nötsmör
Jag undrar vad som är bäst: att äta en matsked nörsmör (hasselnöt & mandel) eller vanliga nötter när man är sugen. Hur mkt vanliga nötter tror ni motsvarar en msk nötsmör?
Nötsmöret känns betydligt fetare, men också godare.
Jag har tendens till att äta för mkt nötter när jag äter nötter, så har på sista tiden dragit ner på det. Men mitt nörsmör står där i kylen och vill ätas upp…
Har någon något bra/gott recept m nötsmör så är det välkomnat!

kolla nötsmöret angående hur många kolisar /100gr det innehåller för ofta är dom spetsade med något sött!?
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
och vad ÄR det? Du menar väl inte nutella förmodar jag?
Självklart menade jag inte nutella…(trodde det var underförstått). Jag menar nötsmör som du kan köpa i hälsokosten. Ekologiskt dessutom.
Det är inte spetsat m ngt sött. 6 g kolhydrater per 100g.

Jag har aldrig sett nåt nötsmör (som faktiskt är nötsmör, inte godis eller vanligt jordnötssmör) innehålla nåt sött…
Jag tar ibland ett väldigt tunt riskex, brer det med tjockt med smör och sen naturligt jordnötssmör eller hasselnötssmör på. Jättegott och inte snormycket kolhydrater, men det beror ju givetvis på hur känslig man är.
aldrig sett nåt nötsmör,(förutom jordnötssmör) men så är jag väldigt sällan på någon hälsokostaffär, får undersöka saken!

Låter jättebra om det är bara 6gr/100gr !
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Visst är det gott! Och som sagt bara 6 g kolhydrater per 100 g. Men nötter triggar ändå för mig. Men en matsked då å då när suget är som störst är iaf bättre än mkt annat. Det är väldigt mäktigt så mer än en msk klarar man inte.
Förr gjorde jag mkt nyttiga "frukt, nöt- och chokladbollar" utan då självklart socker eller spannmål. Vill ju fortfarande kunna äta sånt, men det är den torkade frukten som jag ska undvka nu. Någon som har tips på goda bollar utan torkad frukt? Heller ska man då bara hålla sig till naturella nötter..? Men ibland vill man ju vara lite kreativ och baka när det kommer folk å så. Känns lite roligare att bjud på till kaffet än typ naturella mandlar…Tips?
Jag har gjort eget nötsmör ibland, på mandel och smör. Det som funkar för mig är att det går mycket lättare att äta mycket om det är rena mandlar än om det är nötsmör - det blir för fett och jobbigt. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Hej! À propos tråkiga naturella mandlar, fick jag det här receptet för några år sen. Vet inte om någon annan skrivit in det på KiF, är inte så bra på att leta! ROSTADE MANDLAR
En påse (200 g) mandlar, 1 - 2 tsk salt. (Allt i ursprungsreceptet)
Sätt på ugnen 150 gr, lägg mandlarna i blöt i ljummet vatten ca 20 - 25 minuter, obs med skalen kvar. Häll av vattnet, bred ut mandlarna i bakplåtspappersklädd långpanna, salta. Grädda i 20 - 25 minuter. Klart! Jag tyckte förr att mandlarna var godast när de kallnat, härom dagen kunde jag inte hålla mig, åt varma, jättegott. Före LCHF körde jag med råsocker/honung chilipulver mm, har inte prövat utan socker!
Smörälskare
så gör jag med!

Fungerar det med paranötter också tror du?
De har bara 3,4 kollisar och är min favorit. Dock saknar de färdigskalade jag köper den bruna hinnan för det mesta, kanske svårare att blötlägga så saltet fäster då….?
Eller förresten så gör jag inte nej! Jag har saltet i vattnet och kokar dom ett par minuter! Så det kan man nog göra med paranötterna med!

antar att man kan ta ganska mycket salt i vattnet då?
Ska absolut prova 
ja det kan man nog , jag brukar ta ett par teskedar. Gärna rökt salt.

Oh, en till som gillar att använda rökt salt! Mumsigt!

Enligt listan vi fått, Hertzmans Frukt & Grönt, ligger paranötter, pecannötter och hasselnötter bäst till vad gäller kolhydrater. (för oss LCHFare)
Den lovordade Cashewnöten innehåller många kolhydrater. Jag har aldrig kunnat äta fler än ett par stycken av dem utan illamående och en obehaglig huvudvärk…trodde i alla år att det var fettet…och så visar det sig nu att både hassel-, para-nötter och mandel är fetare….De har jag aldrig mått dåligt av!!!
Undrar varför Cashewnöten har fått sådant gott, positvt GI-rykte? Finns det en Cashewmaffia ?
macadamia och valnötter lär väl också ligga lågt? GI och LCHF är ju inte samma sak, antar cashew har lågt GI… hjälper inte ett smack.
ser att valnöt står som 13 nåt där men på påsen till dem jag brukar köpa står det 3 har jag för mig.