Atkins Exposed?
Hej!
Har innehållet på denna kritiska site dryftats här?
Verkar innehålla ganska tunga argument MOT LCHF och pekar på potentiella hälsorisker.
Nyfiken på synpunkter!
OBS! Jag följer själv LCHF då jag av hälsoskäl vill minimera min hjärnas tillgång till glukos. Kommer att fortsätta så för alltid om inte ngt starkt motargument dyker upp.
Cheers,
Jaxz
Nu har jag bara läst lite på sidan, men det verkar för mig mest vara ogrundad skit som refereras till som antingen är helt orimiga(kongressutskott som sa 1972 att om man följer atkins så blir man anorektisk) eller instanser som nu efter grundligare utredningar har ändrat åsikt(t.ex ADA)

Det ser ut som en typisk skrämselsajt tycker jag. En massa snack av typen "han har fel!", "vi vet bäst!", "du kommer att dö!" osv. Inget diskuterande om forskningsresultat förekommer heller. Jag orkade inte läsa allting heller, för texten är full av hatiska påhopp mot Atkins, Taubes m.fl.
Jämför gärna med de genomgångar av kunskapsläget Uffe Ravnskov, Kostdoktorn med flera gjort så ser du en otrolig kvalitetsskillnad.

Det som jag tyckte var lite intressant var problematiken med kramper som en del också har inom LCHF och som diskuteras i annan tråd just nu.
Vet inte om det är sant att Atkins rekommenderade receptbelagda medel för att få bukt med det. Dock måste vi ta tillskott för att få det någotsånär bättre (magnesium och kalcium). För min del har det inte räckt med enbart magnesium.
Resterande skulle mycket väl kunna ha varit skrivet av SLV.

Man måste inte ta tillskott, man kan börja äta mer av kalium- och magnesiumrika livsmedel då en del lagrat försvinner med det utdrivna vattnet. Det kostar lite kolhydrater men det är väl mer "naturligt" än piller antar jag.
Vi har nämnt denna organisation i tidigare tråd
Om ni följer länkarna under #0 atkinsexposed.org finner ni ett grundmurat hat till animalisk mat, dom försöker hetsa mot kött som farligt och cacerogent.
Det är själva huvudsyftet med denna sajt. Sajten har medvetet lagt sig nära Atkins eget "firmamärke". Atkinsexposed.org snyltar på Atkins för att svartmåla dennes hälsobringande budskap, inför alla som söker info om orginalet.
Denna fientliga "org" säljer böcker typ "Carbophobia" "Slaughterhouse" "Vegan: The New Ethics of Eating" Utan tvekan en rabiat antiköttlinje, hittade en tråd där Johanna Söderlund från Kost och Hälsa med flera försökte argumentera med en vegan som hänvisade till den länk, du anger i #0
Starhawk 09-04-29 recencerade "-jag har en svaghet för genuina dårar"
… och tror man att man får i sig för lite kalium och magnesium kan man börja använda Seltin istället för vanligt bordssalt med 100% natrium. Seltin har sammansättningen 40% natrium, 40% kalium och 10% magnesium.

Hehe.. jodå den som står bakom sajten heter; Dr. Michael Greger"
"Michael Greger, M.D., is a general practitioner, a founding member of the American College of Lifestyle Medicine, and an internationally recognized lecturer on nutrition and food safety issues."
http://www.atkinsexposed.org/atkins/19/About_Us.htm
Han finns ävenn på andra forum med vegansk inriktning!
"Michael Greger, M.D. is a physician, prize-winning cook, author, and an internationally recognized speaker on a number of important public health and social justice issues"
http://www.mercyforanimals.org/greger_interview.asp
Och det vet vi ju hur farligt det är att äta kött.. man blir sjuk o dör.. precis just det som hände djuret homo sapiens som levde på stora delar animalisk föda i årmiljoner.. eller inte!?!?
"Vi är inte vegetarianer, av biologen Lars Wilsson"
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Seltin finns även som kvarnsalt, då slipper man klumpförebyggare.

Någon med mycket kramper som blivit hjälpta av seltin?
Tackar för tipset, tänker absolut prova!

Siten verkar inte ha uppdaterats sedan 2005…..
Det säger lite om kvaliteten och vad som hänt i debatt o vetenskapliga studier sedan dess…..
Oseriöst!
Mot mina kramper hjälper kalcium och magnesium.

En god sak med kramp, man är ju i alla fall inte ensam om att ha det 
Bertil

ska tänka på det nästa gång Bertil!

Käka mycket chili istället…
inget natrium, men massor av kalium och magnesium ! 
Medarbeterare på Kost

Hmm.. när du säger det.. jag hade lätt för att få kramp förr.. nu med mycket strimlat kött o sånt blir det ofta chili som en av ingredienserna…
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
pgav alzheimer prevention du inte vill din hjärna ska få socker?
eller andra saker?