Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-billiga-ingredienser
Läst 7763 ggr
mazen
0

Gräddost

Köpte en gräddost i dag på Citygross, strax under 60kr k

Förpackningen är på ca 4,5 kilo och heter Sankt Olov

marialan
0

vilken stad?????

Låter billigt och braSkrattande

[Pennylane1]
0

stockholm förmodar jag… Skrikandes

storost
0

en ekologiskt ost från Arla utan tillsatser Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

matsmurfen
0

Can we have a picture, please…?

mazen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Citygross i Gävle, på bilden är det en något reducerad ost. Klart godkänd

[ngupa]
0

Ser inte att den skulle vara ekologisk OSTEN

eller har ajg blivit blind?

JAUS
0

Innehåller tyvärr koksalt, dvs nitrit.

storost
0

usch,Skäms jag var fel. Jag har bara läst på arlas hemsida och vi toppen set att där står Ekologiskt produkter. Nej, är inte ekologiskt. Förlåt.

min egen hemsida.

mazen
0

JAUS                                                                                                   

Det här måste du förklara lite bättre (koksalt, dvs nitrit.)                  

Koksalt använder jag i min matlagning men hur kan det bli nitrit

storost
0

Nitrit vandla sig om till nitrat när man värmer upp livsmedel. Wiki - info

min egen hemsida.

storost
0

Nitrit är gift och dödlig för människor enligt Wiki - info

min egen hemsida.

JAUS
0

#3 Industrin döljer nitrit i salt genom att kalla det för "koksalt" i innehållsförteckningen istället för "salt" som endast är rent natriumklorid utan nitrit.

Citat från länken som jag postade i mitt förra inlägg:

"Nitrit deklareras som koksalt resp. konserveringsmedel med nitrit eller konserveringsmedel E 250."

[Pennylane1]
0

fast det står att det deklareras som koksalt resp. konserveringsmedel med nitrit  det bör betyda antingen koksalt med nitrit eller konserveringsmedel med nitrit, man brukar inte upprepa "med nitrit"  i båda fallen, så utläser jag det iallafall eftersom det står resp. annars borde det stå koksalr, konserveringsmedel med nitrit samt konserveringsmedel E 250…

mazen
0

#12  Är det generellt för alla livsmedel som det står koksalt på?

[Pennylane1]
0

jag har postat en fråga på Svensk köttinformation och frågat hur dom menar.Få se när jag får svar.

JAUS
0

#13 De kan även glömt kommat. Det är nog bäst att skriva till dem och fråga hur det egentligen ska vara.

[Pennylane1]
0

exakt!

[Pennylane1]
0

fast man sätter ju inte komma före resp. då skulle det stå koksalt, kons.medel med nitrit osv.

JAUS
0

Är du säker på att den som skrev texten vet om det?

mazen
0

Det verkar ju lite konstigt att arla deklarerar både koksal och e251+ att ekologisk ost får innehålla koksalt. Sen verkar den frågan vara ovidkommande när det gäller osten Sankt Olof för i innehållsdeklarationen på förpackningen står det salt inte koksalt

Herrgård

Ekologiskt

Pasi
0

Innehåller ett livsmedel nitrit så måste detta stå deklarerat…döljs aldrig bakom beteckningen "koksalt" (koksalt=natriumklorid=salt).

[Pennylane1]
0

Asch då! De har semesterstängt till den 2 aug, fick sånt där automatsikt svar.

Men jag är rätt övertygad om att det är så som jag tror. Finns ingen annan anledning att använda respektive det betyder ju just så att dessa två hör ihop och beskrivningen efteråt gäller båda… går inte att tolka på annat sätt. Fast dom KAN ju ha skrivit fel. Men det finns ju egentligen ingen anledning att tro…

[Pennylane1]
0

ojdå såg inte Pasis inlägg innan… ja då verkar det klart då!

nyborjare08
0

Koksalt är ju vanligt bordssalt så som Pasi skriver så det oroar jag mig inte för. Men ingen här har reagerat på att osten innehåller kalciumklorid? Själv vet jag inte vad kalciumkloriden gör.

[Pennylane1]
0

vi diskuterade det här med koksalt för ett bra tag sen , där jag försökte hävda att koksalt betyder vanligt salt och inget annat. Blev i det närmaste idiotförklarad den gången, så det är ju skönt att flera håller med denna gång! Glad

JAUS
0

Det var faktist skönt att ha fel denna gång, då behöver jag ej oroa mig för koksalt mer. Glad

storost
0

Kalciumklorid gör att man har en högre utbute av ost när man använder pastöriserad och homogeniserad mjölk.

min egen hemsida.

mazen
0

Här är innehåll och näringsvärde

Ingredienser

Mjölk, syrningskultur, koksalt, ostlöpe, kalciumklorid

Förvaring

Kylvara. Skall förvaras vid högst +10°C.

Näringsvärde

Näringsvärde

per 100g

Energivärde

1750 kJ /720 kcal

Protein

20 g

Kolhydrat

1 g

Fett

38 g

Kalcium

620 mg 78% av RDI*

*Rekommenderat Dagligt Intag

nyborjare08
0

#28 Jo jag läste själv innehållsförteckningen på hemsidan. Det jag undrade över var vad kalciumkloriden hade för "effekt". Och det har jag fått svar på. Tack Glad

storost
0

Det är så lite så.

min egen hemsida.

[ngupa]
0

#24 kalciumklorid är E509 och ersätter vanligt koksalt, natriumklorid också smakfrstärkare och konsistensmedel.

enligt boken hemlige kocken

storost
0

Enligt www.aktavara.se

E 509 - Kalciumklorid (övriga tillsatser)

FUNKTION
Ersätter vanligt koksalt, natriumklorid. Också smakförstärkare och konsistensmedel.

FRAMSTÄLLNING
Salt av saltsyra (E 507). Förekommer naturligt.

ANVÄNDNINGSOMRÅDE
Används i natriumreducerat salt, vissa typer av konserver och i tofu.

Enligt norfods.se

Framställning
Kalciumklorid är ett av saltsyrans salter. Det förekommer naturligt som mineral

Beskrivning
Kalciumklorid kan fås i flingor (95%) samt i lösning (34%).
E-nummer: E 509

Användningsområde
Kalciumklorid används bla i drycker för att justera mineralinnehållet, vidare även för konsververing och smakgivning.

min egen hemsida.

vinteralvan
0

WOW, vilken jätteost. Skrattande Finns inte såna stora ostar på min ICA inte.

mazen
0

Nu finns det både salt och kalciumklorid i ost så någon form ersättning eller fusk kan man ju utesluta

Ost innehåller extra tillsatt kalciumklorid av den anledningen att kalciumklorid stärker bindningarna mellan olika kaseinprotein = bättre utbyte från mjölkråvaran och fastare ost.

Inkanyezi
0

Och som man kanske kan förstå, så kommer i en lösning med vatten, dit nog också osten kan räknas vid relativt sett små kvantiteter salt, jonerna att vara fria, dvs man kan inte separera kalciumklorid och natriumklorid, utan de förekommer lite här och var som Ca+ och Na+ och Cl-. Även om jonerna inte har dissocierats i osten så lär de ju göra det när man äter den.

Och kalcium lär väl inte direkt höra till farligheterna. En kanske mer känd förening med kalcium är kalciumkarbonat (e170), som allmänt brukar kallas kalk. Också den joniseras i kontakt med syra, vilket är skälet till att grundvatten som innehåller små mängder kolsyra löser ut den när det sipprar igenom berget och skapar droppstenar.

Allt med E-nummer är inte skadligt.

lc-solkatt
0

Hur smakar gräddost? har aldrig provat

[Pennylane1]
0

Man kan inte beskriva smaker, du får prova!

Alla gräddostar smakar ju itne samma heller liksom herrgårdsost inte smakar som prästost men HUR de smakar är inte jag förmögen att beskriva iallafall! Flört

DesK
0

St Olof gräddost finns på City Gross i Falun till samma pris. Kan frysas om man tror att den inte går åt innan den möglar, men bör tinas långsamt i kylskåp. Kan också lagras i svalt utrymme, t ex matkällare, i obruten förpackning i flera månader för att få mer smak.  Glad

/Désirée

[Pennylane1]
0

Falun är närmaste Citygross för mig. Fast det är över 20 mil tyvärr Skrikandes

[Pennylane1]
0

Nu har jag fått svar frånSvensk köttinformation (se #15) och svaret  bekräftar det vi sagt innan här:

Tack för att du gör oss uppmärksamma på att formuleringen om nitirit är otydlig. Nu har vi ändrat på hemsidan också.

Nitrit deklareras som koksalt med nitirit, konserveringsmedel med nitrit eller konserveringsmedel E 250.
Står det "koksalt", "salt" eller "natriumklorid" i innehållsförteckningen innehåller produkten endast salt, inte nitrit.

Vänliga hälsningar,

Gunilla Blixt, hälsokock och skribent
Svensk Köttinformation

DesK
0

Har köpt billig ost på City Gross Sörgårdsost 39:95 /kg Påminner lite om vanlig Goudaost mjuk och nästan krämig konsistens. Alla i min familj tycker den är god.  Glad

/Désirée

mazen
0

Det är inte krämigheten men kanske mest priset på en gräddost med hög (38%) fetthalt. Att det går att köpa billig gouda vet väl de flesta men den här tråden var om Sankt Olof