Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-soppor-såser
Läst 4668 ggr
Ceciliaolucifer
0

Söker tips på såser?

Jag undrar om någon har snabba tips på såser?
Jag är helt värdelös i köket och har aldrig lagat mat. Har börjat äta efter lchf nu och kör på ren majonnäs till det jag äter, vilket jag snabbt kommer att tröttna på.

Vad kan jag göra lämpliga såser på? grädde? majonnäs? creme freich?

dufva
0

En riktigt god sås kräver lite pyssel förstås.

Här finns en bra beskrivning med bilder som är lätt att följa.

Att laga en god sås är en bra kunskap för livet så bestäm dig för att du kan och bara gör det Glad

Bellamorte
0

En jätteenkel sås som min mamma alltid gjort är annars att blanda grädde och creme fraiche i stekpannan med kött eller biffar man stekt, smaksätta med lite peppar och soja och sen låta det puttra tillsammans en stund.

nyborjare08
0

Värm creme fraiche i en kastrull, tillsätt någon god ädelost (eller annan ost du gillar) och 1/2 - 1 grönsaksbuljongtärning beroende på såsmängd. Värm och rör tills osten har smält. Suveränt gott till kyckling och kött!

LatMask
0

Snälla rara dufva, skräm inte vettet ur den stackars människan! Det där är ju som att säga till en ettagluttare att matte börjar med tredjegradsekvationer och inget annat!

Cecilia, jag var i din sits för två år sen, kunde/ville inte laga mat, det lilla jag kunde göra blev inte så kul…Sen dess har det bara blivit bättre, kan jag säga…och en vacker dag ska jag nog ge mig på att laga beasås också!

Kolla under avdelningen "Recept på soppor & såser" där finns massor av bra tips! parsleys tråd "Simpla såser efterlyses" (länk någon Skäms ?) rekommenderas särskilt. Mycket handlar om olika sätt att smaksätta de fetter du nämner.

babybel
0

Jag brukar också göra som #2, sjuda efter med lite grädde.

Min snabba favorit är annars att smula sönder ett paket fetaost, tillsätt 2-3 dl creme fraiche, lite sojasås och sen vad jag känner för

- antingen en blandning av örter t ex basilika + oregano + rosmarin + persilja, eller vitlök med citronpeppar, eller hackade oliver och vitlök, eller… experimenterar med vad jag har hemma!

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

Ceciliaolucifer
0

Tack för alla tips! :) känner verkligen att jag får hjälp!

bullmagen
0

guacamole: mosad avokado med vitlök, chili, salt och peppar. Gärna lite citronstänk, bladpersilja och creme fraich i. Bara att mosa ihop.

Vid akut behov av sås, men ingen tid/ork/lust:

Dolmio tomatsås (på burk) Tror att det är 5,5g kolhydrater. Ta lite tomatsås och riv i en massa god ost eller blanda i (smaksatt) färskost

nyttigajag
0

#3 gud va gott det lät…

nyborjare08
0

Mmm den är helt suverän! Glad Och enkel att göra.

nyttigajag
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 jag brukar göra:

fettet från stekningen av köttat,matlagningsgrädde,soja,kryddor

smidigt som bara den..

nyborjare08
0

Vispgrädde är godare och nyttigare än matlagningsgrädde Flört

[mejja]
0

jag brukar göra fusk bearnesås : rör ihop 2 dl creme fraiche m 2 msk majonäs, dragon efter smak, salta o peppra.

efter att den riktiga beasåsen har skurit sig och jag har kastat ut kastrullen..typ Skrikandes

sessu
0

En god kall sås: Turkisk/grekisk yougurt, smula i fetaost, pressa i vitlök, svartpeppar och salt och ev en skvätt vitvinsvinäger.

Annars är en annan god sås det enkla som getts förslag på här ovan. Ta stekfettet efter du stekt kött eller kyckling eller vad du nu steker. Vispa ihop med grädde eller creme fraiche salta peppra men oftast har du redan gjort det på köttet så då finns de kryddorna redan i pannan.

Har du stekt fläskkött så passar lite rosmarin fint som smaksättning eller dragon eller både och. Persilja blir gott som smaksättning. Även fint till kyckling eller vit fisk.

Till lax eller annan fisk brukar jag helt enkelt smälta smör och blandar i dill, persilja, salt/peppar och en skvätt citron eller ättika, så jäkla gott så jag blir sugen nu!! Ångkoka purjolök till detta så har du en komplett måltid.

Kram hoppas du gillar tipsen!

sessu
0

Nämen! Glömde ta med en god tomatsås.

En viktig regel när det gäller en god tomatsås är att: Ju längre den får stå på spisen och småsjuda desto godare blir den.

Någon slags tomat på burk eller om du är väldigt ambitiös så ta färska tomater. Oliv eller rapsolja i kastrullen, fräs lite lök däri och vitlök. Men istället för att pressa i vitlöken så föredrar jag att skära den i små bitar, eftersom såsen får en mer mustig och rund smak, pressad vitlök ger ibland en stark och sträv smak.  Obs! Bränn inte löken!

Ta ca en tesked tomatpuré i och låt det fräsa med en stund, så får tomatpurén en sötare smak. Lite hackad röd paprika för smakens skull (kan uteslutas om man blir dålig i magen av det) Här har du basen till en gooood tomatsås.

När alla dessa ingredienser fått fräsa tillsätter du tomaterna, någon deciliter vatten, salt/peppar och lite buljong. Koka upp och sänk sedan värmen och låt det stå att småsjuda i MINST en timme gärna längre.

Till detta kan du sedan rulla lite köttbullar av nötfars eller fläskfärs, stek bullarna så att de får färg och lägg de sedan i såsen till de blir klara.

Sleva upp i en djup tallrik och ringla över en himla massa oliv/rapsolja.

Nä, gud va hungrig jag blir, håller på att drägla ner hela datan…

vispop
0

Har just ätit kvällsmat och här kommer vad det blev…

Kokade fläsklägg i ca två och en halv timme. Petade av fettsvålen och lät den koka in i vattnet ca 30 minuter ytterligare tills vätskan var reducerad till ca tre dl. Hällde i kanske 1,5 dl vispgrädde och kyddade med salt och vitpeppar. Lät såsen svalna en aning och vispade därefter snabbt i två äggulor för att få såsen att tjockna lite. Till sist rörde jag ner mycket riven pepparrot.

Fläsklägg med pepparrotssås, jag säger bara det mmmmmmmmm.

Cissit
0

Om du inte är superstrikt med kolhydraterna så är det supergott att vispa ur stekpannan efter att man stekt kött med grädde och sen kluttar man i mjukost med smak, typ creme bonjour och liknande och låter det smälta. Hur gott som helst, och enkelt! Behöver oftast inte kryddas nått mer.

JAUS
0

Häll i grädde i pannan, rör om lite, klart.Flört

Aniara4
0

Jag har just ätit en galet god löksås till middagen! Hela processen blir förstås lite komplicerad eftersom jag använde hemkokt buljong (fast det är egentligen inte heller så svårt!), men så här gjorde jag:

Lägg en smörklick i en kastrull och dra på värmen. Släng i en grovhackad lök och fräs den lite grann. I med en klatt buljong (jag hade reducerat den så mycket så det var snarast en bit buljong jag la i) och en skvätt grädde. Smaka av så att proportionerna blir lagom.

Jag kan tyvärr inte ge mer exakta mått än så, eftersom det inte är så jag lagar mat.

Den variant jag egentligen hade tänkt göra var med torkad svamp istället för lök, men eftersom jag glömde köpa svamp fick jag ta vad som fanns!

Mermaid73
0

Avocadosmör

Har du mixer tar detta 1 min max!

1 mogen avocado som gröps ur och läggs i mixern

Några oliver, lite efter smak, (Jag kör 6 st urkärnade själv, kan även ha i lite olivspad)

Grönsakskrydda 1/2 tsk (Gärna sockerfri på hälsokosten)

Mixa och ställ kallt.

Gott till Grillad lax, kött, på macka istället för smör gärna med gurka på eller helt enkelt bara bredd på gurkstavar som snacks. Jag älskar detta "smör" fast jag aldrig direkt gillat avocado tidigare

mannepanne
0

Jag vill sla ett slag for kryddsmoret. Sa latt att gora, och sa gott halvsmalt ovanpa en god stek. Haller pa att gora lite i koket nu. :)

http://receptfavoriter.se/mat-recept-vin/kryddsmor-aromsmor-ortsmor-smaksatt-smor.html

// Manne

liselotta
0

turkisk yogurt, rucculla eller färsk basilika, vitlök, chili explosion, salt och fetaost. kör i matberedaren. god kall sås.

marialan
0

Ädelost mosas ned i creme fraise efter smak, ev salt och peppar. Mumsig kall sås eller dip!Tungan ute

puschel
0

Svampsås:

Skiva färska champinjoner och lägg i varm panna. Låt all vätska koka bort. Stek i smör en stund. Häll på vispgrädde, klicka i Boursin-ost och låt allt koka ihop tills det tjocknar till önskad konsisten. Smaka av med salt och peppar, eller vad man nu vill ha i.

kricko1
0

Ta för vana att alltid ta reda på skyn (alt. lös upp det som torkat fast i formen med vatten och du skapar sky) som uppstår när du ugnssteker. Spelar ingen roll vad det är du gör för nåt ugnen, det blir sky av allt kött, kyckling, fläsk osv.

Den skyn/fonden som du så får är en helt oslagbar bas till alla varma såser och är som regel dessutom mer eller mindre färdigt baskryddad. Lite beroende på hur mycket du måste spä ut den med vatten/grädde/CF så får du smaka av och fylla på med det behövs oftast inte speciellt mycket annat än den där sista knorren.

På den sky-basen kan du göra vilken sås som helst med ett suveränt resultat (mycket bättre och mer komplett än att starta från noll med bara grädde, soja och kryddor)… en riktig gammaldags gräddsås, svampsås, ädelostsås, olika "kryddsåser" som tex. currysås osv. osv.

Bäst resultat (speciellt om du gör såpass mycket sås att du kommer att spara överskottet) får du om du låter skyn/fonden stå kallt tills fettlagret har lagt sig som en kaka överst. Ta bort det mesta innan du använder fonden i såsen och kokar ihop den med grädde eller CF, annars kan du ge dig katten på att såsen skär sig när du värmer upp den igen. Särskilt när du enligt lchf inte använder någon annan redning än grädde eller CF.

VH!/K.

kricko1
0

Äsch, det blev av någon obegriplig anledning två likadana inlägg helt plötsligt. Jag raderade det ena.

Men varför blir det så där egentligen? Rynkar på näsan