Detta börjar bli spännande! :)
Jag började den här kosten för att peppa min make som behövde gå ner i vikt. Var normalviktig men ständigt hungrig.
Efter 3.5 månader hade jag gått upp 5 kg och det kändes inte bra.. Men tänkte att min kropp nog behövde reparera sig efter alla år av svältkost (läs högkolhydratkost). Fortsatte hela tiden att saaakta gå upp i vikt medan maken rasade i vikt. Började misströsta (som säkert endel också gjort i början), lusläste allt jag kom över och frågade här när jag behövde hjälp. Hittade metoden 80/80/20 som Annika Dahlqvist rekommenderade för en liten stillasittande kvinna. (Japp precis som jag). Upptäckte att det inte fungerade. Modifierade om det lite till 90/60/20 och vips: detta var metoden för MIG. Nu fullkomligt smälter kilona bort och imorse när jag vägde mig så är jag där jag startade. 
Nu ska det blir spännande att se vart min kropp tänker landa. Jag skulle vilja ner 2 kg till men om min kropp tänker stanna här så är det helt ok med mig. Jag har lärt mig väldigt mycket om min kropp och om maten vi äter så denna erfarenhet hade jag faktiskt inte velat vara utan trots allt.
Vill bara säga till alla som tänkt tanken någongång att dom vill ge upp: GÖR INTE DET! Ni kommer att hitta just erat sätt att bli av med dom där kilona ni inte vill ha, det är jag övertygad om.
Önskar alla en helt underbar dag.
Lycka till - du har funnit framgångsreceptet! Precis så är det - man måste hitta sin egen väg och vara nöjd med den. Så länge man inte är nöjd fungerar ingenting.
Numer pensionär i Nynäshamn

Ursäkta en fråga men 90/60/20, vad är vad 20 kan jag gissa är kolhydrater men sen, ska det vara 90 fett o 60 protein eller?
Grattis! Låter härligt att du hittat rätt.
Vad roligt! Hälsa och gratta maken som varit så duktig också!
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.
Undrar också, har inte lärt mig detta än. Det här med 90/60/20 är det gram eller %?
Är 90 fett, 60 protein och 20 kolhydrater?
#3 & #6 Japp, det stämmer.. 90g fett, 60 g protein och maz 20 g kollisar. Men måste säga att detta fungerade på MIG, är inte säkert att det fungerar på ngn annan. Det tog ju ett tag för mig att hitta rätt men till slut gick det. Som alla säger, ha tålamod.. måste säga att mitt tålamod prövades några gånger innan jag hittade rätt. 
Det är enligt Sten Sture Skaldemans fettkvot i alla fall.
60+20 < 90
Fettmängden skall enligt honom vara större än summan av kolhydrater och protein.
Numer pensionär i Nynäshamn

Den här läsningen behövde jag. Imponerade att du fortsatte trots att det gick åt fel håll först. Själv har jag hållit på i 10 dagar och står still viktmässigt. Tror jag äter för mycket kolhydrater :(

#9 Det är också viktigt att ge kroppen tid. Tålamod!

tack för läsningen Mojjan73 - det gav mig lite tillförsikt
Känns bra om jag hjälpt några att orka vidare.
jag tänkte hela tiden på alla hälsofördelar jag fick trots att jag gick upp i vikt. Har aldrig mått så här bra i kroppen förr.

Har umgåtts med tanken på att lägga ner… men LCHF är den enda "metod" som fått mig motiverad mer än två dar.
Efter dryga 4 månader står jag kvar och stampar och börjar bli less på skiten. Men så läser jag ju ditt inlägg och plötsligt vet jag ju att det är rätt spår jag funderat på senaste dagarna- göra om lite och se vad som passar just mig.
Att nått så enkelt ska behöva vara svårt. Om man tänker efter.
#14 Ja jag gjorde det också svårare för mig än vad det är… varför vet jag inte. Är glad om jag kan peppa några att fortsätta. Stort lycka till!! 
Nu tycker jag att det är kul med den här kosten. Ja dvs när jag hittade MITT sätt att gå ner. Vikten fortsätter stadigt neråt trots ett avsteg i helgen då jag såg Madonnas konsert i Gbg och åt gott (bara enl LCHF) och drack gott vin. Nu är det bara ca 1.2 kg kvar till min drömvikt och det känns fantastiskt bra.
En ny sak som jag upptäckte är smaken i munnen.. den som smakar vidrigt, den har funnits hela tiden sedan jag minskade kalorierna. Den fanns inte förut fast jag åt under 5 g kollisar om dagen. Nu tycker jag den är helt ok, just för att jag vet att den är ett tecken på att min vikt är på väg neråt. Som sagt, det ska bli spännande att se vart detta slutar.
Coolt att höra. Kan vara förklaringen till att jag stått helt still för att sen plötsligt rasa ett kilo och sen still igen. Måste få in att avväga proteiner - fett - och carbs. Levde under 90-talet bra på Atkins men åkte på en släng av cancer som förändrade mycket.
Nu har jag provat på LCHF sen april månad och det har gått grymt långsamt om jag jämför med när jag - visserligen med friska, ostrålade tarmar - körde Atkins.
Nu har jag fått så många andra positiva effekter av LCHF att jag ändå fortsatt och har väl sammanslaget trillat ner 4 kilo på dessa månader. Segt men ändå ok.
Ska försöka lära mig detta med 90/60/20
Undrar hur det fungerar för dig skulle du kunna berätta lite mer vad du äter…………en dag i ditt liv
Heja mojjan73!
Så glad man blir, både för din skulle och för den pepp du ger oss andra "stillastående".. ;)
#18 Jag börjar morgonen med att göra äggmjölk på 1 ägg, 1äggula, 50 g osaltat smör, 1 tsk cocosfett plus 2.5 dl vatten. Sen tar jag en stooor kopp kaffe och häller i nästan halva satsen äggmjölk. Detta håller jag mig mätt på till lunch utan problem. Till lunch kan det bli t ex 1 stekt ägg plus 70 g bacon. Blir mer äggmjölk med kaffe till eftermiddagen och till kvällsmat blir det kanske fläskkarré med ngn sås och grönsaker. Av någon anledning vill jag ha grönsaker på kvällen men inte på lunchen.. Det tar några dagar att ställa om sig till att man drar ner kalorierna mycket, man kan vara mer hungrig men det är säkert olika. Jag är ganska liten i maten i vanliga fall med så för mig var det inga problem.
Mitt tips är: Lägg in allt ni SKA äta i minmat.net och där ser ni sedan hur mycket ni kan äta till varje måltid. Det går sedan att justera så att man får precis det antal gram fett, proteiner och att man inte överstiger kollisarna. Bökigt i början men man lär sig snabbt. Då behöver man heller inte vara sur på kvällen för att man åt för mycket/för lite t ex utan man vet exakt när det är dags för mat hur mycket det ska vara.
Mer frågor??? Fråga på bara.