vaniljpulver / essens
Hej, funderar lite på vad vanilj…vilket är mkt gott! Först å främst, vaniljpulver, var finns det att köpa och hur mkt kolhydrater är det i det? (hittar bara vaniljsocker i butiken). Dock har jag sett vaniljessens i butiken och vad jag kunde se innehåller det inga kolhydrater, el har jag fel?
ekologiskt vaniljpulver bland bakgrejerna finns i liten, liten glasburk som är nedstoppad i en ofärgad kartong, likaledes liten.
Finns på Coop och heter Bourbon Vanilla, det innehåller bara äkta vaniljstång.
Jag köpte vaniljpulvret på Coop Forum, men här stod det vid kryddhyllan!

Jag köpte vaniljpulver på Hemköp och där stod det bland bakgrejerna.

Jag köpte vaniljpulver på ICA Maxi där stod det bland bakgrejorna. Men den är så liten att jag fick leta ett tag.
Smakar vaniljpulvret sött eller bara vanilj, kan det trigga igång sötsuget?
det smakar bara vanilj
sen kanske hjärnan kan koppla till sött ändå om man bara ätit vaniljsocker tidigare, så at den smaken är förknippad med sött… beror nog på hur känslig man är.
okej får prova och se hur jag reagarar
Bourbon vaniljen innehåller socker.
nej bourbon är märket på den bästa vaniljen från Madagaskar… den kan ingå i vaniljsocker ellr som i detta fallet fås "ren"
Okay, för den flytande vaniljessens som heter Bourbon på Ica innehåller socker när man läser på baksidan.
jo men som sagt, det är själva vaniljråvaran som heter bourbon. sen att de tillsätter socker är liksom en annan sak!

Tips!
Lägg ett kryddmått vaniljpulver i kaffekannan, med en liten skvätt vatten bara så det blir lite blött, på kvällen. Brygg kaffe som vanligt på morgonen (jag har en liten bryggare på 5 koppar) Det blir så himla god smak på kaffet! Speciellt med en kvätt grädde i
!
Jag har använt vaniljpulvret i den lilla burken ett tag nu. Men jag tycker att det är allt annat än drygt! Man får ju ha i jättemycket för att det ska smaka vanilj. Nån som vet om det blir bättre om man drar det ett par varv i en mortel?

Som jag skrev ovan. Lägg det i blöt! Då kommer smaken fram mycket bättre:) Mitt ligger i vatten 12 timmar, då blir det mera smak.
Vaniljstången har mer smak tycker jag. kanske för att den inte torkat till pulver..
men där kan man ju snacka om odrygt… stången kostar ungefär samma som burken, jag tycker den varar mycket längre, ja burken alltså. I länken om vaniljpulvret, för den som inte iddes läsa, står förresten att smaken sitter i själva kapseln och inte i fröna! Det har diskuterats tidigare att det torkade "nog bara är kapseln eftersom det inte smakar så mycket".
Dr Oetkers vaniljarom finns i 30 ml flaska på Coop o Ica
Innehåll:Ethylalkohol, sockerkulör EI50d, propylenglykol EI520, vatten, ethylvanilla, vaniljarom
Säker en massa sk…t men det behövs bara ett par droppar för att få fram vaniljsmaken på t.ex. glass eller pannancotta. Så jag kör på det

Provade det där med att blötlägga det innan och det funkade jättebra.
Provade också att lägga ca en halv tesked i kaffefilter, skvätta på lite vatten och låta det ligga över natten. På morgonen fyllde jag på filtret med kaffebönor och brygde som vanligt.
Resultatet blev ett lagom vaniljdoftande kaffe! Hur gott som helst, och inga "smulor" i tänderna.

Det var jag som skrev så och såg sedan att det är fel. Smaken sitter tydligen mest i själva stången….ok - my misstake!. Dock tycker jag fortfarande att den hela stången är godare. Brukar ändå köpa båda sorter då pulvret är så mycket bekvämare.
Vill ta upp igen det jag skrev i förra tråden som jag lärde mig av en konditor. Man kan göra gott vaniljsocker genom att köra en stång tillsammans med socker i matberedaren och spara på burk. Har tyvärr inte hunnit prova med sukrin ännu som skulle kunna vara ett bra alternativ för de som använder sådant. Ska snart köpa nytt och kommer nog att göra en liten sats då.
vi strör bara lite pulver på kaffet innan vi slår på vattnet (i pressokanna) det blir mycket vaniljsmak. Det behvöer inte stå och dra mer än de vanliga fem minuterna.
#24, jag tycker en vaniljstång skrapad (väldigt liten mängd!) ger mer än tillräckligt med smak till 5 dl gräddglass. Men jag har å andra sidan inte ätit kommersiell vaniljglass på 2-3 år så jag kan ju minnas fel :P
Tycker vaniljpulvret är för smaklöst, köper bourbon vaniljstång istället, sådanna som finns i rör.

Äkta vanilj smakar inte alls lika mycket. Jag vet inte hur andra resonerar men jag tror att jag föredrar att vänja om mina smaklökar!