Vitamintillskott?
Får en fråga från en LCHF nybörjare, måste man inte äta tillskott av vitaminer?
Jag själv gör det, en mulitvitamin om dagen plus C-vitamin, men så gjorde jag även före LCHF.
Hur gör ni andra?
Äter 2000 IE D-vitamin per dag, även krillolja.
Kalcium, magnesium, B12, folsyra, D-vitamin och fiskolja men inget av detta är nödvändigt bara för att jag äter LCHF…
Alltså jag äter magnesium och kalcium och Omega 3 också kom jag ju på;-) Mest för PMS….och det verkar hjälpa!
#0, Nej, man måste inte äta tillskott av vitaminer. Om nu vitamintillskott hade varit nödvändiga, hur klarade vi oss då förr innan vitamintillskott fanns? Är det ett under att vi överlevde överhuvudtaget, eller är vitamintillskott bara en fluga som inte har någon större effekt? Bestäm själv.
I alla fall så får man allt man behöver få från maten om man äter en relativt varierad LCHF kost. Faktum är att man får mycket mer än vad man får på "vanlig" kost. Det är inte direkt särksilt mycket vitaminer och mineraler i t.ex. pasta, ris, bröd, osv…
Sedan kan det vara motiverat med tillskott av andra anledningar. Till exempel om man endast mycket sällan äter fisk så kan det vara en bra ide med omega-3 tillskott. Eller om man inte är ute i solen under dagarna (t.ex. för att man jobbar) så kan det vara bra med d-vitamin tillskott (d-vitamin bildas som du säkert vet i huden när den exponeras för solen mitt på dagen under sommarhalvåret). Men du behöver inte ta något extra bara för den här kostens skull. Och multivitamin är inget vidare att ta, eftersom det ger en låg dos av många saker, varav dom flesta man inte behöver tillskott av. Bättre att fundera ut det som man eventuellt man behöver ha mer av, och köpa en vettig produkt som innehåller en bra dos av det tillskottet.
Magnesiumtillskott verkar hjälpa en del i början på LCHF för att förhindra kramper, för dom få som får det. Så det kan vara en bra ide att ta om man märker av sådana problem. Märker man inte av något så tror jag inte att det ger någon positiv effekt att ta det för säkerhets skull.
Kalcium lär du knappast få för lite av på LCHF kost, det finns ju många kalciumrika livsmedel som är LCHF vänliga. Ost är det bästa exemplet.
Det enda tillskottet jag tar själv är d-vitamin, eftersom jag är ute i solen för lite.

D- vitamin 4000 iu., magnesium 350 mg, c vitamin 1000 mg och omega 3 olja 1 msk. detta tar jag per dag som tillskott

#4: "Om nu vitamintillskott hade varit nödvändiga, hur klarade vi oss då förr innan vitamintillskott fanns?"
Jag tycker att vi kan behöva kosttillskott idag eftersom världen ser helt annorlunda ut nu:
- Maten vi äter idag (t ex grönsakerna + kraftfodret till djuren vi äter) odlas på väldigt näringsfattiga jordar.
- De viktiga fettsyrorna i fisk är i mängd bara en bråkdel av den som fanns förr. Dels beroende på hur vi behandlar fisken vi fångar och dels på att vi odlar fisk som ges felaktig föda.
- De viktiga fettsyrorna finns inte heller kvar i våra landlevande köttdjur och mjölk p.g.a. fel föda.
- Sedan tillkommer besprutning, tillsatsämnen och andra gifter - inte bara i mat utan också i t ex rengöringsprodukter - som möjligtvis gör att det bildas fria radikaler i kroppen och som kräver mer antioxidanter.
Jag håller med om att just LCHF-kost inte gör att man behöver mer kosttillskott än "vanlig mat" - men jag tror alla kan må bra av det.
"Every point of view is a view from a point."
#6, Det stämmer antagligen att växter har mycket mindre näring i sig än vad dom hade för ett par tusen år sen. Men att kött skulle ha det köper jag inte. Djuren har ju hela livet på sig att koncentrera nyttigheterna från maten dom äter. När vi väl äter köttet så är det nog rätt bra nivåer ändå, även om djuren har fått lite sämre kost. Det är ju det som är en av fördelarna med att äta kött.
Och man behöver ju inte äta djur som fått dålig mat, fisk som är odlat, osv. om man är medveten om problemen. Det finns bra alternativ också.
Ekologisk mat besprutas inte.
Visst är det lätt att få i sig dålig mat, men då anser jag att det är bättre att vara en medveten konsument och se till att få i sig bra mat, än att äta den dåliga maten och ta tillskott istället.
Argumentet mot brukar vara att detta inte skulle fungera för alla, eftersom vi inte har tillräckligt stor produktion av bra mat. Men jag tycker det är fel att säga så, för om mer personer blir medvetna och efterfrågan på bra mat ökar så kommer produktionen att öka också. Lägger vi om all matproduktion vi har idag så det producerar mat istället så kan alla äta bra mat. Och hellre det än att rekommendera tillskott.
jag äter SUPER HYVITES,extra starka
köps på närmaste hälsokost.
ett komplett multi-vitamin och multi-mineral tilskott med 28 vitala näringsämnen.
utsöndras under 12-16timmar(coaktivt B -complex)
men detta åt jag även innan LCHF.

Att de klarade sig förr utan importerade grönsaker etc är inte sant. Skörbjugg (brist på vitamin c), Spanska sjukan (brist på vitamin D) och säkert många andra problem också.Man ska också komma ihåg att de hade en medellivslängd som låg sisdåär 30 år lägre än dagens, hög barnadödlighet och folk som svalt ihjäl varje vinter. Allt var inte bättre förr. :)
Jag tror att jag får i mig tillräckligt med vitamin D via fet fisk och (så här års) solsken och vitamin C via grönsakerna, men hur är det med vitamin B?
#9, Vad du pratar är om hur det har varit dom senaste tusen åren. Det var knappast så att vi hade bristsjukdomar i någon större omfattning på jägarstenåldern då vi var ute i solen hela dagarna, åt mycket inälvsmat, och inte stoppade i oss en massa mat med antinutrienter (spannmål, soja, osv.).
För övrigt så var livslängden hos personer som överlevde barndomen och inte dog i någon olycka lika hög som den är för oss idag, det var när vi började odla och äta spannmål för ett par tusen år sen som livslängden sjunk kraftigt. Sedan har den långsamt blivit högre igen tack vare modern sjukvård, så vi är uppe i jägarstenålderns nivåer igen.
Vad gäller b-vitamin så är den bästa källan inälvsmat, men det finns i hyffsat stora mängder i vanligt kött, så en LCHFare får antagligen i sig mer b-vitaminer än en genomsnittslig person som äter tallriksmodellen med mycket grönsaker.
Många viktiga argument. Dock går det inte att komma ifrån att många "industridjur" får i sig onaturlig kost som gör att köttet sedan blir mindre på nyttigheter. Det blir säkerligen bättre att äta ekokött, men det är ju så att det inte finns på alla platser, så då finns ju inga alternativ och då kan kosttillskott kanske hjälpa för att så balansera.

Mnja.. animalisk föda oavsett om den är industriuppfödd elller ekologisk innehåller mycket vitaminer i sådana mängder att det räcker flera gånger om!!
Det är mest om man äter näringsfattig mat, mjölmat som pasta o flingor o sånt som näringsbrist kan uppstå!
Vi har redan gått igen alla kända vitaminer i denna tråden!
Där raddar jag upp alla kända vitaminer och var man får dessa ifrån.. orkar inte göra det en gång till!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tar inga tillskott, lider inga brister. Ta det om du vill gardera dig men det är inte nödvändigt!
Självklart är lchf bättre än mjölmat och annat kasst. 
Äter D-vitaminer och magnesium regelbundet.
Sen när jag kommer ihåg så sväljer jag omega3-kapslar, tar multivitaminer och en brus med järn + c-vitaminer. Behöver inte järn egentligen (HB på stadigt runt 140, har även kollat depåerna) men tycker den brusen är godare än de som är bara c-vitamin.

Spanska sjukan var en influensa.. du menar Engelska sjukan Rakitis.. som man fick när man började tillverka bröd med jäst.. antagligen en av våra först junkfood!
Viljamur Stenason var en antropolog som levde med Inuiter.. han konstaterade att dessa inte fick skörbjugg men däremot de Danskar som levde på konserver o saltad mat!!
Det intressanta är att inuiterna inte hade en aning om vad C-vitamin var för något men de viste att de var tvungna att tugga på narvalshud för att inte bli sjuka.. dessutom levde de på en ren animalisk diet som inte på långa väger utsätter kroppen för lika mycket oxidativ stress som västerlänsk mat gör!!
#10 Intressant det där med hur länge man levde förr, för länge sen och nu. Var kan jag läsa mer om det du skriver?

"Whereas there is significant increased longevity between all groups, indicating a trend of increased adult survivorship over the course of human evolution, there is a dramatic increase in longevity in the modern humans of the Early Upper Paleolithic,"
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=503716
"A Theory of Human Life History Evolution:
Diet, Intelligence, and Longevity"
http://www.soc.upenn.edu/courses/2003/spring/soc621_iliana/readings/kapl00d.pdf

Äter B-Calm då jag inte sällan får för lite kalium och magnesium i den vanliga kosten, B-Calm innehåller även kalcium vilket jag behöver de dagar jag inte tuggar i mig ett hekto hårdost, sen under hösten, vintern och tidiga våren kommer jag tillföra extra D-vitamin. C-vitamin tillför jag lite då och då, men vanligen äter jag 40-50 gram paprika under frukosten vilket räcker för dagsbehovet av C-vitamin.