LCHF- vs GI
Är den enda skillnaden att man får äta fullkornsprodukter med GI metoden?
Någon som testat båda? Vad tyckte ni var skillnaden? För, nackdelar?
Ingen som vet?

Skillnaden mellan GI och Lchf är att GImetoden går ut på att byta ut snabba kolhydrater mot långsamma medans LCHF går ut på att byta ut de mesta kolhydraterna mot fett!
Vi diskuterade detta här!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Kika i Vanliga frågor & svar…
Jag hra käkat båda. Skillnaden för mig är att GI fuckade upp min mage pga alla fullkornsprodukter. Gick inte ner lika mycket heller som på LCHF.

På GI försöker man väl hålla ett så jämt blodsocker som möjligt genom att bara tillföra långsamma kolhydrater och på så vis undvika blocksockersvängningar.
På LCHF äter vi mat som inte påverkar blodsockret alls, i så stor utsträckning som det är möjligt.
Eller vad säger ni andra?
#5 så är det i korta drag. Jag har också ätit GI och blev kass i magen av alla fibrer. Var konstant småhungrig.
Samma sak för mig som för Mervi. GI är säkert OK för dem som klarar det, men jag fick bara massa sug, vilket gjorde att det i slutänden blev fel mat.
Nej, en så rak blodsockerkurva som möjligt, vill jag ha.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
#8 Ja, du! Om man är ett sådant UFO som jag behöver man just den sortens mat.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
bugar och bockar för svaren!

Min mage blir helgalen av Gi, tålde inte alls alla fullkornsgrejjor. Nu är den lugn o fin.
Jag har också kört båda och tycker att en stor skillnad förutom fullkornet är att man inte rekomenderar lika mycket fett i GI. Inte heller bryr man sig om vad för sorts fett utan många recept innehåller olja.
Jag gick inte ner i vikt efter den inledande fasen som liknar LCHF och suget kom sakta men säkert tillbaka. Magen var i olag också men det kom jag inte på förän jag börja med LCHF, då först upptäckte jag hur en mage ska uppföra sig.
JAg har också ätit GI och visst har jag gått ner 3-5 kilo i början men sedan stannat av helt. Magen mådde halvbra, i alla fall bättre än innan GI men antagligen mest beroende på att jag verkar vara glutenkänslig. Men med LCHF mår min mage helt underbart bra!
Vad jag har förstått så skall den inledande fasen hålla på tills man är normalviktig, och sedan kan man börja äta långsamma kolhydrater? 

Sen vart det mkt sug mellan måltiderna så det var fasligt svårt att hålla sig från fusk när jag körde Gi. Nu går det här mkt bättre, som på räls 
#14 Nej, den inledande fasen håller på i två, högst fyra veckor. Sedan tar man fas två, som man väl håller på med tills man är normalviktig. Jag kom aldrig längre än till fas 1…men jag är glad åt GI-metoden ändå. Jag tror aldrig jag hade kommit på idén att börja direkt med LCHF, men att testa två veckor utan bröd och potatis, men med en massa fett - jo, det trodde jag mig om att klara.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Jag skulle tro att GI-metoden är lite av ett tveäggat svärd. Man vinner nog mycket på att undvika snabba, rafinnerade kolhydrater men man lär samtidigt långsamt fördärva sitt tarmsystem med den enorma mängden fibrer i kombination med lite fett.

Mnja.. man behöver inte äta en massa fibrer och fullkorn om man inte vill.. och GI-kost är nog det koncept som borde vara de riktiga kostrekomendationerna för friska, normalviktiga aktiva mäniskor!!
Fast om man äter GI och undviker alla desa fibrer och fullkornsprodukter och inte är fettskrämd så är inte steget så långt från en moderat LCHF!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag var av uppfattningen att alla kolhydrater som inte är uppdämda i fibrer är snabba kolhydrater.. å andra sidan är jag inte så insatt eftersom jag inte äter någondera!
Varför aktiva människor som påfrestar sin kropp mer skulle rekommenderas en sämre kost är jag inte riktigt med på.. ju mer man belastar desto viktigare att man tillför rätt föda!