Jag.
Hej!
För mig har LCHF varit en ögonöppnare. Förut åt jag allt jag ville och allt som erbjöds. Mådde bra och var inte tjock. Tränade ganska mycket under en period men slutade sedan för det var trist. Jag ville inte välja bort något för jag ville njuta av livet.
I slutet på förra året -08 så märkte jag att jag inte var så smal längre. Jag hade fått ölmage och var rundare i ansiktet än vanligt.
Tog tag i saken och började äta gröt på morgonen och tre, fyra frukt per dag, husmanskost. Trots att jag åt "nyttigt" var jag hungrig långt innan lunch och långt innan middag. Dessutom fick jag mer ölmage.
I Januari började jag med LCHF (faktiskt inte för min egen del i huvudsak, utan för min sambos del som tidigare lidit av ulcerös colit - mår nu mycket bättre).
Hyffsat strikt, åt egentligen bara kött, fisk, ägg,smör, ost, grädde, sås… cocosa i kaffet etc. Första veckan kände jag mig energilös och hade stundvis ont i huvudet, men det var jag beredd på. Märkte också fort att mina gaser i magen försvann.
Vägde mig inte, mätte mig inte - men efter två veckor tyckte jag att det var STOR skillnad så jag köpte en våg och fixade fram ett måttband. 180 cm lång, 81,6Kg och drygt 100 cm runt magen. Kände mig redan smalare och drog upp byxorna hela tiden för de satt löst.
I mars 76,8 kg, 93 cm mage och mådde som en prins. Nu började jag tillåta mig grönsaker, för att det är gott. Bär, grädde och kanske mörk choklad till helgen.
Nu (sedan maj egentligen) har jag nåt min idealvikt som pendlar mellan 73 och 75 och 89cm runt magen. Och utan att träna bör tilläggas.
Idag kan jag tänka mig att göra medvetna avsteg då och då om jag känner för det. "Problemet" är att jag känner för det mindre och mindre. Allt köp-fika blir sötsliskigt och osmakligt. Pommes är inte alls lika gott längre. Pizza är fortfarande gott, men botten är överskattad och ger mig gaser. Nää, mer chark och ost-tallrikar på fikaställen säger jag. Eller en skål citronmarinerade oliver!
Om jag äter ute på stan blir det idag troligen en "sallad" med gyros, kebab, fetaost, vanlig ost, ruccola och tzatziki. Finns på Jalla i Uppsala. På Texas Longhorn är det inga problem att beställa extra ost och extra bacon till en bacon-ost-burgare. Välja mer sallad och coleslaw istället för pommes. Sen skippa brödet. Hett tips.
LCHF har för mig inneburit:
- Mer medveten om vad saker och ting innehåller - och vad jag behöver. Att färdig rostbiff och skinka innehöll så mycket skräp visste jag inte innan.
- Mindre vikt, mindre omfång, mer ork.
- Ej längre gasig i magen.
- Ej längre torr hårbotten.
- Inget sötsug.
- Matlagninslusten tillbaka!
- Sköna diskussioner med folk ;)
Tack Annika Dahlqvist, Sten Sture Skaldeman, Andreas Eenfeldt och alla på kolhydrater.ifokus.se samt min chef som gett mig info och har varit bollplank.
Detta är också mitt första inlägg på kif - HEJ!

Hej själv och grattis!
Du har upplevt samma sak som jag.
"Tog tag i saken och började äta gröt på morgonen och tre, fyra frukt per dag, husmanskost. Trots att jag åt "nyttigt" var jag hungrig långt innan lunch och långt innan middag. Dessutom fick jag mer ölmage."
Precis där var jag för tre år sen!
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

Visst är det underbart att få de där locken ur vägen för ögonen!!
LCHF kommer jag aldrig sluta med, det har blivit en livsstil!
Känner också igen mig. Åt 6 gånger om dagen och var hungrig för jämnan. Det slipper jag nu.
Grattis till dina resultat och hälsovinsterna.
Intressant läsning.
Jag fick just frågan om det fanns exempel på män som reducerat magen…
Fråga: Hur gammal är du?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Hej igen och tack för alla svar!
Maia: Jag är 29 år

tack för ett intressant inlägg och grattis!

Hej, välkommen och grattis!
Du kommer hit som ny på forumet och har redan alla svar på hur man går till väga och om/att det funkar, kul! 
TomRiddle och alla andra här, har ni tänkt på att när man var hungrig redan två timmar efter den där "stadiga", "nyttiga" grötfrukosten så tog man det som/sa folk att det var positivt eftersom man startat sin förbränning….?
Nu vet vi väl att det inte är riktigt den effekten som all sockermat har? 
Japp, och när man var hungrig klockan tio så kompletterade man med en eller två frukter för det var ju nyttigt. Och igen vid två, tre.
Min frukost nu för tiden är godare och bättre. Varierar mig mellan ägg,bacon,köttfärsbiff,yoghurt,fil,ost eller middagsrester. Kompletterar med smör, grädde, majonäs, böcklingpastej (tack ni som tipsat om den istället för kaviar) eller kanske lite grön paprika. Avocado ska man inte heller glömma på frukostbordet. Finns en avocado-yoghurt -frukost i kokboken från airam och annika som överaskade mig positivt.
Många (främst de som inte provat LCHF) säger att det är svårt att variera sin mat med LCHF, det tycker inte jag!
Tjo

Hej och välkommen!
Jalla i Uppsala skrev du, wow, ytterligare en uppsalabo?? Uppsalamaffian/mafioso upsaliensis har endel aktiviteter, vi hade ostprovning i våras och grillkväll i slutet av juni. Kan väl bli något mer framöver hösten…
Känner igen beteendet med övergången till nyttig mat.
Sprang, cyklade och gympade som en tätting för annars flyttade allt det där nyttiga in på området höft-till-knän (tjejer får inte lika lätt ölmage…)
Fabricati diem, pvnc!
greensis, Uppsala jajamen! Hoppas det utannonseras om det blir några fler aktiviteter, för då finns chansen att jag dyker upp. Ost är nämligen gott, och grilla gör jag ofta och gärna.
Tack! Ska hålla mina ögon öppna :)