Fingeravtryck i passet.
Idag när jag och sambon skulle ansöka om pass visade sig att nya regler trädit i kraft som innebär att vi måste lämna fingeravtryck som ska infogas i ett chip i passet. Detta trots att vi inte gjort oss skyldiga till något brott! Är detta rätt i ett demokratiskt samhälle?
http://www.svd.se/resor/nyheter/artikel_2854071.svd
http://www.regeringen.se/sb/d/11383/a/120225
Varför kan man inte resa utan pass i EU föresten? Är det inte det schengenavtalet är till för?
Man kan resa inom EU med internationellt ID-kort vilket jag tror är nytt från i år men om man reser t.ex till England med ett flygbolag som är från ett ickeEU land måste du ha passet med…så krångligt som möjligt alltså.
http://www.winthers-skafferi.se/
min systerdotter från England var tvungen att visa sitt pass på tåget till och med, här i Sverige alltså!Hennes biljett som var beställd och utskriven från nätet gällde inte annars!
0# Du kan resa utan pass men måste kunna legitimera dig. Och som Lena123 skriver så kan man nu göra det med ett internationellt ID-kort. Tidigare var den enda EU-godkända svenska legitimationen passet. Dessutom verkar Storbritannien ha sina egna regler som Lena skriver.
Tycker du att det är fel att lämna fingeravtryck? Du måste ju lämna ett foto för passet? Vad är skillnaden? Fingeravtryck borde ju dessutom minska risken att det förfalskas.
Fingeravtrycket lagras bara i chipet i passet och inte i något centralt register så det används bara för att säkerställa att passet är ditt. Men visst, jag förstår din oro, för vad är nästa steg?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Förmodligen har vi LCHF:are redan passen fyllda med fingeravtryck från våra flottiga fingrar 

Du kan även använda ett europeiskt idkort när du reser inom EU. Det gäller som för pass, kostar lika mycket 400:- och kan bara användas inom EU.
hellre det än att få min identitet norpad

#5: Ja, exakt. Men jag tänker även att om fingeravtrycket finns på chippet… vad hindrar att kontroller i andra länder kapar informationen på chippet utifrån sina egna nationella (eller eu-regler som Sverige inte infört) regler? Eller ja varför inte utifrån dolda agendor? FRA spanade ju på oss i många år olagligt (liksom IB på den tiden) innan det blev lagligt. Innehållet i Stockholmsprogrammet verkar ju gå åt ett håll där all sådan här information ska spridas till alla EU-länders "terroristinstitutioner" och då vill inte jag va mä i registren för jag säger banne mig va jag tycker på nätet!
#7: Va bra. Och jag behöver inte lämna fingeravtryck då? Jag tycker rent principiellt inte om att lämna ut något som annars bara tas på misstänkta brottslingar. Det känns mycket kränkande.
#9 Även om jag själv skulle välja att ha mitt fingeravtryck där så håller jag helt med dig - det borde vara frivilligt.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

http://www.youtube.com/watch?v=pdIA0jeW-24
Jag tycker att den här utveckligen är skitläskig.

#0 Vad är det du är rädd för?

#12 se #11

Skulle någon få för sig att jag är terrorist så skulle de bli grymt besvikna. Och uttråkade av att bevaka mig. Bring it on suckers 

#14: så du menar att staten ska ha rätt att läsa dina mail, dina brev, kolla allt som finns i din dator, få avlyssna dina telefonsamtal, bara för att du inte har nåt att dölja?
Jag vill inte ens att min mamma, min bror, min sambo ska kunna läsa alla mina privata mail, varför ska då staten ha rätt att göra det, bara för att de TROR Att det KANSKE skulle kunna leda till att man ska få fast i terrorister, när det inte ens funnits ett enda terroristdåd i Sveriges historia?
Ursäkta, men jag tycker att det är naivt att tänka att "men jag är så tråkig, kolla ni!"..

Vitsen med pass och nationellt ID-kort är att man ska kunna styrka sin nationalitet. Oavsett vart och hur du reser. Passet gäller för resa till alla länder, ID-kortet i Schengenländerna i vars samarbete England inte deltar.
Informationen att EU är "passlöst" är en sanning med modifikation- du ska närsomhelst vid gräns eller vid inre kontroll kunna styrka din nationalitet.
Det svenska körkortet har inte den funktionen. Körkortet är svenskt, men visar inte att du som innehavare är det.
Fingeravtryck i passet är ytterligare ett steg mot säkrare resehandling. Kopplingen mellan mig och mitt pass blir än tydligare. Tillsammans med biometrin av foto, personuppgifter och namnteckning lagras dessa i ett chip som finns i passet, och endast där.
Ju fler säkringar det finns i en resehandling desto svårare blir den att förfalska. Pass och nationellt ID-kort är värdehandlingar, vilket många inte begriper, och vi ska måna om att göra dessa så säkra som möjligt och dessutom se till att dom inte hamnar i fel händer.
Om du vid ansökan om pass vägrar att lämna fingeravtryck avslås din ansökan. Möjlighet finns att ansöka om nationellt ID-kort där det i dagsläget inte krävs fingeravtryck.
Passlagen, passförordningen och ID-kortsförordningen styr vad som gäller och inte gäller för våra svenska resehandlingar.
#14 Och tänk om man kommer fram till att alla som förespråkar LCHF och jobbar som läkare eller dietist ska få sparken?
Det ligger ju inte så långt ifrån sanningen…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#14: Tänk på att det som är tillåtet idag kanske är förbjudet i morgon och det finns sparat allt som du har sysslat med på Internet. LCHF kanske blir förbjudet av en kommande stat och då ligger du (och jag) pyrt till.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Nyss hemkommen från London slår det mig att jag FLERA gånger fick öppna min handväska för genomsökning när man skulle in på museer och vissa institutioner!!! Det var inte alltid angivet på skyltar heller vilket jag tyckte var upprörande.
Gränserna suddas snabbt ut om man släpper på integriteten tror jag. Flygplatsens säkerhetskontroller scannar genom kläderna till bara skinnet, resten av vistelsen ska man vara beredd på att visa allt man har in väskan!!! Kameraövervakning är styrt med stränga regler i Sverige men så är det inte överallt.
Svårt att dra gränsen men jag sätter priset på integriteten högt…
hur föreslår du att man ska förhindra terrordåd då?

#16 jag förstår tankesättet helt och fullt. Problemet är att jag inte litar på att informationen stannar i passet. Tvärtom tror jag att det är ett sätt att få info om medborgarna utan att de vet om det. Med tanke på utvecklingen i världen, speciellt England dit jag ska, har jag all anledning att vara skeptisk tycker jag.
#18 kloka ord som alltid.

Kan man förhindra terrordåd?
Visst måste det till kontroller på vissa utsatta ställen men när man tar bort informationen och inte gör saker så öppet det bara går har man nog gått för långt tycker jag.
nja försöka iallafall… om de inte tittar i väskan så … tja.. det har väl hänt för många gånger där helt enkelt…
Jag kan inte tycka att det är speciellt kränkande (om man har rent mjöl i påsen) att visa upp väskan

#21 #18 kloka ord som alltid.
En smaksak 
#18 Tänk på att det som är tillåtet idag kanske är förbjudet i morgon och det finns sparat allt som du har sysslat med på Internet.
Ja, hu! Tänk om! Personligen tycker jag att dagens kostråd och margarin är mer skrämmande. Vad är meningen med livet? Mening med mitt liv är att må bra. Att gräva ner sig i "Tänk om…"-träsket är inte att må bra. Att kämpa för det man tror på som händer här och nu är en annna sak, men att ett fingeravtryck i passet ev. skulle leda till att bli stämplad som terrorist,mördad för sina åsikter, eller få sina fantastiskt innehållsrika mail lästa …??? Är det den vardagen du vill ha, Vargalyster, så åk till Ryssland eller Kina.
#15 Naiv är jag knappast. Piratpartiet är ett stort skämt. De pratar om personlig integritet, men vill ha fri tillgång till upphovsmakares personliga verk (eller lägga upp obduktionsbilder på små mördade barn bara för att det är en offentlig handling och dessutom håna barnens pappa när han ber dem, av respekt, att ta bort dem). Som att bajsa sig själv i munnen.

#24: Att bajsa sig själv i munnen är snarare att låta riksdagen köra över folket (FRA nån?) och att påstå att Piratpartiet låg bakom obduktionsbilderna på Pirate bay (som fö blev borttagna så fort de fick höra vad det var frågan om), är som att säga att det är bokhandelns fel att biblioteket har Mein kampf för utlåning.
Har du ens läst vad Piratpartiet står för, eller har du, som så många andra bara läst vad kvällspressen skriver om dem? Då kan du ju lika gärna tro på Rössner och c:o när det gäller kostråden.

#24 nä jag vill inte ha som i ryssland och kina förstår du. Men det är dit Europa sakta är på väg. Ökad registrering och övervakning på nätet är de första små stegen. Usa går ju fram med stormsteg åt diktatur. Det är bara en tidsfråga innan det går käpprätt åt helvete. Din bild av piratpartiet känns väldigt skev måste jag säga. Det låter som att du inte läst på så mycket.

#25 Den dagen jag blir drabbad av FRA så ska jag låta dig veta.
Jag menade PB när det gällde obduktionsbilderna. Fel av mig. Men de blev inte borttagna direkt eftersom det ansågs som en rättighet att få dela ut dem.
Jag har uppfattat PP:s åsikter om upphovsrätt helt korrekt. Upphovsrätt kom till för att ge upphovsmakaren rätt till sitt eget verk och rätt att tjäna pengar på det (som vilket annat avlönat jobb som helst egentligen). Men PP vill att vi ska förlora den rätten och snabbare än någonsin. Ja, som upphovsmakare ser jag det som ett stort problem. PP och deras anhängare tror att alla upphovsmakare har ett stort vinstdrivande företag bakom sig och en massa pengar. Det stämmer inte.
Som upphovsmakare så har jag rätt till mina egna verk. Det är jag som lägger ner tid och pengar på mina verk och det är jag som har rätt att bestämma vad jag vill ge bort gratis och när jag vill göra det.
Berätta gärna varför jag lika gärna kan tro på Rössner & Co för den kopplingen glappade rejält. Tror jag. Eventuellt. Eller inte. Och berätta gärna vad du själv jobbar med.

#26 Det är bara en tidsfråga innan det går käpprätt åt helvete.
Muntergök där 

Nån som känner igen sig i den här länken: http://fatpita.net/?i=1952 ???

#29 Jag och tjejen i bannern är lite lika. Fast jag är naturligt blond och hon ser ut att ha större lökar … Mer troligt att hon har en push-up. Ganska snygg färg på bodyn, men den ser lite kort ut i livet.

#27: Nu var det ju inte upphovsrätt vi diskuterade, utan rätten till ett privatliv.
Det står inte helt klart VEM det är som får ta del av informationen som FRA, IPRED osv samlar in. Men de har infört lagarna ändå. Det har varit ett flertal stora demonstrationer mot dem, och de har ändå förts genom.
Jag vill inte ha abortregister, internetleverantörer som censurerar mitt internetbruk, och nästa steg, Hadopilag i Sverige också.
Personligen så anser jag att självklart ska upphovsmakare ha rätt till en inkomst för sin produkt, men att upphovsrättsfrågan inte är riktigt färdigdiskuterad, dock är det en helt annan tråd.
Min jämförelse med vad man läser i tidningarna och Rössner & c:o var just för att det inte riktigt känns som om du har lyssnat på alla instanser, utan snarare bara accepterat det kvällstidningarna framförallt, påstår om PP, precis som den stora massan glatt sväljer vad Rössner säger. Det var hur -jag- tyckte att jag uppfattade det. Har jag fel, så ber jag om ursäkt.
Vad jag arbetar med, anser jag inte ha med diskussionen att göra.

#31 Sedan Estonia så läser jag inte kvällstidningar (förutom enstaka sidor som är länkade härifrån och då handlar det om kosten).
Frågan om vad du jobbar med är intressant eftersom det ytterst sällan är upphovsmakare som stöttar PP. De som stöttar PP kanske tror att upphovsmakare är synonymt med att bada i pengar. Så är det inte. Jag tror de flesta kreatörer har ett jobb vid sidan för att klara ekonomin. Jag har det och jag vet många andra som också har det.
Vill PP stötta "den lilla" människan så ska de hjälpa oss att jobba för bättre avtal med uppdragsgivare. Som ett exempel så får en illustratör betalt från förlaget för var 8:e sida i en bilderbok. Ungefär som att du bara skulle få betalt för var 8:e timme du jobbar.
Jag godtar din ursäkt :)

Gällande fingeravtryck så har jag blivit så van, varje gång jag flyger in till USA måste jag både fotograferas och få mina fingeravtryck tagna, det är standard praxis, om jag inte går med på det får jag på egen bekostnad resa tillbaka.
Personligen, som någon som reser mycket utanför Sverige, tycker jag att allt som säkerställer identitet och nationalitet är bra, det förenklar resande etc med.
Om vi ska prata om personlig integritet tycker jag säkerhetskontrollerna är tusen resor värre. För att inte tala om att Homeland Security går genom resväskor (och snor som skator) lite hipp som happ.