Svar från Coop
Jag skrev till Coop och frågade kort och gott
Hej!
Varför har ni Glukossirap i Bacon?
Det känns lite onödigt i en ekologisk produkt!
/Margareta
Hej,
Glukossirapen är en del av receptet till saltningslaken. Vanligt socker är betydligt svårare att hantera i industriell produktion.
Med vänliga hälsningar
Coop Kundkontakt
020-71 10 10
www.coop.se
Numer pensionär i Nynäshamn
Kan de inte mata grisarna med glukossirap istället? :-P
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Jag svarade och frågade varför de tillsätter socker överhuvudtaget
Tror du att de erkänner att det är för att folk ska bli beroende?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Det är just det jag undrar…
Jag skrev till Coop den 3 november och frågade:
"I era nyckelhålsmärkta recept så anger ni mängden fett och fibrer men inte protein och kolhydrater. För oss som undviker att bli sjuka av kolhydrater så är dessa uppgifter viktiga."
Jag fick ett automatiskt svar som sa att jag skulle få ett svar men det har jag inte fått än… :-(
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Härligt, ligg på! När tillräckligt många klagar kanske det händer saker. Eller så klart, när de tror att det går att tjäna pengar på annorlunda produkter, då kommer det att hända saker.
Hur kommer det sig att de inte behöver socker i det icke ekologiska baconet? Man kan ju undra vad för hemskheter det kan vara…
En bara sak som är på gång. Hoppas det går igenom.
"Frankrike och Storbritannien har i ett gemensamt brev till EU-kommissionen föreslagit att EU ska tillåta lägre moms på ekologiska livsmedel. I morgon tisdag skall EUs finansministrar diskutera EUs momsdirektiv. Det är idag inte möjligt för ett medlemsland att sänka momsen på vissa produkter med hänvisning till att de är ekologiska eller miljöanpassade på något annat vis. I det fransk-brittiska inspelet i momsfrågan föreslås också att sänkt moms ska tillåtas för olika energieffektiva produkter."
Från Ekologiska lantbrukarna
Wildrat - mig veterligen är det socker i alla former av bacon i Sverige - det brukar vara en liten mängd druvsocker i - ett av skälen att jag avstår.
Finns det någon som hittat något bacon överhuvudtaget utan tillsatser?
Scan´s Pigghambacon innehåller "bara" antioxidationsmedel E201 och konserveringsmedel E250. Råvaran är svensk den är också styckad, saltad och rökt i Sverige medan packningen av någon anledning sker i Polen.
Och undrar om inte också Tulips bacon är samma som Scan's - stod och tittade o jämförde häromdagen och har för mig att Tulip också var utan socker och "bara" hade E201 o E250… Inte hundra, men tror det var så….
Någon ganska vanlig - vet inte vilken - är inte rökt utan har bara tillsatser som smakar rökt.
Eenligt Den hemlige kocken är det mycket vanligare än vad vi någonsin kan ana. Rökt är rökt - tror vi, men så är det inte.
Håller med föregående talare, enda baconet med druvsocker verkar vara coops Änglamark som också verkar vara den enda ekologiska som finns.
Tillsatser finns det ju i allt processat så om man väljer att äta processad mat så väljer man också att få i sig tillsatser.
Nu har jag fått nästa svar:
Vi har mottagit förfrågan om Änglamark bacon.
Anledningen är att socker ingår i det recept man använder. Receptet skapades långt inna sockerdebatten startade. Den mängd socker som ingår i receptet har en mycket marginell betydelse för vårt totala sockerintag. Godis, läsk, kaffebröd och kakor/kex är de stora "bovarna".
Vi tackar för ert intresse och hoppas ni är nöjd med svaret.
Med vänliga hälsningar
Coop Kundkontakt
020-71 10 10
www.coop.se
Mitt svar (innan har jag varit "anonym")
Det är anmärkningsvärt att en ekologisk produkt helt i onödan innehåller socker.
Coop Bacon i skivor 140g innehåller inte socker.
Sen 1993 är jag kostbehandlad för att slippa diabetes typ2, därför är det i mitt fall inte relevant med Godis, läsk, kaffebröd och kakor/kex, jag har nolltolerans vad gäller socker och onödiga kolhydrater.
Jag håller omega6-halten nere till förmån för omega-3, och väljer därför ekologiska produkter.
Dessvärre utgår Coops ekologiska bacon pga sockerhalten.
Tack vare sockerdebatten blir vi fler som efterfrågar sockerfri mat - så det borde löna sig för Coop att byta recept.
Vänliga hälsningar
Margareta Lundström,
sajtvärd för http://kolhydrater.ifokus.se
(snart 1700 medlemmar)
Bra skrivet Margareta!

Håller med!
Jag fick svar från Coop idag på min fråga #5 och de svarade att de inte skrev ut mängden protein och kolhydrater pga "begränsningen i utrymme" (på Internet?, min anmärkning).
Svaret fortsätter: "Det gör att vi måste välja vad som är prioriterat utifrån ett ur övergripande folkhälsoperspektiv - ett friskvårdsperspektiv. Och detta är anledningen till varför vi har valt att redovisa energi, fett och kostfiber."
Återigen svävar SLV's osaliga ande över vad som anses vara viktigt för folkhälsan. :-(
Men, dock! Dietisten som svarade på min fråga avslutade med: "Till dess vore jag väldigt nyfiken och få höra mer om era förutsättningar, bakgrund och anledningen till att ni undviker kolhydrater. Du är välkommen att mejla direkt till mig."
Jag tappade inte bara en haka!
Nu ska jag bara formulera mig i ett svar och samtidigt hänvisa till Annikas sida, mfl.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Maxiq, du kan hälsa från mig att JAG undviker kolhydrater därför att de ger mig negativa reaktioner i form av hjärtrytmrubbningar, yrsel, magbesvär, muskelinflammationer, kramper och svampinfektioner, samt förhindrar normal muskelfibertillväxt. Du kan säkert komma på många fler skäl!

Dietisten vill kanske invagga dig i trygghet för att senare lägga in dödsstöten…eller så är det en bra, trevlig och framförallt vetgirig dietist!?

Vi borde alla bombardera livsmedelskedjorna och kräva mer mat på affärshyllorna som passar oss.
Det finns ju socker och tillsatser i allt i dag är vi tillräckligt många som klagar och ligger på som iglar kanske det sker en förändring till slut eller vad tror ni ??
Jag tror som Du Mizzi
Det finns vettiga dietister och kostrådgivare också, glöm inte det.
Vi ha en här på KiF som skriver ganska ofta.
De blir fler och fler… några elever var på Hälsodagen och de yngre tar till sig… det är generationsskifte på gång…

Ja, jag tror att skiftet är på väg. Misstänker och hoppas att de unga är mer vetgiriga och beredda på att ifrågasätta.
Hej!
Om ni vill äta bacon utan tillsatt socker då kan ni göra själva. Jag gör så här: går till en köttbutik och handlar ca 1kg färsk baconkött, kostar ca.80kr. Sedan lägger den i kokande, saltat vatten och kokar ett tag. Under tiden pressar jag vitlök och blandar ihop med paprikapulver, salt och lite baconvatten. Sedan tar jag upp köttet från vattnet 0ch penslar jag på denna vitlöksblandning. Men man kan göra det utan vitlök. Sedan när den har kallnat ställer jag in i kylen. Denna metod använder mina föräldrar i Ungern och den kallas på ungerska" Abárolt szalonna. "
mvh Dora som sålde kokosfett på Hälsomässan. Till alla er som har handlat vill jag tillägga att kokosfettet är kallpressad och är ekologisk.
Bra Margareta att du fick svar från Coop ang deras ekologiska bacon.
jag kontaktade dem för ca 2 år sedan angående precis samma sak - och då fick jag som svar att de höll på att se över detta. Men att orsaken till att de hade det var att kunderna ville ha smaken! Jag kontrade då också med att den vanliga baconen ju inte hade socker i sig…….. Fick dock inget direkt svar på det!
Hej Dora!
Intressant med hemlagat bacon. Hur länge ska köttet koka för att inte vara rått inuti? Termometer? Eller har du tips?

# 26 Kan du inte lägga in det bland recepten så att vi kan göra eget bacon att steka.Då blir det ju utan tillsatser och man behöver ju inte salta så mycket heller.
molana
För alla baconfans puttar jag upp denna tråd - särskilt med tanke på receptet att göra egen bacon utan tillsatt socker (inlägg #26).
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

En liten fnuring till socker/glukossirap:
Sockersaltat är en av hörnstenarna i det skånska köket…… de övriga är sötsurt (med ättika) och sötstarkt (med senap).
Kanske det hela kommer därifrån? Och blivit kvar?
Fnurar bara….