Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 3503 ggr
Pussgurkan
0

Mat på möten?

Nu har semestern tagit slut, verkligheten börjar igen och jobbet. Jag vet att hösten kommer att innebära en del möten där det serveras kakor och/eller frallor. Eftersom jag äter HELT UTAN kolhydrater så underar jag om någon har tips på vad jag kan ta med mig att knapra på. Äter idag Willys ölkorv - men kan ju inte äta den jämt.

Funderar även på mat att ta med då jag nu i höst kommer åka på mässor, utbildningar mm

Ölkorv och ägg …. sedan tar min fantasi slut.

Någon som har bättre fantasi? Och kom ihåg att det ska vara helt utan kolhydrater.

Wtn3
0

Ägg är inte helt utan kolhydrater…

Jag skulle nog ta lite kall kyckling, eller annat kallskuret, eller kanske en burk tonfisk med lite egen tillsatt olivolja.

Citronita
0

Ja jag har också funderat i dessa banor. Jag gillar ju ölkorv och har en liten burk med mig i väskan när jag far hemifrån. MEN andedräkten efter en bit sån är ju inte gullig och tuggummi är helt enkelt inte värt det… Tror jag måste köpa nån munspray…

Jag skulle kunna lyxa och ta med rökt älghjärta, men det är svårt att smuggla med sig sånt utan att hela biten försvinner. Det är så rysligt gott att alla brukar vilja smaka.

Nötter…mmm…skulle jag lätt kunna ha med och smaska med mig hur mycket som helst, men det blir lätt för mycket.

Ostplättar är det ju också kolisar i, men annars tror jag att de fungerar bäst för min del.

Ah, suck…jag har nog inget att komma med men jag hoppas precis som du på att nån smartis ger en massa bra tips. :-)

Matmamma
0

Wildchips är enkelt att ta med och mättar bra. Det är tunna skivor av torkat älg-, hjort- och renkött. Finns i ICA's sortiment och alla ICA butiker kan ta in dem om de inte har det.

Mojjan73
0

Äggmjölk på termos kanske?

Citronita
0

Ja äggmjölk kommer jag att ha med mig, fast jag har fortfarande inte hittat nån smaksättning som känns god. Provat många som känns okej, men de är inte direkt något jag ser fram emot… Måste kanske köpa på mig Stevia och se om det gör skillnad. Var köper man sånt?

Vildchips ja…tror inte jag har sett såna nånstans i vår kommun. Tyvärr är våra butiker lite för små för att de skulle kunna ta hem misstänker jag. Fast det är klart, man kan ju erbjuda sig att köpa en hel kartong. :-)

Aniara4
0

Ibland när jag sitter på möten och har med mig egen grädde till kaffet tycker jag det är lite roligt att halsa det sista ur tetran. Folks miner är obetalbara! Fast egentligen vill jag inte ha så mycket grädde längre..

Andina
0

På Fineli.fi kan du bl a söka på livsmedel med minst resp mest av något ämne i…

Här ett exempel på lista över minst kolhydrater i - jag begärde att få 200 livsmedel (Skrattande ) med på listan…: minst kh - Fineli.fi

Kanske kan inspirera…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Sugiyama
0

När jag varit iväg på kurs så har jag haft med en burk med tärnade ostar att mumsa på till kaffet när de andra äter fikabröd. Ost är himla gott till just kaffe. Vill du lyxa till det mer kan man göra laxrullar fyllda med pepparotscantadoe eller parmaskinka med philadelfia. De här baconmuffisarna som finns recept på här kan också vara något, det ser ju i alla fall ut som kaffebröd.

Pussgurkan
0

Tack för alla tips. Vildchips är helt klart tänkbart för att inte tala om osttärningar! Äggmjölk är inget allternativ för mig eftersom det är något att knapra på som jag efterlyser - skulle jag däremot vilja ha någon form att mättande "mat" då är äggmjölk ett bra allternativ.

Undra vad mina kära kolegier skulle säga om jag tar fram laxrullar då de får sitta och äta halvtorra frallor med vissen ost Flört Ska se till att burken min har lås …..och vakta den hårt *haha*

Floydian
0

#7 *fniss* ta med en bläckfiskaladåb toppad med lite havstång till mötet så höjs nog en del ögonbryn, men inte ditt kollisvärde Flört

Skämt åsido, tack för listan Andina

Citronita
0

Laxrullar…ja det skulle göra braksuccé misstänker jag! :-)

Baconmuffins…det låter gott!

Malinochclaes
0

Mitt tips på mat utan kolisar att KNAPRA på:

Friterade fläsksvålar! Så himla gott! Ibland har jag en påse brevid datorn på förmiddagen och äter några då och då. Vips har klockan blivit två-tre-fyra utan att jag har känt det minsta hunger. De finns tydligen inte överallt. Men jag har hittat mina, från Lyka Snacks, på COOP Forum på A6 i Jönköping. Kolla med din lokala COOP-affär. Men se upp så du inte får de snarlika Baconsnacks. Ibland tror personalen att det är nästan samma sak. Men "baconskiten" är nån kolhydratrik massa, pressat till skivor, och sedan smaksatt och färgat i ränder. Äkta varan är inte randig, vad jag kan se. Var noga med att säga "Äkta friterade fläsksvålar" om du inte hittar den, ofta finns de vid chipshyllorna.

De innehåller: (citat) Ca 60 gr. protein, ca 35 gr. fett och ca 0 gr. kolhydrater. Ca noll! (Är det noll så är det noll, tycker jag. Men, men…)

En varning dock. Det luktar en del. Inte ur munnen vat jag märkt, men ur påsen/skålen. Så om man sitter i ett kontorslandskap eller på möte/konferens så kanske man ska ta något annat. Eller så kan du ta en bra plastburk som sluter ordentligt tätt och se till att stänga den efter du tagit några. På mässor så är det ju stora lokaler och mycket luft så det borde inte märkas. Om inte någon kommer fram just när du öppnat burken

Wtn3
0

Fläsksvålar är bra snacksersättning, men man ska inte använda dem som mat. Proteinet som de innehåller är en form som musklerna inte kan använda sig av. Men som sagt, som snacks är fläsksvålar utmärkta.

Malinochclaes
0

Vad säger du #13?! Det är väl i stort sett samma sorts fett och protein som sitter längst ut på sidfläsk. Fast lite längre ut mot skinnet?

Är det friteringen som gör det dåligt? Varför kan vi inte tillgodogöra oss det?

marialan
0

# nu är jag också idel öra Förvånad

Floydian
0

#14 & #15 Jag gissar, skillnad på protein i muskler och den i hud? Någon som vet?

eva-
0

Wtn3 - kan du inte förklara det där med "oanvändbart" protein???

Maij
0

Behändigt LCHF-plock jag brukar ta med på tågresor och dylika situationer är en burk med små bitar ost och korv och ett gäng oliver, även om det sistnämda innehåller ett par gram kolhydrater.

När det gäller sådan nödmat, d.v.s när man ej har tillgång till kök och tallrik och andra finesser tycker jag att den mängden kolhydrater är acceptabel.

nowornever
0

ölkorv kanske skulle kunna vara något?

mazen
0

Några skivor Brie eller liknande är gott till kaffet fast det är ju inte knaprigt förstås