Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 6555 ggr
Miyu
1

Otrevliga restaurangbesök

Har ni råkat ut för dåliga/otrevliga restauranger när det kommer till önskemål (ta bort/byta ut/isåfall pris osv) med LCHF?

Skriv isåfall upp restaurangen här så slipper andra!

Upplever mest att folk är sega i skallen när man säger att man inte tål spannmål. De hör "nej tack, jag tål inte pasta" och hivar istället fram bröd.

Var på en japansk restaurang Panda Express i Heron City (Stockhol/skärholmen) och beställde bara kycklingwok utan ris. Fick betala samma pris för en liten portion wok utan speciellt mycket kött i. Kassörskan svarade att "ris ingår". Inget fick man istället heller. Skam!

nyborjare08
0

På Jensens Böfhus i Västerås var servitrisen inte trevlig när jag frågade om jag kunde få byta ut stripsen mot coleslaw. "Nej det kan man inte bara göra" var det sura svaret. Och hon antydde att det inte var värt att beställa extra cole slaw för det var bara en liten skål, menade hon… Nu gjorde jag det ändå och fick betala 17 kr extra, trots att stripsen var borttagna! Sen tog de 10 kr för vanligt kranvatten också! Nej dit går jag inte igen!

Kan däremot rekommendera Grekiska kolgrillbaren! Fick mycket extra grönsallad istället för kolhydraterna och kunde enkelt beställa extra aioli mot en liten summa.

greensis
0

Heby Wärdshus fördubblade köttet och suaterade på deras försvlag lite grönsaker "för annars blir det så lite!" när jag beställde souvlaki utan strips.

Fabricati diem, pvnc!

misswhitelily
0

Mina erfarenheter av Jensens Böfhus i Sthlm är usla rent allmänt. Åt där innan jag började med LCHF och det var bedrövligt. Köttet var kallt, rått och segt. Potatis rå och kall. Klagade och fick in samma igen en stund senare…ingenting hade hänt. Bojkottar det stället efter det. Skrikandes

nyborjare08
0

Jensens Böfhus tog lång tid på sig också. Det tog nästan 50 minuter innan jag fick maten, och det var ändå en vanlig måndagkväll med ganska få matgäster.

Miyu
0

Inte konstigt att den kanske är kall då :D

kaifas
0

På Bishops i Lund (pub) har de en fantastiskt god "vanlig" hamburgare. Ivrigt påhejad av några stamgäster gjorde de en variant av den där de tog bort brödet och la till en sallad istället. Serverades med aioli!! Jag tror den finns kvar på menyn men är inte säker Glad.

#2 Heby Wärdshus har jag vuxit upp mitt emot  Skrattande. Det var kul att höra att de var så generösa!!

edit: Nu vart det ju iofs tvärtemot rubriken dvs. exempel på en trevlig restaurang .

PerH
0

Trevligt bemötande

Mycket trevligt bemötande av personal på Fiket/Västerås flygplats.Dom tillverkade ost och skinkrullar till min kopp kaffe förra sommaren. Tjejen i kassan hade kunskaper om LCHF.

Buppan
0

# Har samma erfarenhet av Jensens Böfhus, testat Malmö, Köpenhamn och Roskilde. Man får köpa till den lilla ynkliga portionen coleslaw. Vattnet kostar 9 dkr, så där tjänade du på kursen, Tungan ute!

UBCL
0

Jensens Böfhus i Göteborg, kass! Allt kostar extra! Går inte dit igen!

Verkar var rätt genomående kritik mot Jensens Böfhus!

Kriss
0

Vissa är dumsnåla, fattar dom inte att nöjda kunder kommer tillbaka. Fast dom vill kanske inte ha fler kunder.

Aniara4
0

Jag tycker det är rätt många lite mer ambitiösa restauranger som har svårt att acceptera att man bara vill ha köttet och kanske någon sås eller kryddsmör till - inte av illvilja eller dålig servicekänsla, utan för att det känns fel för dem att servera något som de själva tycker ser torftigt ut. De som faktiskt bryr sig och har lite stolthet i att servera god mat fint upplagd vill inte så gärna lägga en köttbit med en smörklick på en tallrik och bära ut det i restaurangen så alla ser, även om det råkar vara vad gästen vill ha.

Två gånger nyligen har det hänt mig att jag på deras insisterande sagt "ok, lite sallad till kanske, men bara ett par gröna salladsblad och inga andra grönsaker och absolut inte gurka för det är jag allergisk mot", och sen när maten kommit har det följt med en stor skål med olika sorters sallad, tomater, rädisor, cocktailtomater och gud vet allt. Alltså, tack, men… jag vill faktiskt inte äta allt det där!

Detta passar egentligen inte under otrevliga restaurangbesök eller dåligt bemötande, eftersom det snarare är motsatsen, men ibland blir det så fel ändå!

Magica1970
0

Brogatan i Malmö serverar potatisen vid sidan och jag beställde in en bytta med deras bearnaissås till oxfilén. Maken åt inte lchf då så han tog min potatis :) Smöret, som var till brödet, lät jag smälta över köttbiten.

Victors på Lilla Torg (fortfarande Malmö) fixade fram fem bitar parmesan som tilltugg (de var visserligen förvirrade till att börja med och undrade vad jag skulle ha parmesan till).

Tycker tråden borde döpas om till trevliga/otrevliga restaurangbesök.

[Nilla59]
0

Jag och mannen bodde på hotell i 3 dagar i Köpenhamn. Frukosten var helt underbar med mycket lchf att välja på äggröra, bacon, massa olika goda ostar och köttpålägg. Sen på kvällen var det buffe med lika goda ostar, kött mm mm. Vi var ute och åt på ett ställe som liknade Herefood beefstouw. Där kunde man välja en (god och mör) köttbit. Sen fick man välja 3 tillbehör olika smör, grönsaker, såser (och naturligtvis potatis i olika former) Mumsfillibabba säger jag bara "de va godt". Till det ett gott rött vin.

Jag har varit på denna restaurangen i göteborg och har bara gott om säga om den.

[cat_allis]
0

#13 lite off-topic - men vilket hotell bodde ni på i Köpenhamn?

maxiq
0

Jag käkar dagligen på ett ställe som är riktigt sunkigt. Dålig kock, otrevlig serveringspersonal, obefintliga diskare (nästan varje gång får man börja med att diska själv för att ha nånting att äta på), allmänt ostädat och så får man äta på ett rangligt datorbord! Dessutom får man oftast köpa in maten själv flera dagar i förväg! FY!

Ja, jag äter hemma… Skäms

Magica1970
0

#15 Maten är väl å andra sidan nyttig. Var glad för det stora :)

Buppan
0

Din inneboende i hjärnan, är det inte dags att han hjälper till?

Airam1
0

Jag kanske är ute o cyklar men, är det inte bättre att framhålla restauranger man vill rekommendera än att slösa energi på de som får en dålig rankningsplats? De blir ju liksom omskrivna utan att vara värda det…

Samtidigt är det ju så att även restaurangpersonal kan ha dåliga dagar. Och det jag upplever simpelt idag kan nån annan uppleva toppenbra en annan dag. Mycket har ju sin botten i hur man framför det - lite som man ropar får man svar…

Uppkäftigt? Javisst ;-)

Puhlo
0

#19 Klart att även restaurangpersonal kan ha dåliga dagar, jag har jobbat inom det, så jag vet, men det finns redan två trådar om bra restauranger, så detta är mer menat som en varningstråd.

Tror jag iaf. Miyu får klarlägga.

Airam1
0

#19 - det fattar jag. Men jag fattar inte varför man ska slösa energi och därmed fokusera på sånt som inte är någonting att ha. Men det står för mig.

LatMask
0

Jättebra med varningar, tycker jag! Jag har funderat på att gå på Jensens, men nu har jag blivit avskräckt…

Miyu
0

#20 Tja, du slösar ju energi med att skriva i tråden så?

Detta är en rättvis varningstråd (men visst kan man hylla också), där den dåliga upplevelsen ska vara befogad. T.ex. på Jensens som är rätt populärt alternativ för många LCHFare. Inge kul att komma dit taggad och sen bli besviken, då är det bättre att ha alla faktan.

Tycker man att det är fel att "hänga ut" restauranger även om de inte gjort sitt jobb med service så behöver man inte skriva eller läsa tråden.

MimLan
0

#22 Har svårt att se att ditt ursprungsinlägg skulle platsa här då. Dina krav rimmar inte med med den servicenivå man kan få eller betalar för på vanliga hak. Hade du däremot fått igenom något av dina krav hade det platsat att tipsa om den goda servicen.

Airam1
0

#22 - Hoppsan. Jag hade inte kalkylerat med att trådförfattaren skulle kunna ta min tanke utifrån allt jag läst i tråden, personlig. Varför "sån" ton? Inte förrän man läser trådar och inlägg har man fått uppfattning om vad de handlar om. Att folk tycker olika är i min värld dynamiskt och spännande. Du sa Ditt och jag sa mitt. Och bådas våra åsikter skapar ringar på vattnet.

Vad gäller Jensens Böfhouse rekommenderar jag dem varmt. Så det så! ;-)

RexPect
0

Man har faktiskt ALLTID rätt att få god service och ett leende när man äter på lokal. Efter 20 branchår vågar jag ställa krav på servicen men gör det alltid med glimten i ögat.

"Du som verkar ha bra hand med folk kan väl killa kocken under hakan och be om lite extra vitlökssmör".

Man ska ju inte betala dyra pengar och känna att man äter på nåder. Man ska alltid kunna komponera menyer kors och tvärs av det som finns att välja på, det är ju en självklar service. Känns det inte bra kan man ju med hög stämma säga:

"Jag upplever inte att ni vill ha oss som kunder och eftersom vi vill ha en trevlig måltid tillsammans så är det nog bättre att vi går någon annanstans!

Jag vill tillägga att jag oxå (tyvärr, för konceptet är bra) inte längre äter på Jensens.  KAnske har de inte riktigt förstått vikten i att träna personalen i service och flexibiltet så att de inte VÅGAR byta ut pommes mot coleslaw?

Jennix
0

Snälla, bara en kommentar: är man inte intresserad av en tråd och dess ämne - låt bli att läsa och låt bli att klaga på dom som VILL diskutera något! Det blir mindre risk för konflikter då och bättre stämning. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

UBCL
0

Den här tråden har alla förutsättningar för att bli riktigt lång!

Idag har kostdoktorn ett inlägg som handlar om nyckelhålsmärkning av restauranger! I september börjar dietisten Cathrina Westerling från Livsmedelsverket jobba för att få fler restauranger här i länet att nappa på konceptet. Skrikandes

Kostdoktorn

maxiq
0

Vi får ta fram ett eget märke för att "fettmärka" restauranger!

Skrattande

[Karro]
0

haha maxiq du är för rolig Glad

nyborjare08
0

Grekiska kolgrillbaren i Västerås anser jag härmed vara fettmärkt! Skrattande Ska jag trava dit med nåt diplom??

parsley
0

Ni som är missnöjda med Jensen, kan ni inte skriva och klaga och berätta hur ni vil ha det. Det är ju inga jättekrav vi LCHF:are ställer på maten. Jensen kanske haft osäkra sommarvikarier inne, eller också vågar inte personalen tänka själva.

Airam1
0

Jennix - okej okej, jag fattar nivån…

RexPect
0

#31 jag gjorde faktiskt det igår efter att jag skrivit mitt inlägg #25.

Återkommer om jag får svar. Men rubriken restauranger ris/ros vore kanske något, där man kan dela med sej av upplevelser?

Tänk om någon som är pedagogisk och duktig att uttrycka sej i tal och skrift kunde göra en LCHF sammanfattning i "kreditkortsformat" som man kan plasta in och lämna fram till servitören? Fniss! Så får de knåpa ihop vad de vill inne i köket.

Men en dödskalle på baksidan och ordet kolhydrater överkryssat?

LillaEmma
0

Klart att folk har dåliga dagar, man är ju inte mer än människa trots allt :) Men att byta ut tillbehör ska ju inte vara ngn stor grej. Jobbar själv på restaurang och vissa av tillbehören kostar då lite extra men jag gör aldrig någon grej av det.

Jag brukar käka ceasarsallad på Pizza hut, utan krutonger extra dressing, utan att personalen ifrågasätter mig.

[Nilla59]
0

#14 Här är en länk: http://www.hotellguide.se/hotell/K%C3%B6penhamn/Hotel_27_Copenhagen.html

Det heter hotel27 och ligger centralt i K-hamn. Mycket av maten är ekologisk. Bredvi Rådmansplatsen och inte långt ifrån Tivoli.

marialan
0

#34 Jag var på Pizza Hut idag med jobbet och ängslades för vad jag skulle kunna äta utan att väcka för mycket uppmärksamhet. Alla andra ville äta pizzabuffén men det skulle jag aldrig vilja göra så här i början av LCHF starten.

Jag beställde liksom du Ceasarsallad utan krutonger och med extra dressing. Alla tittade storögt och lite avundsjukt när servitören bar in en STOR tallrik med fin sallad med massor av kyckling, färsk parmesanost och en god dressing. Det kändes fräscht och var mycket mättande. När jag kom hem ville jag se om det fanns näringsinnehåll redovisat på nätet. Det fanns det, och dessutom mycket detaljerat så att man kan räkna ut vad varje indigriens har för näringsvärde. Utan krutonger så hade min sallad drygt 6 kollisar i sig!!! Jag tror nog att det stämmer då den var ren, oblandat och inte innehöll något sött.

Personalen höjde inte ens på ögonbrynen när jag gjorde beställningen utan verkade nästan ha varit med om det tidigare. Bra att veta då restaurangen även finns utomlands när man reser

Diran
0

Vill bara nämna att Jensens har en rejäl dos med socker i sin coleslaw, fortfarande bättre än potatis, men vill varna de som inte visste det.

Jag äter ofta lunch på Jensens (Jönköping) och de är grymt trevliga!! Hade lite sämre erfarenhet i Gbg.
Har dock inte testat att fråga om att utesluta potatis eftersom jag ätit kolisar när jag varit där.

korseett
0

De två gånger jag har ätit på Jensens i Stockholm- mittemot stationen, så har jag fått byta ut stripsen mot bara sallad och det var inga problem

MissMullig
0

Stockholm

Toppen ställe är på Wärdshuset Lasse Maja och Barkarby Gård Järfälla. Förstående personal. Servitrisens mor åt enligt LCHF så hon viste exakt vad jag ville ha och kom med förslag och frågade kocken om alla innehåll.

Kanon servis Rekomenderas varmt om ni skall ka konferans eller så

sussie
0

Räkmacka utan macka på Gröna Lund av alla ställen kan jag varmt rekomendera. 2 hg skalade räkor dillmajo och några blad, killen som serverade verkade inte tycka vi var kostiga. En annan i sällskapet åt en hamburgare utan bröd pga glutenintolerans.