Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 6425 ggr
Andina
0

Chokladälskare - Kakao-Tips!

Har idag köpt ekologist kakaopulver på hälsokostbutiken. 100 % kakao.
13,6% kolhydrater/100 g kakao. Men eftersom det är "100 % Organic cocoa powder" - så blir det inte speciellt mycket man använder (1 g för ett dricksglas? undrar om det blir så mkt ens…???).

Näringsvärde / 100 g
1458 kJ / 350 kcal
23,6 g protein
13,6 g kh
22,3 g fett

Har tänkt använda det tillsammans med ekomjölk+ekogrädde och proteinpulver - både till mig och min (cancersjuke) man. Jag, för att jag får i mig för lite protein som l-o-vegg. Han, för att hans sjukdom stjäl hans muskler i rasande fart.

Provade utan proteintillskott nyss - endast mjölk, grädde och kakaon + lite stevia för sötman. Såååååååå Gotttttt!!!

Kan tänka mig att denna kakao kan användas till mycket gottigottgott!

**"Green & Black's Cocoa" **125 g - 36 kronor

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
0

När jag var liten älskade jag O'boy! Och jag drack litervis av denna dryck (då pulver blandat med mjölk). Detta borde vara ett jättebra alternativ för den som tycker om chokladdrycker - oavsett ålder.

Iom att det är 100 % kakao - så behövs inte särskilt mycket för att få fram chokladsmaken.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

marialan
0

Håller med dig Andina, fint kvalitéts kakao gör hela skillnaden. Själv har jag just upptäckt Valrhona som jag njuter på allehanda sätt istället för chokladkaka. Tycker att vad man än gör så blir det godare än när jag använde t ex Mazetti.

Väl värt priset!

JAUS
0

Ögonkakao har 11 gram kolhydrater, men smakar iofs apa.

Andina
0

Apa är inte gott - men sött!
Kakao är gott - men inte sött (så därför tillför jag lite stevia…)

* * *

Appropå choklad/kakao som smakar apa - köpte Marabou's 86%-iga chokladkaka… Men en lite smakbit (nå'n millimeter) fick mig att sparka bakut! det var det värsta - 86 %-ig choklad som bara smakar… "fett"… eller nå't… men choklad/kakao tycker jag inte att det smakar! Har ätit några andra sorter (85-86%) choklad som var acceptabelt goda - men Marabou's… näe, aldrig mer!

* * *

Gissar att jag inte kommer att behöva köpa chokladkakor mer - om jag inte behöver riva choklad till nå't… Den 100%-iga kakaon kommer nog att räcka och duga till så mycket!

/choklad och lakritsälskare

_Den 100%iga kakaon:
_

Edit: kakaon är ekologisk också.

Andina
0

#3 - Ögonkakao - är det 100 % kakao?

Andina
0

Hmm.. Jag tror att jag ska göra en lchf-Bayliss (stavn?) nå'n dag…

[Pennylane1]
0

ögonkakao sött? näää väl och inte tycker jag det smakar apa heller… tycker det är helt ok, märker faktiskt inte så stor skillnad på olika kakaosorter.

Aniara4
0

Jag har just köpt ett par olika sorter 100% choklad (kakao+kakaosmör) i godisbutiken på Odenplan (bredvid prinsessans andrahandbutik). Den ena var en rejäl klump Valrhona-choklad spm jag ser fram emot att testa.

Rekommenderar den butiken för alla chokladälskare i Stockholm!

Mysan59
0

På nåt sätt hamnade jag här när jag for omkring och letade efter sockerfri choklad, eftersom jag är beroende av choklad.

Be Happy

Jag har ju svårt att hitta saker eftersom jag bor mitt i skogen och närmaste stad/städer (små) ligger minst 2,4 härifrån och jag har inget eget körkort.

Därför söker jag efter mycket på nätet.

Wildrat
0

Jag köpte rättvisemärkt kakao på en liten butik. Den kakaon är ljusare och mildare än ICAs kakao som jag också har hemma. Båda är 100% kakao utan tillsater alls…

Minett
0

Ett litet tips som jag även skrivit om ett eget inlägg om: den lite beska smaken i cacao kan man balansera med liiite salt istället för att ta något sött. Eller kanske man behöver mindre sött i alla fall. Smaken är ju olika.

Andina
0

Minett - Läste precis ditt inlägg om salt ist f socker för att få bort beskhet. Mycket intressant. Ska definitivt testas!

Andina
0

Marialan "2 o Aniara4 #8 - Valrhona ska testas! Jag åkte precis in till Stan (Sthlm) idag för att köpa lite varor hos Örtagubben på Odengatan idag (Cats Claw) - synd att jag inte visste om Valrhona då… :) Men, å andra sidan, jag åker in till Stan snart igen. Och då kan det bli aktuellt att testa den chokladen också! För mitt eget höga nöjes skull :) Jag älskar, som sagt, choklad och lakrits… :)

Andina
0

Mysan59 - Tack för sajt på webbshop!!! Har 3 mil till sthlm, inte så långt, eftersom jaghar körkort, men jag är väldigt förtjust i webbshopping om jag 'upplever' att det är seriösa företag. Så många gånger handlar jag via internet för att slippa åka runt (vilket kostar både bensin, tid och parkeringspengar..).

Har inte testat chokladen de säljer på sajten du hänvisar till - ännu… :)

Andina
0

#10 - Wildrat -  vilken kakao var det? God`? Sötare? Mindre besk? (Än "vanlig 100%.-ig kakao)

Mysan59
0

Andina: Just det ja, jag glömde ju skriva att jag inte har testat den själv än, jag hittade dit idag, när jag sökte efter sockerfri choklad via någons blogg, där hon skrev att den var god. Flört

Jag hoppas den är god, det är synd bara att så fort man vill ha nåt utöver det vanliga - vegetariskt, sockerfritt, och allt vad det är - så är det så dyrt.Rynkar på näsan

marialan
0

Det finns ju chokladprovning men hur ska man få till en rolig kakaoprovning?

Själv hade jag nog blandat ut rent kakaopulver med en skvätt grädde och provat utan sukrin eller annan sötning först.

Synd att de fina sorterna inte finns i små provpåsar Tungan ute

Mysan59
0

Jag har funderat på om man inte kan göra en röra av kakao och grädde. Lite lite grann förstås, men jag skulle förmodligen inte klara det utan något sötningsmedel.

Eller kakao och Creme Fraiche?

Jag är ju så chokladberoende…

tnutt
0

En fet og god kakao-drikk som ikke trenger søtningsmiddel:

Rør sammen og kok opp

Vatten

Smør

Grädde

Kakaopulver

Chili

Mysan59
0

#19 Hur mycket av varje? Är det efter tycke och smak?

marialan
0

Låter spännande - ska prova!

Andina
0

Jag tycker att grädde i sig är såpass söt att det räcker - och det är gott med kakao o grädde, tycker jag.

#19 - ja det låter spännande - med chili i… måste definitivt provas! Tack

JAUS
0

Chili och choklad är en mycket gammal kombination.

Andina
0

Och jag gillar gamla traditioner och gammal kunskap också! Fullträff! Har inte provat ännu - men tar sats…!

tnutt
0

#20 Jeg har ingen mengdebeskrivelse, men når det er mye smør og grädde, så blir det som regel godt…

Mysan59
0

#25 OK, jag får prova mig fram Glad

maudrenee
0

vad anvander ni den 100 % kakaon till?

Aniara4
0

#27 Äta! Mmmmm… men det är ju en vanesak förstås. Fördelen är att det är mycket liten risk att man stoppar i sig en hel kaka i ett svep.

Fast jag har gått ett par dagar och funderat på chilitryfflar… Tungan ute

Andina
0

Har ännu inte testat chili i kakaon - men det låter så spännande så jag testar nog väldigt snart… !
Hittade denna beskrivning på Recepthjälpen.se

När det endast står kakao eller kakaopulver angivet i ett recept kan man utgå från att det är vanligt osötat kakaopulver, som man hittar på avdelningen för bakning i alla vanliga mataffärer, som avses. Förväxla inte kakopulver, som är ganska bittert i smaken, med chokladpulver såsom Oboy som är sötade. Kakao-pulver tillverkas av kakaobönor som torkats, rostats och malts. I regel tillsätter man själv socker och använder pulvret i kakrecept, till drickchoklad, chokladsåser etc.

Förutom i kakor, desserter och godis kan kakaopulver även användas som en krydda i matlagningen. Kakao och choklad ingår ofta i det mexikanska köket, och är ett utmärkt sätt att, tillsammans med lite rostad spiskummin och chili, ge mexikansk touch åt tacos mm. Om du tar en närmare titt på förpackningen till färdiga taco-kryddblandningar finns det stor chans att du hittar kakao i innehållsförteckningen.

Joula
0

Jag måste bara tipsa om kakon jag köpte på Ica maxi idag! Det är det franska märket Chocolat Weiss som gör kakaopulver "cacao en poudre". 250 g för 79 kr och det smakar mycket kakao utan att vara det minst beskt. Det bara måste ni prova!