Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 28453 ggr
fru-kryss
43

Nagelsvamp

Har nu båda stortånaglarna angripna av svamp. Den ena är illa där an.

Har ätit medicn men det kommer tillbaka efter ett tag.

Har googlat och hittat huskurer som jag provat.

Har provat mögeltvätt, klorin, äppelsidervinäger och har bara Atamon kvar.

Vet du något annat som kan hjälpa mig? Jag vet att det tar lång tid men med medicin kan man se att naglarna blir bättre o bättre.

Jag äter förstås LCHF o det borde ju vara bra.

Tar tacksamt emot alla föslag.

piri-piri
0

Tee tre oil vet jag flera som har fått bra effekt på.

Man baddar morgon och kväll på och under nageln med 100% TTO

och smörjar med en lotion som också innehåller TTO

mazen
5

Prova att smörja med ekologiskt kokosfett. I vintras var jag till örtapoteket utanför Hedemora och köpte kokosfett, fick då frågan om jag har fotsvamp vilket tydligen mång av hans kunder har

http://www.ortapoteket.se/product.asp?product=714

babo
1

För ca 10 år sedan slog jag i min ena stortånagel. Nageln blev tjockare. Sedan jag började med LCHF tycker jag att nageln verkar bli lite tunnare - har kanske inte med detta att göra - men kanske att LCHF hjälper mot nagelsvamp - fast det tar tid…

Kalle-B
0

Jag har gett upp - det får va som det är. Har försökt lite av varje utan nån effekt.

Men det finns en sak som hjälper tror jag. SolljusGlad.

Så mycket som möjligt barfota i sommar alltså..  (Men sen kommer det väl ändå tillbaka under vintern..)Obestämd

fru-kryss
0

Jag känner också att jag gett upp! Men provar lite olika huskurer under sommaren o får väl ta äckelmedicinen till vintern igen.

Tack för alla svar?

hallgren
0

Sedan ett tag så har jag provat Vicks VapoRub (salva mot förkylning, finns på apoteket) och det känns som det gör skillnad. Att det tar tid tar jag för givet.

Atamon har jag provat tidigare utan nämnvärt resultat.

Smörj på lite salva på nageln 2 ggr / dag.

Luccy
0

Jag har provat det mesta o inget har hjälpt så är nu inne på Tee Tree oil kur, droppar outspädd TT på nageln morgon o kväll kör utan strumpor så mkt det går. Kommer du in under nageln så droppa där, det värsta som kan hända är att du blir torr i skinnet.

Aliki
1

Har jag också svamp?

Mina båda stortånaglar har liksom "släppt" från själva tån, inte helt utan ca 1/3 del av nageln. Trodde det berodde på att jobbarskorna "trängde naglarna" under vären.

Luccy
1

Kan vara, googla på bilder så ser du, mina är rätt så gulaktiga under delar av nageln o släppt lite.

Zepp
0

Det enda som biter på Nagelsvamp är att käka svampdödande medel ofta i upp till ett helt år ibland ettoetthalvt!!

Det alla andra kurer gör inklusive sommar o sol är att mildra symptomen.. det ser lite bättre ut!

Men svamp förökar sig med sporer och finns det bara en enda spor kvar så kommer det tillbaka.. o de finns under nagel.. förr drog man bort hela nagel under bedövning.. det gör man inte längre!!

Man käkar svampmedel tills hela nageln är läkt!!

Biverkningar är kass mage o så skall folk med leverproblem tala om detta för doktorn innan!!!

"Sjukdomen startar i en nagel och sprids efterhand till flera naglar. Ibland angrips även handflator och fotsulor där huden då rodnar och fjällar. Naglarna gulnar, blir spröda och lossnar lätt från nagelbädden. Smittsamheten är dock låg."

http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=6462

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fru-kryss
1

Tack igen, för alla god råd? Men det blir nog som Zepp skriver, meducin ;)

Sindri
1

Är inte även detta ett symptom på candida?

Då hjälper i långa loppet endast strikt kost. Sök på sidan på candida så kommer det upp massor med tips för att bli av med eländet.

Luccy
0

Jag åt nå rävgifts medicin i ett helt år o inte hjälpte det heller, fotbad varannan vecka o TeeTree är mitt nästa hopp nu.

Beroende
0

Lamisil hjälper på fotsvamp kanske hjälper det på nagelsvamp också. Jag vet att det finns medel för nagelsvamp på apoteket, fråga där. Det funkar inte med huskurer på svampinfektioner såvida du inte har en lidrig i underlivet eller så. Du kan inte sola bort nagelsvamp. Du kan få hemska infektioner om du inte tar tag i det här med svampen så snart som möjligt.

Aliki
0

Finns det inget som  man smörer in en gång och sedan är allt bra??…tycker mig ha sett det i någon reklamsnutt

Zepp
0

Problemet med nagelsvap är att den lever inuti och under nageln.. när man äter svampmedlet går det ut i hela kroppen och kommer såsmåningom även att finnas i nageln.. när den växer ut!

Man tar alltid ett prov och odlar för att se om det är rätt svamp.. eller något annat.. som psoriasis eller Candida!!

Kalle-B
5

Min läkare vill inte skrivat ut tabletter mot nagelsvampen - hon säger typ att det är som att skjuta mygg med älgstudsare - vansinne att pumpa i kroppen så starka gifter bara för att fixa till nagelproblem (som dessutom ändå återkommer.)

Bättre att leva med det… Eller se till att aldrig få det - om jag fattat rätt beror det på att man har en obehandlad fotsvamp. Våra fötter är inte skapta för att gå i täta skor.

mazen
1

Jag tror i alla fall på kokosfett både invärtes och utvärtes

mmunförsvar Kokosfett är mycket rik på laurinsyra som också återfinns i bröstmjölk. Laurinsyran omvandlas till monolaurin som är giftigt för microber; virus, bakterier och svamp som Herpes Simplex, cytomegalovirus, influensa, mässling, listerna, stafylokocker och streptokocker. Monolaurins betydelse för AIDS undersöks på flera håll i världen.

Laurinsyran är en så viktig komponent att den är tillsatt i bröstmjölksersättning där den skyddar barnet mot bakterier och parasiter. Den är ett essentiellt näringsämne. Laurinsyra (12:0) är den viktigaste fettsyran i kroppen. Den finns även något i smör (en bråkdel).

Kokosoljan innehåller också kaprylsyra (8:0) som har samma effekt på mikrober. Kaprylsyra gynnar goda tarmbakterier, motverkar svamp och dödar parasiter i mag-tarmkanalen.
Användning
Kokosoljan används till matlagning som stekning, wok, fritering och i soppor och grytor. Det oxiderar först över 198 grader.
Smör kan användas vid försiktig stekning, vid höga temperaturer oxiderar kolesterolet.
Kokosolja går bra att ha på bröd. Det saknar smak. Man kan ta en matsked för att dämpa hunger eller blodsockersvängning.
Terapeutiskt kan man ta 3-6 matskedar om dagen . Den mängden laurinsyra räcker för att bygga upp immunförsvaret. Energin i kroppen ökar och lusten till socker- och stärkelserik kost minskar. Börja med en matsked och trappa upp så att matsmältningen hinner anpassa sig.

Sindri
1

#17 Din läkare har rätt tycker jag. Många läkare vill bara bli av med symptomen, och inte gå till roten med det onda.

Eftersom vi i det här landet måste gå i skor större delen av året så är det viktigt att tänka på att köpa strumpor i ren bomull, alltså 100% (jo, det finns, men man får leta!!), alternativt i silke, finns att beställa på nätet bl a från SidenSelma.

Skorna skall vara i skinn och utan äckligt syntetfoder. Inte lätt att hitta, jag vet, och dyrt blir det.

Och kosten, tror jag är viktig, det märks utanpå hur vi mår inuti.

Zepp
0

Jupp det är ett gift.. varför man inte ger det till personer med dåliga leverfunktioner!!

Sen skall man även ha klart för sig att alla strumpor skall tvättas i minst 60 grader.. annars dör inte svampem och dess sporer. ytterligare en anledning att köpa strumpor i bomull!

Luccy
0

Efter 1 år med medicinering o oftast utan strumpor o noga fotvård så gav jag upp det råttgiftet då det inte gav nån utdelning alls.

Jag tror mera på Tee Tree det skadar inte invärtes, sen fortsätter jag med luftning o barfota o fotbad o har mig.

Varför pumpa i sig medicin som inte hjälper????

[ngupa]
1

det är ju candida och den måste svältas ut, det gör man med strikt lchf och utan mejerier ( smör helt ok) och givetvis kokosfett.

Zepp
0

Ja.. jag undrar oxå vad de kom fram till på odlingen.. för man gör alltid en odling innan man skriver ut svampgift att inta via munnen!!!

Annars kan man käka gift mot något man inte har.. o då får man bara biverkningarna!!

Beroende
0

Hjälper det inte med syrakultur som behandling på candida?

Luccy
0

# 23 självklart togs det prov, jag skulle aldrig äta medicin utan vidare men jag inte säga att jag minns vad svaret var.

[ngupa]
2

#24 det kan hjälpa med goda baklterier ( mjölksyrat) OM man svält bort de dåliga först…. de har ingen chans att etablera sig om det vimlar av dåliga i tarmen…

piri-piri
0

Om man har en candida överväxt och tar probiotika så kan man bli jätte dålig så det är viktigt att svälta ut svampen först som ngupa säger.

korseett
0

jag har träffat en kvinna som fått bukt med sin fotsvamp genom en egen produkt som hon också säljer. Kika in på www.monicasfotvardsoongone.com

det kanske kan vara något?

Arkim
0

Det ska jag testa, har testat så mkt nu så det är värt att prova det.

Tack!

estetia
0

Min fotsvamp har försvunnit med LCHF-kost och då förstås även flertalet muggar kaffe med en matsked cocosfett i varje :)

Kvinnlig40talist
0

Minns en äldre kvinna som hade nagelsvamp (stortån) under några år. När hon så småningom drabbades av diabetes, så kom jag att tänka på denna nagelsvamp och kolhydrater/socker.

Inte vet jag, men var det ett tecken på för mycket kolhydrater/socker i kosten?

Zepp
1

Knappast att fot/nagelsvamp lever av socker.. mera troligt att de lever av hudfragment!

Beroende
0

Min man fick nagelsvamp och han skrapade nageln ren och såg till att hålla rent. Han blev bra. Men jag tror att det gäller att angripa direkt. Har det hållit på länge behöver man nog något medel.

Mala09
0

det var säkert et tecken på högt blodsocker.klart svamp gillar sött?Alla diabetiker med högr värden har jo lätt att få det,och mycket svårt att bli av med det.

Kia
0

#28… Det ska jag testa hoppas på att det fungerar.

Zepp
0

Det finns medel på apoteket som man lägger på o sen plåstrar in hela tån och går med hela dygnet.. håller på i 14 dar gör man fast det bet inte på min nagelsvamp!!

fru-kryss
1

Tack Zepp! Det ska jag kolla efter.

Just nu baddar jag  o petar in under nageln en blandning som jag hittat på nätet. 2 ggr dagligen + fotbad 1 g i veckan o petar bort massor av äckligt.

Faktist ser jag att den växt lite. Men ska kolla apoteket också.

Mala09
0

Kan ha et samband med gluten eller spannmålallergi, men det har jag inget beviser på,bara erfarenhet.om du inte tycker det är jobbigt rekomanderar jag att gå gluten och spannmål-frittGlad

fru-kryss
0

Det borde räcka med att äta lchf tycker jag. Cool

britasu
0

Prøv kollodialt silver.

britasu
0

Kolloidalt skulle det være.

Kebnekaise
8

Jag har provat en salva "djävulsbalsam" som är en starkare variant av Tigerbalsam. Strök på varje kväll på nageln och under nagelkanten. Efter några månader är nagelsvampen nästan helt borta. Av en liten burk har knappt hälften gått åt. Prova röd Tigerbalsam.

fru-kryss
0

TACK!

Det har jag visst en burk som står i skåpet. Men det luktar fö……….t ursäkta franskanFoten i munnen