Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5534 ggr
finataender
0

LCHF efter "svältdiet"

Hej och hallå!

Sedan nyår har jag gått ner ca 27 kg genom att röra mig mer, äta mindre portioner, mer regelbundet och framför allt genom att dra ner på kolhydraterna. Tyvärr så slutade det med att jag de senaste månaderna låg på en svältdiet, det vill säga ca 500 - 800 kcal/dag och det är ju på tok alldeles för lite och det är jag medveten om.

Och för att få bukt med mina sista "överskottskilon" samt få en mer hälsosam inställning till mat så tänkte jag prova på lchf, för jag orkar verkligen inte svälta mig själv mer nu och utsätta min kropp för allt vad det innebär.

Men jag tänkte höra lite om andra som varit i samma situation, det vill säga börjat med lchf efter en sväldiet.

- Gick ni upp i vikt under omställningen? Isåfall hur mycket och efter hur lång tid vände det, det vill säga hur lång tid tog det innan ni gick ner i vikt igen med den nya kosten?

- Hur många kalorier la ni er på i lchfkosten till en början? Fortsatte ni med att äta samma låga antal som på svältdieten och ökade eftersom, så att kroppen fick "vänja sig" eller ökade ni drastiskt direkt till en "normal" nivå?

Vet inte riktigt alls hur jag ska gå till väga, är så rädd för att lägga på mig massor av kilon (något kg är okej, men 5 kg + skippar jag helst) under tiden kroppen anpassar sig till fettförbränningen, vilket jag är ganska så säker på kommer att hända.

**Har ni några värdefulla tips eller saker jag bör tänka på?

Skulle också vilja ha alla sorters råd och tips om lchf i sig och vad man ska tänka på!**

Lite info om mig:
Jag är tjej, 17 år, 166 cm lång och väger 64 kg för tillfället. Målet är 60 kg och en frisk kropp.Kan tilläggas att jag ej äter kött (men fisk, ägg och mejeriprodukter)

Tack på förhand Glad

sepersl
0

Jag viktväktade under hösten men gick över till lchf i jan/feb. Jag har gått upp 4kg ganska fort och har sedan tappat 2kg. Dvs. fortfarande 2kg fler än när jag började. Har ingen koll direkt på hur många kalorier jag äter men de få dagar jag har kollat har jag legat på 2500kcal/dag. Jag försöker hålla mig under 20g kolhydrater/dag. Jag unnar mig vin och efterrätter (lchf-vänliga) ganska ofta. Jag är 175 lång och väger 86kg.

Jag tror att du kan förvänta dig att lägga på dig några kilon då kroppen antagligen reparerar sig från svälten. Har läst någonstans (minns ej var) att tom de inre organen blir mindre av svält och därför kan du förvänta dig uppgång i vikt i början. Använd måttband istället för våg!

Ett annat bra tips är: TÅLAMOD!

mikaelj
0

Ta en titt på http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss, särskilt frågor & svar-delen.

finataender
0

Tackar!

marialan
0

Nu skriver du inte vilken metod du använt för dina 500-800 kalorier utan skiver "mindre portioner".

Har du gått på pulversoppor så måste du ju vänja magen vid fast föda och ta tid på dig när du går över. Tarmvred är inte att leka med.

Har du ätit små portioner normalkost tycker jag att du ska höja fetthalten succesivt tills du har vant dig vid en hög fetthalt i kosten.

Jag gick på naturdiet i två månader konsekvent och gick ned massor. Började övergången försiktigt med att införa ett ägg och se hur jag reagerade. Sedan lite räkor (som jag längtade efter) och sedan smör till äggen. Efter ca 10 dagar körde jag 100 % LCHF. Inga problem!

Jag har varken gått upp eller ned långsiktigt - kortsiktigt om jag vägt mig varje dag hade jag nog gått både upp och ned men detta är ju en långsiktig plan så det är inte att rekommendera. Har nu hållt på exakt två månader och mår fantastiskt bra!!!

Väger mig sällan men vill hålla ETT öga på vågen så här i början samtidigt som jag håller koll på mina mått/omfång. Som sagt är jag i övergångsfas fortfarande där kroppen ska komma till ro och jag har en tendens att överäta, Men jag har inte gått upp eller blivit större trots LCHFs all goda mat Glad

finataender
0

Tack marialan! precis den typ av svar jag sökte!

Det var inga pulversoppor som gällde för min del, utan miniportioner utav "vanlig mat" (ej pasta, ris, potatis, bröd och annat med mycket kolisar och ej heller kött) så det blir nog inte så pass stor chock för kroppen (framför allt magen) att övergå till en strikt lchf-kost.

Men tror det är klokast att göra övergången i ett lagomt tempo! LCHF är något av det bästa jag provat på hittills i mitt liv! Tänk att få äta den godaste mat man kan tänka sig, och ändå få/behålla en fin form! Ett underverk.

Hoppas nu på att jag inte går upp (allt för mycket) under omställningen, bara tillräckligt så att kroppen får ny energi för att ta nya tag mot ett lättare och friskare jag!

Hallelujah! Glad

lizaohman
0

Hej och välkommen hit, finataender!

Om du börjar med att läsa Vanliga frågor och svar i vänstra marginalen så har du kommit en bra bit på väg. Sedan är det inte fel att ha en liten lathund på vad man ska undvika och vad som är bra:

http://pagina.se/filer/Kostprogram%20för%20LCHF.pdf

När du nu bara har 4 kilo kvar, så tycker jag du ska gömma undan vågen och börja mäta kroppens olika delar istället. Med denna hormonreglerande kost så kommer du att skapa muskler, som väger mer än fett, så vågen är inte ett bra instrument längre.

Jag vill också råda dig att koncentrera dig på hälsovinsterna, de sista centimetrarna och/eller kilona brukar ta tid på sig att försvinna - och det är inte alltid ögat är överens med kroppen om vad som är "normal" för dig.

De enda gånger du ska bry dig om kalorier är ifall du misstänker att du äter för lite. Det har du ju också snappat. En hjälp för dig att hålla reda på att du får i dig det du behöver:

www.minmat.net (du behöver inte vara medlem för att registrera dagsintaget, men då kan man inte spara).

Du verkar kunna en del redan och har bra koll, men du får gärna redovisa vad minmat säger om ditt dagsintag, så kan du få mer synpunkter.

Många går inte ner det sista ifall de samtidigt äter mejeriprodukter, men så här i början är det inte bra att vara alltför strikt, då lessnar du bara!

Tålamod är en dygd!

finataender
0

Tackar för välkomnandet lizaohma!

Gårdagens intag av föda!

Energi kcal:

1183,85

Energi kJ:

1122,83

Proteiner:

48,24

Fiber:

0,51

Kolhydrater:

8,54

Vatten:

194,18

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

104,62

Kolesterol:

517,08

E-mättade:

5,69

Mättade:

3,71

F-mättade:

1,50

Livsmedel:

23Gram Ägg rått
12.5Gram Bregott smör
0.5Gram Kakaopulver 20-22% fett
24Gram Ost Gouda 27%
26Gram Ost Gouda 27%
100Gram Broccolliblomkål findus
13Gram Bregott smör
23Gram Ost Gouda 27%
27Gram creme fresh willys
35Gram Tonfisk i olja
16Gram Grädde Willys
51Gram Ägg rått
1Gram Kakaopulver 20-22% fett
50Gram Ägg rått
25Gram Bregott smör
8Gram Grädde Willys
1.5Gram Linfrön Gogreen
100Gram Kaffe bryggt
100Gram Turkisk yoghurt linddahls

Kom gärna med synpunkter på mitt dagsintag.
Det där har väl varit standard nu de senaste dagarna, har försökt att öka kcalintaget så gott det går, men jag äter helt enkelt tills jag blir mätt.

Ge gärna också på förslag på enkla maträtter jag kan knåpa ihop, blir lite krångligt då jag inte äter kött tycker jag. (ägg, mejeriprodukter och fisk äter jag gärna)

mikaelj
0

Du får i dig alldeles för lite protein. Dubbla mängden till förmån för fett, även om du ligger på samma energinivå. Om du tränar kan du öka än lite till. Men det är fortfarande alldeles för lite energi.

Och om du inte styrketränar borde du börja, annars kommer du förlora en del muskelmassa. Särskilt tjejer fokuserar mycket på vad siffrorna på vågen visar. Gör inte det! Ta fram måttbandet. Var inte rädd för att styrketräna, du kommer inte att se "stor och biffig" ut.

Du kan öka i muskelmassa och minska i fettmassa så vågen verkar stå stilla. Men i själva verket kommer du att vara sundare och se bättre ut.