En som druckit "matersättning"....
Kan ju låta konstig början det där, men jag ska hjälpa en tjej att börja äta lchf istället för, ja sk bantning m dryck!!
Nu är jag osäker på hur det ska gå med övergång från drycknedgång till att äta lchf.
Tror ni att hon kommer att gå ned eller upp?
Vore taskigt om hon slutar m lchf o fortsätter med den trista drycken, eller hur?
Är det någon som har gjort detta, ändrat från galet dryck bantande till vettigt lchf:ande?
Ja, nu är det väl inte så att man är galen att göra så, men jag menar ju att det är bättre att få äta riktig mat i stället för att bara dricka!!
Om hon har svultit sig, så kommer kroppen att reagera med att vilja behålla näringen, nästan garanterat. Även om det finns medlemmar som skrivit att det gott bra att gå över från diverse mysko bantningskurer till LCHF. MEN i vilket fall som helst så kommer hon att gå ner igen sen, under förutsättning att hon ÄR överviktig förstås.

ja, hon har gått ned 14 kg med svält och vill gå ned 10 till. Har inte fått hennes vikt men jag kommer att informera henne om hon är för smal…Det var ett tag sedan vi sågs. När jag hörde att hon drack mat så blev jag orolig för hennes hälsa.
Och det med rätta, Julia!
Jag har för mig att det var någon här som hade gått ner med pulver-diet och gick över LCHF och behöll sin nya vikt. Men det är ett tag sedan.

jag har själv levt på VLCD-pulver i fyra månader och har sedan ätit LCHF sedan i juni. Jag gick upp några kilon när jag började äta igen, men har hållit mig ganska stabil under sommaren. Väntar på att jag ska börja gå ned i vikt, det har inte inträffat än, efter två och en halv månad på LCHF.
Själva övergången var inga problem för mig, jag började äta lite mer proteinrik mat under sista veckan på pulver, rökt skinka och ost och så. Sedan började jag äta enl LCHF, inte så stora portioner i början, kanske lite oftare istället. Nu äter jag 3 ggr om dagen, ibland med något litet till teet på kvällen oxå.
Precis i början av sommaren gjorde jag en mätning och såg att min muskelmassa börjat öka/slutat minska, eftersom jag åt mer protein än jag gjorde på pulverkuren. 40% av min viktnedgång var muskler och de kommer delvis tillbaka av sig själv när man börjar äta mat igen. Då går man upp i vikt, men det gör ju inget. Har även läst någonstans här på forumet att de inre organen "återgår till normal storlek efter att ha krypmt lite under kuren". Jag vet inte hur det är med det.
Om din kompis hör till de lyckliga som blivit av med ett sockersug under kuren (jag gjorde det) så är det ju extra glädjande att det inte kommer tillbaka med LCHF, som det skulle göra med en "vanlig" kolhydratbaserad kost.

Va bra Floydian! Att det finns hopp, var orolig att inte kunna ge en positiv insikt i lchf ätandet mot då dryck!!!
Det är väl så att kroppen vill bli "säker" på att det är ok med att äta igen, då tar det väl sin lilla tid innan man ser någon förändring.
Hur är det med vätska efter att ha druckit sin näring, tar kroppen åt sig extra från början som sedan försvinner, tro?

#6 Återgår man till "vanlig" mat efter en VLCD-kur så samlar man på sig några kilo i vatten, när glykogendepån fylls på. Som LCHF:are så har vi inga såna sockervattendepåer, så det ska inte bli så mycket…
Äter man mycket kolhydrater någon dag så blir det som för övriga LCHF:are, 2 kilo vatten, typ.
Har din kompis gått på en Very Low Carb Diet (VLCD-kur) så är hon redan i ketos, eftersom pulvret innehåller så lite kollisar, så det fina är att hon slipper de övergångsbesvären, de har hon redan klarat av. 
Jag har gjort den resan. Funkade alldeles utmärkt - viknedgången fortsatte direkt efter pulverkuren men långsammare för att sedan i princip avstanna på en bra normalvikt. 8 kg på pulvret och 3 kg på LCHF. (Numera kör jag LCHF + kaloritänk)
Och som Floydian påpekar - man är redan i ketos efter VLCD-kuren.
Jag gick från Nutrilett till LCHF och gick då sakta upp 3 kg under 3 månader innan jag började gå ner.

Jag vet inte riktigt vad hon drack, ville inte forska just då tänker ta det lungt och se hur hon mår först.
Men hon var redigt less på att dricka och det måste ju vara kul att få tugga igen

Självklart är det mycket roligare, socialare och framförallt mer varierat att äta riktig fast föda istället för VLCD-kurer!
VLCD står för Very Low Calorie Diet; inte Very Low Carb Diet.
Fördelningen i e%: 43% protein, 43% kolisar, 14% fett per påse.
Särkilt lite kolhydrater är det alltså inte, 3 påsar ger 50 gr.
Själv går jag på Cambridge nu och planerar att lägga om kosten till LCHF när jag börjar äta fast föda igen. Jag är innerligt trött på att inte ha hittat balansen i ätandet; att alltid behöva tänka efter….
Och som Floydian säger; sockerberoendet är ju redan avlagt.
Sen vill jag också gärna tillägga att de olika koster, dieter och sätt att må hälso- och medicinskt bra som finns och propageras för absolut inte inte passar alla. För en del funkar VLCD för andra SLV's riktlinjer. Jag är lycklig om jag hittar nyckeln till vad som är bra för mig!
Idag vet vi mer om hur kosten påverkar vårt välmående och hälsa än vi visste för 10-20-30-40-50 år sedan. Det får inte ligga prestige i studier eller titlar för att vi ska må bra!

Jag strävar hela tiden efter att själen ska få må bra och då måste man hitta balansen i ätandet med. Utan att det ska få bli en evig jakt på att hitta den bästa bantningssättet.
Har äntligen hittat ett sätt som jag mår bra i och inte behöver väga eller räkna points i. Lchf är bra för mig och jag tror och hoppas på att fler hittar sitt sätt att må bra i lchf.
Har man haft ätstörningar i mesta delen av sitt liv och sedan hittar ett sätt att äta utan ångest, ja vad kan vara bättre!!
Men det är sant som det är sagt här ovan, allt passar inte för alla!!
Jag har ju inte bara ätit rätt nu, går i KBT och har gjort det i ca 2 år nu.
Det var inte lätt att inse många saker och ting, men det har gjort att jag nu har hittat mig själv och ser positiva saker med mig själv och i andra.
Kramar

Jag vet ju mycket väl att det är Calories som C:et står för och inget annat…. men jag skrev fel! 
Är väl för mycket kollistänk numera så att det gick av bara farten! Ledsen att jag virrade till det. 

#13 Virra vidare du, "varav hjärtat är fullt talar munnen" säger man!
Ibland kan det hoppa ut väldans kloka saker! Jag har tänkt mig att surfa på ketos-vågen (om nu min kära kropp vill som jag….
) så det inger hopp! Rapport kommer i höst!
Nu ska jag virra ut på Bauhaus….