Misslyckade biffar
Idag försökte jag mej (som fd vegetarian) på att göra biffar. Det gick mindre bra och jag behöver hjälp med en felsökning.
Jag hade följande ingredienser:
nötfärs 400g
fetaost 150g
basilika
oliver
lite grädde
Försökte steka dem i rejält med smör men de fastnade och höll inte ihop. Vad kan ha varit fel? jag funderar på om det var osten som brände fast eller om jag hade u för mkt grädde.
Hur gör ni för att få biffar och dyl att hålla ihop under stekning?

Kanske steka i kokosfett och absolut inte vända för ofta (vanligt misstag). För mycket grädde tror jag inte på….

Ägg brukar hjälpa att binda smeten så att den håller bättre ihop, speciellt gulan.
Kanske blanda i ett ägg? Det brukar ha en bindande effekt…
#2 vi skrev vist precis samtidigt ….

jo, men ett bra tips skall vi hoppas 
Jag brukar använda ett par ägg till smeten och ha ost i mitten av biffen som fyllning. Då blir biffarna ganska tjocka så jag slår till slut lite grädde i pannan så att de får koka klart. Använder hälften smör-hälften kokosfett till stekning.
Det är inte alls konstigt att man misslyckas med nya maträtter innan man hittar det rätta hantlaget, hoppas att dina biffar smakade gott i alla fall.

Det är viktigt att ha i ett bindemedel, typ ägg.
Till 400gr färs brukar jag ha i 3 hela ägg, då är det inte några problem med att forma biffar.
Annars kan väl köttfärsröra med fetaostbitar också vara gott!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

annars får du kalla det "biffipanna"

Tack för alla tips!
Det smakade dock gott med biffipanna! :D
Ska prova med ägg nästa gång och stoppa in osten i mitten!

En orsak till att dom fastnar kan vara att pannan är för varm, och som dom sagt innan inte vända ofta jag steker bara en gång per sida.

#11 Det är reklam för olika produkter

Har du inte inlagt någon form av reklamfilter i din data då?

Den här gör ju reklam för en sida om ledgångsrematuism

Den som ligger nu mellan #14 och #15 gör reklam för viktklubb
Hos mig ligger reklamen mellan inlägg 13 och 14
och handlar om hemleverans av mat.
aswedishsmorgasbord.com
Ok då förstår jag… är på jobbet just nu
och då finns det inlagt därifrån. Det är VÄLDIGT lugnt så därför hinner jag kolla in här…
Mina rutor är också tomma - jag gissar att det beror på blockering av pop up-fönster el annat (för de är ju inga popup-rutor eg…) i min browers inställningar.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Jag brukar göra mina biffar av ca 500 gr köttfärs, 1 hackad rödlök, 1-2 äggulor och kryddning (ketchup, dijonsenap, worchestersås, salt, peppar). Ibland när jag har bråttom brukar jag ibland glömma äggulorna, men jag kan inte märka någon direkt skillnad i konsistens eller stekresultat. Tycker nästan dom blir godare då.
Viktigt dock att inte röra om smeten för mycket, då kryper fettet ur köttfärsen och den blir torr (och kanske inte håller ihop lika bra?).
Steker ca 3-4 minuter på varje sida, på medel eller lite mer värme, brukar bli bra. Man får ju anpassa efter den spis man har förståss.
Jag har en hamburgerpress och den funkar väldigt bra. Förut svällde biffarna upp så dom blev nästan runda, nu håller dom sig platta, plus att det blir lite mindre kladd.

som Jan Boris - Möller sa en gång om köttbullssmeten;
X; Men ska man inte ha ägg i smeten?
Jan B M; jo - om man tycker om ägg!
Kan f ö säga att han kokte dem först då det gick fortare innan han stekte i smör.
Han hävdade bestämt att smeten inte höll samman bättre av ägg.
Har originalreceptet om någon är intresserad - det blev riiktigt gott.
Men det var köttbullar det….

nilu: stekte kanske för varmt och geggade runt med färsen ganska mkt innan. Ska vara mer försiktig nästa gång.
Spelar det någon roll om man använder nöt- eller fläskfärs?

Man skall inte gegga runt mer än absolut nödvändigt med smeten.. det blir lätt korvsmet i så fall!!
Jag steker i panna så det blir lite stekyta sen in i ugnen med alltihopa.. det är smidigare!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#22 De har olika fetthalt och smakar lite olika. Nötfärs brukar vara bara 10% fett, fläskfärs 20-23%. Blandfärs runt 15-17%.

Får du tag i viltfärs, tex älg eller hjort brukar den vara ännu magrare. Om man ska göra biffar, köttbullar osv då blir det bäst om man tillsätter fett i smeten, tex mal ned späck, halvsmälter ister eller smör och klickar i. Alternativt gör baconbiffar och lindar biffarna i bacon innan stekning.
Fabricati diem, pvnc!