SMÖRHÅLAN
I kväll hade vi vårt första möte, åtta kvinnor och en gubbe (jag).
Vi ska försöka få igång en LCHF-Förening här i Nordvästra Skåne för att träffas, utbyta erfarenheter och allmän stöttning. Nu i början träffas vi var fjortonde dag tills vi ser vad vi vill med föreningen. Nästa möte alltså den 24/3 
Om du är intresserad men missade första mötet ska du naturligvis ta kontakt med Gulima här på Kif, lägg ett Meddelande till henne!
Vi skall även försöka hålla kontakten med varandra i den här tråden.

synd att man inte bor i Nordvästra Skåne:-(
Du kan väl berätta på bloggen (din) för oss som inte bor nära.

#shogun, vi kommer att göra alla uppdateringar i den här tråden efterhand som hela gänget kommit igång med Kif 
Bokmärk tråden om du vill hålla dig uppdaterad.

Min avrapportering från första mötet. 
Vi samlades kl 19 i vårt konferensrum, (jag har firma i huset), nio personer som till övervägande delen aldrig setts förut. Undantagen: Jag och Gulima som haft ett förberedande möte förrut samt ett mor/dotter-par.
Efter en snabb hälsningsceremoni, hej, satte vi oss runt bordet och började med vars 3–4 minuters presentation.
Därefter gjorde undertecknad ett försök att ge bakgrunden till kostdebatten med hjälp av diverse kopplingar till fettskräck, Ancel Keys, paleodiet, Atkins–GI, Annika, diabetes, kolesterol osv. Det verkar rörigt och det var det också!
Tack vare de närvarandes kloka frågor fick vi i alla fall till en information som gör oss redo för fördjupning i olika ämnen de kommande mötena.
Jag bjöd på lite ost och nötter samt kaffe, te och vatten och stämningen runt bordet var god. Vi har de flesta av oss lite olika problem vilket gör att vi får inblick i varandras situationer och vi kommer säkert att lära oss mycket, framför allt vad lchf kan göra för var och en av oss. Eftersom vi dessutom har väldigt olika lång erfarenhet av kosten, från helt nybörjare till några med mer än ett års körning har vi möjlighet att dela med oss till varandra.
Vi träffas igen om fjorton dagar, programmet för mötet är spikat och det finns goda idéer för nya teman vid följande möten.
Bertil

Tack för det mycket trevliga mötet igår.
Ser fram emot den 24 mars! :)
Nu är jag också igång på KIF!
/Erika

#5 då väntar vi bara på de andra 
… och eftersom jag har varit länge här passar jag på att hälsa dig välkommen, du kommer att hitta mycket (mat)nyttigt här!
Tackar också för igår det var mycket trevligt och roligt att få vara med i gruppen. Mycket bra initiativ! Ser också fram emot nästa möte den 24 mars!
Erika lycka till, vi ses!
Ingrid
Hejsvejs gruppen!
Tack för en trevlig kväll! Har idag tömt mitt kylskåp till familjens förskräckelse. Nu är det dags att gå ut och handla och den Stora listan är med! Ser fram emot det nya mötet och har säkert en tusen frågor
Om det är något jag behöver tänka på eller tips så skriv i min gästbok.
Ses om två veckor!/ Carina Rosenlund
Vi kan bli fler! Har du möjlighet att komma den 24 mars, så hör av dig till mig. Vi får otroligt mycket information och kontakter på forumet, men det skadar inte att träffas också. Den positiva stämning som jag upplevde i tisdags, vill jag ha i mitt liv så mycket som möjligt!

# Gulima, jag och hustrun räknar med att komma till dig på nästa möte, ser fram emot det faktiskt. 

Heja Ninaros! Så ska det se ut! 
Jag garanterar att min gästbok och mailbox står till ditt förfogande om du undrar över något eller bara vill ha ett bollplank.
Vi ses den 24 mars!
/Erika
Jaaa! Nu har jag också hittat hit! Tack alla som bidrog till en mycket trevlig och informativ kväll hos Bertil i tisdags. Det gav mersmak! Hoppas att ni alla i gruppen Smörhålan känner samma positiva input som jag gör. Ha det gott alla! Vi ses hos Gugge den 24 mars.
Hälsningar Gräddnos55 (Lehna)
Heja heja Ninaros! Jag instämmer med Smörblomman. Min gästbok och mailbox står åxå till ditt förfogande om du känner för det! That´s what friends are for..
Hälsningar Gräddnos55 (Lehna)
Tack snälla Smörblomman och Gräddnos55, det känns skönt, jag hör av mig. Som sagt har varit och handlat, blev nästan hysterisk, måste texten vara så liten på förpackningen. Med läsglas kunde jag inte läsa. Nu måste man inhandla det största förstoringsglas att ha i ett snöre om halsen. Gud vad mycket skit det finns i allt. Jag köpte det mesta som Bertil tipsade om, så det blev en färgglad hylla i kylskåpet. Jag skulle tänka mig att äta något annat än finn crisp. Ge mig ett tips, jag som saknar mitt bröd mest.
Må gott Ninaros/Carina
Ninaros,
du kan titta här i vänstra kolumnen och klicka på "Bröd och brödbaserade rätter" där finns en uppsjö "bröd" du kan prova
Vi ses!
Ingrid

Med anledning av kvällens skrämselpropaganda i SVT vill jag hänvisa till en annan professor, Göran Berglund, som i ett långt inlägg i Läkartidningen starkt ifrågasätter etablissemangets syn på vad vi ska äta.
Ytterligare en professor som också ifrågasätter kostråden är Johan Frostegård som Kostdoktorn har skrivit om här och här, läs gärna på så att ni har svar när frågorna kommer 
#16 Skriv gärna den kommentaren i min tråd också…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Låter himla intressant. Är det i Hbg? Bor själv utanför Lund (på fel håll från HBG sett)
Finns det ngt liknande på detta håll tro?
Hejsan gruppen
Ja, nu har det snart gått en vecka, och det går jättebra. Det var inte så svårt som jag trodde. Visst har jag tittat många gånger i kylskåpet, det kan ju vara någon som snor mina grönsaker, men ack nej. Så fort jag känner mig lite nere på med kappan och ut med hundarna. Jag sjunger moving on från melodifestivalen, skrattar för mig själv och tänker, vilken sångröst, tur ingen hör mig. Väger och mäter mig gör jag dagen innan vi ses. Jag måste ju komma med ett leende till mötet. Det bästa som hänt är att jag fått sänka min insulindos med två enheter, bara på en vecka. Det kanske inte låter mycket, men för mig är det på rätt väg. Idag strålar solen in genom mina smutsiga fönster, ska jag ta fram skrapan, det är ju som styrketräning för armarna.
Okej mina vänner ha en bra dag, tänk positivt våren är snart här.
Kram CARINA

#20 Härligt att höra, själv väger jag mig ca 4 ggr/dag – styrkertäning för benen, och i lördags satte jag nytt personbästa för de senaste 35 åren med 86,6 kg 
Carina och Bertil
Grattis! Så glädjande att läsa! Ha det gott!
Ingrid

Apropå Rapports inslag om smör och kolesterol …
Igår stekte jag två paket bacon med en halv hackad gullök och nymald vitpeppar, slog i grädde och cf och gjorde en wok på blomkål, lök, squash och svamp som vi åt till – jättegott.
Så något gott förde de där inslagen med sig 
Gud vad gott det låter, har allt hemma så det blir till middag i morgon. Idag har jag gått med betongkeps, allså en redig huvudvärk. och inte var jag på någon fest igår.
Träffade några vänninor och som ni vet pratas det alltid om karlar, mat och bantning. Dags för bikinin, sa dom som inte hade någon övervikt. Jag i min iver berättade om våran grupp och vad vi gjorde. Hakan hängde på dom, Du är inte klok, äta så mycket fett. Där fick man inget stöd. Men vaddå låt dom sitta där med sina lightprodukter och bli mer hungrig. Jag blir ju bara smalare. Uch bara negativt idag, men sådana dagar får man ju ibland. Positivt är att sonen fyller 25 år idag och vi ska äta middag där ikväll. Mat som passar mig perfekt. Något att se framemot. Må gott mina vänner tills nästa gång. Kram CARINA
Ja det låter riktigt gott Bertil!
Bra gjort Carina att du nämnde ditt intresse för LCHF, det är svårt många gånger att prata om det tycker jag.
Eftersom jag är "periodare" när det gäller LCHF faller jag tillbaka ibland. Just nu har jag en sådan period och är nere i brödträsket igen…kunde inte motstå ett kondisbakat bröd när jag gick förbi och dessutom var jag hungrig. Jag vet vad jag håller på med men… brödberoendet bara smäller till från den ena dagen till den andra..
Potatis, pasta och ris går att ta bort hur lätt som helst och även frukter (äter en om dagen, tidigare 5-6 st).
Lite negativt här också men som sagt så är det.
Ha det bra alla!

Till alla som har hemsk bröd- och pankaksabstinens vill jag rekommendera den här tråden, det är vår amerikanska vän bookjones som bor i USA och som botaniserat i amerikansk lchf och hittat ett roligt recept. Oopsies heter dom därför att: "Tjejen som gjorde dem hade gjort fel när hon provade laga till nåt liknande och felsteget vart bättre än originalreceptet. Därav Oops!" 
Jag har inget brödsug men skulle gärna testa pannkaksvarianten.

Välkommen hit alla nya!
ninaros grattis till dina framsteg med insulinet!
Betonghuvudvärken trots utebliven festkväll igår
är nog övergånsbesvär = huvudvärk pga uteblivna kolhydrater, det går över 
Dett kan komma andra övergångsbesvär men det kan ni ta upp på nästa möte
men ni saknar nog inte punkter till era möten.
Ja själv bor man i Uppsalalän alltås förlångt ifrån era möten 
Lycka till allihopa!

Inför nästa möte tisdagen den 24/3.
Några tankar kring Rapports inslag om kolesterol. Del 1
Söndagen 15/3 rapporterade Katia Elliot Bentdz att smörförsäljningen ökat kraftigt på lågfettprodukternas bekostnad, från 12 tusen ton till över 14 tusen ton per år, en ökning med ca 17% på tre år och trenden håller i sig. Hon framförde detta samtidigt som hon lagade Pasta Carbonara (bacon och lök stekt i smör och kokt i grädde), som avslutning hällde hon i en försvarlig mängd kokt spagetti! Hon sa dessutom: "Och att vi äter mindre mättat fett, alltså sånt som kommer från bacon, grädde, smör och korv och så vidare, det har gjort att vi sänkt våra kolesterolvärden så pass mycket att det motsvarar 5000 färre hjärtinfarkter om året, som leder till döden. Vi sparar alltså 5000 liv om året, bara genom att äta mindre mättat fett."
Därefter sa hon: "Men hallå där, säger vän av ordning. Har vi inte på senare tid fått höra att man skall äta mer fett, att man blir smalare, mättare och lyckligare, och att smör är så ”naturligt”. Jo det finns de som hävdar det. Och det har inte minst visat sig på de ökadne försäljningssiffrorna för smör."
Därefter ställer frågan till professor Annika Rosengren (som är epidemiolog och alltså inte praktiserande läkare) som säger: "-Ja det finns absolut ingen forskning som visar att vi skall äta mer smör och mättat fett, det är baserat på ett löst tyckande som inte har med vetenskaplighet att göra.” Professorn passar på att inflika att: "Om man tar bantning till exempel så har det visat sig att alla metoder ger ungefär samma resultat , i det långa loppet."
Jag tror att den goda professorn medvetet tiger om en hel del som hon faktiskt å yrkets vägnar måste känna till.
1. Uffe Ravnskov har kritiserat kolesterolteorin så kraftfullt och så länge att det kan hon inte ha missat.
2. Sjunkande dödstal för hjärtkärlsjukdom är starkt knuten till rökning. De generationer som blivit aktuella för hjärtkärlsjukdom de senaste tjugo åren är just de som omfattas av den mäktiga kampanjen En rökfri generation vilket säkert gör avtryck i statistiken.
3. Den stora Israeliska undersökningen med stöd av Atkins visade bäst resultat för den fetaste och kolhydratfattigaste kosten. Dock fanns ingen lchf inblandad.
Trots ovanstående avslutar professorn med att säga: “-Ja egentligen är det är ju fortfarande så att man skall akta sig för att äta för mycket mättat fett, så enkelt är det.”
… så enkelt är det! – Är det mer än jag som tycker att det ekar Stephan Rössner om de orden.
Fortsättning följer i del 2

Fortsättning:
Några tankar kring Rapports inslag om kolesterol. Del 2
Det stora felet med Katia Elliot Bentdz programinslag var naturligtvis att hon inte tog med någon från fettförespråkarna, som lchf:are kallas numera. Detta kan man göra enligt Granskningnämndens regler som säger: "Kontroversiella ämnen eller händelser får inte behandlas ensidigt på det sättet att endast en parts version eller synpunkter klart dominerar ett program. Det är dock tillåtet att skildra ett ämne från en speciell utgångspunkt, om detta klart framgår av programmet eller programpresentationen. En ensidig framställning i ett program kan balanseras av ett annat program."
Alltså försöker Rapport reparera skadan genom att nästa kväll ta in andra åsikter. Tyvärr missade man igen! Dom ställde inte frågan till fettförespråkare utan valde istället att ställa frågan till Livsmedelsverket som ansvarar för just de kostrekommendationer som kritiseras av fettförespråkarna?
Hur smart är det?
Svaret från Livsmedelsverket var givet på förhand. Detta var ett lika ensidigt inslag som söndagens och med precis samma riktning. Påståendena om det mättade fettets farlighet blir inte mer sanna för att man väljer att ställa frågan två gånger i samma läger.
Nu har man verkligen retat upp lchf-rörelsen. Söndagens inslag fick över 100 tittare att protestera direkt till Rapport och dessutom blev det ett tjugotal anmälningar till Granskningnämnden. Måndagens halvpudel gav över 300 mejl … Nu var man tvungen att göra något drastiskt. Man kontaktade både Kostdoktorn och Annika Dahlqvist och valde slutligen Annika D.
Fortsättning följer i del 3 …

Fortsättning:
Några tankar kring Rapports inslag om kolesterol. Del 3
Godmorron Sverige visade upp en arg Annika Dahlqvist och en ganska spak professor Rosengren. Det finns väldigt många som tycker att Annika D gjorde ett starkt framträdande och att hon gör rätt när hon visar hur illa det står till med etablissemangets ständiga försök att pressa tillbaka lchf-rörelsen. Annika har för länge sedan insett att det inte är någon idé att försöka gå den mjuka vägen. På den ytterst korta tid som står till buds framför tv-kameran är det mycket bättre att reta en del än att försöka vara alla till lags.
På sin blogg skriver hon "Jag är som jag är" och hon får på några dagar ca 270 kommentarer, några kritiska men de flesta tycker som hon. Själv skrev jag: "Annika, du har mitt fulla stöd! Jag tycker att du gjorde ett mycket bra jobb! Det är allvarliga saker det rör sig om, nämligen om liv och död, och då duger det inte att ha en ljummen inställning!
Och det är så jag känner inför det arbete som står framför lchf-rörelsen. Det gäller att visa orsakssammanhangen.
Det är inte fettman som ger diabetes, det är inte diabetes som ger följdsjukdommarna, det naturliga förloppet, det är inte diabetes som ger hjärtkärlsjukdom.
Det är kolhydraternas insulinhöjande effekter som visar sig i alla de uppräknade sjukdommarna och några till, ex.v vissa former av cancer, artros, IBS o.s.v.
När ska vi inom lchf lyckas driva fram en studie som jämför lchf med tallriksmodellen?
Fortsättning följer i del 4 …

Fortsättning:
Några tankar kring Rapports inslag om kolesterol. Del 4
Så till det senaste: Feta lever kortare liv
En sammanställning av en massa studier presenterades i The Lancet och Kostdoktorn kommenterar på sitt utmärkta sätt.
Slutsatserna som forskarna drar är som vanligt att de som är feta har enormt mycket större RISK att drabbas av alla vällevnadssjukdommarna. Man helt enkelt multiplicerar alla riskerna med varandra och kommer till värden som gör att man ser hur kistlocket börjar utestänga dagsljuset. 
Den verkliga risken består i att man fortsätter att äta kolhydrater, helst enligt tallriksmodellen vilket garanterar en snabb resa till andra sidan.
Jag tar mig friheten att citera mig själv från del 3.
Det är inte fettman som ger diabetes, det är inte diabetes som ger följdsjukdommarna, det naturliga förloppet, det är inte diabetes som ger hjärtkärlsjukdom.
Det är kolhydraternas insulinhöjande effekter som visar sig i alla de uppräknade sjukdommarna och några till, ex.v vissa former av cancer, artros, IBS o.s.v.
Rätta mig om jag har fel 
Slut på inläggen för i kväll!
Jättebra skrivet! Mina tankar har dansat runt efter Rapports missar så tur att du kunde pränta ner dem
Hej och tack för ikväll.
Jag vill bara meddela att jag lyckats komma in och jag känner mig riktigt glad för det.
Ska läsa och hålla mig informerad om hur ni lyckas och själv ska jag "stå ut" och hoppas min mage behagar uppföra sig på lämpligt sätt. Ska öka på smörintaget men låta bli filen och yoghurt på morgonen. Det får bli bacon och omelett ett tag till.
Gunilla
Godkväll igen!
Gunilla Du var lika snabb på datorn som jag var att komma hem. Bara femmans växel.
Jättetrevlig lokal, där kan vi få många skratt, kanske åt min kaka nästa gång. Jag är en bagardotter, som är bortskämd att få allt färdigt. Men denna gången ska innehållet vara annorlunda. En utmaning. Trevligt att träffas igen, jag hoppas ni skriver ett par rader, så fort ni har tid och lust.
Till nästa gång
Sov Gott Kram Carina

#33, 34 Bra jobbat 
Jag ska försöka avropparortera kvällen; Två av deltagarna från första mötet uteblev, förhinder kanske (Gugge vet väl?), men i stället hade vi tre nya, om jag kan räkna frun som ny vet jag ju inte förstås.
Vi kom lite sent igång, första gången på den här adressen ställde till det för en del. Gugge drog igång mötet med en runda runt bordet med lite intryck från de föregående två veckorna. Hon tog sedan upp några av de tidningsartiklar som väckt uppmärksamhet under den här tiden, bl.a. historien i Aftonbladet om norrlänningen som gick ner 92 kg på mindre än ett år. Därefter drog jag händelserna som jag skrev om i #28–31 med lite personliga utvikningar.
Gugge gjorde en presentation av Annika Dahlqvist, mycket koncentrerad och innehållsrik. Jättebra 
Vi planerade för att besöka Hälsomässan på Idrottens Hus i Helsingborg 28–29/3 för att höra Ralf Sundberg 29/3 kl 13.00, (som jag har som personlig favorit med sina underfundiga och träffsäkra kommentarer kring etablissemanget).
Kaffe och underbar ostkaka med vispgrädde gav nya krafter och vi pratade recept för lchf, några av oss har ju ännu inte kommit helt in i hur ett kylskåp måste laddas för att matcha kosten, men stämningen var god och ett nytt möte bestämdes till tisdagen den 14/4, förhoppningsvis i samma lokal och med Carina som värdinna. Det ska bli kul. Själv ska jag hålla låda om en annan av mina favoriter Kung Sten-Sture 
Bertil
Bertil.
Samtycker till ovan och ser fram emot nästa träffa.
Men… jag har ett problem med mitt användarnamn. Det gick lite fort och första förslaget jag angav var upptaget och tog då båda mina förnamn - men det är för långt och jag undrar om man kan ändra användarnamnet, endast och var gör man detta. Du är ju data"guru" så jag frågar självklart dig först - annars får det vara.
Tack på förhand
Gunilla
Detta var en fråga utöver vårt "skötebarn" LCHF.

#kertingunilla 
Högst upp till höger har du en rubrik som heter mina genvägar. Under den står "Min personliga sajt", klicka där. När du kommer in på den sidan finns olika möjligheter under hantera sajt, välj "Ändra sajtens namn" sedan löser det sig;-)
Bertil

Bilaga idag i Helsingborgs Dagblad!
Utrag som handlar om lchf och Ralf Sundberg som vi tänker lyssna på på söndag.
Bertil
Hej jag läste den bilagan också jag har tänkt att gå på den men det framkom inte om föreläningen kostade någor nån som vet ?

#40 Det står inget och HD vet inte. Jag har kollat med arrangören som meddelar att kostnad för inträdet är 80:–/person. Ralfs föreläsning är kostnadsfri! Här är länk till söndagens seminarieprogram.

Hej!
Tack för en väldigt trevlig afton igår. Ser verkligen fram emot nästa möte.
Roligt att fler och fler dyker upp här inne på KIF.
Funderar skarpt på att gå på Ralfs föreläsning på söndag, det låter väldigt spännande. Vi skulle ju lämna ut lite flygblad, inbjudan till vår lilla grupp. Funderade lite på överskrift när jag gick till bussen igår. Vad sägs om " Välkommen upp i smöret!" ?? He he he… tycker faktiskt att jag var lite fyndig. 
Alla som äter LCHF är mycket medvetna om att man inte ska äta karameller. Nu jobbar jag inom äldrevården, och lite då och då vill de snälla tanterna bjuda på en karamell eller två som tack för hjälpen. Jag tackar alltid nej och berättar att jag inte äter någonting med socker. Detta har fungerat jättebra tills för någon dag sedan. En av mina tanter ville bjuda på en karamell och som vanligt så svarar jag nej tack och att jag inte äter nått med socker. Då har tanten varit och köpt karameller utan socker, vad 17 svarar man på det????? ( Alla vet ju att de innehåller en hel del andra mysko ämnen som man inte vill stoppa i munnen….) Jag stoppade den i fickan och slängde den sen. 
Kramis på er!
Smörblomman!

#42 Med tanke på eventuella problem med att försöka dela ut flygblad har jag gjort ett visitkortsstort inbjudningskort, se bifogade bilden 
Jag tar med ett antal till föreläsningen.
Tack för infon kommer nog att besöka föreläsningen………
Hej Smörblomman!
Jag tycker du ska ta emot karumellerna och säga att du ska äta den sedan. De äldre blir ju så glada om de kan ge er något som uppskattning för allt jobb ni lägger ner.
Vi hade ett trevligt möte i onsdags och jag hoppas att fler hittar till Smörhålans träffar.
amic
Jag har idag tagit mitt sista steg för att följa LCHF kosten. Jag åt inte min havregröt i morse!
Jag valde att prova keso med grädde och lite rivet äpple med kanel. Men… nej äta keson så klarar jag inte. Jag får prova något annat alternativ i morgon. Där finns många förslag i Annikas kokbok att testa. 
Jag och min man har nu i en månad följt Annikas recept, helt otroligt goda, och döm om min förvåning när jag ställde mig på vågen i morse hade jag gått ner 1 kg. Min man har också gått ner i vikt men hur mycket vet vi inte pga. att han har vägt lite olika efter sin hjärtoperation. Att vi går ner i vikt är bonus eftersom vi äter denna kost för att må bra.
amic
Som tips.
Kaffe med kokosfett.
1 kokt ägg
40-50 gr rökt fläsk ev varmrökt, ostekt.
Så har min frukost sett ut sen jag började med LCHF 070801 = 20 mån.
För mej inte konstigare än frukostar i mitt tidigare liv före lchf,då började varje dag med,
Kaffe
Havregrynsgröt med mellanmjölk
1 fullkornsmacka m becel o lättost.
Under åren som gått blev övervikten 28-30 kg trots tallriksmod, WW div Bantningstabl mm.
För mej har LCHF blivit räddningen.
Mår så mycket bättre på LCHF-kost.
Minus 20 kg
Slopat insulin efter 4 mån
Samt slopad blodtryckstabl, bla
Jag kommer också att infinna mej hos smörhålan vad det lider, tiden har bara inte passat.

# slamslams, det ska bli trevligt att träffa dig 
Precis som du har jag svårt att förstå dom som klagar på att lchf blir enformigt. De flesta som inte äter lchf äter ånda samma frukost varje dag hela veckan och lyxar bara till det i helgerna.
Jag har käkat tre mackor + kaffe varje morgon i 30 år fram till lchf kom in i mitt liv. Variationen bestod i olika sorters pålägg och om det skulle vara gurka eller tomat som topping. Lördagar och söndag blev det dessutom ett kokt ägg med Kalles kaviar.
Numera är det nystekt bantarbiff varje morgon hela veckan med olika tillbehör som saltgurka eller rester på wok. I helgerna blir det 3 stekta eller kokta eller scramblade ägg + makrill alt bacon 
Hejsan slamslams!!
Gud vad jag blev glad när jag läste att Du slopat ditt insulin och blodtryckstabl. Imponerad.
Jag har precis börjat när vi startade lchf gruppen Smörhålan .Jag tar också insulin + blodtryckstabl. Har som mål att sluta med dessa+ gå ner 20 kilo. Har Du klarat detta med lchf kost, så ta mig tusan ska jag också göra det. Lite nyfiken på hur mycket insulin Du tog? Lycka till i fortsättningen och välkommen till oss.
Carina
Bertil !! Känner mig skyldig
åker två timmar tidigare nästa gång
Kram Carina
Hej Carina.
Så glad man blir när det kommer någon att chatta med. Veckan har varit OK för mig bortsett från att jag igår efter ett styrelsemöte blev bjudenpå pytt…. med ett stort ägg. Ja, vad gör man - åt lite och la servetten över… men idag känner jag mig svullen och "tung" i kroppen. Ett avsteg från vår fina rutin. ska inte hända igen, hoppas jag.
Gunilla
Tjena Gunilla.
Visst är det svårt ibland, och detta råkar vi ut för ofta. Jag har sagt till folk som inte förstår vad lchf är eller rättar sagt vill inte förstå att jag är vegeterian, så får man ialla fall grönsaker.
Fredag är det dags för dambjudning, hos en vännina. Vi blir 6 vackra damer i våra bästa kläder.
Trevligt var det att värdinnan ringde mig och frågade vad jag äter. Nu kan man med gott samvete äta sig mätt. Vinet ja, man kan ju alltid titta på etiketten, sniffa på korken och tänka, inte idag, kanske om några månader, det går ju så bra nu. Vatten med citronskivor, det är ingen som märker någon skillnad, munnen går på mig ändå.
Ha en bra kväll så hörs vi snart igen.
Kram Carina
# 49 ninaros
Hej, jag tog som mest 72e Lantus + ibland metformin vb
ca 3 år behövde jag insuliet innan jag med hjälp av Doc_ kunde (vågade) sätta ut detta.
Fasade ut insulinet och bytte till Metformin 2+2+2 under ca 1 månad
Allt detta har gått mycket bra för mej,samt att jag på 1 år gick ner
- 20 kg.
Har dock 10 kg till att bli av med, inte lika lätt längre, har haft ett o annat sockersug som ställt till det.
Men jag är fast besluten att dom kg skall bort så småningom, det är kanske bra att det får ta lite tid så kroppen, läs skinnet hinner med.
Känner ingen press längre, -10 kg är trots allt inte oöverkommligt.
Har du sockersug = svårt att avstå detta begär, tipsar jag dej Läs vad beroende specialisten Bitten Jonsson skriver hon har skrivit flera böcker i ämnet beroende , där fanns mycket som stämde in på mej.
Lycka till du kommer att klara detta,du kommer att få så mycket hjälp du vill ha, ex på kolhydrater ifocus välkommen dit.

Nyss hemkommen från Ralfs föreläsning! 
Föreläsningen var mycket välbesökt. Långt fler än arrangören räknat med, jag uppskattade antalet till närmare hundra personer och stolar och bänkar räckte inte till utan en del av åhörarna fick stå upp!
Ralf är en mycket noggrann man som lugnt och metodiskt gick igenom kolhydraternas inverkan på kroppen och kolesterolets betydelse för hjärtkärlhälsan. Samtidigt visade han bakgrunden till de helt befängda kostråd vi idag får från vården. Han slog fast att kolesterol är nödvändigt och får inte manipuleras, att kolhydrater i överflöd är det som gör oss sjuka!
Vi hade tagit med ca 250 inbjudningskort till vår förening och framförallt Gunilla satte igång med utdelning till i princip alla som råkade komma ivägen
Ralf tog själv hand om resten av korten och kommer att dela ut dom i sin monter på mässan :-D
jag fick förhinder kunde inte närvara på föreläsningen i dag. Kul att den var lyckad.
Hade jag haft mer tid för mig själv hade jag funderat på att gå med i er förening………

#54 Vi har inga närvarokrav, du kan vara med när det passar dig! Kontakta mig via min sajt så får du reda på var vi har nästa möte, kanske vi så småningom kan ha en kalender här någonstans vi får tänka till. 
Sååå dumt att jag inte kom…aja, får väl höra ungefär samma i Ystad 25/4, eller vad tror ni? Han kanske inte pratar om samma saker varje föredrag?

#56 Jag har hört honom tre gånger nu och visst har han ett specialområde som han intresserar sig för. Han har tagit till sin uppgift att informera om fusket bakom de studier som ligger som underlag till de kostråd vi har idag. Dessutom försöker han klarlägga de tre K:na betydelse: Kolhydrater, Kolesterol och Kalorier.
Intressant! Väntar med spänning på konferensen. Det som är så kul är att en sjuk anhörig till mig ska med till Ystad. Hoppas att iaf. någon av föreläsarna kan nå fram. Hon har börjat med mer smör, minskat på pastan (en gång varannan vecka istället för tre gånger varje vecka.) Men där finns hur mycket som helst att ändra på så att hon kan bli friskare. Men hon måste själv inse detta. Det "enda" jag kan göra är att erbjuda henne att följa med på föreläsningar. Än så länge följer hon nog mest med för att hon vill hitta på ngt med mig, men vem vet…?

Det låter intressant. var i nordvästra skåne? Jag bor i Förslöv. Ligger mellan Ängelholm och Båstad. MVH Carina
Hej Bertil.
Det var en bra föreläsning men lite svårt att höra. Varför har han inte mikrofon, en liten på kavajen eller en i handen…. då hade man inte missat något och ang. overhead-utrustningen fanns också något att önska. Kanske synpunkter som kan förbättra till nästa gång.
Jag hade också hoppats på att han talade lite mer om själva maten. Effekten av att öka fettintaget, vad som kan bli bättre och vad som absolut inte blir sämre eller är farligt.
Detta med att läkare och livsmedelsindustrin/verket eller som du säger livsfarliga verket är köpta - det vet nog de flesta - om inte före söndag så efter.
Funderar på att konsultera honom i sin profession som läkare. // Gunilla

#59 Helsingborg, men vi har även några med som bor i Ängelholm och Munka-Ljunby!
#60 Jag tror att vi var ca dubbelt så många där som man förväntat sig kanske det hördes lite dåligt bara för det, akustik och sånt du vet, jag hörde dock allt tror jag. Angående projektorn tror jag inte dom fick möjlighet att testa grejerna innan det var dags att sätta igång. De andra gångerna jag sett honom har ju allt sådant varit fixat i förväg.
Jag har inte tidigare hört honom prata direkt om kosten, mest om de bakomliggande orsakerna till våra usla kostråd.
Jag tror absolut att han är en "god" doktor, i alla fall kommer han inte att ordinera tallriksmodellen. 
Hej alla i Smörhålegänget!
Roligt att ni uppskattade vår samlingslokal och även så min enkla ostkaka. Jag kan meddela att lokalen är inbokad var fjortonde dag april,maj och juni månader. Inga problem att förlänga med fler månader bara vi är ute i god tid på bokningsschemat.
Tyvärr så missade jag föredraget i söndags,men jag har av era kommentarer förstått att det var givande och informativt. Ni får berätta en kortversion nästa gång vi träffas!
Ha det så gott allesammans,lev fett å glatt!
Kram Gräddnos55/ Lehna
Ja, nu känns det, som vi har kommit igång på riktigt. Skönt att det har löst sig med lokal ( tack Lehna). Jag har varit i kontakt med Annika och vi får marknadsföra oss, när hon är i Helsingborg i maj. Vi får både lägga ut infoblad och säga några ord om vi vill det! Efter påsk får jag min nya dator. Otroligt hur "insnöad" man känner sig utan.
För övrigt så önskar jag alla en riktigt GLAD PÅSK.
Gugge
Hejsvejs alla Smörhålare!!
Jag vet hur det känns att inte ha dator. Har inte haft ett fungerande internet. Man blir lite frustrerad, nu när man är van att skriva ett par rader. Så nu är jag tillbaka
Veckorna går fort och påsken är här. Synd att vi inte har pratat om sillinläggningar, är lite nyfiken på vad ni äter till påsk. Lax vet jag, men jag tänkte på alla goda sillar över disk. Socker socker, man vill ju veta innehållet.
Jag ska ha släkten i Påsk, och JAG FÅR BESTÄMMA MATEN YES YES
Lite förvånade ska de bli, så kom gärna med förslag till mig.
Annars mår min kropp bara bra, känner att jag kommit över kylskåpstittandet. Har vid ett tillfälle fått för lågt socker, och stoppade i mig en bit banan. Den åkte ut illa kvickt, uch vad sött och äckligt. Jag som förr gladligen stoppade i mig en om dan. Så nu ligger det druvsocker istället för frukt i väskan.
Mina vänner ha en skön påsk, njut av det vackra vädret, så träffas vi efter påsk.
Kram Carina

Jag vill passa på att önska Glad Påsk till alla Smörhålare
och LCHFare!
Glöm inte att skaffa biljetter till Annikas föreläsning på SundsPärlan!
Biljetter kan köpas på Ticnet eller Hbg-Turistbyrå.
Inatt sticker vi till Dalarna för att fira Påsk! 
Bertil o Kerstin
Glad Påsk!

14/4
Avrapportering kvällens möte!
Ganska stort manfall den här gången
2 borta pga andra, tillfälliga engagemang 
1 borta pga sjukdom 
1 som lämnar föreningen pga personliga skäl.
Istället har vi fått in ett nytt namn idag: Lena, som är mycket välkommen!
Undertecknad höll föredrag om Sten-Sture Skaldeman, som jag ser fram emot att träffa igen i Ystad den 25/4. Det finns mycket att säga om denne prominente herre och speciellt gläder det mig att jag kunde berätta om hans kommande kokbok
Därefter ställdes och besvarades frågor om kost och hälsa, vi har ju alla olika erfarenheter och vi kan hjälpas åt att fördjupa kunskaperna.
Carina fixade fikat med den äran och visade att hon vet vad lchf:are mår bra av
Nytt möte bestämdes till tisdagen den 28/4.
Nya medlemmar som undrar var vi håller till är välkomna att titta in på min sajt och lämna meddelande till mig så informerar jag.
Bertil
Hallå alla Smörhålevänner!
Hoppas att ni haft en fet å glad påsk? det har i varje fall jag,som firat påsken i Dalarnas vildmarker.
Mötet igår krockade med annat i min kalender men jag tror att ni hade ett riktigt bra möte som det verkar på Bertils rapport. jag får uppdatera mig inför nästa möte.
En fråga! Jag har två biljetter till LCHF-dagen i Ystad,inträde+lunch,som jag tyvärr inte kan utnyttja då vi fått tråkigt förhinder och måste resa tillbaka upp till Dalarna den helgen. Är någon av er intresserade att överta de förbokade platserna så vore jag innerligt glad för det..hör av er till mig snarast möjligt.
Kram från Gräddnos55

#Graddnos55, tyvärr har jag redan köpt biljetter annars hade jag gärna tagit hand om dom 
Hej Bertil!
Vad gäller biljeterna så har jag idag fått mailsvar från"Hasse" i Ystad att jag får pengarna tillbaka in på mitt konto. Det är service må jag säga!! Det blir till att köpa biljetter till Annikas besök här i Helsingborg och hoppas att vi kan vara med då istället. Ralf Sandberg träffar jag i morgon i Malmö så jag får lite info redan då kanske? Må så gott å vi ses nästa möte,
Kram Gräddnos55

#70 Bra att det löste sig!
Vi ses den 28:e
Hej ni alla i Smörhålan!
Vid mitt besök hos Ralf Sundberg den 17 april fick jag en artikel ur tidningen Dagens Medicin av honom. Där skriver Ulf Ravnskog,docent från Lund och fler läkare,professorer,forskare om varningar om det mättade fettet i vår kost. De anser att Livsmedelsverket bör sluta att ge kostråd till allmänheten. Gå in på www.dagensmedicin.se/asikter/debatt/2009/04/08livsmedelsverket-bor-omede/ och ta del av artikeln. Intressant läsning må jag säga!
För övrigt kan jag säga att mötet med Ralf Sundberg var mycket positivt och han var också intresserad av vår Smörhåla, vilka vi är och vad vi gör på våra träffar..och jag berättade valda delar av det vi gör å säger.. = )
Jag har funderingar på om vi ska börja höra oss för i det restaurangtäta Helsingborg vilken matservering som blir först med att erbjuda LCHF-mat på sin meny?? Tänk vilken reklam för den restaurangen! Vi blir bara fler och fler som vill äta enl LCHF-modellen.Skönt att kunna gå ut på restauranger och slippa känna sig "komplicerad" bara för att man inte vill ha socker,kolhydrater och margarin m.m i sin portion. Å ingen potatis?!?!?
Alla ni som ska till Ystad,- ha en riktigt fin dag med många aha-stunder! Och till er andra som precis som jag missar den här dagen i Ystad,vi tar chansen och lyssnar till Annika D då hon är i stan den 4 maj.
Lev fett å glatt!!
Gräddnos55

# Graddnos55, Annika Dahlqvist är nog inne på samma tanke 

Reportage från Ystad, del 1 av 5
Idag var det dax för lchf-konferensen i Ystad. Jag och hustrun var där tillsammans med ca 130 andra.
Hasse Månsson och hans Medarbetare hade gjort ett fantastiskt bra arrangemang, jag träffade Hasse i Stockholm i januari på den stora konferensen där men misstänkte inte att han var där för att "spionera" på upplägget 
Innan föreläsarna skulle starta bjöds vi på mingel med kaffe och brietårta och sådana där håra kex som liknar kreditkort ungefär (Finn Crisp tror jag dom kallas).
Andreas Eenfeldt skulle vara först ut men det hade blivit något mackel med tiderna så istället blev det Pernilla Lunderot som fick dra igång föredragen.
Jag ger här min syn på föredragen men vill också hänvisa till Anna Halléns otroligt fylliga och bra rapporteringar som hon hon gör i pauserna mellan föredragen och laddar upp direkt på sin hemsida.
Pernilla är specialist på beroende och har genom eget sockermissbruk kommit att se problemet från den värsta sidan. Hon beskrev målande hur det kunde utvecklas men också en del om behandlingen. Genom sitt eget missbruk kom hon i kontakt med Bitten Jonsson och har jobbat tre år på hennes klinik. Pernilla driver nu egen verksamhet i Höör. Länk till Anna Halléns reportage 

Reportage från Ystad, del 2 av 5
Andreas Eenfeldt tog över mikrofon och bildvisning. Det här var andra gången jag såg hans föredrag och jag tycker att han blir allt bättre
Andreas har ett bra upplägg med fina bilder och det råder liksom ingen tvekan om att han ordentligt påläst. Han gör inga tvärsäkra uttalanden utan låter åhörarna delvis dra egna slutsatser från de fakta han serverar. Här är Annas länk.

Reportage från Ystad, del 3 av 5
Så blev det lunch i ren lchf-stil. Jag tror att alla där uppskattade att all förtäring var bra exempel på vår mat. Kring bordet vi satt var det bra stämning med många kommentarer om vilka problem man kunde få i umgänget med släkt och vänner som inte kunde eller ville förstå att vi vill äta på vårt eget lilla sätt 
Tredje föreläsare var Gunnar Lindgren (Annas länk) som berättade om hur margarin blir till. En hårresande historia som gör att man verkligen aldrig mer vill sätta tänderna i något som behandlats med becell eller liknande. Gunnar uppmanade avslutningsvis oss alla att bekämpa kommunernas idiotiska feltänkande med att servera margarin och lättproduker till våra barn och åldringar 

Reportage från Ystad, del 4 av 5
Efter Gunnar Lindgren var det vår egen idol, läkaren och forskaren och etablisemangsmotståndaren Ralf Sundberg (läs Annas länk) 
Jag ser att Anna tyckte att han var lite för teoretisk men det här var tredje gången jag hörde honom och de allra senaste mediahändelserna som han tog upp har jag också sett med egna ögon så jag tyckte att jag hängde med rätt bra.

Reportage från Ystad, del 5 av 5
Sten-Sture Skaldeman är ett fenomen 
Fullständigt självklart och med största möjliga självförtroende delar han med sig av sin visdom. Jag tror inte det går att förenkla budskapet mer än Sten-Sture gör och ändå få med allt väsentligt. På vårt företag hade vi nöjet (och äran) att göra den norska versionen av hans kommande kokbok och därför har jag redan sett den (och visst visade jag ett par sidor ur den på vårt senaste möte när jag höll ett litet föredrag om SSS) så jag kan verkligen intyga att den förmodligen är den hittills bästa av lchf-kokböckerna. Jag tycker till och med att den slår Annikas och Airams som också är bra. Så jag vill varmt rekommendera er att köpa den? Annas Länk
Hej alla i smörhålegänget. Jag får meddela er på detta sätt, eftersom jag inte kan hämta min adressbok i min gamla dator. Det är med sorg jag meddelar att jag måste dra mig ur. Det gör mig ont att inte för tillfället kunna vara med. Hoppas verkligen att ni nu tar tag i det här och går vidare. Jag har verkligen haft mycket trevligt tillsammans med er, men ibland så får man ta beslut och det här är ett. Jag har kvar telefonnummer till de flesta av er och kommer att ringa.
Gugge
Hej Gugge!
Ingen rolig nyhet att läsa att du inte kan vara med oss i Smörhålegänget längre.. = (
Jag hoppas att du vill fortsätta hålla kontakten med oss och att du, om du har lust/möjlighet kommer och hälsar på oss på något av våra möten. Du e ju så braaaa!!
Kram! Gräddnos 55

#79 Gugge, beklagar verkligen att du fått förhinder, samtidigt som jag lyckönskar dig till det nya jobbet som du skrev till mig om 

Vi andra ska naturligvis visa oss starka i denna svåra stund, samla våra krafter och blicka framåt. Vårt mål är inte att förgås (i brist på smörgås) utan att fortsätta det feta livet.
Bertil

För alla er som inte var där;
Vid dagens möte var det mest jag som pratade 
Jag avropporterade om Ystad-träffen och fortsatte av bara farten att berätta om vad man måste tänka på om man vill gå ner i vikt.
Nästa möte bestämdes till 15 maj med Smorblomma80 som värd 
Vi börjar snart bli redo för en heldag (lördag eller söndag) med matlagning, kanske vi gör 4–5 olika middagar uppdelade på lagom smakportioner, vi får väl se vad det blir. Det finns ju ett antal nya LCHF-kokböcker att hämta inspiration ur
Bertil
Hejsvejs!!
Klockan är mycket och jag skulle ha sovit för länge sedan.
Var tvungen att slå upp Kostdoktorn. Ja du Bertil, där satte Du mig på det hala. Jag måste hitta något som ni inte vet, om det nu går. Ger inte upp i första taget.
Kvällens möte var bra, trevligt att så många kom. Jag blev jätteglad.
Har haft en skitperiod om man får kalla det så. Det har inte varit maten, för det har jag fått bra kläm på. Jag vill ha flera inlägg, allt från kul, roliga, spännande, tråkiga saker. Allt man kan svara på. Jag vet att man inte alltid kan komma på mötena. Men Smörhålan saknar era, så skriv gärna ett par rader.
Nu börjar jag bli pömsig.
Må så gott
Kram Carina
Gräddnos55 Du är bäst

Hej!!
Tack så mycket för ett mycket trevligt möte igår! 
Ja, Carina du fick nått att bita i… ska bli spännande att hör vad det är du hittar. Å jag håller med om att vi är alldeles för dåliga på att skriva här på Smörhålan, jag ska för egen del försöka bättra mig.
Angående nästa möte så är ni välkomna den 12 maj då jag är värdinna, inte den 15 maj för då har jag annat för mig.
Jag tror jag ska försöka mig på att göra en LCHF-tårta… har bläddrat lite i Annikas kokbok och fått lite uppslag. Håll tummar å tår!
Nu ska jag ge mig iväg för att ta ton! Hoppas sång-coachen låter bli att pilla på alla knappar till bandspelarmojängen hon har…. det var LIIIITE jobbigt sist att sjunga Celine Dion i tonlägen högre än vad Celine sjunger själv!
Kram på er!
Smörblomman
Tack tack smörblomman jag ser framemot dina trevliga inlägg i veckan.
Vad härligt att kunna sjunga, tänk att bara öppna munnen och ut kommer ljuvliga toner. Den enda gång man tycker att man får till det, är väl på fester, där dom sticker till dig ett sånghäfte och säger sjung. Alla sjunger för jäv…. då är man Celine Dion. 
Kommer så klart den 12 maj, är ju nyfiken på din LCHF-tårta.
Jag har ju också Kostdoktorn att tänka på. Aj aj han värkar inte ha några skelett i garderoben, men det är ju inte den 12 ännu.
Skriv skriv alla Smörhålare.
Vi hörs
KRAM CARINA

# Smörblomman
Klart att det är den 12 maj, hur kunde det bli så fel? 
När ska du sjunga för oss? Tillsammans med tårtan kanske?
Bertil

Hej Bertil!
Tja… vi får väl skylla helt och hållet på Nisse… tryckfelsnisse. 
Mja, jag vet inte…. sången kommer när det kommer… hi hi hi…beror väl lite på nerverna. 
Smörblomman
Hej hela gänget!
Jag fick akut förhider i tisdags, försökte ringa Gugge med dåligt resultat. Vet nu varför och vill bara förklara mig. Sånt som händer i sista stund. Bra att ni hade en trevlig kväll.
Tur också att nästa träff är den 12e istället för den 15e, inte bra en fredagskväll.
I mina anteckningar står att "något" i LCHF-anda ska vara i Bibilioteket Ängelholm den 12:e. Har jag fel? Tacksam för någon form av besked av er som vet…
Åker på semester på lördag så jag missar Annika igen - det är inte min grej tydligen - alltid annat program när "stora, viktiga saker är i görningen". Lever dock som jag lärt och mår bra - huvudsaken.
Ha en trevlig Valborg och 1:a Maj, var rädda om varandra och njut av sol och värme.
Kram Gunilla

Hej hej Carina!
Jo, sådana sammanhang brukar locka fram den lilla Celine Dion som finns inom oss alla. Men för att uttryc ka sig diplomatiskt så kan hon vara väldigt otränad hos vissa.
Men strunt i det… det viktigaste är att man har roligt.
Ja, ska bli roligt att få göra en riktig "sötsak" till kaffet på nästa möte. Det finns ju faktiskt lite att välja mellan.
Vilken tråkig kostdoktor!! Inte ens en endaste liten karamell undangömd i garderoben….
Men du hittar nog nått spännande ska du se!
Passar på att säga hej hej till Gunilla med! Tråkigt att du inte kunde närvara på mötet sist….
Ja, jag har också hört att det skulle vara något i Ängelholm den 12:e . Vi pratade om det på det allra första mötet vi hade med Smörhålan… men vad det var kommer jag inte ihåg. Tror att det hade något med Annika Dahlqvist att göra. Men jag kan inte svära på det. Blev du klokare???? 
Kram kram!
PS: Hörde förresten att man hittat ett nytt användningsområde för godis…. det är tydligen populärt att kasta det på politiker.
DS

#88+89, Annika föreläser i Ängelholm! 
12/5 kl 19. Ängelholm, Växthuset Arr Oddhealing. Info Odd Jannesson oddhealing@oddhealing.se
Glöm inte föreläsningen i Helsingborg. När det nu finns två föreläsningar inom 14 dagar borde alla ha chansen att höra och ser Annika
En sådan föreläsning glömmer man inte i första taget. Passa på att ta med någon som ni unnar kunskap om ämnet!
Hej.
Tack för bekräftelsen på att jag antecknat rätt.
Då vill jag redan nu meddela att jag tänker gå till biblioteket i Ängelholm den 12:e maj eftersom jag "lyckats" missa Annika på alla tidigare framträdanden och inte kommer till Smörhålans träff denna tisdag.
Ska anmäla mig nu på länken till Odd Jannesson.
Ha det så gott - själv åker jag på semester tidigt i morgon bitti… 06.00 från Malmö….
// Gunilla

Idag är det dax 
Annika föreläser på Sjökrona i Helsingborg krl 18.30!
Dr Annika Dahlqvist föreläser på Sundspärlan. Det var mycket länge sedan Folkparkens restaurang kallades Sjökrona enligt Turistbyrån.
Det finns gott om biljetter kvar
mvh
Helena Hesselmark

#93 Alla helsingborgare hittar dit, oavsett vad du väljer att kalla det 
Hej NinaRos!
Tack för komplimangen! Har inte skrivit på länge eftersom jag nu har högsäsong på kolonin. Så jag är upp med tuppen och grejar ute på kolonin till sena kvällen.
Tänk om alla hade Kollo… då behövde ingen gå på gym! Blir inte så mycket grönsaker i år, men funderar på att odla höns= ägg, ko= grädde och kött samt lite lax i fontänen. En LCHF-koloni!
Funderar på att ha något LCHF-möte i gröngräset.. återkommer med det.
Kram Gräddnos55
Hej Smörhålevänner!!
Roligt att se så många på dr Dahlqvists föredrag på Sundpärlan igår. Erika,min man Bengt och min goda vän Pia och jag bänkade oss på vingliga rangliga stolar i salen. Lena och Bertil från Smörhålan var också där, hej hej!! Noterade att det var blandade åldrar i publiken och att det mestadels var kvinnor som kommit för att få info om LCHF och för att ta del av Annika Dahlqvist kunskap och erfarenheter. Det kan man fundera över..är männen senare i starten?? Eller vad beror det på?
Man fick valuta för satsade slantar,vet inte hur länge ni andra stannade men vi, var tvungna att gå efter 3tim och då hade frågestunden precis inletts. Hoppas att många fick svar på sina undringar. Jag tror att detta föredrag resulterade i fler LCHF-anhängare så Smörhålan kanske utökas med nya glada medlemmar inom kort? Jag ska försöka få min man med mig till nästa möte,vi behöver fler maskulina inslag i våra diskussioner.
Lev fett å glatt!!
Gräddnos 55
Hej Smörblomman!
Vi sjunger för dig på nästa möte den 12 maj,det är ju din födelsedag då! Förvänta dig ingen Celine Dion, men Ma Numminen/Mrs Miller och Egon Kärrman i en salig blandning ska vi nog kunna klämma fram! Det är dock tanken som räknas.. = )
Ser fram emot LCHF-tårtan..
Lev fett å glatt!
Gräddnos55

HE HE HE HE!! Får man önska en låt? 
Du får muta mannen med tårta så kanske han kommer med på nästa möte! 
Jag ser också fram emot den…. speciellt när själva "bakningen" är färdig.
Kram

Hej, mia här! 
Nu har jag äntligen blivit medlem, så nu kan jag också skriva inlägg =)
btw, grattis i förskott på födelsedagen Smörblomman! Vi ses på tisdag den 12 maj. Det ska bli roligt att höra er berätta om annikas föredrag som jag tyvärr inte kunde vara med på.
Kram till er alla i smörhålegruppen =)
Hälsningar mia
Smörblomman!
Du får ta det som det kommer… Tårta kan vara en muta som fungerar,vi får se på nästa möte!
Lev fett å glatt!
Gräddnos
Hej mia!
Välkommen till Smörhålesidan! Hoppas att du blir flitig med inlägg å skriverier här på vår sida. Det är alltid roligt att ta del av allas tankar å göranden i vardagen.
En fråga; -har du varit i kontakt med Ralf S i Malmö ännu? Det är lite smått om telefontiderna, men de har automatisk svarare som talar om när de är på plats så det gäller att passa på då. Jag hade tur förra veckan! Nu väntar jag på remiss-svar å så får vi se vad som händer efter det.
Ha det fett å glatt!
Gräddnos55

Hej Gräddnos55! Nej jag har inte kontaktat Ralf S i Malmö,men däremot fått mina provsvar från min husläkare.LDL sjunkit från över 6 till 4,7, Hdl låg på2,2. Har försökt "läsa" på lite mer om detta o jag tycker att jag känner mig lite lugnare nu. Vi ses på tisdag,hoppas på en skön trädgårdshelg. Godnatt. mia

Mina intryck av Annikas föreläsning i måndags på restaurang Sundspärlan i Sjökrona-parken 
Det var ganska mycket åhörare, enligt min uppskattning 350–400 st. Arrangören Pia Colan inledde jättebra med bakgrund och presentation av Annika. Hon berättade bland annat om en bagare som hon brukade handla av som plötsligt hade blivit smal och skyllde helt på lchf 
Därefter tog Annika vid. Med engagemang och stor kunskap informerar hon om hela detta stora ämne med utgångspunkt från tidernas begynnelse, över felbedömningar av diverse hälsostudier från 50 – 70-talen och de katastrofala följderna av detta med utveckling av övervikt, diabetes och hjärtkärl-sjukdomar.
Föredraget startade 18.30 och vid 22 pågick frågestunden fortfarande. Annika ger verkligen allt i sina föreläsningar inte minst bjuder hon på sin egen verklighet och drar sig inte för att nämna personliga problem med svullen mage och därmed tillhörande ackustiska sensationer (som hon sa, inte alltid luktfria), fibromyalgi och övervikt.
Personligen skulle jag vilja ha ett föredrag som vänder sig till oss som redan läst och hört om bakgrunden sedan tidigare och som ligger på vår kunskapsnivå. Jag tycker det skulle vara intressant att få ta del av senare tiders statistik, exempelvis om hur många som nu beräknas äta enligt lchf? Om nyupptäckta diabetiker blir färre? Om diabetesmedicinen säljs i mindre omfattning, jag har ju hört om den effekten från någon ort i Dalarna tror jag?
Jag är också intresserad av hur Annika och de andra förgrundsfigurerna (Kostdoktorn, Skaldeman, Litsfeldt m.fl. ser på framtiden för lchf. När man tittar i backspegeln så har det ju hänt fantastiskt mycket under de senaste åren.
Sammantaget ändå en riktigt bra kväll 
Tisdagen den 12 får vi prata mer detta, jag och alla ni andra som var med!
Bertil

Hej hej!!
Välkommen Mia, trevligt att du äntligen hittat hit! Tack så mycket för gratulationen. Läste dina värden också och det är ju bra och fina. Hur gick det med Apolip- provet… har de hittat den bland blodprovsetiketterna?
Annikas föreläsning gav valuta för pengarna, men som Bertil skriver så hade det varit trevligt med lite annan information till oss som har hållit på ett tag. Även om repetition är kunskapens moder… så blev det lite "tjatigt" även om det var intressant.
Lyckades du rekrytera någon mer till gruppen Bertil??
Kram kram

Smörblomman,
kanske att tjejen på min högra sida kommer med i gruppen 

Jag måste bara länka till en annan tråd med ett gäng lchf:are som jobbar i samma anda som vi. En studiecirkel i Örnsköldsvik, gå gärna dit och kommentera 

Vad bra! Jag och mamma pratade lite med henne och verkar mycket trevlig.
Hej Bertil!
Jag håller määä!! Visst var det mycket information som gavs på föredraget i måndags men det mesta visste vi redan så det blev lite tjatigt som Smörblomman så fint uttrycker det. = ) Att få höra steg 2,om jag nu får säga så,vore mycket mer givande. Undrar om Dahlqvist å de andra LCHF- förespråkarna har det i åtanke? Men många,kanske de flesta som var på Sundspärlan i måndags,var kanske i startgroparna med LCHF-kosten och behövde få veta grunden till denna, få en "kick" att komma igång. Vi får ta det på tisdag..
Vad roligt att det finns en liknade grupp som Smörhålan i Örnsköldsvik, du får berätta mer om det åxå på tisdag.
Lev fett å glatt!
Gräddnos55
Hej Mia!
Va roligt att provsvaret var så positivt! Om inte annat så var det säkert lugnande för din doktor.. = )
Hur som helst så är det stressande för dig när DOKTORN blir så trissig över kolesterolvärdena om de ligger närmare 7 än 5.. Jag är väl bekant med det fenomenet! Stackars fettskrämda doktorer..Så var man inte stressad innan så blir man det när ens doktor rynkar pannan och höjer pekfingret och säger att man är ute på livsfarliga vägar med den här högfettskosten!! Att man mår bättre än på många år det glöms bort i skuggan av de "mycket höga" kolesterolvärdena.
Rocka fett å lev fett å glatt!!
Gräddnos

Tjohooo gänget!
Har eventuellt rekryterat två nya medlemmar till Smörhålan! Förhoppningsvis så dyker de upp redan på nästa möte! 
Spännande spännande tycker jag.
Smörblomman!!
Hej Alla.
Hemkommen från semester läser jag med glädje alla positiva inlägg ang. Annikas föresläsning på Sjöcronaparken. Jag tänkte gå och höra henne i Ängelholm på tisdag den 12:e "vår dag" men blir lite kluven. Ni verkar ha så mycket att berätta så jag undrar om kvällen tillsammans med er ger mer än att lyssna på Annika. Som någon skriver så är mycket av det hon berättar redan känt av oss så vad gör jag??? Vad tycker ni som redan lyssnat på henne - vilket gör jag mest klokt i? Tacksam för er kommentar. Bertil, du är ju också påläst och kan ge rätt och goda råd så …. hur gör jag?
Läser i morgon och tar ställning då.
Ha det så bra så länge så hörs och kanske ses vi.
Kram Gunilla

Kertingunilla,
jag tycker att du ska gå och lyssna på Annika
hon är mycket kunnig och mycket inspirerande!
Oss andra har du tillgång till hela tiden men Annika är sällan i närheten.
Bertil

Hej Gunilla!
Det är jag som står för fikat i morgon…
Kan du inte skriva en rad här på Smörhålan eller maila mig om du kommer eller inte. Kollar in här i morgon förmiddag innan jag börjar "baka" . Ska prova på att göra en sötsak till kaffet den här gången. 
Kram kram!
Hej hej Smörblomman!
Tack för din omtanke om mig och om jag kommer och äter av din goda kaka.
Jag tänker gå till Biblioteket i Ängelholm och lyssna på Annika ( om det finns biljetter) Ska in till Ä-holm på dagen i morgon och åker via "biblan" och köper biljetter. Finns det inga kommer jag till er - men då meddelar jag dig så du vet. Annars blir nästa träff 10 juni. Bakar du något mumsigt kan du väl dela med dig av receptet???
Ha en bra kväll och lägg ut en sammanfattning här så jag kan uppdatera mig.
kram Gunilla

Hej gänget!
Tack för ett mycket trevligt möte och glada skratt i afton.
Här kommer receptet på min busenkla Vaniljmousse och bär:
Till cirka 8 personer.
2 äggulor
1 förpackning mascarponeost
5 dl Vispgrädde
1 - 2 Vaniljstänger. ( Det är lite efter hur mycket vaniljsmak som önskas )
Ingredienserna vispas samman med elvisp till önskad konsistens. Portionera upp moussen i serveringsskålar och ställ kallt. Toppa med hallon och blåbär strax innan servering.
Om man vill så kan man byta ut vaniljstängerna mot smält choklad med hög kakaohalt… cirka 85% brukar bli bra. MMmmmmm det är godis för både magen och själen. 
Ser fram emot nästa möte!
Kram Smörblomman!
PS: WOOOHOOO!! Vi är i Final i Eurovision!!! Ds.
Tack Smörblomman för gott recept på "godiskaka". Ska göra denna nästa gång vi har gäster.
Jag var och lyssnade på Annika igår och hon är ju rena injektionssprutan. Det bara gnistrar och sprakar om henne. Riktigt roligt och som alltid mer att lära och ta till sig.
Träffade en bekant där som också är intresserad av lchf och gärna vill följa med till oss, så hon kommer med mig på tisdag den 26:e. Hoppas det är OK
Ha det gott så länge!
// Gunilla

# ALLA är välkomma 
och det är jag och Kerstin som står för fikat!
Bertil
Hej mina smörhålevänner
Äntligen kommer jag in på Smörhålesidan. Vad jag har saknat er. Så mycket trevligt ni har skrivit, jag har läst alltihopa. Dags för mig att vara lika flitig. Smörblomman tack för en mumsig kaka, det kommer att bli mitt lördagsgodis i fortsättningen. Gräddnos tack för receptet på järparna, blev sugen direkt. Har skickat dig boken om London så jag hoppas du får den idag. Skulle gärna vilja följa med, men får väl vänta ett halvår till så jag får plats i din koffert. Njut och ät gott.
Välkommen Mia till vårat gäng. Här får du mycket information och många goda skratt. Så skriv om allt möjligt du känner för.
Ja vad har hänt sedan sist jag skrev. Inte så mycket, tiden går ju så förbaskat fort. Mitt hus som fortfarande inte är klart. Har ju min lille hantverkare som kommer tidigt varje morgon, så man sitter ju här påklädd klockan sju på morgonen. Har ialla fall slopat läppstiftet, så snygg är han ju inte. Håller på med trädgården, nu när mitt växthus snart ska komma. Shortsen på, men vilka ben, solen har nog missat dessa. Ja nu är det dags med lite LCHF mat, känner mig lite hungrig. Må gott mina vänner tills nästa gång.
Kram Carina
Ninaros!
Hej å varmt välkommen tillbaka!!
Londonboken kom idag så nu har jag en hel del att läsa in mig på. Tack så mycket för din omtanke!
Trevligt med herrbesök varje morgon..= ) då kommer du upp ur snarkofagen i tidig morgonstund och det kan ju vara bra så här i "gröna fingrar"-tiden. Morgonstund har guld i mund,heter det visst? Det tar sin lilla tid att greja i sin trädgård,särskilt som man har läst i alla glassiga tidningar typ Hälsa hem å Mardrömsträdgården-allt du drömt om å aldrig kommer att få osv. Min man säger att vi måste sätta hjul på växterna,trädgårdsmöblerna och allt annat som hör till utemiljön då jag har för vana att ändra om "lite bara" de trivs nog bättre i ost-syd-ostlig riktning. Mina växter är väldigt flexibla och tålmodiga.. tack för det!
Vad gäller min koffert så får du,lilla du! säkert plats i den om du kan tänka dig att dela utrymme med det "nödvändigaste-måste absolut ha med"-grejorna, men det fixar vi..Gnid in dig med lite rapsolja så glider du smidigt å lätt in bland tingen. = )
Å du,du vet väl att benen alltid ser både vitare å tjockare å framförallt hårigare ut när man ser dem uppifrån? Så är det..å de blir snart bruna av allt trädgårdsarbete åxå. Om inte av solen så av jord från rabatter å land! Bättre gym än trädgården finns inte.
Lev fett å glatt!
Gräddnos

Efter avslutad frukost, stekt fläsk+stekt fläskfärs+stekt ägg+ost och kaffe, och med melodikrysset nästan löst (vi kunde inte Lasse Berghagens låt med titel och refräng som börjar på ett ord med två bokstäver d+?) ska vi nu sätta igång med helgsysslorna: Städa lite, handla mat och åka till IKEA för att köpa lite glödlampor och ett nytt stekjärn, jag bränner ca ett per sex månader.
#116, Smörblomman!
I kväll när vi ska ha unga släktingar på middag ska vi bjuda på din Vaniljmousse och bär.
Carina, skönt att du är tillbaka i nätet
du behövs!
Gräddnos, vad du hinner med 
Bertil

Hej Alla!
Nu börjar min vecka med semester lida mot sitt slut. Det är dags att återvända till civilisationen igen, efter att ha varit på kolonin utan tv, dator och telefon.
Vad roligt att min vaniljmousse blev så populär! Men glöm inte att prova att göra choklad-varianten också… med en klick vispad grädde på och en gnutta hackade nötter kanske. Omväxling förnöjer säger de som vet. 
Var och tog ton igen i torsdags, min coach berättade att hon skulle dra igång med någon sådan där rensningskur och pulverdiet för att komma i balans i kroppen. Jag måste erkänna att jag log stoooooort inombords…. tänkte ge henne en av de fina broschyrerna vi fick av Bertil.. när hon har insett att det där äckliga pulvret inte har någon verkan. Ryyyyser av bara tanken på att äta sånt där…. man har ju provat att "banta" med Nutrilett pulversoppa med smak av buljong. Finns bara ett ord för det… BLÄÄÄÄÄ! 
Hmmm… vad har hänt mer den här veckan? Jo, jag har också varit på IKEA och jag skulle egentligen bara ha ett nytt diskställ… men som alltid när man är där så hittar man det ena eller det andra som man inte visste att man behövde. Så nu har jag ett nytt vardagsrum… det känns så i alla fall med nya mattan och nya klädslar till sofforna. 
Kram kram Smörblomman

#122, attans! jag glömde de hackade nötterna 
måste göra om moussen igen och göra rätt! – men gott var det 
Bertil

Det var inget tvång med nötterna… bara ett tips på extra piff! Har många sådana på lager om det behövs. 
Funderade ett tag på att prova att göra mousse med lite rivet lime- och citronskal och kanske några droppar av saften. Hmmmm…. tror att det blir smaskens, lite syrligt och friskt en varm sommardag och så toppa med lite färska hallon.
Nu blev jag nästan hungrig!! Går kanske att göra som riktig cheesecake också… istället för choklad som Dr Annika har i LCHF-kokboken.
Ska bli spännande med vår matlagningsdag…. har redan många ideer på vad jag kan bjuda på.
Ska bli väldigt roligt att få tips och så från er andra!
Kram kram
Smörblomman

Hej igen gänget!
Surfade runt här på KIF och hittade en intressant tråd. För dem som saknar pizza så hade de ett väldigt intressant recept på lchf-pizza.
Kan vara något att prova en fredagkväll med familjen om man har lust.
Tråden heter: Pam´s LCHF-pizza ( amerikanskt recept).
Kram kram
Smörblomman!

#125 Här är länken Pam's LCHF-pizza 
Bertil
Hej alla!
Googlade på Ulf Ravnskog(ravnskov/) för att söka lite info som jag ska berätta om på nästa smörhålemöte, nu på tisdag 26. Tack för den passningen Bertil ! = ) Blev både glad å förvånad när rubriken SMÖRHÅLAN visades på skärmen! Så nu är vi ett känt begrepp!! Ville bara berätta det..
Annars är det fett å glatt i vardagslivet..försöker att laga åtminstone 1 recept i veckan från LCHF-kokboken och det har fungerat "gott" med godkända recentioner från övriga familjen. Även tonårssonen godkänner menyn. Ska till fiskhandlaren idag och se vad vi får i grytorna till kvällen,"dagens fångst" låter väl inbjudande? Hoppas att det inte är mört å snorgärsar bara?!? Men med smör å grädde kan nog det mesta göras njutbart.
På torsdag åker vi till London för att äntligen få uppleva Chelsea Flower Show på plats! Tack vare LCHF kan jag nu utan att ha dåligt samvete,äta engelsk frukost med ägg/bacon/korv/tomat/ allt stekt i smör och gott gott!
Önskar er alla en trevlig helg med förhoppningsvis skönt varmt väder att njuta av!
Lev fett å glatt!
Gräddnos

#127,
my best regards to you and London! May your God be with you and who ever travels with you!
Happy journay 
Bertil

Ikväll är det dax för mitt föredrag på Vänpunkten i Helsingborg, önska mig lycka till 
Bertil

Mitt föredrag på Vänpunkten
I kväll kom så äntligen tisdagen den 19/5 som jag sett fram emot i över en månad nu. Jag blev ombedd att komma på ett av föreningens ordinarie möten för att presentera LCHF. Tydligen är den här typen av föredrag ett normalt inslag i verksamheten och kan egentligen handla om vad som helst.
Deltagarantalet kan variera, 15–30 personer, ikväll blev det trettio 
Vänpunkten är en förening för singlar och variationen omfattade ung. lika många män som kvinnor i åldrarna 35–65 år. Jag tror inte någon egentligen kommit dit för att lyssna på just mig men alla var mycket intresserade av kost och hälsa!
Jag visste inte på förhand hur mycket tid jag hade till mitt förfogande men hade förberett mig för allt från 30 minuter till 1,5 timmar.
Föredraget blev uppskattat
och redan från början fick jag svåra frågor eftersom det fanns diabetiker av både typ1 och typ2 bland åhörarna. Efterhand som föredraget fortskred fick jag redovisa både orsakerna till Livsfarliga verkets kostråd och vad vi vill ha istället. Med inskjutna frågor varade det hela i nittio minuter.
I den här kretsen av människor som alla känner varandra mer eller mindre väl fanns det många som ställde raka frågor vilket gjorde mitt arbete både enkelt och stimulerande. Alla satt dessutom kvar och räckte upp handen i god ordning så det kändes som om jag hade god hand med "klassen" 
Jag hade roligt, och skulle lätt göra om alltihop närsomhelst 
Bifogade fil är mitt kompendium till gruppen med lite förklaringar och några recept. Sista sidans "Vad får man äta och inte äta" har jag lånat det mesta från Annikas lchf-broschyr!
Bertil
Va bra Bertil!
Kul att det var ett så´nt intresse för att äta lätt å rätt. Fortsätt sprida kunskap om ett fett glatt å friskare liv! Du e så bra på det här: = )
Må så gott å lev fett å glatt
Gräddnos

Hej hoppsan!
Tänka sig att vi har gått och blivit kändisar! 
Det är kanske därför jag inte lyckats så bra med mina små metkrokar som jag lämnat på olika trådar här på KIF.
Jag har surfar runt här rätt mycket senaste tiden och försökt få kontakt med olika grupper som vi här i Smörhålan kan har lite utbyte med. Det är ju trevligt att få kontakt med andra som sysslar med samma sak eller hur?
Grattis till en mycket lyckad föreläsning Bertil! 
På tal om ingenting så fick min coach en broschyr om vår kost av mig. Så berättade jag lite lätt om Smörhålan. Hon verkar intresserad och jag hoppas att hon dyker upp på något av våra möten. Hon är störtskön och jag tror att hon skulle känna sig riktigt hemma i Smörhålan. Skojade lite med henne innan jag gick… eftersom att vi befinner oss på Aktiverum, så var det nog bäst att hon gömde undan broschyren i väskan medan hon är där. Vem vet hur de (antagligen) fettskrämda träningsfantasterna reagerar om de skulle få syn på den. HA HA HA HA!
Nä, nu var jag väl lite elak…. kanske?
Tycker ni inte att det har blivit lite väl lugnt på Smöris? Det var spirande aktivitet för någon vecka sedan och nu börjar det bli lite dött igen! Hallå?? Var är ni någonstans?
Kram kram
Smörblomman

#132, helt rätt, onödigt lugnt Smörblomman
du och jag får försöka hålla ställningarna!
Här är i alla fall bildbevis från min föreläsning på Vänpunkten, en av deltagarna bidrog med bilderna.
Bertil
Hej! Vilken rolig tråd! å vilket gäng ni verkar vara! Får man vara med? Jag bor mellan Lund och Sjöbo är 2-barns mamma. När tiden räcker till får man komma då på era "träffar"? Det hade varit så kul att få träffa likasinnade!
TACK! När (och var) har ni nästa träff? Tråden är lååång så det är lättare att fråga än att leta!

Vi träffas varannan tisdag. Nästa gång är 26/5 i Helsingborg!
Ååh, så typiskt. Tisdagar är enda dagen/kvällen som jag inte kan. Men så fort terminen är slut så har jag möjlighet att delta över sommaren. Jag hör av mig. Supertack!

Hej hej!
Ja, Bertil det verkar inte bättre än att vi få hålla ställningarna här på Smöris.
Vill passa på att hälsa Sepersl välkommen till oss på Smörhålan! Vi är ett väldigt roligt och trevligt gäng… hoppas du kommer tycka det också!
Arbetsskadad som man är… ja, alltså jag menar att som usk:a så dras jag till sjukvårdsprogram som en fluga till en sockerbit… så kollar jag på Sjukhuset på trean. I kvällens program så var det en patient som skulle göra en gastric bypass. Så det var en del snack om övervikt…. å då spetsar ju en annan öronen lite extra. Summan av kardemumman är att om man är överviktig så äter man för mycket och rör på fläsket för lite. VA?? Blir man inte bara sååååå trött? Inte ett pip om att det beror på vad man äter till exempel. Å då är den som talar om det här en erfaren tjockis… så att säga att denne har lidit av övervikt och har väldigt lätt för att gå upp i vikt. 
Fast å andra sidan så får man kanske inte "marknadföra" olika tips på viktminskning i tv… om det inte heter Du är vad du äter eller nått annat.
Har ni läst tråden Smör säljer här på KIF?? Om inte så gör det!
Kram kram
Smörblomman
Hej alla !
Hemma igen efter en mycket rolig sejour i swinging London!! Inga problem med att hålla LCHF-kosten!
Ha det fett å glatt!
Gräddnos
Visst ja.. Hallå Bertil!! Su som är fikaansvarig på tisdag:
Det kommer en ny trevlig lågkolhydratare,Alice,till Smörhålans träff nu på tisdag. Välkommen Alice!!
Lev fett å glatt!
Gräddnos

#Gräddnos! Skönt att höra att du kommit helskinnad (eller helt skinnad?) hem från London 
Var inte orolig för förtäringen, jag kör alltid med "never ending story" alltså plockgrejer som det gärna får bli över av 
Bertil

Hej alla i SMÖRHÅLAN. Tack för trevlig samvaro sist o tack Erica för god födelsedagsfika. Ser fram emot att vi ska ses alla igen på tisdag,vi ska ju ha lite olika matrecept med då. Jag är ju också väldigt nyfiken på att få höra om Englandsresan….så avundsjuk man blir. Kram o godnatt till er alla. mia
Tack så mycket för välkommenhälsningarna. Jag har precis fått veta att imorgon är mitt sista åtagande för terminen så efter det är jag ledig på tisdagarna! Jag vill jättegärna komma på träffen efter det. Om jag förstått det rätt så är det på tisdag om 2 veckor. Var och när? Vad ska jag ta med mig?
Hejsvejs mina vänner !!
Har varit på en liten semesterrunda och hälsat på vänner och bekanta. Utan tv och datorn kan faktiskt vara lite svårt, men man får pratat en hel del. Jag har försökt att prata lite om min kost, och vännerna börjar förstå att det kanske inte är så dumt, vi får se vad som händer.
Bertil och smörblomman
Kanon att ni håller ställningarna. Ska skaffa mig en bärbar data, så jag kan skriva på semestern.
London Gräddnos ja, det är bara en sådan skön stad, alltid något nytt var gång man kommer dit. Skrattade högt när jag läste dit brev om våra vackra ben . Det stämmer faktiskt, allting ser jäkligare ut uppifrån. Tur att vax och brun utan sol finns. Ser framemot dit lilla föredrag ikväll och lite nytt om London.
Bertil härligt att höra att dit föredrag var lyckat. Grattis Grattis. Men jag är ju inte förvånad, Du har ju talets gåva och vet jättemycket om kost och hälsa. Är glad att Du är med i våran grupp. Är nyfiken på fikat ikväll. Ska Du bräcka oss??
smörblomman, Jag gillar dig skarpt, Du kör hårt, jag ska försöka hänga med dig så mycket jag kan. Ses ikväll!!
Denna veckan har kanske inte varit så hälsosam som jag hade tänkt mig. Vinet har jag provat och på två glas joddlade jag och skrattade med öppen mun så man såg vad jag hade ätit till frukost. Det är lätt att gå upp lite i vikt om man inte passar sig. Det första jag gjorde när jag kom hem, fram med Skaldemans böcker, recept bantarbiff. Ner till affären, hem med fyra kilo malet, på med förklädet och gjorde biffar stora som dassalock. Har försökt att variera innehållet med feta, bacon och örter. Så nu har man blivit kallad köttfärsdamen i affären. Men vem vet, kanske en smal och vacker köttfärsdam iframtiden, så dom får kalla mig vad dom vill.
Jag ser framemot en god kopp kaffe och något snaskigt från Bertil.
Vi ses ikväll Kram Carina

#145, tur att jag gillar utmaningar 
Bertil

God kväll Smörisar!!
Tack för ett mycket trevligt möte, med högt till tak i afton. Roligt med några nya ansikten också. 
Råkade av en händelse titta igenom Kvällsposten jag hade med mig i afton och jag hittade lite info om tillsatser som kan vara bra att veta. Vi vill ju leva så rent och sunt som möjligt eller hur?
Här kommer lite tillsatser att hålla ögonen på!
GLUTAMAT ( E621-625): Finns i smaksalter och färdiga kryddblandningar, bland annat i Aromat, Knorr Grillkrydda, Santa Maria Allroundkrydda och Spice Islands smaksalt. Även i färdigmat, halvfabrikat, soppor, såsmixer, buljong, charkuterier med mera.
SUKRALOS (E955): 500-600 gånger sötare än socker. Finns i läsk, ketchup, sylt, yoghurt.
ASPARTAM (E951): 200 gånger sötare än socker. Finns i läsk, saft, yoghurt, glass, geleér, glasyr, tuggummi, vitaminer, läkemedel.
ACESULFAMKALIUM eller ACESULFAM-K (E950): 200 gånger sötare än socker. Finns i läsk, saft, konfektyrvaror och glass.
SACKARIN ( E954): 300 gånger sötare än socker. Finns i lightläsk, lågkaloridryck , lågkalorisylt och marmelad.
CYKLAMAT ( E952): 30 gånger sötare än socker. Finns i sötningsmedel och sötningsdroppar
Men det här har vi väl rätt så bra koll på va?? Tänkte att det kunde vara bra att få E-nummren också för de lurar en duktigt.
Lite kuriosa…. fick lära av en dietist att: Aspartam tog kroppen upp som ett protein, eftersom det är uppbyggt som en aminosyra, så det var inte skadligt för kroppen. Eftersom att Aspartam fick ett sådant dåligt rykte så utvecklade man Sukralos och det är bara en modifierad sockermolekyl så den var inte heller farlig. Vad de kan tuta i en mycket dumheter va??
Nä, nu ropar bingen på mig med stora bokstäver…. natti natti!
Kram Smörblomman
Hej Alla -
och speciellt Smörblomman för denna fina förteckning.
Den är mer lagom att ha med i butiken när jag står där och lusläser alla e-nummer och andra hemska tillsatser. Lär mig kanske denna till slut utantill.l
Tack för igår, trevlig, intressant och GOTT.
Direkt på morgonen skickade jag efter två kokböcker av Skaldeman (som vi pratade om i går) - nu behöver jag bara kolla brevlådan sen är lyckan total… härligt.
Det blåser men solen lyser både ute och inne - ha det riktigt bra till nästa gång.
Kram Gunilla
Hej Gunilla!
Hoppas att det är snabbleverans på dina böcker. Visst vill man komma igång med "nyttigheterna" så fort som det bara går och det där med tålamod står inte högst upp på dagens agenda precis!
Jag håller med dig och Smörblomman om gårdagens möte,trevligt,intressant och gott(tack Kerstin å Bertil!!) och ser med glädje fram emot nästa då vi ska gå igenom vilka gårdsbutiker som är värda ett besök av Smörhålan.
Här blåser det åxå friska västliga vindar och solen skiner fram mellan molntussarna.Lite regnstänk på rutan gör inget. = )
Roligt att din mage mår så mycket bättre nu,det gläder mig för jag vet vad det betyder att få ett fungerande uteliv tillbaka.Heja!!
Lev fett å glatt!!
Kram Gräddnos
Sepersl !
Vårt nästa möte är tisdagen den 9 maj kl 19.00 i gemensamhetslokalen i källarvåningen på Karl X Gustavs gata 25 B, ingång från gården! Porten står öppen från ca 18.30. Räkna med parkeringsbekymmer,det är ont om platser här på gatan men en bit bort brukar det finnas lediga luckor.
Vad du ska ta med dig ? Ditt glada humör räcker gott den här gången,vi turas om vad gäller fikat och nästa gång är det Christinas tur att bjuda på nå´t smarrigt LCHFfika.
Välkommen till Smörhålan!
Lev fett å glatt
Gräddnos

Hej Alla!
Roligt att min lilla lista uppskattades. Tyckte själv att den var lagom liten och behändig. Tur att jag inte slängde tidningen utan att kolla igenom dem en sista gång, 
OBS OBS OBS!!! Nu har en tryckfelsnisse smugit sig in i vår tråd ser jag. Nästa möte är den 9 JUNI för 9 maj har ju redan passerat. Klockslag och plats stämmer dock!
Tar med mig en ny stjärna nästa gång…. kul att gruppen växer så det knakar. Om det kunde snurra på lika mycket här på Smöris….. 
Kramis kramis
Smörblomman
Hej mina vänner!!
Tack för en trevlig kväll, alltid roligt att se både gamla och nya ansikten. Blev såld på Bertils bröd, det kommer att bakas ofta. Nu gäller mina bantarbiffar ett tag framöver, tills jag inte orkar se dom mer. Det ska bli roligt att ha en matdag med gänget, prova lite nytt och få lite goda skratt. Se alla kvinnor trängas i köket, stackars Bertil eller han njuter kanske. Tuppen i hönshuset.
Grönsaksdagen är också ett trevligt utflyktsmål. Jag känner inte till så mycket åt erat håll så jag litar på att ni hittar det bästa.
Bra smörblomman att vi blir påminda om e-na. En liten lapp i väskan kan inte skada, så man kan se upp med vad man handlar.
Vilket väder vi råkade ut för på vägen hem. Först mörkt och kvavt, sedan ett störtregn. Så resan hem gick inte i 150 som vanligt
Är själv hemma ikväll så jag ska titta på bröllopsfixaren, en typisk kvinnofilm och kanske fälla en tår.
Kram på er alla Carina
Tack Smörblomman!
för att du såg tryckfelet ! Jag tycker att tiden går så fort så jag försöker att hålla kvar den lite extra länge bara, tänk att det redan är juni månad nästa gång vi träffas i Smörhålan. Tiden går..
Heja Ninaros!
Jag har åxå startat med bantarbiffar idag,trots att jag hade soppkväll med matgäster här hemma så höll jag mig till mina rediga biffar. De andra åt min blandsvampsoppa med god aptit, de fick ostplättar som tillbehör till den goda gräddstinna soppan så ingen gick hungrig från bordet. Allra minst jag som åt bantarbiff med smör! Ska hålla 50+ menyn och se om jag då kan få fläsket att brinna å försvinna? Hoppas kan man ju alltid..
Lev fett å glatt!
Gräddnos
Vill härmed bekräfta att jag kommer den 9/6 kl. 19. Det stod inget om stad men jag antar att det är Hbg. Ska bli mycket trevligt!

Nu är det fart på er alla må jag säga! 

Japp japp… Smörhålan befinner sig i Helsingborg vanannan tisdag! 
Nu ska jag också ta mig i kragen och börja med bantarbiffarna, men jag kommer att göra som du Carina blanda i lite annat gojs i dem med för variation. Annars kommer Smöris förlora en medlem… som dött av total tristess.
Men det blir bara en portion med bantarbiff om dagen för mig, ska äta tonfisksallad och ägg på morgonen. Lite lättare att ta det med det på Scandlines, vet inte riktigt hur de ställer sig till att låna ut en mickro till mig. Kall bantarbiff tror jag nämligen inte är någon hit!
Med tanke på det här med E-nummren så tror jag att jag någonstans i mina diabetes-papper från dietisten, har en så kallad "nyckel" med ALLA E-nummer. Ska se om jag kan hitta den. Alla E-nr är inte dåliga… några kommer från alger också… och det är både nyttigt och gott. ( Har provat alla möjliga tillagningsvarianter på alger när jag läste marinbiologi på gymnasiet, så har ni planer på att hamna på en öde ö… så fråga mig först vad ni kan äta. ) Havssallad smakar purjolök å är smaskens i paj, och köttblad smakar stekt ägg… till exempel.
Någon som är intresserad?? Så kan jag ta kopior till nästa gång. Om jag hittar den alltså.
Kram kram
Smörblomman
Hej alla smöriga vänner!!
Bantarbiff rockar fett! Tappat 12 hg sen i tisdags! Yes! Nu hoppas jag bara att det håller i sig å fortsätter brinna i bilringar å dubbelhakor och att detta verkligen är min "cup of tea". Är det det så,så äter jag biffen varm,kall,på höjden å på bredden,jag är inte så kinkig jag inte.
Å Smörblomman,du får behålla din havssallad(för många kolhydrater!!) och köttbladen låter inte särskilt lockande de heller..säkert för lite fett i dem..Äter hellre riktiga ägg faktiskt!
Passar på att önska er alla en trevlig helg med mycket sol å värme samt fet å god mat! Själv åker jag upp till stugan i de djupa vackra Dalaskogarna för att vila och njuta av naturen. Ska försöka dra upp lite färsk fisk ur sjön också.
Ha det fett å glatt!
Gräddnos

He he he!! NU tycker jag att Gräddnos är lite väl kinkig….. är man ensam på öde ö så får man kanske välja mellan alger eller svält…. å då väljer jag faktiskt alger. Kolhydrater eller inte….
Å vad kinkig beträffar så … säger jag bara NO COMENTS Gräddnos! 
Ha det så gött uppe i Dalaskogen å hälsa familjen så mycket från mig. Hoppas servisen passar bra i stugan.
Kram kram
Smörblomman
Härligt att höra att vi är fler bantarbiffstjejer. Kör också med 50 plus, stackars mitt lilla salladsblad som ligger i ena hörnan och inte blir uppätet. Sniffar lite på det och önskar det välkommen till nästa tallrik.
Om jag hade hamnat på en öde ö så tror jag inte jag tänkt på mat i någon form. Här gäller det att ta sig därifrån fortast möjligt. Ryggsim eller ett stort kokosblad, man vill ju åka hälsosamt hem.
smörblomman ta gärna med dig några kopior, om Du hittar dom, jag är inte alls omöjlig att övertala
Ha det så skönt i helgen, dom har lovat fint väder, Jag ska vara hemma och bli uppassad under söndagen, det är ju MORS DAG. Väntar mig frukost på sängen, enkelt, en ljummen bantarbiff och en stor hink kaffe med grädde.
Kram på er alla Carina
Hej!
Kunde inte låta bli att halka in i smörhålan en stund innan jag lägger mig i resväskan å inväntar stadsbudet..
Jasså du Ninaros, du har ett salladsblad på tallriken? Jag försökte med det men så kom jag på att det är bättre att lägga biffen på en blommig tallrik. Finurlig som jag är så har jag på det sättet minskat ner kolhydratantalet ännu mer. Å man äter ju lika mycket med ögonen som med munnen sägs det, så då måste ju det vara en perfekt metod ? När jag äter ost så ska jag välja ett fat med vindruvor på!
Jag känner mig så nöjd så nöjd..
Go´nattkram till er alla!
Gräddnos

Gokväll alla i SMÖRHÅLAN.DEt var värst vad ni alla är duktiga med era "bantarbiffar".Jag har tröttnat lite på färsbiff, så idag har det blivit köttfärslimpa med bacontäcke och till detta blomkålsmos med smör. Smaskens minsann o sen är man mätt hela kvällen. Jag är hundvakt nu i några dagar, det är en stor hund o den behöver långa promenader.Tänk så mycket roligare det är att vara ute i skogen med en hund,mycket roligare än dom trista stavarna…..Tack för en mycket trevlig kväll i tisdags, roligt med nya ansikten också,o tack Bertil o Kerstin för gott fika . Jag har provbakat dom goda "bröden"idag på förmiddan.Dom blev väldigt goda o bra. Tack alla att ni finns. KRAM o Godnatt…mia

Hej hej!
Goda nyheter för dem som är intresserad av E-nummer! Jag hittade nykeln… upptäckte att den var i minimal text ( efter att ha gått igenom den så fattar jag varför) så jag renskrev den på word. Lägger till den som en fil här på smörhålan så kan den som vill gå in och skriva ut den. Om någon har problem med skriva ut den så hojta bara så tar jag med några till nästa träff.
Efter att ha läst nyckel från första bokstav till sista så har jag bestämt mig att här kommer det bara att serveras naturlig mat på längden, tvären och brädden. USCH! Jag blev mörkrädd när jag såg alla konstgjorda substanser som vi får i oss. Eftersom att många har sina kemiska namn så säger de kanske inte så mycket för många vad det egentligen är, men jag har läst kemi ( på gymnasiet ). Jag trodde faktiskt att jag hade glömt det mesta av min kemisiska… förutom den man behöver för att klara av korsord.
Men ju mer jag läste… desto mer kommer jag faktiskt ihåg. I de kemiska namnen kan man läsa ut vilka ämnen man har använt, och ibland även metod, för att skapa dessa mängder av tillsatser. Jag kan säga att många saker som var skrikt förbjudna att röra i kemisalen, på grund av hälsovådliga orsaker, finns som tillsatser i vår mat!! Trodde inte mina ögon! BLÄÄÄÄÄÄ!!!!
Nä, Smörisar… nu blir det nogrannare kontroll av mina livsmedel i fortsättningen. Helst ska det vara helt utan E!
Kram kram
Upprörd Smörblomma
PS: Det finns alltså 300+ av de där E- rackarna!! DS

Jaha ja….Gräddnos har flytt skåne till skogen, Ninaros solar kanske sina ben… vad har ni andra för ursäkt?
Bertil, var det inte du och jag som skulle hålla ställningarna på Smöris?? Dig har jag inte sett nått av på länge.
Ja, ja…. nu tar jag mitt pick och pack och flyttar ut till Kollo. Skabli skönt att bo där en vecka… gud nåde den som har beställt dåligt väder!! 
Kram
Smörblomman

Jag hinner ju knappt få en syl i vädret!
Eller med andra ord, ni är så duktiga att jag blir helt frånåkt 
Jag hade annars tänkt att skriva lite om senaste mötet, exempelvis är jag fortfarande impad av hur bra du Smörblomman skötte föredraget om Ravnskov. Högsta betyg ++ från mig!
Och så ser jag fram emot matlagningslördag den 19/7 kl 14.00, här uppdragen i ät-ordning
Gräddnos = Förrätt
mia53 = Sallad
Bertil = Fiskrätt
Smörblomman = Köttfärsrätt
Christina = Kycklingrätt
Ninaros = Ostbomb + Ost
Kerstin = Efterrätt
Numret till akuten för magpumpning är 112 
Bertil

Men Bertil…. det är bara att spänna fast säkerhetsbältet och åka med! Att få åka berg-och dalbana gratis med ett gäng trevliga damer är väl inte fy skam! 
Tack tack för betyget, det värmer! Var lite orolig att jag skulle pladdra på för snabbt eftersom att jag var rätt så nervös.
Är det någon som är intresserad av materialet om Ravnskov så kan jag lägga upp det här på Smöris, precis som jag gjort med E-nummer nyckeln.
Ser verkligen fram emot vår lilla matlagnings dag, det ska bli så spännande. Men någon magpumpning på akuten ska väl inte behövas….
Eller ja… före kanske så man får plats med lite mer god mat. 
Tar nog med mig två nya stjärnor till nästa möte förresten. Här sprids budskapet som en löpeld.
Har funderat på en sak Bertil, i vår presentation här på Smöris så står det ju att man ska ta kontakt med Gugge om man vill vara med hos oss…. det är väl inte aktuellt längre. Så det kanske ska ändras om det nu går. Att man hojtar till här på smöris i stället kanske.
Kram kram
Smörblomman
PS: Det som är så bra med smörhålan är ju att man kan dänga in ett inlägg i debatten… med eller utan syl… det finns ingen här som kan stoppa en! DS

#165 jag tror inte det går att ändra i redan gjorda inlägg men de som läser vidare ser ju vart dom kan vända sig!
Men för tydlighets skull, det går bra att komma i kontakt med vem som helst av oss som är lite flitiga här på tråden, klickan på en avatar (bilderna) för att komma till den personliga presentationen och lämna meddelande direkt i mejl/kontakt-funktionen. Det går bra att lämna egen e-postadress i meddelandet eftersom det bara läses av mottagaren 
Bertil
Hejsvejs i värmen !!
Vilken skön helg vi har haft och idag måndag är det minst 20 till 25 grader. Sommaren kanske är på gång och målarburken har kommit fram. Tog på mig bikinin från i fjor, det gör ju inget om det kommer lite färgstänk på den. Smörjde in mig med minst faktor 20, man vill ju inte bli faluröd, sen gick högra armen upp och ner i rasande fart. Det var ju inte lite som ska målas. Prata om på kvällen , jag kunde knappt röra högra sidan. Tyckte min högra arm blivit lite smalare av allt jobbet, men jag har väl dålig syn. Mina vackra ben har fått en fin färg på baksidan, så ny är det väl dax att vända sig om. Kanske ta en paus och lägga sig på rygg i solen och bara njuta.
Smaskigt med all den goda mat vi ska sätta i oss. Vad säger ni om de gamla gummibandsbyxorna, ska man ta de på sig. NJa, vi vill väl inte äta för mycket och dom är ju inte så vackra. Provsmakning är precis lagom.
Nu får man ut och leta efter frukt och grönsakstallrik, det är ju inget jag äger precis. Kanske någon loppis har något gammalt och trevligt. Tanken var bra gräddnos.
Njut av solen och ha en fortsatt skön dag.
Kram Carina
Hej igen
Såg att ingen har varit inne efter mig. 
Var är ni ? Är alla ute och solar, motionerar eller gör av med pengar. Jag har precis tvättat mina två vovar efter en tur i skogen. De älskar att hoppa i alla leriga pölar som finns kvar ännu. Vit hund har nu blivit grå, så det blir nytt bad imorgon. Vi hade fika med oss och vovarna fick dela en bantarbiff, den slank fort ner. Där ser ni, vi har två nya LCHFare.
Mannen är på väg hem, så nu är det tid för middagsmat.
Må gott var ni än är
Kram Carina

fick mig ett gott skratt åt din bild, Bertil. Vid första anblicken så ser det ut som bakdelen på en hund som ska sätta sig i position för nr. 2. Iiiihhh, tänkte jag - vad är du för en människa som publiserar en sådan bild
Ack vilket skratt jag fick när jag öppnade bilden. Hua ja, vilken hemsk människa jag är som tänker sådana tankar 
Tack för ett gott skratt! 
Själv har jag en schäfer!

Tobbe följer alltid med till badrummetoch dricker ur bidén för han vill ha KALLT vatten!

Jag vill gärna tipsa alla SMÖRHÅLARE om en riktigt rolig tråd: "Väkommen till begravning i mars" jag har skrattat halva kvällen åt alla tokroligheter 
Bertil
Hejsan Bertil !!
Visst har jag träffat din hund när vi hade vårat första möte hemma hos er. Den är lite större än mina två. Max är en blandrashund på 1 1/2 år svart med vitt bröst, en blandning av pudel och pappilion. Mira är lika gammal, helvit dvärgpudel. Jag tog hand om mina älsklingar när de var fyra månader. De hade inte haft det så lätt. Inlåsta , smutsiga, full med ohyra och hade aldrig varit ute eller sett gräs. De tittade med sina stora ögon, och slickade på mig. Jag var såld. Jag tror de valde mig så jag måste ta båda två. Idag mår de bra och har jätteroligt ihopa. De är alltid med mig hela dagarna och ligger såklart i min säng på nätterna var annars. 
Kommer inte in på begravning i mars, så jag får skratta en annan dag. Oj, vad klockan är mycket. Sov gott allihopa
Hälsa Tobbe
Kram Carina
Jag kom in på begravningen å jisses vad jag skrattat. Fick ta en paus då magen nnästan krampade sig

Jag säger som östgötabonnen: "Jag minns inte om det var bröllop eller bergravning, men löckat va' de', möcke löckat"

Tips om naturbeteskött. Brunnby Boställe på vägen emellan Mölle och Arild, kolla på deras hemsida 
Jag önskar nästan att dom inte hade några bilder på djuren, dom är så himla söta dom där kalvarna
Vi skall åka dit i morgon och handla lite goa grejer inför helgens grillande, eventuellt kan vi även göra studiebesök där! Jag kollar det i morgon.
Bertil

Hej hej!
Nu är jag hemma igen från kollo…. blev hundans kallt att sova där så det var underbart att komma hem till den varma lägenheten.
Här har det hänt mycket ser jag… rolig läsning! Hmmm… om det är meningen att man trillar av pinnen efter två år med LCHF så måste jag ju också börja planera min begravning. Någon annan som firar två årsjubileum i februari nästa år så kan vi ju slå våra begravningar ihop. Så kan det bli en hejdundrande fest! HE HE HE!
Aldrig har kyrkan rockat så FETT!
Var ju uppe i Dalarna före påsk och hälsade på familjen, min bror har varit mycket skeptisk till detta med LCHF. Kommentaren " Vad har du hittat på för konstigt nu då??" har smugit sig in på alla möjliga ställen. Sen att han har ätit min mat med god aptit, det var bara en tillfällighet. Nu har jag fått veta att han faktiskt själv har börjat äta lchf ( av andra säkra källor ) och han mår mycket bättre i kroppen. Surprise va??
Hittar lite nya LCHF:are lite här och där, men jösses vad de är störda över min kost på jobbet. De är så fettskrämda att man faktiskt blir mörkrädd. Jag som tjockis ska ju leva på grönsaker… det vet ju varendaste kotte. Fett är livsfarlig och kommer att ta död på mig. Se bara på Atkins… han var superfet och dog ung. Eller hur var det nu igen ? De har inte sett att jag gått ner i vikt, men de kollegor som äter "normalkost" de har ju rasat i kilon. Blir man trött eller blir man trött?
Men samtidigt så är det väldigt nyfikna. Så om du har några broschyrer kvar Bertil så vill jag gärna ha ett par… eller om du vet vart jag kan få tag på dem. Några andra tips på bra länkar man kan ge dem??
Å förresten… är det så att den här kosten förkortar livet på en… så lever jag hellre fett och glatt och mår toppen och trillar av pinnen vid 40 än lever "hälsosamt på socker" och blir tvingad att plåga mig i motionsspåren och dör vid 90. Dör jag tidigt så blir det ju mindre kostnader för kommunen och vården överhuvudtaget också. Med äldreomsorg och sånt menar jag. 
På tal om vovvar så träffade jag en urcharmig Grand Danois i går, en av mina nya kollegors vovve. Men herre jösses vad stora de är…. det är ingen hund.. det är en kalv! Vill också ha en sån!!! Fast jag är rädd för att den skulle vara ute på promenad med mig istället för tvärt om.
Vad händer då om den skulle få syn på en kanin eller annat kul att jaga? 
Jasså du Bertil, matar vovven med bantarbiff. Har du läst tråden "Hunden är mätt" ? Där är det ett gäng som börjat ge sina älskade odjur LCHF-kost och det verkar som om det fungerar lika bra på djur som på oss människor. Intressant tycker jag. Ska tipsa brorsan om den tråden, hans söta pittbull har lite problem med magen ibland. Hon är glutenallergiker nämligen… vad kan då vara bättre än LCHF?
Nä, nu måste jag avrunda… ska göra mig i ordning för att klippa till mig idag.
Kram kram
Smörblomman
PS: Någon som ska se matchen idag….? Får se om jag vågar gå på jobbet på måndag.
DS

Hej Smörblomman, välkommen tillbaka till värmen!
Här är länken där du kan beställa lchf-foldrar gratis! och här står det mer om den, hos Annika Dahlqvist
.
Du jobbar ju i Danmark, eller hur, ett av världens mest fettskräma länder? Det finns bara ett sätt att övertyga dom om kostens förträfflighet. Du måste slå ikull dom och sätta dig på dom och berätta ingående om med många exempel vad som händer om man äter kolisar, då kanske dom fattar 
Jag har missat "Hunden är mätt" men ska kolla in den snarast.
Hur har du tänkt klippa dig? blir det långt hår med hästsvans eller snagg?
Bertil

Hej hej!
Tack så mycket Bertil, nu är den beställd. Beställde 15 så om det är någon som behöver något exemplar så är det bara att säga till.
Jo, jag jobbar i Danmark. Inte visste jag att det var ett av världens mest fettskrämdda länder, fast jag började undra lite när jag gick en kurs i diabetesvård för ett tag sedan. De har generösare gränsvärden i Danmark… men resten var väldigt fettfokuserat, som i Sverige fast lite värre. Kändes lite konstigt att behöva tänka om till det här "normala" när man själv är inne i LCHF.
Om jag kommer ihåg det så kan jag ta med kursboken till nästa träff, så får den som vill titta i den.
Men jag ska bara bita i och jobba vidare, jag gör det här för mig och jag mår bra av det. That´s it!
Klippningen… eh… 2 dm längre!!
Nejdå… samma frisyr bara 2,5 cm kortare så att det går att rufsa till det lite lättare och att det inte lägger sig platt 5 sekunder senare.
Ja, kolla in den länken, den var rolig och intressant att läsa även om man inte är ägare till något odjur. Kolla även in: Diabetesmedicin kan ge hjärtsvikt. Det är så man blir arg faktiskt.
Jaha, vad tror ni om matchen ikväll? Ska vi hoppas på vinst?
Kram
Smörblomman
Hej! Ser fram emot kvällen och det ska bli kul att få träffa er!
Ifall jag skulle snurra in mig bland gatorna med bilen - finns det något tel.nr som jag kan nå er på?
Vi ses ikväll!
//Linda

Du hittar mitt mobbenummer i din brevlåda 
Bertil
Tack!
och ändå så har dom gett världen flaeskesvaer!
Hemma igen!!
Ser fram emot kvällens möte och tar med mig en Snäcka! Pia heter hon.
Jag har ätit 50+ kosten hela tiden uppe i vildmarken och det har fungerat jättebra ! Så bra så jag har lockat björnar,älgar,tranor,morkullor,kopparödlor,hästmyror,orrar och annat smått och gått till min stuga. Naturen är spännande..
Lite synd är det att jag inte äter bär längre..strax ovanför stugan så växer det massor med hjortron.. mina favoritbär. Jag får hoppas att de kommer nästa år igen,då kan jag säkert smaka några i alla fall.
Källvatten direkt i vattenkranen..det är lyx det.
Kramar till er alla!!
Gräddnos

Hur kan man känna sig ensam bland 11 damer? – Jo, om man är enda mannen
Bortsett från det var det ett mycket trevligt möte, mest snack och skratt men också mycket utbyte av erfarenheter.
Tre nya ikväll betyder att vi fortsätter att bredda oss även om gruppen som sådan blir allt smalare 
Kerstin hälsar tillbaka!
Tack Christina för härligt fika
Bertil
Hej alla smörhåle-vänner!
Tack för en mycket trevlig kväll. Alltid intressant att höra allas historier och träffa alla trevliga människor! Ser fram emot nästa träff
//Linda

Hej alla smöhålare!
Christina bad mig länka in adressen till Maria med matdagboken
Jag kollade bara för att se så att länken fungerade och såg då att just hennes historia var en av mina första kontakter med lchf. Hennes "Mamma äter inget vitt" och följande kapitel i hennes matresa läste jag med stigande förundran och det tillsammans med många andra liknande erfarenheter hjälpte till att få in mig på den här kosten 
Bertil
Hejsvejs alla gamla och nya vänner!!
Trevligt att vi nu har blivit så många, så jag ser framemot många trevliga inlägg. Tiden gick fort igår, så är det när kvinnor träffas, alltid något kul att lyssna på och prata om såklart. Christina ditt bröd var jättegott, ostkexen var min favorit. Hoppas Du snart kan logga in på Smörhålan.
En liten hemlighet som jag inte har berättat " Nä jag är inte gravid" är att jag har fått tillbaka mitt magsår. Inte av maten utan av stress runt om kring mig, man ska fixa allt till alla, vara trevlig, klappa mannen på ryggen, fixa hushållsbiten. Jag är ju lyxhustru och det innebär att man ligger på rygg, läser böcker och dricker sherry. Vad fan tror folk. Jag har inte arbetat så mycket sen jag hade min affär. Det man får höra… du som ändå går hemma kan väl fixa detta. Tur att man fortfarande är en positiv person men magen säger nej. Dax att ta det lugnt.
Fick avreagerat mig tack tack. Kul kul brevet kom idag, jag ska svälja trädgårdslangen allså gastro. Jag har gjort det förut och det är ingen höjdare. Systern lägger slangen över axeln och man undrar, ska hela denna in i min mun. Det gäller att andas med näsan, tänka på något trevligt och hoppas att det snart är över.
Nu är det dax, en tur med vovarna. De ska ut om så vädret är kallt och blåsigt. Må gott allihopa.
Kram Carina

Hej hej Smörisar!
Tänkte bara kika in här och tacka för ett mycket trevligt möte igår, innan jag somnar vid tangentbordet och mitt meddelande blir lååååååångt och med massor av konstiga bokstavskombinationer. 
Det var riktigt roligt igår att det bubblades om allt möjligt och massor med glada skratt. Roligt med nya ansikten också, hoppas att vi inte skrämt iväg er fullständigt! 
Du, Bertil… jag kommer eventuellt att ha med mig en manlig bekant till nästa möte så du slipper vara så ensam. Han skulle dykt upp igår men så blev det en liten miss i kommunikationen. 
Ja, ja… nu ska jag nanna!
Kramisar
Smörblomman

Jag vet inte om jag ska känna mig smickrad eller förfördelad:
"Tiden gick fort igår, så är det när kvinnor träffas, alltid något kul att lyssna på och prata om såklart."
Och jag då, glömde du att jag var närvarande eller har du accepterat mig som fullvärdig … 
Jag hoppas verkligen att du tar med en kille, skulle öka andelen med 100%!
Bertil
Så lätt blir jag inte ivägskrämd
Ni är ett mycket trevligt gäng och jag ser fram emot nästa gång!
Bertil Bertil !! Såklart har vi en karl med i Smörhålegruppen, vad tänkte jag på.
Ledsen att fingrarna gick fortare än hjärnan. Trevligt har vi och en karl som lugnar ner oss behövs "ibland".
Må gott Kram Carina
Hej alla vänner!
Tack för ett mycket trevligt möte i tisdags! Tack Christina för gott fika!!
Det var ett tydligt bubbel och pratbehov som tillfredställdes och jag tror att det är vad vi behöver lite till manns(kvinns?) då och då.Inte så ofta som man har turen att träffa likasinnade och utbyta erfarenheter och få nya insikter under avslappnade skrattfyllda stunder. Tack för det!
Till nästa gång får vi ta in nå´t "allvarligt" diskussionsämne att brottas med?
Förslag?
Ninaros,tråkigt när gamla magsår gör hembesök,hoppas att gastroskopin går bra! Jag håller tummarna. Jag är inte lyxhustru längre,jag är friherrinna! Så blev det tyst på "omgivningen"..= )
Sepersl ! Tur att du inte är så lättskrämd!! Välkommen till nästa möte! Du hade så mycket bra att berätta.
Så vill jag berätta att 50+metoden fortfarande fungerar för mig och att det gick utmärkt att äta smörgåsbord på Margretetorp (var där och firade vår 16åriga bröllopsdag och sonens "grundent"),utan att fuska det allra minsta lilla.Det behövdes inte då det fanns så mycket gott som var "tillåtet" och mätt det blev jag verkligen. Hela nästa dag också faktiskt.Det känns toppen! Hektona försvinner ett efter ett..Snart har jag nått -3kg på tre veckor! Bara genom att äta protein å fett på blommig tallrik. Jippie!!
Ha det gott och lev fett å glatt!
Gräddnos

Fredagskväll – Kokt lax – Hemgjord Hollandaise – Wokad lök, morot, paprika, svamp – Isbergssallad med Fetaost och dressing – Vitt vin från Alsace!
Kanske en kaffe med konjak och så ska båda ungarna samlas här under kvällen och rapportera om de senaste händelserna 
Önskar att alla som tittar in här mår lika bra som jag 
Bertil

Efter gårdagens hem gojsade fläskfärs satay, några tequila och en ny öppnad spendrups bright klagar inte jag. :D
Hallå Bertil!
Låter himlans gott och trevligt det där..Blir lite avis faktiskt men min tid kommer den mé så småningom. Jag håller fortfarande fast vid min blommiga tallrik med kött/fågel/fisk å gott fett på det är vad min kropp vill ha å det får den.
Vad gäller #195;s meny så tror jag att jag hoppar den.. =) Jag vill må bra även dagen efter kvällen före!
Hallå alla ni andra i Smörhålan!!
Inga förslag till diskussionsämne till nästa möte?? Hallå!! Tänk till nu!
Vill åxå tipsa om den sk. Madarundan som utgår från Ängelholm den 25 juni, 2 juli och 9 juli kl 12.30 till 17.30 "En tur bland lokalt producerad mat" Mer information om den kan man få genom att kontakta Turistbyrån i Ängelholm. Läste om detta i söndagens HD.
Ha en trevlig midsommarhelg!!
kram Gräddnos

Ämnen att diskutera:
Varför motarbetas LCHF av de som har mest att tjäna på kosten?
Och hur kan vi som "vet" väcka nyfikenhet hos de som skulle behöva veta?
Bertil
diskussionsämne: varför inte fundera lite på motsatsen? dvs. vilka gynnas av att vi äter som vi gör? Kan det ligga något bakom det? Det tycker jag oxå är intressant. Inte för att jag är skeptisk till vår kost utan för att jag tycker det är intressant att täcka in fakta i alla "ändar".

Disskutionsämne: Hur kommer det sig att livsmedelverket inte vill svara på fler frågor angående LCHF? Å om lchf är så farligt som man påstår… varför försvarar man inte den "nyttiga" kosten?

#198, 199
Lär dig tänka som din fiende och slå honom/henne med hans/hennes egna vapen
Heja!!
Nu börjar det likna nå´t !! Mera! Mera!
Lev fett å glatt!
Gräddnos

Nu sticker Kerstin och jag till Alsace och Brüssel, enligt säker källa är det ingen som tar illa upp om man bara vill ha en köttbit eller lite skaldjur med fet sås och stekta grönsaker när man går på restaurang i mellaneuropa 
Avlägger rapport på tisdag på nästa möte.
Ha det så gott alla och, som Gräddnos så vacker säger det; Lev fett å glatt!
Bertil

Hej alla SMÖRHÅLEVÄNNER !
En riktigt fin midsommarhelg önskar jag er allihop.
Jag vet ju inte hur ni gör med färskpotatisen och sillen,menjag ska iallafall smaka några små potatisar med mycket smör på…mums.
Jag ska också laga Smörblommans goda vaniljmousse,det blir en bra eferrätt tillsammans med några jordgubbar.
Har någon nåt mer tips på festlig midsommarmat förutom lax förstås…..???
Ha det bra allihop… hälsningar…mia.

Var i Nord-västra skåne kommer detta äga rum då? Jag bor i Malmö t.ex. Låter ju som en bra idé tycker jag!
Hej Mia!
Lycka till med potatisen!
Lite annat gott är förstås köttbullar som du gör av bantarbiffärsen,jag tillsätter tacokryddan(finns recept på den i Annikas kokbok!) å en lite klutt dijonsenap annars gör du som vanligt.. Forma färsen till köttbullar å stek i smör,häll på grädde å rör i en msk philadelphiaost så blir det mums för en lchf-are. Ägghalvor med stenbitsrom toppat med cremefraiche/majonäs är också gott. Gravad eller rökt lax i skivor som man fyller med pepparrotssvisp(vispad grädde,lite majonäs å så riven pepparrot efter smak)och rullar till en liten rulle går ner det med. Ja det var några tips från mig som avhåller mig från både potatisen och sillen i år. Jag håller mig till min blommiga tallrik ett tag till!!
Trevlig midsommar!!
Gräddnos
Hallå Gyllene tider!
Vi träffas i Helsingborg varannan tisdag,(nästa gång är det 23 juni)klockan 19.00 på Karl X Gustavsgata 25B, ingång från gården. Meddela oss här på Smörhålan om du tänker dyka upp så att vi vet att du kommer..Kanske kan du samåka med någon av dem som åker från Lundområdet?
Välkommen!
Gräddnos

Hej Gräddnos o tack för tipsen.
Det blev en liten potatis till lunchen,fast jag upptäckte att jag inte saknat det så mycket, sen ska jag laga "dina" köttbullar till kvällen med gratäng på rättika….ska bli spännande att smaka hur det blir.
Jag rapporterar senare.
Vilken midsommarafton det blev, kallt o ruggigt. Vi har eldat en brasa i kakelugnen o tittat på fotboll……..Kaffe med 3 jordgubbar och vispgrädde till detta…MUMS.
Vi ses på tisdag…..hälsn….mia
Hejsvejs och en god fortsättning på midsommarhelgen 
Vädret har varit ut med dynerna och in fort med dom igen. Motion saknar man inte. Midsommarmat skall ju ätas ute, så jackan fick vara på. Hade vänner och bekanta här på midsommarafton och det var inga problem med maten, hade både lchf kost och sillabord, allt åts med god aptit. Grannen min är potatisodlare och han kommer gärna med en påse då och då. Såklart frågar han hur dom smakar, så en litet provsmak slinker ner ibland. Han odlar sex olika sorter, inte visste jag att det fanns så många, nu har man lärt sig något nytt.
Var på min första undersökning, en bukröntgen. Gud vad jag var nervös, hatar att åka in i dessa tubrör, som jag kallar dom för. Magen skrek av oro och var kom all luft ifrån. Fick en liter kontrastvätska som skulle drickas under en timme utan att jag fick kissa, nu kom luften från munnen genom rapningar. Tur att jag satt själv just då i väntrummet. Kanylen som skulle sättas i armen med ännu mer kontrastvätska gick inte att få in. Kalla på experten sa dom, in kommer överläkaren, ja ni, det var den snyggaste karl jag sett på länge. Där ligger jag med byxorna nerdragna och brösten i armhålerna och bara ler. Vilken dag!! Hoppas nästa undersökning blir lika händelserik.
Ja nästa gång ni träffas är jag på Öland, så må gott, jag tänker på er. Kan inte ta med mig datorn, så jag har mycket att läsa när jag kommer hem på lördagen.
Puss och kram CARINA
Hej Mia!
visst är det så att man tror sig sakna potatisen mer än vad man i verkligheten gör? Så är det med många saker har jag upptäckt,det är mer vanan än behovet som styr, ialla fall mig. Mysigt med brasa i kakelugnen! Vi får nöja oss med värmeljus och dvd med inspelad brasa. Det är inte så lätt att grilla korv ska jag säga,det blir såna fläckar på tv-rutan!!
Det blev en annorlunda midsommar, men det gjorde inget,det var faktiskt skönt att vara hemma och njuta av god mat och trevligt sällskap.
Vi ses i morgon!!
Lev fett å glatt!!
Gräddnos
Hej Ninaros!!
Vilka äventyr du är ute på!! Överläkaren!! Jo jag tackar jag..ska det vara så ska det vara ordentligt. Det framgår inte om nålen gick in lättare med överläkarens komptens men jag hoppas att det gick vägen? Du får fylla i luckorna nästa gång vi ses.
6 sorters potatis? ja det finns många många fler än så.. Men än har de inte uppfunnit någon som är kolhydratfri ! Jo till månen å Mars kan vi åka å skicka grejor, men att få fram en kolhydratfri potatis!! Det kan man inte!! Med dagens teknik.. = ( Hur många miljarder satsas på dessa rymdprojekt? Å hur många pengar satsar man på kolhydratfri potatis? VA? Hur prioriterar de egentligen!! Hur många kan /vill åka ut i rymden?? Hur många vill äta potatis?? Snacka om snedfördelning av resurserna!!
Jag vinkar till dig varje gång vi passerar Smörhålan till å ifrån golfen!! Vinke vink!!
Ha det bra på Öland se om du får till kolhydratfria kroppkakor, DET vore nå´t !
Lev fett å glatt!!
Gräddnos

Hej!
Jag hade tänkt att dyka upp hos er ikväll om det inte är för sent att tala om det nu. Går det bra trots min sena "anmälan"? 
/Maria

Hej Maria, nej det är aldrig för sent. du är varmt välkommen
Vi ses ikväll…hälsn…..mia

Åh, vad bra! Då syns vi ikväll 

Vi hann nätt och jämt vända ryggen till (350 mil i bil, Alsace ToT med avstickare till Lille och Brüssel) så har Smörhålegänget firat midsommar och förfört sjukvården
Ser fram emot kvällens övningar.
Bertil
Hej alla Vänner i Smörhålan.
Trevlig, "pratig" och något ostrukturerad kväll, men alltid lika kul att höra alla babbla. Ett gott tecken på att alla trivs. Kanske ska vi föröka ha ett tema för kommande kvälls program. Bara en undran????
Här kommer recepten på vad som bjöds att äta denna kväll:
Airams LCHF-langos 200 gr. ugn 15 min ca.
6 ägg delade i vitor och gulor.
½ tsk salt
1 msk fiberhusk
200 g naturell Philadelphiaost
½ tsk bakpulver
6 msk krossade linfrön.
Vispa äggvitorna hårt, ca 5 min. Därefter gulorna tills de blir ljusa och fluffiga. Tillsätt osten, fiberhusk och salt och vispa helt lätt. Vänd försiktigt ihop vitorna med ägg/ostsmeten - vispa inte, använd slickepott och vänd med stora rörelser. Tillsätt linfrö och bakpulver och vänd även ner detta försiktigt.
Servera med kaviar röd/svar, creme fraisch och/eller gräddfil, rödlök finhakad.
Ät och njut.
Till kaffet serverade en liten kaka
Kokostoppar med choklad. (GI-Noll, sid. 117)
4 ägg
5 dl kokosflingor
100 g finhackad mörk choklad (70 o/o)
Blanda allt i en bunke och låt smeten sätta sig Sätt ugnen på 200 gr. Klicka ut topparna på bakplåtspapper och grädda i ca 10 min.
Ha det fortsatt bra i solen och värmen.
Ser redan fram emot en kväll i Lehnas kolloni…
Kram Gunilla
Tack så mycket för en mycket trevlig kväll! Å supertack för den smaskiga fikan!
Ser fram emot nästa träff! Ska nu fundera på vilken smaskig fika jag ska bjuda på!
Kram
Linda
Hej igen.
Här gick det undan - ett och annat stavfel och tillägg:
Kokostoppen ska självklart ha 75 gr. smält SMÖR också…..
hur kunde jag glömma en sån viktig detalj. Lägg till detta i smeten så blir det ännu bättre.
Gunilla

#215 Skulle mkt gärna vilja prova airams bröd men jag vågar inte mig på Fiberhusk en gång till för sist fick jag så NEDRANS ont i magen jag hadet det i nånting
Vad gjorde jag för fel?? Hade det både i en ostkaka jag gjorde samt ett "bröd" gjorda av nötter malda till mjöl.

Hej!
Tack för en trevlig o pratsam kväll,o tack Gunilla för smaskig "fika", det var mycket gott med det lite salta tilltugget.
Nu ser jag med förväntan fram emot nästa träff . Hoppas på fint väder så vi kan träffas i Gräddnos "koloni"
.
Hälsningar…mia

Tack för igår
Som sagt lite ostrukturerat kanske? Men faktiskt fick Gräddnos styrt in oss på några ämnen: Vem tjänar pengar på vad vi äter och hur kan vi påverka utbudet.
Mitt förslag på ämnen gällde annars diabetesförbundet: Varför motarbetas LCHF av de som har mest att tjäna på kosten?
Och hur kan vi som "vet" väcka nyfikenhet hos de som skulle behöva veta (diabetesförbundet)?
Skickar också vidare ett tips från Annika Dahlqvist om en artikel i EXPRESSEN
som var väldigt huvudet på spiken.
Bertil

Hej på er!
Jag ville bara kika in och tacka för igår! Jättegod fika/mat och väldigt trevligt sällskap. Jag ser fram emot nästa gång jag har möjlighet att träffa er igen! 
/Maria
Hej alla i Smörhålan!!
Jag instämmer med alla föregående talare,å tack gunilla för gott fika, och ser också fram emot nästa möte på min kollo. Undrar hur ni blir då? Kalvar på grönbete eller??
Vill också säga välkommen till Maria och Fredrik,kul att träffa er igår!
På tal om samtalsämnen,vi pratade en del om relationen Arla-Skånemejerier-konkurrens-butiker-bönder-ekonomi-konsumenter igår.. Idag på nyheterna meddelades att Arla misstänks ha ingått i olagligheter med bla Coop,Axfood,Netto m.fl för att tränga ut konkurrenter(tex Skånemejerier!) från mejeribranschen! Jo jo, där ser man! Arla vill bli ensam herre på täppan på mejerihyllan i våra butiker. Vad var det vi sa igår??tur att vi har våra ögon och öron öppna!! Smörhålan är inte att leka med!! Mer smör åt folket!! Utan tillsatser och till rätt pris!!
Vill också meddela att elen fungerar tillfredställande på min koloni nu så risken för "hempermanent" vid användande av spisen är numera 0.
Ha det så bra allesammans tills vi ses igen!
Lev fett å glatt!
Gräddnos

När träffas ni nästa gång??
Jag visste väl att det var nåt med Arla… varför skulle man annars vilja ha monopol (eller hur man nu säger) på HELA mjölksverige… jag bor i Malmö och köper såklart ENBART Skånemejerier!! Vill inte ha Arlas produkter om jag inte absolut måste.
Hej!
Är nygammal på det här med LCHF, får man vara med här?
Bor i n v skåne. =)
/J

#223 o #224
Vi träffas nästa gång den 7/7 kl 7 (19.00) kontakta mig eller Gräddnos via våra sajter för adressen 
Jag glömde att göra länken till EXPRESSENS fenomenala uttolkning av LCHF 
Däremot skrev jag ett tackmejl till frilansjournalisten Elin Gunnarsson som svarade så här:
"_Hej Bertil!
Tack för ditt mail, och tack för dina värmande ord. Vad roligt att du var nöjd med artikeln och tyckte att den var exakt. Fortsätt att hålla utkik i Expressen, det kommer fler artiklar om LCHF.
Mvh Elin Gunnarsson
Frilansjournalist_"
Himla kul tycker jag 

Jag brukar kolla på en tjej från Linköping som heter Dessi och som jag träffat på konferensen i Sthlm i januari. Hon kämpar med vikt, sötsug och träning och har en varierad blogg. Jag hittade henne via vår författare Anna JD Jacobsson.
Dessi skrev för några dagar sedan om ett riktigit LCHF-bröd, tänk på att det helst ska vara krossade linfrön. Hoppas någon vågar prova 
Bertil

Jag har testat det brödet och jag blev besviken för jag tyckte inte alls det var så gott som jag hade förväntat mig. Men fina skivor blev det i min skärmaskin
Sen är smaken olika ju. Läste nånstans att nån skrev att det var det godaste bröd dom smakat så…. Där ser man hehe.

Det beror kanske på hur länge man "suktat" 

#228 Hehe jo iofs…. jag hade inte ätit bröd på över en månad och jag var brödoman… levde i princip nästan på bröd innan… nä så illa var det inte men var jag sugen på nåt så kunde det ofta hjälpa med en smörgås…. 
HEEEEJ !
Va roligt att det rör sig på Smörhålesidan!! Mycket läsning och det gillar jag = )
På tal om rörelse,så rör jag mig mot kollo och det fria (?) kolonistlivet nu. Blir"sommarborta" från datorn då jag prioriterar ett nästan elfritt sommarliv. Ibland kommer jag att göra ett å annat nedslag på tagentbordet men inte varje dag. Vi flyttar inte ut på kollo men Ludde(min Moppe)kommer att gå mellan hemma och kollo oftare nu när det är så himlans härligt sommarväder!Grinden är öppen för allmänheten varje dag nu i juni-aug mellan 8-16,Violstigen 26 är adressen och koloniområdet heter SommarbynTornet..utifall någon är nyfiken på kolonilivet?
Ha det gott och "lev fett å glatt!"
Gräddnos

Hej!
Det pratades i tisdags om att göra egen inlagd sill. Jag har en burk inläggningssill ståendes här och funderar på att göra något med den. Det nämndes något om att grava sill utan socker och sedan göra en röra av creme fraiche och lite annat att blanda den med. Tyvärr sviktar minnet lite när det gäller detaljerna om inläggningen. Är det någon av er som vet vad jag menar och kan förklara lite närmare hur jag ska göra med sillen?
Trevlig helg allihop! 

Det var Lehna eller Christina som pratade om den. Du kanske kan mejla dom din fråga. Vore jättebra om dom lägger upp receptet här på tråden 
Vad ska du grilla ikväll? Vi ska grilla skinkskivor och entrecote som just nu ligger med "torrmarinad" (ingnidna med kraftig pepparblandning) på köksbänken och kanske blir det någon tysk korv utan kollisar också och dagen till ära ska jag göra egen bearnaise 
Bertil
Hej mina vänner !!!
Skönt att vara tillbaka. Gud vad ni har varit flitiga, mer än 20 inlägg sen jag sist var inne, och fler vill komma till oss i smörhålan. Vi är bara bäst eller hur.. Missade gott fika och trevligt sällskap, det får jag ta igen nästa gång. Såg att mötet var den 7 juli kl. 19. Vi träffas väl på samma plats, så ni inte har bestämt på gräddnos sommarparadis. Jag vill ju inte sitta själv och prata, fast då får man ju de bästa svaren. Det skulle vara bra att ha ett tema att läsa på tills nästa gång. Vad säger ni…
Är det fortfarande matlagningsdag den 19 juli som vi bestämde?? Vad många frågor jag har idag, jag har ju inte skrivit något roligt ännu. Öland Oland, underbart vackert, fyra förtjusande kvinnor med hundar intog Färjestaden med storm. Boxvin, grillat och grönfoder sedan var vi igång. Har inte dansat och sjungit så mycket på länge. Tomas Ledins skiva gick på högtryck och hundarna ylade. Grannarna trodde nog vi var tjugo pers. men det var bara fyra vilda damer i sina bästa år. Betongkeps fanns inte under veckan, men de svarta solglasögonen var framme ett par gånger. En sådan vecka en gång om året lever man länge på.
Kram kram tills nästa gång CARINA

Jo Carina, kolla på Gräddnos inlägg #222
Jag instämmer med alla föregående talare,å tack gunilla för gott fika, och ser också fram emot nästa möte på min kollo. Undrar hur ni blir då? Kalvar på grönbete eller??
och på hennes inlägg #230 hittar du adressen 
Du får väl stå ut med lite "svar på tal"
Bertil
Så blir det när man inte läser ordentligt. Då blir det på med GPSen, man vill ju inte komma försent och missa fikat. Sommarbyn Tornet Violstigen 26, lätt som en plätt. Hoppas vi får fint väder den dagen, ser framemot att lära mig något nytt om växthusodling. Jag sitter här och tittar på mina pinnar där mitt växthus ska stå, allt är försenat, jag sätter mig i vilstolen mellan pinnarna med en kopp kaffe, blundar och tänker, snart… snart kommer det. Då ska gummistövlarna på, de gröna fingrarna är igång och jag sjunger, här dansar fru gurka. Så det blir att köpa grönsaker på ica ett tag till.
Må gott ät grönt Kram Carina

Hej Alla!
Ursäkta det långa avbrottet från Smörhålan… men nu är jag tillbaka igen.
Roligt att det bubblades så mycket på förra mötet, det var så synd att jag missade det! Dumma nya glasögon. Men nu sitter de snyggt på näsan och ögonen har vant sig. Attans vilken pingla man är! 
Hoppas verkligen att värmen håller i sig så vi kan vara på Kollo nästa gång. På tal om det så får ni ta med papperstallrikar och plastglas och sånt till fikat! Diskmöjligheterna är inte de bästa för stordisk.
Nä, nu är det dags att nanna… ååå sovmorgon i morgon! HÄRLIGT!!!
Ser fram emot tisdag!
Kram på er
Smörblomman

Hej Alla!
Jag har just blivit medlem på LCHF:s nya hemsida.
Det kostar 12 hundra om året men förhoppningsvis kan det bli många medlemmar som tillsammans kan öka trycket mot dom andra 
Om du har fått en rabattkod och ska använda den vid registreringen, glöm inte att klicka i ANVÄND, det missade jag 
Vi ses efter helgen!
Bertil
Jag tycker att 1200:- är för mycket pengar. Jag får nästan samma service här på Kif helt gratis. Dock är det bra att den finns och kanske kan vi locka fler människor till lchf.
På tisdag är jag ansvarig för fikan. Jag tar med mig tallrikar och bestick (plast) till alla. Däremot har jag dåligt med kaffemuggar i plast. Går det att fixa te och kaffe i stugan eller ska jag ha med mig det oxå?
kram på er!
Hej alla!
Bara jag som kikar in en runda. Hoppas allt är bra med er!
sepersl
Jo, jag håller med dig. Men så tänker jag också att det kanske är sånt (i någon form - vilken som är det bästa vet jag inte) som behövs för att ta krafttag mot de "bestämmande" när det gäller barnens/äldres/sjukas mat. Men tyvärr…har jag inte råd att lägga så mycket pengar varje år/månad. Annars är jag den första som vill se LCHF gå framåt. Frågan är bara vilket sätt som är det bästa.
Kanske en bra diskussion nästa gång? :)

Det verkar som om änmet till tisdag är rätt givet 

Hej Sepersl!
Nejdå, det finns både kaffebryggare och vattenkokare i stugan ( det går ju inte att leva utan kaffe!!!!! ) så det behöver du inte fundera på att ta med. Vatten finns det i kranen! 
Roligt med en ny sida för LCHF, men som föregående talare så tycker jag faktiskt att 1200 är lite väl dyrt. Specielt om man får samma sak gratis på kif. Men det är bra att folk tar initiativ, det behövs mer sådant.
Kram
Smörblomman
Då har vi samma åsikt! Kaffe går inte att leva utan 
Är det någon som har några allergier? kan vara bra att veta så inte någon går hungrig.

Gräddnos är känslig för nötter i nästan alla former, mandlar kan gå bra.
Själv så klarar jag inte hasselnötter.
Kram
Smörblomman

Murklor dödar, iaf mig
… och så kolhydrater 

Hi hi hi!
Jag håller med dig Bertil, murklor det är konstiga saker det…. inte för att de tar livet av mig men det är väl inget födoämne jag föredrar.
Kollisar är inte heller bra!
Iieeuu! Nä fy vad ni begränsar mig
nu har ni ju uteslutit allt vad jag tänkte bjuda på
…
Vad är det för rabattkod du skriver om?

jag lämnade in en förhandsanmälan när jag först såg att det skulle komma en LCHF.se sajt, så jag fanns med på deras lista. Därför fick jag ett rabatterbjudande om att ha sajten i 3 månader + 3 månader gratis.
I mitt fall har rabatten ingen betydelse eftersom jag tecknat mig för ett helt år och betala då 99/mån och får 3 gratis + Listfeldts bok som jag redan har, vil du köpa den billigt? 
Tack, men, nej tack
Helena Hesselmark
Hej hej på alla i somarvärmen.
Är det beslutat att vi under alla väderomständigheter ska vara i kolonistugan hos Smörblomman.
Jag gör det gärna även om vädret blir sämre - kan vi sitta inne då eller är det sjöstövlar och sydväst som gäller.
Vi får väl avvakta och se om meterologerna har rätt denna gången - det är ju inte alltid de vet vad de talar om.
Jag kollar in på tisdag fm och ser om det kommit några ändringar eller tillägg i vårt program. Ha det fortsatt varmt, skönt och njut i fulla drag.
Gunilla

OBS OBS OBS OBS !!!!!!! VIKTIG INFORMATION INFÖR MÖTET I MORGON!
På grund av det en smula oberäknerliga vädret, så kommer vårt trevliga möte hållas i lokalen på Kalle 10 gatan som vanligt. Blir det dåligt väder så blir det trångt om saligheten inne och vill man då sitta utanför stugan så får det väl rekommenderas bikini och badbyxor till klädsel.
Nykelpigan… det vill säga jag… kommer att finnas på plats vid halv sju tiden för dem som kommer och ska förbereda fika.
Sprid detta vidare till alla Smörisar!
Kram på er och vi ses i morgon!!
Smörblomman

Jag har skickat vidare som gruppmejl till alla som har e-postadress hos oss!
Bertil
lite sent påkommet…. men… ska jag ha med mig kaffe, muggar och filter och sånt eller finns det?
Gunilla kolla din gästbok kommer inte in på e-mailen
Har försökt nå dig på mobilen. AJ AJ Du är svår att nå. Ha en bra helg
Kram Carina
Kram kram resten av gänget.

Meddelande till mina Smörhålevänner, Kerstin och jag blev farföräldrar i fredags
En liten flicka har kommit till världen! och hon ska heta Mira, Sofie, Cecilia Lind.
Mira är hennes eget namn. Sofie hennes mosters och Cecilia henes fasters.
Gosedjuret är en Kamel, som hon fått enligt arabisk tradition, en första kamel i raden av många, en tillönskan om ett rikt liv.
Hoppas att hon blir en liten lchf:are
Bertil och Kerstin!

Många Grattis till första lillkotten! En riktig sötnos. 
Du behöver nog inte oroa dig så mycket för den saken Bertil, barn är födda LCHF:are. 
Kram
Smörblomman
GRATTIS GRATTIS KERSTIN OCH BERTIL
Det är underbart med barnbarn, man blir ung på nytt. Min lille Hugo är ett år, ett energiknippe som springer hela tiden och farmor efter. En liten pussgurka som är det bästa som finnns. Mira blir det största som har hänt er, njut och ta vara på stunderna.
Må så gott och grattis än en gång
Kram Carina

Hej alla SMÖRHÅLEVÄNNER !!!
Hur har ni det i värmen, bra hoppas jag. Jag har just kommit hem från en liten tur till Uppland o släkten,mycket mygg men kanske jag klarade mig lite bättre än annars…..
GRATTIS Bertil o Kerstin till det lilla barnbarnet, så roligt.
Så undrar jag , eftersom jag inte var med vid sista mötet, om det blir "matlagning" på lördag??? Isåfall vill jag gärna vara med.
Ha det så bra allihop tills vi ses…. hälsn….mia

Hej alla SMÖRHÅLEVÄNNER !!!
Hur har ni det i värmen, bra hoppas jag. Jag har just kommit hem från en liten tur till Uppland o släkten,mycket mygg men kanske jag klarade mig lite bättre än annars…..
GRATTIS Bertil o Kerstin till det lilla barnbarnet, så roligt.
Så undrar jag , eftersom jag inte var med vid sista mötet, om det blir "matlagning" på lördag??? Isåfall vill jag gärna vara med.
Ha det så bra allihop tills vi ses…. hälsn….mia

Tjena Snäckan!!
Matlagningen blir på söndag klockan 14!!
Du är så välkommen!
kram
Smörblomman

Tränar lite inför söndagens övningar 

Tack Erika, jag kommer att laga nån god salladsblandning som smakar bra till allt grillat.
Jättefina bilder Bertil, ser väldigt gott ut, och vackert. Man äter ju faktiskt med ögonen också. Men jag undrar om maten är upplagd på väldigt små tallrikar, eller lagar du så stooora portioner?
Iallafall ha det bra allihop. Hälsn….mia

Tack Erika, jag kommer att laga nån god salladsblandning som smakar bra till allt grillat.
Jättefina bilder Bertil, ser väldigt gott ut, och vackert. Man äter ju faktiskt med ögonen också. Men jag undrar om maten är upplagd på väldigt små tallrikar, eller lagar du så stooora portioner?
Iallafall ha det bra allihop. Hälsn….mia

Nej men nu blev det en tokig dubbelklicning här, förlåt. Vet inte hur jag ska ta bort det…..hm..mycket att lära…

#262, 263
Normalstora tallrikar men Kerstin lämnade så pass att det räckte till frukost idag!
Det är mest Laxabiten som är lite för mycket, den är på ca 330 gram, men med tanke på att detta utgör lite mer än hälften av mitt totala dagliga intag så är det lagom för mig iaf 
Go kväll Smörisar!
Idag hade vi vår sedan länge planerade matlagardag,som blev mycket mycket lyckad både vad gäller mat och prat.
Å tack för maten!! Vilken höjdare!! Så mycket gott å serverat så flott så både mage å öga fick sitt lystmäte. Ändå var det inga komplicerade 3 timmars rätter som avåts under (hör å häpna!!)tysta njutningsfulla tuggor..här var det verkligen - Maten tystar munnen..
Vilka inspirerande rätter ni bjöd på,Mia,Erika,Carina,Kerstin å Bertil. förätt,varmrätt,mellanrätt,efterrätt..Mmmmmm..
Även jag som äter Fakiren kunde äta fritt från faten,det var bara att undvika di gröne tingen.
Det här gör vi om,eller hur?Nu väntar jag på att få recepten publicerade på Smörhålan.Å javisst ja, jag ska åxå bidra med några recept, men inte idag, återkommer med det.
Kram till er alla å ha en riktigt god å fet sommar!!
Gräddnos som lever fett å glatt
Oj! Jag glömde..
Vi pratade om kramper i benen ikväll och undrade om det var några brister i lchf-kosten som ger benkramper. Magnesium,B-vitaminer m.m Hur mycket och i vilka livsmedel finns de? Viktiga frågor som vi ska ställa till "de lärde" och inte ge oss förrän vi får uttömmande svar i ämnet.
Apoteket har en folder,Apotekets råd om vitaminer och mineraler, som är riktigt bra att läsa och lätt att ta till sig. Finns gratis på Apoteket!
Ha det fett å glatt!
Gräddnos

Hejsan alla Smörisar!
Tack för en mycket trevlig matlagningseftermiddag med mycket god mat, intressant prat och glada skratt. Tyvärr så blev vi väl lite färre än vad vi räknat med, och för er som inte kom så missade ni något! 
Tyvärr så hade jag inte med mig några snygga receptlappar till min rätt så jag lägger ut receptet här på Smörhålan istället.
Köttfärslimpa med smak av Grekland:
Jag har inga exakta mått, utan går mer på känsla, men för eftermiddagens övningar så hade jag ungefär:
300 g Köttfärs ( blandfärs tycker jag är bäst )
1 ägg
0,5 dl Vispgrädde
0,5 förp. Fetaost i olja ( Apetina glasburkar, ni vet )
2 tsk med Herb de Provance kryddblandning ( Santa Maria)
Salt och peppar
Blanda allt i en skål, smörj en form. I med smeten i formen och in i ugnen på 200 grader i cirka 30-45 minuter. Klart!
Kan med fördel serveras med lite grekisk sallad och tzatziki. Eller som idag, blandad sallad och creme fraiche smaksatt med soltorkad tomat och fetaost.
Vill man så kan man även hacka i lite svarta oliver och lök. Det är också riktigt godis.
Nu kommer jag att ta semester från Smörhålan och återkommer igen i September. Då jag ( förhoppningsvis) kommer äckligt brunbränd efter min semester i Spanien. 
Jag kommer att titta in här på KIF och följa aktiviteterna på Smöris, så är det någon som vill något så är det bara att hojta till!
Kram!!
Mätt som en plätt Smörblomma
Hej hej mina vänner!!
Tack för en trevlig söndag, med god mat och trevligt sällskap.Visst skulle vi kanske varit flera, men det var jättemysigt med bara oss. Alla arbetade i köket och vi fick gott om plats att demonstrera våra egna maträtter. Kul med nya recept .
Här kommer mitt….
OSTBOMB 6 personer
3 förp. a 200 gram Philladelfiaost naturell
cirka 1 dl creme frache fet
1/2 rödlök finhackad
svartpeppar
Till garnering….
2 burkar svart stenbitsrom
persilja
små tomater
Blanda alltihop till en krämig konsistens. täck insidan av en glaskål med gladipack, häll i osten, lite gladipack ovanpå och tryck lite försiktigt till. Så mycket kan ni förbereda innan. In i kylen tills den ska serveras. Lossa plastfolien från toppen, lägg tallrik på skålen och vänd. Nu har ni en rund och fin topp. All plastfolie bort, fram med svart eller röd stenbitsrom, täck hela med hjälp av baksidan av skeden. Hacka persilja fint och lägg runt kanten och garnera med små tomater. Kex av något slag är gott till.
Smaklig spis
VARM BRIEOST MED NÖTTER
En hel brieost
Blandade nötter. vita russin och tranbär
1 röd chilifrukt
Färsk rosmarin
Ta ut brieosten i rumstemperatur en timma innan tillagning, Lägg osten på ett ugnsfat in i ugn på 200 grader cirk. 10-15 min.
Torrrosta nötter, frukt, chili och en kvist finhackad rosmarin, provade också den nya kryddan choklad och chili (perfekt)
Ta ut osten, lägg nötblandningen på toppen och servera genast. Mina vänner vill gärna ha hjortronsylt till och såklart fick dom det.
Så smaklig spis igen
Må gott och ät gott vi ses snart
Kram Carina

Jag instämmer med föregående inlägg om matlagningssöndagen. Det ska vi göra om.
Sent om sider kom jag på att jag kunde ta bilder på maten med min mobbe. Tyvärr hade vi redan käkat upp förrätter, varmrätter och sallader och det enda som återstod var Carinas osträtter och Kerstins Nötbrownie med
chokladtryffeltäcke. Här är en bild på härligheterna 
Bertil
Fin fina bilder Bertil!! Jag blir lite full i smil när du säger att du tar bilder med din mobbe.. Jag kallar mina morbröder för,ja just d!,MOBBE!!
Nästa matlagningsdag så ska vi ta bilder hela tiden,på "personalen" tillagningen av delikatesserna och de färdiga produkterna. Till den matlagningsdagen så kan vi kanske tillägga någon form av måltidsdrycker??? Annat än bubbelvatten ? Men då blir det ingen fotografering efter förrätten = )
Idag kommer dalafolk på några dagars besök och de ska få äta lchf-kost varje dag de är här. Ska bli kul att höra deras kommentarer.
I morgon blir det Malena Ernman på Sofiero och det ska bli en härlig upplevelse att fylla öronen å själen med ljuva toner från en sådan fantastiskt karismatisk och proffsig artist.
Lev fett å glatt!
Gräddnos

Hej alla SMÖRHÅLISAR o tack för en mycket trevlig Söndaeftermiddag.
Så mätt o nöjd har jag inte känt mig på länge, finfina bilder oxå som du lagt ut Bertil, det ser riktigt proffsigt ut. Sen hade du med en torrmarinad som du gjort själv, den luktade underbart. Du kan väl skriva receptet till oss här?
Nästa träff blir den 4 augusti, vi har ju ingen lokal då, men om ni vill så kan vi vara hemma hos mig???
Tills vi ses, ha det bra o hälsn. mia

Jag krossar först svart- och vitpeppar i morteln, det går bäst innan de mjukare sorterna ska i. Sedan tar jag grönpeppar och rosépeppar som jag också krossar tillsammans med svart-o-vit. Till sist tog jag den här gången Kockens Texas Grillkrydda och lite flingsalt. Jag tar lika mycket av alla pepparsortern och grillkrydda och salt mera som ytterligare smakförhöjare 
Jag kallar en sådan här blandning för torrmarinad eftersom jag brukar använda den direkt på kött som jag ska grilla. Jag bara strör på och gnider in köttet och sedan får det ligga framme helst någon timme fram till det är dax att grilla. Då tar jag på lite olja för att få mer smak och yta!
Blöt marinad tycker jag drar ut för mycket av köttsaften, torrmarinad funkar bättre.
Hoppas någon vill testa.
Jag ska passa på att berätta att i kväll har vi grillat fläskfilé. Efter det är ganska magert ville Kerstin ha mer "fitt" så jag gjorde en ostsås enligt följande:
Smälte 30 gr smör i en gryta, slog på tre matskedar CF och rörde ut. Slog på en halv burk mascarponeost och rörde ut. Slog på 1 dl vispgrädde och smaksatte med ädelost, salt och peppar. Fick godkännt av Kerstin 
Bertil
Hej alla vänner!
Jag hoppas att ni har en fin sommar allihop. Det verkar som om ni hade en trevlig dag i söndags med mycket god mat. 
Jag har ett litet problem som jag gärna skulle vilja få lite hjälp med om det är möjligt. Jag hittar inte receptet på ostkexen som det bjöds på en av gångerna och jag minns inte vem det var som hade gjort dem. 
Om någon har receptet och skulle vilja skicka det i ett meddelande till mig så skulle jag bli överlyckig. Vi ska på fest och det blir tacos och jag kom att tänka på att ostkexen skulle vara perfekta. Om jag bara hade hittat pappret med receptet…

Hej, Jag tror att det var Christina som hade ostkexen med. Jag har tyvärr inte receptet, och jag har inte sett henne här ute på Kif. Men hojta till Gunilla så kanske hon kan hjälpa dig.
Kram
Smörblomman

Hej ,jag har hittat receptet på dom goda LCHF-ostkexen.Läste inte din fråga förrän nu ikväll,kanske för sent för din fest? Men här kommer iaf. receptet,
LCHF-ostkex
2 dl skalade sesamfrö, ev mixade
1 msk Fiberhusk
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
kummin om man vill
2 dl riven ost
3 ägg
Blanda alla torra ingr.,tillsätt äggen
Häll ut på bakplåtspapper, bre ut till ca 40x25 cm
Grädda i 225 gr. 8-10 minuter
Sporra ut rutor, torka i 75 gr., svalna med luckan på glänt.
Vänliga hälsningar……mia

Det regnar positiva överraskningar nu i dagarna!
Barnbarnets föräldrar har förlovat sig och köpt en hästgård 
Det knappt man hänger med längre!
Bertil
#275 #276 (förlåt mig för att ni får heta så nu) 
Tack för er hjälp båda två.
Bertil:
Åh, härligt när det blir så mycket positivt på en gång.
Vet inte om jag fått fram ett grattis till barnbarnet…GRATTIS!
Hejsvejs!!
Har varit på Hantverksmässan i Båstad, hade tur med vädret, så trevligt med alla dessa små tält ända nere vid havet. Det är något annat än t-shirt och foppaskor på marknaderna. Man skulle haft sin stora plånbok med sig, de tog ju inga kort. Men jag fick en del visitkort med mig så man kan ju alltid beställa efteråt.
Skulle åkt till Öland idag, men det blev inställt, jättetråkigt
jag hade sett framemot en runda till. Nu får mannen och jag göra lite roliga utflykter istället. Det blir mycket uteliv, vi ska ju ha vovarna med oss. Har varit och besökt Tomatens Hus, vilken god tomatpaj och vilka härliga tomater det fanns. Det var svårt att välja. I deras vackra trädgård satt folk och fikade, åt av den goda pajen och njöt av landet. Dit åker man säkert fler gånger.
Ja du Bertil, då är det väl dags att börja med hjälm och ta ridlektioner. Eller du är kanske proffs redan. Vi har också några hästar, men dom bor inte hos oss. De är travare och galopphästar, så det blir en klapp och lite äpple från min sida. Har provat att rida några gånger, men fy vad högt upp man sitter. Jag ville ha en liten häst men, med min kroppsvolym fick jag den stora hästen. Ta fram stolen sa jag, hur ska jag komma upp på denna kusen. Med hjälp och mycket skratt satt jag nu på hästen. Hjälp!! Jag fick svindel, fasen vad högt uppe jag satt. Hjälmen var i minsta laget och spände, mina kinder var röda av upphettsning, benen klämde jag så hårt jag kunde om hästen, och nu skulle man rida i en åtta. Vad har jag gett mig in på. Så fort hästen vred sitt huvud trodde jag att nu ramlar jag av. Detta pågick i 45 minuter, sedan lade jag min darrande kropp över hästens hals och gled av med ett stort leende. Hjälp vad har hänt med mina ben, jag känner de knappt, bedövade och lätt hjulbenta, och med en öm bakdel, drar jag mig sakta till bilen. Gud detta var sista gången jag sitter på en häst tänkte jag. Det ser ju så lätt ut i cowboyfilmerna, man bara slänger sig upp och rider ut i natten. Ja, man kan ju alltid drömma.
Må så gott mina vänner tills nästa gång
Kram Carina

Tack Carina, jag ska tänka mig mig för både en och två gånger innan någon lurar upp mig på en häst. Svärdottern har annars erbjudit sig att lära mig den ädla konsten att angöra en häst. 
Jätteroligt också att det finns så många skrivartalanger som håller liv i den här tråden
Bertil
Åååhhhh, vad jag vill rida igen efter att ha läst ditt inlägg Carina! Själv är jag ryttarinna sedan barnsben, men ridträningen har sommaruppehåll och jag har inte suttit på en häst på 2 månader. Guuud det är lång tid!!! Känner mig dock lite ambivalent då min ridträning är på tisdagskvällar, så när ridningen startar igen så kan jag inte komma till Hbg längre och träffa er 
Kram till er alla iaf, så ses vi på tisdag nästa vecka!
SEMESTERTIDER!! 
Vad skönt att få ett par dagar ihopa, ligga i solstolen, läsa en bok ta fram korsordet och doften av nybryggt kaffe. Mannen har varit ett ärende, kanske kan man bli kliad på ryggen nu. Med ett leende drar han ut mig till bilen, ska jag blunda säger jag. Han öppnar bagaget och där ligger allt från trimmer, motorsåg, redskap och sådant jag inte vet vad det är. Någon sexakt lär det inte bli, men svettig blir jag säkert ändå. Trädgården får sitt och vi är nöjda. Sätter oss framför tvn en stund, efter fem minuter sitter vi båda med öppen mun och sover. Ja, vi får väl gosa imorgon.
Må gott Kram Carina

#282 Hahaha ditt inlägg fick mig att le
det du beskrev är ju semster på HÖG nivå
Doften av nybryggt kaffe är pricken över I:et.
Det var en trevlig sida, vi kan väl prata om detta på tisdag, skulle också vilja veta lite mer om fakir. Var ska vi vara på tisdag? Blev det något bestämt. Jag kommer.
Kram Carina

Hej hittade denna tråden blev nyfiken när kommer ni ha träff igen och var då?
Jag finns i HBG
Jag vet inte om jag kan komma imorgon. Mannen har ryggskott, så jag vet inte om han klarar av att ta hand om barnen…
sepersl
Usch då. Stackaren. Hoppas han blir bra snart!
*vethurontdetgör*

Hej igen alla gamla o nya SMÖRHÅLEVÄNNER!
Jag har det svårt med min seeega dator…men om träffen imorgon,om alla tycker det är OK, så kan vi ha mötet hemma hos mig. Lite starkt kaffe med äggmjölk ska jag nog kunna fixa till.
Ja välkomna då om jag inte hör nåt annat, jag bor på Kärrgatan 6 på Miatorp ( ganska nära Ramlösa station) Här finns gott om p-platser längs hela gatan. Ses imorgon..vänliga hälsningar…mia

Vi kommer minst en av oss i alla fall 
Bertil
Jag måste tyvärr stanna hemma imorgon. Kommer dock titta in här imorgon kväll för att se eventuella inlägg om hur ni haft det. Hoppas solen skiner på er och att ni har det trevligt (det senare tvivlar jag inte alls på)
/Emy
Jaha, då blev spiken i kistan ispikad… Sambon har fortfarande världens ryggskott så jag får stanna hemma ikväll 
Ha det så trevligt!
//Linda

Hej på er!
Jag har tänkt dyka upp ikväll om jag lyckas hitta dit. Min gps tycker inte att den adressen som vi fick här finns, men jag ska försöka överbevisa den genom att hitta utan att be den om hjälp tror jag. Skam den som ger sig! 
Vi ses ikväll!
/Maria
Hej Mia!!
Jag kommer gärna till dig ikväll, klockan sju som vanligt.
Trollpyret, gå in på eniro, så hittar du vägbeskrivningen, lätt och enkelt.
Vi ses ikväll Carina

#294,
Jag har redan varit inne på hitta.se och kollat upp vägbeskrivning. Problemet är att både hitta.se och eniro visar en omväg som innebär nästan två mil extra jämfört med att köra med gps till Helsingborg.
Jag löser det på något sätt, det ordnar sig alltid, men tack för tipset i alla fall!