsmaken också försvunnit och då är det ju ingen vits att använda vinäger överhuvudtaget.
Nu måste jag verkligen hålla med dig Sindri. En smak man inte gillar blir ju inte bättre för att man späder ut den. Sedan smakar ättika och vinäger inte alls likadant. Jag har iofs. både väldigt känsligt lukt- och smaksinne. Men alla har vi olika preferenser och det som funkar för en funkar kanske inte för en annan.
Simma lugnt i vinägern//Inger
Hej igen!
Återkommer nu med ett personligt vinägertest, (ni vet, smaken är som baken …)
Förutom druvans har jag köpt på mig Zetas vitvinsvinäger och vit balsamvinäger + Vinborgs äppelcidervinäger.
Gjorde majonäs på 2dl rapsolja, 1/2msk vinäger, 1/2msk dijonsenap, 1 äggula, salt och peppar.
Jag kan säga direkt att Druvans går bort, otäck smak helt enelt.
Min favorit blev Zetas vita balsamvinäger. Majonäsen blir precis som jag vill ha den. Rund och god med lite lagom "sting".
Zetas vitvinsvinäger och Vinborgs äppelcidervinäger tycker jag är helt likvärdiga i smak. Majonäsen blir skarpare men inte så det stör. Det är väl så här den mesta majonäsen smakar.
Tack för alla tips! Nu kanske man även kan få till en bearnaise som går att äta, utan att man riskerar att vinna grimaseringsVM.

Jag kollade på Druvans vitvinsvinäger idag när jag handlade, den hade ett mycket högre kolhydratinnehåll än de andra sorterna (Zeta). Syrligare men med fler kolhydrater…