Är ny här - hur gör man?
Hej!
Håller mest till inne på hittekatter i fokus, men har nyligen blivit intresserad av LCHF-kost. Jag behöver gå ner ca 10 kg och är medlem i viktklubb här på nätet, men har alldeles för dålig motivation att räkna kalorier så det går inte så bra med viktminskningen.
Undrar om man behöver räkna kalorier när man äter LCHF-kost. Man kan väl knappast "vräka" i sig fett i form av smör, grädde, ost osv?
Tacksam för svar och synpunkter

Hej och välkommen. Nej som tur är behöver man inte räkna kalorier, det är kolhydrater man måste räkna. Läs "vanliga frågor och svar", du hittar länken i spalten till vänster. Bekanta dej också med kostdoktorn.se. Det är viktigt att själv läsa på och göra sina val. Lämna bort socker, mjöl, pasta, frukt, rotsaker och satsa på kött, fisk, ägg. Smör och kokosfett är bra fetter. Lycka till!

Vart tog din text vägen
, ångrade du dej?
Hej igen!
Tack för välkomnande och svar på mina frågor. 
#2 Nej, jag ångrade mig absolut inte, skulle bara redigera texten lite och gjorde något fel så allt försvann.
Nu är jag här igen och mycket intresserad av att testa LCHF. Spännande.

Huruvida du behöver räkna kalorier eller ej beror mest på hur du ätit förut.. men tanken med denna kosten är att man utesluter tillräckligt med kolhydrater så att blodsockret blir stabilt och därmed oxå insulinnivån!
Iomed att du sänker insulinnivån så får du friare tillgång till dina fettreserver och blir mindre hungrig.. eller rättare sagt du är mätt mycket längre!
De enkla reglerna är.. 1-2 gram protein per kilo kroppsvikt o dag i snitt.. det är typ 20% protein i kött!!
Så lite kolhydrater du finner lämpligt.. många ligger på 40-20 gram om dan.. o resten fett.. så du står dig.. vare sig mer eller mindre.. vi ersätter energin från kolhydraterna med energi från fett!
Kolhydraterna får hjärna komma från grönsaker!
Här har du en folder!
LCHF
på tre minuter
http://www.kolhydratiker.se/dokument/LCHF.pdf
Här har du en tabell på grönt med kolhydratinnehåll!
http://www.hertzmanfrukt.se/html/naring.html#
En enkel regel för folk som har tröttnat på att väga är.. köp inget med mer än 5% kolhydrater.. helst mindre!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#4 Tack så mycket för informationen.
Jag har ätit mycket bröd och flingor tidigare och försökt hålla mig till en kalorimängd på 1350. Men som sagt jag har tröttnat på att räkna kalorier. Jag förstår nu att jag får sluta med bröd och flingor, potatis osv.
Jag tycker det ska bli väldigt spännande att testa det här. Fast det egentligen är helt emot mina tidigare principer om att ha så lite fett i maten som möjligt. Men ju mer jag läser om LCHF desto vettigare verkar det.
Jag har i alla år både som smal och numera betydligt rundare förespråkat mycket fullkornsbröd och grönsaker, har varit både vegetarian och även vegan under en tid (pga reumatisk sjukdom).
Bra med den enkla regeln med 5 %-gränsen!
Jättebra folder och grönsakstabell! Tackar
Fungerar det med 5% så är det helt ok - fungerar det inte skär man ytterligare. Själv håller jag mig till 3%
Välkommen hit!
Numer pensionär i Nynäshamn
#6 Tack för det. Jag får prova mig fram nu.
Jättebra att få hjälp och synpunkter här inne.
hej och Välkommen från en annan vid Vänerns strand! Norra Vänern för min del, och du?
#8 Hej och tack. Precis det motsatta, Vänerns sydligaste strand.

Ta god tid på dig så här i början, trappa ner så blir det inte så stora övergångsbesvär och läs alla innehållsförteckning på allt du köper.. du kommer att upptäcka att dom stoppar socker o kolhydrater i det mesta!
Det tar lite tid att byta vanor.. men det går och efter ett tag går det aldeles av sig självt.
#10 Tack för dina goda råd. Det är säkert klokt att trappa ner undan för undan. Väldigt spännande är det i alla fall.

jag är ny på detta (dag 4) och har problem med proteinerna, har letat lite här på sidan men inte hittat de svar jag söker…
för mig faller det sig tyvärr inte alls naturligt…mitt dagliga proteinintag ska (enligt vad jag läst) ligga på 60g (väger 58kg), tänker jag kött bli det ca 300g, fördelar jag det på 3 måltider blir det futtiga 100g/måltid och då finns det inte utrymme för grädde, ost, ägg etc. så i praktiken blir det ännu mindre kött/dag, typ 250g.
till denna ynkliga lilla köttbit äter jag rejält med smör/majonäs/sås och någon gurkskiva. svälter ju ihjäl! håller mig kanske en dryg timme efter måltid… kan jag äta mer utan att öka i vikt?
för er som intresserar er för siffror; 60g protein, 210g fett, 10g kolisar, ca 2150kcal/dag.
själv är jag ganska fixerad vid siffror vilket säkert är en del av problemet, men kan inte alls äta tills jag är mätt/nöjd då jag försöker ta mig ur ett flerårigt bulimi-missbruk.
Miri: Enklast är om du startar en egen tråd så får du råd som passar dig. Det behöver inte vara samma som nisse02 får. Tills dess svarar jag här ändå:
Du får äta mer än 58g protein om du behöver det.
Vi brukar säga att 0,8-1g protein per kg kroppsvikt är minimum för att man inte skall tära på sina muskler.
Man får pröva sig fram. En del kan äta rätt stora mängder protein om de håller sig borta från mjölkprotein/mjölksocker - men det är så olika.
Fixera dig inte vid portionsstorlek i början - var mer noga med att hålla kolhydraterna nere och 10g är en kanonbra start! Fetthalten verkar du heller inte ha problem med. Ät lite mer kött är mitt tips.

tack för rådet! har nu gjort en ny tråd…
ska testa mer protein imorgon…. och börjar vågen vandra uppåt minskar jag mjölkprodukterna…
#14 tänk på att det kan ta tid för kroppen att komma i balans så ha inte för bråttom med att börja ända och så. Om du gillar siffror kan du väl räkna på alla kolhydrater du slipper äta
Ja, nu har jag testat ett några dagar med LCHF. Har trappat ned på kolhydrater i form av bröd och Al Bran flingor till frukost och i övrigt ej ätit potatis, ris eller pasta.
Till frukost äter jag A-Fil med ett par matskedar Keso samt linfrö. En knäckemacka Wasa Fiber + (5 % kolhydr) med mycket smör. Kaffe med en liten skvätt mellanmjölk.
Har i övrigt de här dagarna försökt få i mig mycket fett, men det tar verkligen emot och jag känner mig lätt illamående och däst.
Åt räkor i går kväll med majonnäs och ägg, men jag saknade verkligen det rostade brödet! Ett glas vitt vin följde med på köpet.
Har läst väldigt mycket här inne på de olika trådarna och ju mer jag läser desto mer komplext och komplicerat tycker jag det är med LCHF. Har också läst olika rekommenderade länkar och jag förstår att det verkligen kommer att ta tid att hitta sin modell i den här kosten som gör att man går ner i vikt.
Har beställt en bok som heter: Ät fet mat - bli frisk och smal …
Jag tänker fortsätta pröva mig fram och fortsätter att läsa trådarna här inne för att få mer kunskap och erfarenhet och det känns väldigt bra att få stöd och hjälp av er här inne
Det låter som en god början Nisse02.
Byt gärna ut mjölken i kaffet till vispgrädde 40%. Där spar du både kolhydrater och får samtidigt i dig mer fett - förutom att det är så gott.
Hollandaisesås gjord på smör är ett bra val till räkor och ägg om du lessnar på majonnäs.
Tack Margareta. Vad skönt att få så snabbt svar och goda råd. Toppen!
Ha en trevlig och solig helg
. Jag själv föredrar betydligt svalare temperatur och får hålla mig mycket inomhus eftersom jag inte får vistas i solen pga sjukdom
#18 då bör du börja käka D vitamin omedelbart 
#19 Menar du att jag behöver D pga att jag inte är i solen? Vilken sort?
Äter Gerimax som innehåller 5 ug D-vitamin. Under perioder när jag inte äter Gerimax, äter jag Kalk med D för min benskörhet. Är rädd att överdosera D-vitamin pga att det inte är vattenlösligt.
japp det menar jag, de alra flesta lider av D vitamin brist och det yttrar sig som många divers krämpor….
sök lite här på forumet om D vitamin du lär hitta mycket…
just nu äter ajg från Holistics D vitamin 2 kapsalr om dagen, men har precis fått hem kapslar med 50000 IU som ajg sedan ska ta en var fjortnde dag…
jag ska se om ajg hittar den bäst atråden om D vitaminet…
Jag äter också Holistics D-vitamin (fast inte nu när jag solar!) därför att det är den enda (än så länge) som ger tillräckligt med D-vitamin.
RDI för D-vitamin ligger löjligt lågt.
Googla på D-vitamin + Mats Humble, så hittar du åtskilliga artiklar! Mats Humble är överläkare i psykiatri.
#21 och #23 Tack för tipsen! Nu ska jag läsa vidare om detta.
Bra information!
D-vitaminet bör dessutom hjälpa mot benskörheten, eller hur peeps?
Jag tar alltid D-vitamin på morgonen eftersom det har en direkt uppiggande effekt. Inbillar jag mig i alla fall.
Stackars dig som måste undvika solen. Jag har känslig hy, så jag håller mig i skuggan, men jag kan i alla fall vara ute!
Nu har jag beställt en burk Holitics D-vitamin på nätet. Det vore ju toppen om det hjälpte mot en massa krämpor på en gång. Väl värt att pröva. 
Ja, det är inte så kul att hålla på att undivka solen. Dels kan jag få ett allvarligt skov av min autoimmuna sjukdom av solpåverkan, dels får jag kliande utslag på alla delar som utsätts för solljus (räcker med ca 15 min). Tycker mig märka att solens strålar bränner allt kraftigare för varje år….. (kanske är inbillning), men jag upplever det så ……… uttunnat ozonlager,? men det kanske har blivit bättre? Jag har inte hört någon rapport på senare tid hur ozonlagret är. Hur som helst så känner jag personer som i vanliga fall tål solen ganska bra, som nästan har fått brännskador av en kort tid i solen
Dessutom har jag fruktansvärt ont av värmen och mår trots allt bäst inomhus när det är som varmast.
#26 Förut tålde jag varken värme eller sol, jobbade alltid om somrarna så jag kunde sitta inne i ett svalt kontor. Numera är jag ute i solen hela tiden, tål sol och får inget soleksem (förut kom det efter 10 minuter) och kan trivas riktigt bra i värmen. Så för min del var kostomläggningen till hög fettandel en rejäl hälsovinst.
(Visst, det fjällade till lite i pannan häromdagen. Men då hade jag varit ute på sjön i värsta solen i flera timmar. Helt sanslöst.)
#27 Jag bor ca 50 mil från Stockholm söderut, vid Vänerns strand.
Tyvärr räcker inte mina krafter till en sådan resa f n. Men tack för informationen. Då kan jag läsa mer om det och jag antar att det kommer någon rapport här på i fokus när konferensen väl har varit?
Är det du Margareta som är Sajtvärd för Kolhydrater i fokus?
#28 Ja, förutsättningarna för att tåla sol kanske ändrar sig i och med kostomläggningen? Det kan man ju alltid hoppas. Tyvärr har jag åldern emot mig! Vi som är 50+ har ju en tendens att bli varma och svettiga. Både med och utan solvärme 
När jag beställde D-vitamin på nätet såg jag att det finns linfröolja att köpa där. Är det något att rekommendera i LCHF-kosten? Någon som vet?
Hej igen Nisses matte (fin kisse du har!)
Såg att du åt räkor med majo och ägg och inte tyckte det var så kul…det förstår jag verkligen! Bara majonnäs är lite trist.
Här kommer en jättegod röra till räkor: Hälften creme fraiche, hälften majonnäs. Salta och peppra och häll på en dutt cayennepeppar för att få lite sting.
Perfekt att lägga räkorna på en grönsallad och hälla röran ovanpå!
#30 Hej. Ja, visst är han fin Nisse!
. Han konkurrerar dessutom starkt om räkorna!!
Tack för recept på en god röra. Det låter faktiskt bra mycket bättre än bara majonnäs. Det känns som jag famlar i luften fortfarande, vad jag ska äta, så det är toppen att få sån respons här inne!
Ha en trevlig kväll alla! Nu ska jag sätta mig på balkongen och äta grillad kyckling och coleslaw och lite grönsaker

Linföolja är något av det mest lättoxiderade som finns.. bra i målarfärg o sånt, men mindre bra till mäniskoföda.. innehåller en del Omega-3 men detta är för kort för att göra någon nytta i kroppen.. vi behöver långkedjigt Omega-3 i form av fettsyrorna EPA och DHA.. detta finns bara i animaliska födoämnen!
#34 Hej! Vad snällt av dig att göra det för min skull. Hoppas det hjälper, så det blir lite molnigt …….
jättegulligt av dig!
Kokosfett? Har jag läst att det är nyttigt och bra.
Var finns bästa kvaliten? Såg att nutric (tror jag det hette) här på nätet sålde i burkar. Finns det samma kvalité i hälsokostbutiker? Vad ska man tänka på och hur äter man det?
Kolla först med en liten burk från hälsokosten att du tål och vill äta kokosolja (blir flytande i 24-25 grader) och kanske prova fram vilken du gillar bäst, den med smak/doft eller den deoriserade utan smak/doft. Jag steker i den senare (billigare) och kluttar i kokosolja med smak/doft i mitt te och kaffe, men endast på morgonen. En del rapporter har inkommit om illamående, sömnstörningar och mardrömmar vid intag på kvällen. Har antagligen med att göra att kokosolja ökar på ämnesomsättningen.
Billigast blir sen att beställa från nätet och allra billigast ifall man köper storförpackningar. God kokosolja till bra kilopris finns bl a på www.crearome.se där du kan välja mellan ekologisk utan doft/smak eller kallpressad med doft/smak i 5- och 10-litershinkar. Förstörs inte. Jag fyller en mindre burk allteftersom jag behöver från den stora hinken, som inte ens behöver förvaras i kylen. Det förfars inte. Här lite info om kokosolja (eller -fett som en del säger):
är man stadd vid kassa kan man köpa t.ex. Cocosa på hälsokosten. Den finns smak och lktfri lite billigare (rätt mcyekt billigare) och med smak och lukt. Det finns andra märken vet inte priserna då. Om man är fattig och mindre nogräknad köper man det vanliga silverpaketet. På matvaruaffären. Det KAN vara sämre men därom tvista de lärde. Jag tycker det duger fint. Om man inte speciellt vill ha med smak. Om man bojkottar unilever som saluför det vanligaste silverpaketet lär det finnas ett annat märke.
Det är nyttigt, det finns Laurinsyra i som annars bara finns i modersmjölk. Man kan äta allt från nån tesked och uppåt… inga direkta restriktioner, men en del mår illa av det.
#37 och #38 Tack för goda råd. Jag får nog bege mig till hälsokosten och köpa en liten burk till att börja med för att testa.
Jag blir lätt illamående av det som är fett, har jag märkt de få dagarna jag har prövat LCHF nu. Jag tycker fett är gott, men kroppen reagerar väl med illamående eftersom jag egentligen aldrig tidigare har ätit fet mat av något slag. Det är väl övergångsbesvär kan jag tro. Det blir ju en stor omställning i kroppen.
Det är säkert övergångsbesvär orsakade av psykiskt kaos vid det tvära omkastet i tänkesättet :D

Förutom att Cocosoljan innehåller Laurinsyran som är bra för imunförsvaret så har det andra goda biverkningar oxå!
Dess mättade fetter består i huvudsak av sk MCT dvs medellånga fettsyror som har en annan metabol väg än de vanliga LCT långa mättade fettsyrorna, vilket får en del konsekvenser.. bland annat på ämnesomsättningen.. därför kan det vara på sin plats att inta cocosoljan på morgonen och inte på kvällen då de kan frigöra Thyroihormoner som ökar ämnesomsättningshastigheten!!
"Medium chain triglycerides (MCTs) are medium-chain (6 to 12 carbons) fatty acid esters of glycerol.
MCTs passively diffuse from the GI tract to the portal system (longer fatty acids are absorbed into the lymphatic system) without requirement for modification like long chain fatty acids or very long chain fatty acids do. In addition MCTs do not require bile salts for digestion. Patients who have malnutrition or malabsorption syndromes are treated with MCTs because they do not require energy for absorption, utilization, or storage. Rich sources of MCTs include coconut oil and palm kernel oils and are also found in camphor tree drupes. The fatty acids found in MCTs are called medium chain fatty acids. The names of the medium chain fatty acids (and the corresponding number of carbons) found in MCTs are: caproic acid (C6), caprylic acid (C8), capric acid (C10) and lauric acid (C12). MCTs are composed of a glycerol backbone and three of these fatty acids. The approximate ratios of these fatty acids in commercial MCT products derived from coconut oil is 2(C6):55(C8):42(C10):1(C12).[1]
The milk fats of humans, dogs, and guinea pigs are largely made up of long chain fatty acids. The milk fats of cows, sheep, and goats are rich in short-chain acids. The milk fats of horses contain large amounts of medium chain fatty acids[2]
Throughout the years, some studies have shown that MCT's can help in the process of excess calorie burning, weight loss. However, close to half of the calories in one's diet would have to be from the MCT's themselves. Therefore, consuming medium chain triglycerides in a regular diet may or may not be beneficial to weight loss; studies are still being conducted."
http://en.wikipedia.org/wiki/Medium_chain_triglycerides
"Lauric acid is the main acid in coconut oil and in palm kernel oil (not to be confused with palm oil), and is believed to have antimicrobial properties.[1][2][3] It is also found in human milk (5.8% of total fat), cow's milk (2.2%), and goat's milk (4.5%)."
"Lauric acid is able to raise metabolism, believed to be due to its activation of 20% of thyroidal hormones, which otherwise lie dormant.[citation needed] This is supposed from lauric acid's release of enzymes in the intestinal tract which activate the thyroid.[citation needed] This could account for the metabolism-raising properties of coconut oil."
#41 Jag tackar för informationen, tyvärr är inte min engelska i bästa form. Jag blev redan nöjd när jag läste att det ökar ämnesomsättningen.
Jag har i alla fall beställt en liten burk Cocosolja från nätet (Nutric) utan smak, 450 gr 118 kr + frakt. Dyrt?
Nu har jag hållt på med nya LCHF-kosten i snart en vecka och jag känner mig väldigt trött, saknar väl kolhydratkickarna? Kan man kompensera det på något vis? Någon med samma erfarenhet?
det är ett omställningsproblem, de flesta känner sig orkeslösa/matta i början. Det går över!
Jag har börjat förstå att man mer och mer bör göra sin egen majonnäs, senap, goda röror (feta sådana) osv, för att undvika alla tillsatser och socker m m.
Har någon förslag på var det finns samlade recept på detta?
Eller om ni har goda egna recept. Tacksam för idéer och tips 
en god är på 1burk tonfisk, 3 msk majonnäs, 1 burk creme fraiche, lite purjolök, (lite lite gröna ärtor) och ett par hackade ägg. salt o peppar efter smak….
Det finns receptgrupper i vänsterkanten om du bläddrar neråt.
Själv blandar jag ihop något av det jag har.
#46 Tack för receptet, det låter väldigt gott! 
#47 Tack för tips!
Tandkräm?………………. läste i någon länk att fluor är så fruktansvärt giftigt att man absolut inte ska använd fluortandkräm!
Vad tror ni om det? Är det någon som har tips på något bra alternativ till fluortandkräm (som helst inte kostar en mindre förmögenhet)? Läste någonstans att Weleda (i hälsokostaffären) hade en tub men att den kostade typ 40-50 kr.
Puh, vad varmt det är! 
jag kör en aloe vera tandkräm just nu…
stevia saluför visst en tandkräm också

Ha inte för bråttom att göra allt rätt.. brukar själv försöka med det och det blir lätt övermäktigt… tänk på att du gjort många "fel" tidigare.. och varje "rätt" läggs i den positiva vågskålen..
mitt mål är också att utesluta alla tillsatser och äta bra och hälsosam mat… men små steg, än så nöjer jag mig med köpt majonäs o bearnaise, odlad lax, billigaste köttet, vanligt smör, vanlig mulitvitamin etc …är trots all bara inne på min första vecka..
tandkrämen är nog ingen fara så länge man inte sväljer den.. men finns ju annars flera utan flour… men vad vet jag?
Men visst är det spännande.. så mycket man (jag) inte vet! Det där med d-vitamin ska absolut studeras mer…
Tack snälla Miri för att du har sett hur jag håller på …….. det är så typiskt mig att att vilja göra allting rätt från början, när jag börjar med något nytt.
Med den hastigheten blir jag ju lätt utmattad och tröttnar på alltihop. Jättebra skrivet!
Vad jag blev varm i hjärtat av ditt gulliga inlägg och du har ju helt rätt, det är klart att man måste ta det i etapper.
Rom byggdes inte på en dag.
BAMSEKRAM till dig Miri
Tack, tack för din kloka ord.
Kan det vara så att du gillar katter också?
Nu har jag hållit på en vecka med LCHF och lyckats gå ner 1,2 kg och det känns väldigt bra! Dock har jag ont i magen från och till och funderar vad jag gör för fel.
Något som känns mindre bra är för mig att äta kött i några större mängder. Fisk har jag inget emot och det äter jag ofta. Finns det några bra vegetariska rätter för LCHF:are?

#52 visst får du citera, skriva en variant eller vad du vill!
och nisse… visst finns det två små luddbollar som stryker omkring här hemma… lite vassa i hörnen men ack så mjuka i mitten…
känner igen det där med magont (dock bara på kvällen)… hoppas att det är ngt övergående, häromdagen blev jag även riktigt illamående…
blir också otroligt varm på kvällen… men det oroar mig inte, bara lite konstigt…
tackar massa för kramen, känns alltid fint 
Ta inte för mycket kokosfett, det kan ge magont! Jag gjorde ischoklad i början, jättegott, men lite för lätt att få i sig för mycket kokosfett och det kände jag direkt i magen. Nu ta jag ca en tesked i kaffet varje gång jag dricker det.
Nu har jag hållit på med LCHF lite drygt 1 vecka och vikten går ner lite sakta hela tiden. Det är ju väldigt glädjande i sig. Problem har jag haft med illamående och därefter magsmärtor. Nu har det gått över eller är i alla fall mycket bättre.
Vad jag tyvärr har märkt de två senaste dagarna är att min värk i framförallt händerna har ökat igen (en reumatisk sjukdom) och att min Tinnitus har blivit värre
Är det någon som har upplevt liknande problem och är det kanske av övergående karaktär?
En fråga till: Upplever att jag blir otroligt varm och svettas mycket mer än jag brukar av denna diet. Nu är det ju visserligen väldigt varmt ute och har varit under hela min första vecka, men jag märker ändå en skillnad.
Är ökad värme i kroppen något som är övergående?

Kan vara att du fått en ökad Thermogenes dvs ökad värmeproduktion.. vill minnas att jag oxå hade något liknande i början.. borde isåfall betyda att kroppen nu har fått ett överskott som den vill göra sig av med.. dvs.. antagligen att den har fått friare tillgång till fettväven genom en ökad lipolys,(frisättning av fett från fettväven)!
Du skulle altså ha fått en högre tomgång.. kallat för NEAT!
"Non-exercise-associated thermogenesis (NEAT)"
"It is a process whereby substances such as free fatty acids (derived from triacylglycerols) remove purine (ADP, GDP and others) inhibition of thermogenin (uncoupling protein-1), which causes an influx of H+ into the matrix of the mitochondria and bypasses the ATP synthase channel. This uncouples oxidative phosphorylation, and the energy from the proton motive force is dissipated as heat rather than producing ATP from ADP.
The low demands of thermogenesis mean that free fatty acids draw, for the most part, on lipolysis as the method of energy production."
http://en.wikipedia.org/wiki/Thermogenesis
Skulle även kunna vara den nuvarande värmen ioförsej!! 
Tack för svar. Visst kan det vara nuvarande värmebölja, men jag brukar inte bli så varm även om det är mångra värmegrader.
Jag vill mycket hellre tro på att det är en process med förbränning och att kroppen håller på att göra sig av med överskott!!
Den förklaringen köper jag rakt av 
Vill också passa på att tacka alla för snabba svar, stöd och hjälp på alla vis hittills. Toppen!!
Ha en riktigt skön Helg
allihop!
Nu är jag här igen med en fråga:
Vad gör jag för fel när jag fram emot em vissa dagar blir så trött så jag knappt hänger ihop. Vad har jag ätit för lite av då? Protein eller fett?

Det kan väl vara lite av varje.. äter du tillräckligt.. hur var det, när stratade du, är du i omstälningsfasen fortfarande??
Omställnigsbesvär tror jag är energibrist till stora delar.. kroppen har slut på glukos och har inte trimmat in sig för att göra allt från fett!
Jag har hållit på i 2 veckor i morgon, så det är ju inte någon lång tid. Det kanske är omställningsbesvär.
Ja, det där med om man äter tillräckligt eller inte, tycker jag är svårt. Jag klarar inte av just nu i vart fall att gå in och bokföra på minmat. Klarar inte att hålla på att väga och mäta. Det var för att jag inte klarade det på viktklubb.se här på nätet med att bokföra alla kalorier som jag ville testa LHCF. Men jag går ju inte omkring och är hungrig i alla fall. Äter tills jag blir mätt.
Men det kanske som sagt är omställningsbesvär, för vissa dagar är jag hur pigg som helst. Det är lite av berg- och dalbana.
Omställningsbesvär kan man ha flera månader. Det är också olika för olika personer. Har med att göra hur snabbt man ställer om och hur ofta man gör avsteg. En del kör dödsrycket och kapar allt på en gång, andra trappar ner och tar det successivt.
#34 - lizaohman - Tack för att du dansat regndansen för min skull.
Men nu får du gärna dansa lite soldans om du vill. Jag tycker det räcker med regn nu 
Jag håller med! Nog med regn nu, tack så mycket!
Du jobbar verkligen på bra Nisse02, kom bara ihåg att ta det lugnt emellanåt och låt allt nytt sjunka in. Både i kroppen och knoppen.
Vad gäller illamåendet så kan det hjälpa att inte äta alltför mycket fett på kvällen, det gör åtminstone mig illamående då och då. Kanske lättare mat på kvällen och mer rejält tidigare på dagen, kunde vara något??
Kokosfett kan jag inte använda alls på eftermiddagen/kvällen för då mår jag hemskt illa på kvällen/natten! Konstigt nog fungerar det däremot bra att äta det på morgonen eller förmiddagen.
Har du hunnit få hem D-vitaminen ännu, och börjat äta den?
#67 Jag har börjat äta Holistics D-vitamin en kapsel om dagen och jag tycker att jag börjar känna mig lite piggare.
Tack för ditt tips om att äta mindre fett på kvällen, det ska jag testa.
Jag mår inte så illa längre, jag tycker det går ganska bra faktiskt. Jag har bara kokosfett i kaffet + vispgrädde 40 %. Dricker kaffe 3 ggr/dag och tar 1 tsk kokosfett per kopp, Det är allt kokosfett jag får i mig på en dag. Jag vet inte om det finns några rekommendationer på kokosfett vad gäller mängd per dag.
Nu väntar vi bara på att lizaohman ska dansa soldansen så det spricker upp i molnmassorna och blir lite finare väder i helgen
Du kan ta 2 tabletter D-vitamin i början om du vill!
Kul att du är piggare
Finare väder kommer denna helg, maken har dansat sig svettig på en spel-dansmatta för din skull!
Kokosolja rekommenderas 2-4 matskedar per dag.
haha, jag tyckte först du skrev "spikdansmatta"! Jag hoppas din make har tumme med regngudarna:)
Åh, vad härligt att maken har jobbat sig svettig för min skull. Puss och kram till honom 
Vi hopps att han har tumme med regngudarna som sagt.
Oj, så mycket kokosolja jag måste öka med, det får jag nog ta väldigt pö om pö förstår jag.
Ha en fortsatt trevlig lördagkväll!!
Själv tittar jag på en DVD - Fantomen på Stora Operan, det är en fantastisk föreställning som jag såg i London 1995, så det är en helkväll i repris för min del.
Vi hörs!
Hej nisse02 - jag flyttade din tråd till gruppen för medlemmar, det är där vi sparar sådana här personliga trådar. När den blir för lång låser vi den med länk till del 2 som du själv startar.
Jag är inne på min fjärde vecka. Igår var jag så svag så jag inte orkade prata. Blev anfådd för minsta lilla och hade nästan ångestkänslor för att det var så jobbigt att bara vara liksom. Helt dränerad var jag. Har känt att det varit på gång i en vecka. Har rasat i vikt 6 kg på 3.5 veckor. Inte bra alls. Har gått för fort helt klar. Var faktiskt (motvilligt) tvungen att ladda med lite kolhydrater igår annars hade jag nog dött tror jag. Tycker att det gått bra förut men den här upplevelsen vill jag inte vara med om. Det gäller för mig nu att hitta en balans. Jag måste ju orka vara människa, mamma och hustru också. Vikten bryr jag mig egentligen inte så mycket om och kan inte glädjas åt mina 6 kg i förlust eftersom jag mår så otroligt dåligt. Ska köpa D-vitaminer på måndag. Finns det något annat tips? Nu menar jag inte att stjäla Nisses tråd, det var inte meningen men upplever att vi har ungefär samma symptom.
Hej Beroende!
Vad tråkigt att du mår så dåligt. Du har nog gått ut för hårt. Jag har förstått att man måste ta en bit i taget.
Har du skurit bort allt vad kolhydrater heter från din kost när du rasat så mycket i vikt?
Jag själv har hållit på ca 2,5 veckor och hittills gått ner ca 2 kg. För min del är det helt otroligt bra att minska såpass i vikt så jag är jätteglad. Men det har inte varit smärtfritt så här långt, det har varit mycket illamående och ont i magen och ont i kroppen och enorm trötthet vissa dagar. Totalt kraftlös, men andra dagar har det gått riktigt bra, så det har varit lite berg- och dalbana.
Jag upplever det inte som att du stjäl min tråd, det är väl jättebra att vi kan diskutera med varandra även vi som är nya.
I går kväll åt jag färska räkor och jag har nu testat olika varianter till räkorna när jag inte äter rostat bröd. I går åt jag till räkorna 1 skivat hårdkokt ägg, en bit brieost (mums) samt doppade räkorna i Aioli. Det var gott kan jag lova!
När jag dippar väldigt mycket i ork tar jag några russin (jag vet att det egentligen är helt tabu i den här dieten, men det kan göra att jag får lite nya krafter).
Du har rätt: russin är koncentrerat socker och det ska du absolut inte äta. Om du behöver öka på kolhydratintaget så ät grönsaker! Du vill ju inte avbryta din konvertering till fettdrift och därmed förlänga övergångsbesvären.
För övrigt skiner solen - hos oss i alla fall!
Hej Nisse02. Jag är ju lite udda mot "vaniga" människor så jag personligen är nog inget bra exempel på hur det går eller inte går. Jag har väldigt kort tarm (2 meter) är stomiopererad. Har hjälp med kontroller och hade enligt uppgift tömt mina reserver och fått saltbrist och total energibrist. Har nu löst det med att äta en rostmacka på morgonen och ev. en hårdmacka + det vanliga med ägg osv. Sen försöker jag hålla min diet eller vad vi ska kalla det. Nä jag har inte kört någon Fakir på något sätt men har väl lite svårt att tillgodogöra mig näringen ibland. (Konstigt att jag är överviktig från början egentligen). LCHF har dock gjort att jag är betydligt bättre i min mage och kommer i möjligaste mån fortsätta men kanske mer åt vanliga GI hållet. Det gäller att hitta min personliga balans. 4:e veckan är snart slut och jag har lyckats gå upp ett halvt kilo och det är jag faktiskt glad för. Det gick alldeles för fort neråt. 6 kilo på 3.5 vecka är inte bra.
Jag tänker inte ge upp utan kämpa för att hitta det som jag mår bra av. Jag älskar att sätta tänderna i en stor härlig biff med massor av beasås. Mums fillibabba:-).
Det kommer gå bra för dig Nisse men du måste sluta med russinen för det har aldrig varit bra med russin om inte annat så är det dåligt för tänderna. Genom russinen eftersom de är så söta så får du en kolhydrat kick och det är skillnad från att äta en hårdmacka för att få i sig lite kolhydrater än att få i sig söta saker som bara får blodsockret att skjuta i höjden för en stund. Försök hitta din balans så ska du se att det går bra.
#76 - Tack för goda råd. Håller mig till grönsaker i fortsättningen!
Jag tackar för soldansen igen, det har ju blivit betydligt bättre väder, det regnar ju inte hela tiden nu
. Det är perfekt väder för mig!
#77 - Skönt att du mår bättre och har hittat "lite balans". Det lät väldigt mycket som sagt att gå ner många kilo på så kort tid. Bra att du inte ger upp - det tänker jag sannerligen inte heller göra. Russin äter jag aldrig mer!! - Det tar nog lite tid att hitta sin alldeles egen balans i den här kosten, man får pröva sig fram helt enkelt och skynda långsamt. Vad härligt det låter när du säger att det kommer att gå bra för mig! Väldigt positivt :).
Vi får återkomma med rapporter. Ha det så gott!!
Nja…. nu är jag inte riktigt nöjd med min vikt, nu börjar det gå uppåt bara i stället, oj …vad kan det bero på eftersom jag försökt hålla samma nivå på kolhydraterna (förutom 3-4 russin då
mer har det faktiskt inte varit)!
Margareta du skrev om att titta efter mat med kolhydratinnehåll högst 3 % - vad finns det för mat som har det låga innehållet? Blir det inte väldigt begränsat urval då?
#79 Det finns en hel del - jag har inte lidit av begränsat urval. Jag äter kött/fisk/fågel/ägg med nästan 0% kolhydrater
#80 Tack för svar. Jaha, OK då äter du inte mejeriprodukter alls, eller?
Nu är jag ju väldigt förtjust i yoghurt och keso och grädde osv, så det blir nog lite svårare att slopa även det, men jag får pröva mig fram igen och se var just min väg till viktminskning finns någonstans. Fortfarande tycker jag det är en jättespännande resa. I morgon är det 3 veckor sedan jag började.

Tre veckor.. ja då har kanske kroppen precis har ställt om sig.. ge det åtminstone tre månader innan du micklar alltför mycket.. börja med att vänja dig med ett nytt tänka vad gäller mat. matlagning. matinköp och framförallt nya hunger/mättnadssignaler!
Har du tappat någon vikt hitintills är det förmodligen mest vatten!!
Jag har hittat lösningen för mig (tillfällig troligen) Jag har ökat mitt kolhydratintag på morgonen. Detta ger mig kraft att röra på mig och orka mig igenom dagen. Nu är jag redo för att gå små promenader. Behöver lite muskler nu.
#83 Det var skönt att höra att du hittat en lösning. Hoppas den står sig fortfarande 
Är nu inne på min 6:e vecka med LCHF. Mår ganska bra nu och de värsta omställningsproblemen verkar vara över. Dock har jag ett problem att jag inte får någon vidare fart på magen. Före LCHF åt jag mycket grovt bröd och fiberrik mat öht, så det blev ju en stor omställning för magen. Äter linfrö i youghurten till frukost varje dag, men det hjälper inte särskilt mycket.
Är det någon som har tips på hur man får fart på magen?

Nisse02: hur menar du med fart på magen? Gör du nr2 mer sällan än innan eller känner du dig förstoppad? Är det så att du går mer sällan så är det normalt, mer av den maten vi äter tas upp och därför minskar mängden "avfall".
#85 Ja, jag går mer sällan och jag är medveten om att den nya kosten innebär det. Jag trodde väl att dagligt toalettbesök innefattas i den nya kosten, men så kanske inte är fallet?
Dock känner jag mig något förstoppad vissa dagar.
Jag går oftast var tredje dag. Det kan medföra lite trögare avföring. Det som håller magen i form är extra vatten, kokosolja och magnesium. En del tar till physilliumfrön. Min make går dock precis lika ofta som innan LCHF, dvs sisådär tre gånger per dag!
#87 Tack för svar. Då vet jag lite mer. Dock dricker jag mycket vatten/mineralvatten under dagen + kokosolja i kaffet och 1 tabl magnesium per dag så jag gör vad jag kan + att jag har linfrö i youghurten till frukost.
Jag kanske rör mig för lite? Det kanske är det som är problemet?
Mejerier kan vara stoppande för en del. Hårdost är det för mig.
Linfrö i ej tillagad form innehåller cyanid, så psylliumfrön (stavar det olika varje gång hehe) är ett bättre val. Äter du turkisk youghurt av bekvämlighetsskäl på morgonen? Går ju snabbt, menar jag. Ifall det är så att mejerier stoppar upp för dig, så finns ju alternativ. När jag jobbar så är jag för stressad att äta direkt på morgonen (mer än vatten med kokosolja i) så då är det praktiskt att ta med sig en bamse-muffins (Aylas ägg-, ost- & baconmuffins) som man kan äta i lugn och ro till morgonfikat på jobbet.
Ojdå, och här har man trott att linfrön är BRA? Tur jag precis gjort slut på min påse, men psyllium har jag kvar. :-)
Tänk vad mycket man får programmera om från vad man lärt sig sedan barnsben! Tur att det är roligt att lära. :-)
Jo du, Citronita, jag har tappat hakan mer än en gång under de 1.5 år jag ätit LCHF. Ingenting är längre som förut, alla gamla sanningar har tagit slut, stämmer inte alls … eller hur nu visan går.

Om man är hård i magen kan ökad fettmängd få fart på nr2 men annars är det som någon högre upp sa att det blir mindre avfallsmängder när man äter lchf.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Ja, verkligen alla gamla sanningar verkar vara slut …….
Tack för alla svar hittills. Det är ett toppenforum det här. Man får snabbt svar och bra återkoppling. Goda råd i massor. Toppen!!!
Har du lizaohman möjligtvis receptet på de goda bamsemuffinsen du rekommenderar?
Jag är inte lizaohman men tar mig friheten att länka till originalreceptet till Aylas ägg- och baconmuffins 
#91 men 1-3 msk linfrö per dag är ingen fara, och ingen äter väl mer än det? giftigt eller ej handlar oftast om mängden…
#95 Stort Tack till dig som inte är lizaohman
……. ´det verkar vara kanongoda muffins. Detta recept måste prövas!
#96 Skönt att höra att man inte blivit förgiftad helt och håller under alla år jag ätit linfrö 
Tack alla för bra info!
linfrön innehåller vätecyanidproducerande glykosider och alltså inte cyanid i sig…… men i hela frön gör det ju ingen skada. Men även om man äter dom krossade så behöver man visst upp i 10 msk per dag för att det ska bli ens mycket små symptom…
relativt ofarligt i mindre mängder sålunda!
Jag äter hela linfrön. Krossade linfrön däremot har jag alltid varit skeptisk mot. Den mängd jag får i mig per dag är ca 1 msk, så det verkar ju vara ganska ofarligt trots allt.
En annan sak som är giftig är ju fluor, men det måste väl också röra sig om mängden annars hade väl hela svenska folket dött ut med tanke på all fluortandkräm, fluorsköljning i skolan osv. Jag har dock köpt tandkräm utan fluor nu och testar det så får vi se hur det går.
Man vill ju gärna leva så giftfritt som möjligt och undvika alla tillsatser och konstiga E-ämnen och gud vet vad fabrikanterna puttar in i vår mat! Det svåra är ju att många innehållsförteckningar på varorna är skrivet med så liten stil så man nästan behöver ha förstoringsglas med sig till affären. Misstänker att det är avsiktligt!
Håller med dig Nisse…
Det finns ju dessutom ett stort antal produkter som inte anger innehåll särskilt omfattande. Eller att de skriver alla konstiga benämningar så man måste vara en levande ordbok för att fatta vad allt betyder…
Visst är det så Citronita. Det är sannerligen inte lätt att vara konsument i dagens samhälle. Man behöver mycket kunskap verkligen.
Här inne på detta forum får man väldigt mycket kunskap undan för undan tycker jag utifrån olika frågeställningar.
Tycker det är toppenbra
. Man lär under resans gång så att säga. Det finns mycket samlad kunskap hos medlemmarna här.

Nån som kan reda ut min förvirring?