Tallriksmodellen och konspirationsteorier.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kunde inte låta bli att tänka på de officiella kostråden när jag igår upptäckte den mest konspirationsteoretiska film jag någonsin sett. En film om Barack Obama.
Kan de sjukdomsalstrande kostråden vara en del av en större plan? Kanske inte ska hälla extra bensin på den konspirationsteoretiska sidan av lchf-rörelsen, dåligt för vår image kanske, men jag kan inte låta bli tror jag. Det är otäckt vad vissa gör för att hålla kontroll på befolkningen (om filmen stämmer).
Hej. Om man tar sig tiden att undersöka vad som sker i världen står det sig snart klart att vi inte vet annat än att vi blir och har blivit lurade. Min uppfattning är att våra kostråd som gör oss sjuka (och dumma) antingen beror på en konspiration eller ren inkompetens, i vilket fall är frågan viktig att lyfta. Det finns ingen anledning att tro att konspirationen eller inkompetensen enbart gäller kosten, kaninhålet är riktigt riktigt djupt, men det är upp till individen att undersöka, vi är alla lika ansvariga för läget, det går inte att skylla på ngn annan.
Men vad ska vi göra då? Bara att ordna upp i kostträsket är ju en jätteuppgift?

Shit, de där filmerna gör mig verkligen deprimerad. Fast jag tror de är viktiga. Om inte annat för att få folk att tänka själva.
Det är ju lätt att bli konspirationsteoretiker när man fattat hur den sjukdomsalstrande tallriksmodellen hänger ihop med läkemedelsindustrin. Om de där filmerna stämmer hänger den ihop med dem också. Sjuka feta människor ägnar sig mer år att läsa om bantningstips i aftonbladet (kanske?) än om vad som egentligen försigår sig bakom den politiska elitens fasader. Eller är den politiska eliten bara en fasad i sig självt för något större? Allt verkar ju peka uppåt i det här samhället!
Men jag vet inte. Det kanske bara är struntprat de kommer med? Jag hoppas det!

Here comes the new boss, same as the old boss.

Jag får associationer till 70-talets Rote Arme Fraktion i Tyskland. Om man kidnappar och mördar folk blir Tyskland en polisstat - och då kommer befolkning att göra en kommunistisk revolution.
Utan att diskutera vilken världsordning som är att föredra
ser jag ett visst glapp i deras logiska tankekedja.
Är det så att vi första ska bli feta och sjuka och sen så…?
Fabricati diem, pvnc!

Har sett sånt här förut, men det är problematisk ur flera synpunkter. Det är knepigt att sätta sig in i och om det stämmer kan vi göra något åt det? Vad gäller maten så kan man göra något för den egna hälsan och det har vi ju redan gjort när vi valde LCHF, men för övrigt kan vi nog inte göra så mycket, och vi vet ju strängt taget inte om det är så som konspirationsteorierna säger.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Nä, som den lille människan vet man ju ingenting. Men man kan nog ta reda på och bilda en egen uppfattning om man vill. Precis som med kosten.
Det värsta är grejen med Obama (övre filmen) tycker jag. Hade förhoppningar om honom… nu vet man varken ut eller in.
Mer polis och militär ska det visst också bli hos jänkarna.
Eller?

Obamafilmen är nästan som ett fortsättning på dessa filmer nedan, knyter så att säga ihop säcken.
Hur vi styrs av propaganda - Zeitgeist1
Hur vi styrs av pengar, och av vem samt motiv - Zeitgeist2
Hur USA styr världen med militär och varför - WhyWeFight
Hur det plockas in skatter… och hur konkurrens från tredje världen trycks ner mha Klimathotsbluffen
(Kan nämnas att hela klimathotsmodellen bygger på en matematisk formel som i sin tur kräver att klimatsystemet är ett instabilt system….annars faller allt. Om det varit ett instabilt system så skulle vi inte finnas)

Det här är viktiga grejer.
Den som sett fahrenheit 9/11 av Michael Moore får se ett klipp där Nixon förklarar hur bra det är med ett sjukvårdssystem som ser till att människor får betala mer pengar för mindre vård. Vem kom på att man ska lura allmänheten att äta fettsnållt så att folk blir så sjuka att de håller sig på mattan, betalar mer pengar in i sjukvårdsapparaten och ägnar sig mer åt att läsa det senaste bantningstipsen i Aftonbladet än åt att granska myndigheterna och personerna bakom dem!
Pasi: Ja, klimathotet passar så väl in i mallen för kontroll av folket att det är läskigt alltså. Men om den är sann går det ju åt helvete på annat sätt. Äh… jag går och köper en Aftonbladet Klick och skiter i det här! *not*
:)

Det värsta är ju att bilden bekräftas:
http://www.e24.se/samhallsekonomi/varlden/artikel_1189879.e24
Hold on to your golden coins!

Pasi: Du tror alltså inte på klimathotet?

#11 Inte för fem öre….och ju mer jag studerar ämnet och upptäcker att de ljuger ju mindre blir örena värda.
Idén bygger på en orimlig matematisk modell….de använder falska diagram och annat i sin propaganda för att få med sig folket på en idé som egentligen bygger på att trycka ner uländerna……och på sikt ta över deras tillgångar.
Om klimathotet är sant (om alltså)….på vilket sätt kan inköp av utsläppsrätter, och mer pengar i USAs riksbank rädda miljön?
För att de ekonomiska systemen inte skall kollapsa så krävs en ständigt ökande konsumtion vilket är oförenligt med klimat och miljömål på lång sikt oavsett vad som är sant.
Enda sättet att rädda miljön och människan, på sikt, är barnbegränsning och ett neddrag till kanske 100milj istället för 10 miljarder. Dock finns det ingen regering som vill offra sin ekonomi för nåt sånt.
Slutsats - Om det är sant kan vi inte göra något förrän alla ekonomiska system kollapsat….men troligen dör många människor ut då iallafall…..Troligast är ändå att allt är bluff, precis som Hitlers propaganda om att allt var judarnas fel. Vi tycker idag det var dumt att gå på en sån sak….men vi är lika dumma idag.

Sjkukdomsalstrande kostråd (och pengar uppåt i ekonomihierarkin via big pharma mm.)
Klimathot (jag börjar också tveka om detta)
Ekonomisk kris
Konstiga krig
Allt verkar hänga samman. Yttringarna är för likartade. Eliten snor kakan och vår frihet minskar.

Pasi: har du nån länk om klimathotet eller?
www.vaken.se är en svensk sajt som behandlar dessa frågor föresten.
#12 Det var den värsta konspiratoriska smörja jag någonsin läst. Vädret påverkas definitivt av av alla utsläpp som människan gjort genom åren, att tro något annat är rent önsketänkande.

Klimathotet är en myt koldioxiden stiger efter temperaturen inte tvärtom att vi har hög halt just nu beror på vikingatiden för koldioxiden har en eftersläpning på c:a 800 år. Alla klimatmodeller baseras på koldioxid som utgör c:a 3 promille av atmosfären vattenånga som står för åtminstone 80% av växthuseffekten tas inte med i modellerna eftersom man inte har nån fungerande formel för dess effekt. Dessutom är ju Kyoto-protokollets experiment redan utfört, nämligen på 30-talet då sjönk människans koldioxid lika mycket, och effekten? Absolut ingen alls!
Tvivlarna på KLIMATHOTSEVANGELIET behandlas på samma sätt som LCHF-förespråkarna, oseriöst och nedtryckande = håll käften med dina kommentarer, du förstår ingenting, kom inte och ifrågasätt.
Elisabeth Höglund försökte ta upp klimatfrågan när hon vandrade mellan TV-sofforna, men inte ens hon fick utveckla sina idéer.
Vi får kämpa på två fronter!
Smörälskare

#15 Det behövs betydligt starkare bevis än påståendet att det bara är så…..tom betydligt mer välansedda klimatforskare än vad jag antar att du (jag vet ju förstås inte
) är anser att det är bluff. Hur förklarar du den instabila klimatmodellen som skall representera vårt vädersystem…..hur kan den klarat sig genom meteorregn, vulkanutbrott och allt under så ofantligt lång tid?
#14 Jag har mest kikat runt lite här och där….men jag har lagt många timmar på det för att skapa mig en bild.

Jag har också varit lite skeptisk till växthuseffekten sen jag såg en mycket intressant dokumentär för flera år sen. Den argumenterade för att allt var följd av naturliga variationer. Solens aktivitet varierar ju vilket gör det varmare här på jorden. Dessutom så finns det enorma mängder metangas (25ggr starkare växthusgas än koldioxid) bundet i tundror, som släpps fri när det blir varmare. Att människan skulle kunna påverka hela planetens klimat känns liksom lite tvivelaktigt enligt min mening.
Jag har sedan jag fick upp ögonen för hur fel kostråden är, börjat se på saker med mer skepsis och är inte lika godtrogen som tidigare. Förekommer säkert massor av manipulation och annat fuffens i världen som är svårt att föreställa sig.

Man behöver ju bara se på hur blufforganisationen IPCC arbetar: Ledningen (som kallar sig klimatologer men inte har någon formell bildning på området utan är i själva verket karriärbyråkrater) bestämmar vad sammanfattningen på årets rapport skall bli, sedan tillbringar dom tre månader med att leta igenom vetenskapspanelen efter rapporter som stöder deras på förhand bestämmda sammanfattning (det är därför panelen är så stor)sedan presenteras den, att den sedan inte stämmer med verkligheten är knappast oväntat
Vad växthuseffekten beträffar så finns det en sådan och det skall vi vara glada för för utan den hade medeltemperaturen på klotet varit omkring 15 grader lägre, men den är tämligen konstant och har varit så sedan urminnes tider

Nikkebe: Jo, precis så är det för mig också. Förståelsen för hur vi har vilselets i årtionden när det gäller vad vi äter gör ju att man kliver ut ur "indoktrineringskokongen" man skolats in i under hela sin uppväxt. Men onekligen… det känns skönt att vara får, på flera sätt.
Om klimatforskare som inte stödjer tesen:
Härligt med lite "Vakna" LCHF:are, jag har känt mig så ensam det senaste året, keep spreading the word=)
Kolla in Esoteric Tube, bra samlingssida med filmer
The Mind is Like an Umbrella, It doesnt work if not open!

Kollade på filmen Zeitgeist igår. Grymt konspiratorisk film. Det tråkiga är ju att mycket säkert är sant. Någon som sett den?
Filmen säger i princip att vi är ytterst kontrollerade och att vårat fria tänkade bara är illusioner. Våran världsuppfattning byggs upp av en massa upprepade lögner genom t.ex. religion och media. Dessa lögner accepterar vi då som sanning. Påminner om boken "1984" av George Orwell.
Ungefär samma resonemang som med kostråden. Upprepade lögner blir sanning.
Växthuseffekten oroar mig fortfarande. Kanske saknar jag konspirationstänket, men för mig känns det tvärtom orimligt att vi skulle kunna frisläppa sådana enorma mängder bunden koldioxid på så kort tid som vi har gjort, utan att det skulle påverka jorden på något sätt.
Visst har koldioxidhalten svängt naturligt genom årmiljonerna - men det har ju klimatet också. Det är ju inte säkert att kommer att trivas med kritatidens klimat idag, bara för att det var naturligt för ett antal miljoner år sedan…
ja det är äckligt vad storebror gör för att hålla koll på befolkningen:

Nikkebe: kolla på filmen högst upp. Den är sprillans färsk och kom ut 11 mars och heter The obama deception. Den handlar om vad vi kanske har framför oss de närmast kommande åren! Bilderberggruppens planer för mänskligheten börjar enligt filmen alltmer märkas av i samhället! Barrack Obama= 2000-talets hitler? Vem vet? Jag vet inte men det är som sagt värt att ta reda på mer för oss alla!
Öppna den gärna i nytt fönster dock för den är nästan 2h lång.
Jag får inte ihop det riktigt… Eftersom Bush-administrationen och Republikanerna ligger bakom en hel del mysko saker de senaste åren, och det får man väl ändå hålla med om att dom gör, så vad har det med Obama att göra?Skulle odm alltså vara på samma sida i denna konspiration?
Bush förnekade ju länge att det fanns några klimathot alls, hur stämmer det då in med detta?
Som det ser ut nu i USA, så är det många våldsamma Republikaner som nästan uppmanar till revolution och att folk tar till vapen för att jobba emot Obama och "kommunismen"…
Jag måste erkänna att jag inte förstår logiken i det hela? Om Bush och hans administration låg bakom de flesta av dessa konstigheter, och det tror jag dom gjorde - varför vann Obama? Han vill ju motsatsen till mycket som varit.
Och varför motarbetare Republikanerna honom så hårt nu då, om dom ändå är på samma sida i konspirationen??
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

#24: Koldioxiden är inget problem titta bara på följande: åren 1940-70 industrin gick på högvarv och koldioxidutsläppen ökade stadigt, men den globala temperaturen gick ned, så kom 70-talet med energikris och koldioxidenutsläppen minskade men temperaturen gick upp! En lustig detalj i sammanhanget var att solen hade en nedgångsfas fram till 70-talet då den gick in i en aktivare fas
Dessutom så står människan för endast c:a 14% av de totala koldioxidutsläppen resten kommer främst från världshaven och vulkaner, en enda vulkan släpper ut lika mycket koldioxid som alla världens bilar tillsammans
#28 Jo, men det är väl inget som hindrar att det är först nu som koldioxidhalten har kommit upp till en sådan nivå att det hela börjar märkas tydligt? Även om man har släppt ut koldioxid från industrier rätt länge nu. Lite ketchupeffekt, typ.
Och vulkanutbrott har väl orsakat tämligen betydelsefulla klimatförändringar bakåt i historien? Jag tycker man läser teorier då och då om att något stort vulkanutbrott för miljontals år sedan kan ha rört om i dåtidens klimat fullständigt. Då borde bilismen vara lika illa.
Och även om solens aktivitet varierar, lär ju inte vårt levnadssätt förbättra det hela.
Jag är nog helt enkelt skeptisk till att vi kan gräva upp och tokbränna alla jämra fossila bränslen vi kommer över, utan att det skulle påverka omvärlden… 

#29 Säg att vi drar ner vår totala energiförbrukning med 10% genom att sluta köpa importerad mat, industriellt framställda grejer …vad händer då om 5 år då befolkningen växt 10%?
Räcker 10% neddrag för ett stabilt klimat eller krävs 99%?
Hur tar vi hand om all arbetslöshet (ytterligare 10%)?
Det är ingen lösning på problemet, om det nu ens existerar…man bara skjuter allt framför sig.
Sedan måste du nog beskriva denna ketchupeffekt då klimatet blivit kallare sedan 2000? En ketchupflaska som suger tillbaks en del som forsat ut?;-)

Jennix: Jag har också funderat på det där och har inte kommit fram till någon färdig slutsats. Min tanke är dock att även om de står på lite olika sidor politiskt så behöver det inte innebära att folket bakom dem inte ser behov av dem på olika sätt för att få sina planer omsatta till praktik. Både Bushfamiljen och Obama har nämnt "new world order" eller "new world deal" vid olika tillfällen. Bägge är de i händerna på bankerna och framf. the federal reserve och bägge tillhör Bilderburg-gruppen, enligt The Obama Deception. Är man konspirationsteoretiskt lagd är det inte konstigt att säga att vill eliten bakom presidenterna verkligen ta över världen och bilda en superstat med en världsbanksstyrelse som ledande organ är det vettigt att få folk att tro att allt är så normalt som möjligt. "Småsaker" som allmän sjukvård, vapenlagar mm. blir då saker som ligger som en dimridå framför den verkliga agendan. Målet är detsamma men verktygen varierar.
Se filmen (filmerna) och bilda en egen uppfattning. Nått skit bakom kulisserna är det! Exakt hur det är uppbyggt är inte lätt för den lille människan att lista ut.
#31 Fast det är inte normalt som det är nu. Bush, Cheney och de mest framstående och kända Republikanerna jobbar HÅRT för att få ner Obama. Mycket värre än det nånsin varit.
Jag vet till och med de som är oroade över att det ska bli nån slags revolution från höger, med nån slags hemmagjord milis eller så.
Jag är övertygad om att Bush och grabbarna har haft en hel del fuffens för sig, och jag tror kanske inte att Obama är helt helig heller - men att de två skulle ha samma agenda är helt otroligt och ologiskt.
Det handlar inte längre om två politiska läger, det är så illa det kan bli och har varit väldigt infekterat sen valkampanjen - och det blir inte bättre eftersom det finns så många aggressiva från höger, som faktiskt verkar vilja ha våld mot presidenten och "hans kommunister".
Och som sagt var, Bush förnekade klimatet så länge han kunde - varför skulle han göra det om han visste att ingick i planen, och varför har Obama helt motsatt åsikt? Nej, det är för stor skillnad och för mycket motstånd. Just det här resonemanget köper jag inte.
Däremot tror jag säkert att båda sidor har sina forskare som berättar "sanningen"…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#30 Ja, någon lösning har jag dessvärre inte på lager… Ibland är jag alldeles för pessimistisk och tror att allt går käpprätt inom kort.
I vilket fall har jag fortfarande väldigt svårt att tro att vi INTE påverkar jorden genom vårt agerande. Jag har ett margarin-perspektiv på det hela, enligt försiktighetsprincipen: De som tror att utsläppen av fossila växthusgaser är oskadliga, sitter med bevisbördan. 

#33 Jag anser att förbränning av fossila bränslen är skadliga pga att dess gifter anrikas/ansamlas i farligt höga halter på vissa platser. Men så länge det finns pengar i att bränna dessa så kommer det fortsätta tills de är slut.
Men klimathotet är däremot en bluff, så länge man inte har någon bevisning utan måste använda sig av lögner och helt osannolika matematiska modeller.
Jag tänker inte hjälpa till att trycka ner uländerna iallafall. Däremot är jag gärna med och stödjer en barnbegränsning samt en ekonomisk kollaps av hela världens ekonomiska system.;-)
Men ingen vill stödja barnbegränsning och kollaps så det går nog åt h*lvete oavsett.
(Man/jag skulle nog kunna göra en bil som drar 1,5dl milen…men skulle troligen bli mördad och uppfinningen nedgrävd, så därför gör jag inte det. Priciperna för detta är inget unikt…så någon måste ha stoppat utvecklingen)
#34 Vem vet, peak oil kan ju inträffa när som helst och det skulle kunna bli inledningen till en världsekonomisk totalkollaps! Hav förtröstan! 
Och när det gäller oljeindustrin är jag definitivt konspirationsteoretiker. Jag tror faktiskt att de kan gå över rätt många lik för att förhindra utvecklingen av extremt bränslesnåla bilar och andra liknande lösningar.
Barnbegränsningen är jag också med på. Det gäller bara att sälja in budskapet runt om i världen. Ta ditt klimatansvar - använd kondom!
Men man måste nog anslå extra medel i budgeten till Vatikanens kampanj, är jag rädd…

Det är ju lite lustigt det här. Har ni tänkt på att om man tror på någon valfri "konspirationsteori" så buntas man ofelbart ihop med UFO-skådare och atlantisforskare? Till alla som råkar läsa det här och använder ordet konspiration som skällsord vill jag bara fråga två saker:
Tror ni eller tror ni inte att det någonsin förekommer eller har förekommit konspirationer (i ordets rätta betydelse) inom politik och ekonomi?
Tror ni eller tror ni inte att mäktiga människor kan tänka sig att sko sig på andras olycka och godrogenhet?
I detta fall vill jag nog hålla med Pasi. Det kommer att bli varmt på jorden, ja. Som så många gånger förr. Och det kommer fler istider också, som så många gånger förr. Jag tror att utsläppen påverkar oss mycket mer direkt än genom klimatet, och inte räddar man planeten genom att köra små bilar. Jämfört med kolbränder och vulkanutbrott verkar våra koldioxidutsläpp rätt löjliga i alla fall.
Men: OM det är så att våra utsläpp påverkar klimatet i negativ riktning. Vad är det logiska steget? Sopsortering och samåkning? I helsike heller: sluta avverka regnskogar (alla skogar?) för i så fall är det inte de stora utsläppen utan den undermåliga reningen (fotosyntes) som är boven. Men så kan man inte tänka, inga pengar i det.
Och Pasis slutkläm i #34. Jag undrar mest vart alla elbilar är? Jag skulle gärna äga en liten, billig, lätt, driftsäker bil med 10-20 mils räckvidd. Jag kör en elektrisk truck på jobbet så jag tror den tekniken finns. Finns ingen orsak till att en sådan skulle kosta mer än 100K ny eller väga mer än 500 kg plus batterier. Jag såg siffror på det en gång och "bränsle" kostnaden på elbilar är cirka 1 krona per mil om jag minns rätt. Ett så miljövänligt fordon skulle väl bli billigt i skatt också? Tror ni? Hah. Ingen är på allvar intresserad av att minska bilutsläppen, det enda intressanta är att ta bra betalt för bränslet. Det stod någonstans att det inte ens säljs elbilar i Sverige, bara hybrider. Åtminstone jag får en stark känsla av spel för galleriet.
Det gör mig extremt deprimerad att se att det finns så många, som på allvar tror att klimathotet är en bluff.
Man kan inte sticka huvudet i sanden, och låstas att det regnar, bara för att man tycker att åtgärderna är obekväma.
Jag hoppas verkligen att vi som lever nu inte kommer förbannas av framtida generationer pga att vi inte agerade i tid. Jag kan ju bara ändra på mina egna vanor, men när andra skiter i det kan allt jag gör vara förgäves, för jag tyvärr rädd att det redan kan vara för sent och det enda vi kan göra är att mildra skadan.

#37 Lösningen är ändå inte utsläppsrätter och fortsatt ökning av invånarantal och konsumtion….enda lösningen är en kraftig sänkning av konsumtion och antal….men ingen regering på hela jorden skulle gå med på det eftersom det de värnar om mest (deras gud) är det ekonomiska systemet som bara fungerar med en ökande konsumtion.
Det är tyvärr den bistra sanningen oavsett vad man tror om klimathot el ej!
Det är enkelt att konvertera sin gamla bil till eldrift. Sen finns det ett tiota antal olika elbilar think city, tesla roadster, tango, venturi fetish etc. Problemet med dessa är priset vilket beror på att de är små tillverkare som gör dem, om det skulle skalas upp, så skulle de bli mycket konkurens kraftiga att köpa. Redan nu är en elbil billigare i längden eftersom de är så mycket billigare i drift. Biltillverkarna gillar dock inte elbilarna av anledningen att de aldrig behöver fixas bara byta batteri var tionde år. Det blir inga reservdelskostnader eftersom elbilar är helt underhållsfria.
En videoserie av en Australier som konverterat sin bil till eldrift:

Skogis - Håller med dig!
Ordet "konspiration" används alltid som ett sätt att trycka ner oliktänkande (tänkande)…trots att konspiration….alltså hemliga uppgörelser för vinning, pågår ständigt inom affärsvärld, bankvärld, den brottsliga världen och inom samt mellan regeringar…och då menar jag ständigt!
*Sätter på de mörka glasögonen*
Klippt från en bok - We have been deeply conditioned to immediately associate the word ‘conspiracy' with the word ‘theory' yet if one is to analyze the nature of what a conspiracy really is it suddenly becomes easy to see a number of them happening all around us, almost every day. All a conspiracy actually consists of is two or more people, maybe even a committee, deciding to do something in order to achieve a mutually desirable outcome for themselves - and not really telling anyone else about it. One person just needs to say "Hey if I do this and you do that, then this should happen and we'll be better off!" and Bang! You have a conspiracy. Just look at Insider trading, there's a nice little conspiracy for you.
#38 Jag har aldrig förespråkat utsläpprätter. Jag har själv föreslagit begränsing av födslar som en lösning för många problem inte bara för klimatets skull. Den här planeten har egenligen bara plats för MAX 0,8-1 miljard människor om alla resurser ska räcka till. Minskad konsumption är jag absolut för, dock finns det faktiskt saker som man kan konsumera som ger ingen eller t.o.m. positiv effekt på klimatet, som exempelvis: gräskött isället för kraftfoderkött, kläder av bambu istället för bomull, biogas istället för naturgas, etc.

#41 Samma åsikt här ju!:-)
#42 Ja, du klistrade på mig åtsikter jag inte hade. Skillnaden är att jag är minst lika säker på klimathotet som på lchf.
Filmen är ju rena smörjan, som vilken skrämselpropaganda som helst, om ni ursäktar..
T ex upplagd så att de många snabba klippen med uttalanden dragna ur sina sammanhang, en ljudkvalitet som kan döda, är ämnat att hetsa/stressa minst lika mkt som själva budskapet.
(Al Gore hade en annan taktik, han förpackade tjusigt förföriskt, det funkar det åxå.)
Ofta tänker jag om konspirationsteorier, att de liksom "överkskattar förmågan" hos de man påstår konspirerar. Och vad är egentligen scoopet? Det mesta av hur makten funkar är hur tydligt som helst om man bara tittar efter lite! Har pågått i alla tider. Det är inte nåt nytt att grabbar som Alan Greenspan är verkliga storfräsare! Det är inte nåt nytt att makten bevakar och odlar sin makt?
Om "The Global Warming". Det hela är väldigt komplext, jag har inte kunskaper att avgöra vad som stämmer och inte. Men alla exempel på "väckelsetåg" får mig att bli skeptisk. Ibland även de som är "emot". :))
Lyssnar (gärna) och avvaktar..

Jag är betydligt mindre oroad över klimatet än jag är för naturen och hur vi skövlar den för snabb profit.

Allt detta snack om klimathotet. Vart tog den genetiska mångfalden och gmo vägen (se film nedan)? Vart tog Östersjön vägen? Vart tog regnskogen, överfiskningen och det sura regnet vägen?
Jag tänker knappast betala nått extra för en flygbiljett för att klimatutjämna! Vill jag på riktigt stödja ekonomin i världen och minska barnafödandet ger jag hellre ett mikrolån till en nyföretagare i Afrika eller Asien. Med demokrati och ökat välstånd kommer färre barn. Med fattigdom, låg utbildning och förtryck ökar kullarna markant. Alternativt skulle jag öppna ett sparande i www.jak.se (räntefri bank) för där kommer nämligen inte storfräsarna åt dem!

#39: Tyvärr har du helt fel där, det finns inga underhållsfria maskiner, elbilarna har betydligt lägre underhållskostnader men dom är långtifrån noll

På lördag är det Earth Hour mellan 20:30 och 21:30 då man skall släcka ljuset för ett bättre klimat, men eftersom jag vet att klimathotet är en bluff tänker jag tvärtom tända alla lampor.
Hur tänker ni göra?

#48 Tänker slå av all känslig elektronik ifall ställverken smäller när alltför många slår av strömmen samtidigt.
#48 Du tycker det finns en poäng med att slösa el och pengar? Även om klimathotet är en myt så finns det poänger med att spara el. Jag skulle snarare stänga av elen en hel dag. Om inget annat så sparar JAG pengar på det.

Att slösa med el en timme gör inte så stor skillnad på elräkningen, men om tillräckligt många gör det så stör man dom som hoppas se sjunkande el-siffror under den timmen
#51 Ja, alla får tro det dom vill. Jag är fullt övertygad om att det inte kan skada att förbruka mindre el.

#52 Givetvis inte… Men är det glödlamporna som gör'et? Nej, det är eluppvärming och och industri som drar ström på riktigt.
Kan inte låta bli att lägga in en kommentar med risk för att bli påhoppad *duckar*
Jag är geovetare och lite ambivalent inställd till "klimathotet". Å ena sidan har koldioxidhalten varierat mycket i atmosfären i geologiskt historisk tid av naturliga skäl och jag tror inte att man kan dra några slutsatser alls om trender eller effekter under några få år eller tiotals år. Å andra sidan är koldioxidhaltens ökning och ökningstakt sedan industrialismens ankomst utan motsvarighet historiskt. Så vem vet vad som kan hända? Vi kan faktiskt påverka vår omgivning och vår miljö och jag tycker därför att vi bör göra det.
Jag har jobbat mycket med handel med utsläppsrätter, som jag ser att vissa nämner här ovan. Systemet funkade inte speciellt bra den första vändan, det håller jag med om. Men jag tror att det kan vara en väg att gå och man drar åt "svångremmen" hela tiden.
Flygets införande i systemet nu närmast tror jag kan bli spännande! Det totala CO2-taket som kommer att sättas blir ganska tajt och när allt är i rullning tror jag att det kan bli bra! Även om det säkert blir en del "barnsjukdomar" liksom för systemet för industrierna. Återstår att se hur länderna utanför EU reagerar och agerar. Vissa är inte alls glada över EUs tilltag…

#54 Jag lovar att det inom kort kommer ett beslut att det är förbjudet att köpa varor/produkter från företag/länder som inte köper utsläppsrätter…..då säkrar vi att tredje världen inte kan konkurrera med oss utan hålls nere på ett bra och effektivt sätt.
Jag är inte så förtjust i utvecklingen!
#55 Hmm… hur menar du att det skulle gå till? Nu finns det en marknad och det kommer att finnas två marknader för utsläppsrätter, en för vissa (lagdefinierade) industrier, främst inom el-och värmesektorn (sen 2005) och en för flyg som flyger till och från EU (från 2012). Flyget kommer att kunna handla av industrin men inte tvärtom. Det blir liksom självständiga "aktiemarknader" där det köps och säljs mellan företagen som omfattas av lagstiftningen. Vem som helst kan handla om man har ett konto hos Energimyndigheten, men det är ju inte obligatoriskt om man inte omfattas av lagstiftningen och vad jag vet så görs det i väldigt liten omfattning.
Man kan utvidga så att handeln omfattar andra sektorer (sjötransport är på g) men jag ser inte hur det skulle kunna göras snabbt. Bara att få in flyget tog ju åtminstone tre år… 

Du missförstod nog vad jag skrev…kanske skrev jag otydligt.
Om det kommer ett beslut på höga straffskatter på kokosfett eller steroeoapparater, eller ett förbud, från ett land som inte har råd med utsläppsrätter så kan de omöjligt konkurrera med iländerna. Bra va!?
Ett av världens fattigaste länder, Madagaskar (bara ett plockat i högen), kommer troligen inte att ha råd med några utsläppsrätter, t ex för sina oljekraftverk som är nödvändig för den ström en industri behöver…..och kommer därför att fortsätta vara underutvecklade….kanske förlorar de även sin rätt att sälja vanilj till iländerna!?
Men utsläppshandel gäller ju bara inom EU och mellan industrier. Det finns inga krav på någon utanför EU att handla med utsläppsrätter och det skulle i så fall motarbeta konkurrensen, något som EU vurmar mycket för.
Införselskatter eller dylikt är ju en annan sak.
Förlåt men jag förstår nog fortfarande inte… :-)
Sparar vi tillräckligt mycket ström så kommer elbolagen att höja priset för att upprätthålla sina vinster. Det har hänt för.
Har ni sett kurvan hur jordens temperatur korrelerar med solfläcksaktiviteten genom århundradena? Danska forskare har rett ut hur det funkar. Kondensationkärnorna påverkas och påverkar i sin tur molnbildningen som är av stor betydelse för klimatet.
Uppvärmningen leder till att haven avger CO2, inte tvärtom.
Klimathotet är numera ett politiskt beslut och kritiska forskare kan hälsa hem.
Har funderat lite till på det du skrev Pasi. Om andra än de som omfattas av systemet skulle "avkrävas" att köpa utsläppsrätter så skulle hela handelssystemet kollapsa. Det bygger på att det skapas en marknad inom vilken de ingående företagen köper och säljer. Om nån utomstående skulle komma och köpa upp en massa rätter så kommer det ju till slut inte att finnas kvar några utsläppsrätter att handla med. Och systemet har ingen verkan längre. Befintliga handelssystem i olika länder kan länkas samman med varandra men där har man inte kommit så långt än av vad jag vet. Och jag tror inte att Afrika har något.
Jag har inte satt mig in i frågan omsläppsrätter, inte i detalj. Men hursomhelst är väl själva iden om utsläpprätter ett sätt att skjuta upp ansvarstagande från västländernas sida. Att få det att låta som att man "gör något" genom att prata om utsläppsbegränsningar, medan man i praktiken gör nåt annat..
Håller verkligen med Pasi - generellt sett.
Tyvärr har västvärlden alltid ett mördande övertag över fattiga länder, när det gäller alla beslut och regelsystem som skapas. Västländerna har ju total makt i de internationella beslutsförsamlingar där sådana beslut tas. På så vis kan "vi" alltid hitta sätt att få fördelar, på andras bekostnad.
Menar här organ som faktiskt finns under FN - WTO, Internationella valutafonden, Världsbanken, m fl. Mycket "odemokratiska" och "orättvisa" i sin uppbyggnad och vidmakthåller världs(o)ordningen! Och EU agerar ju mycket "egoistiskt", d v s på andras bekostnad när det gäller handel, tullar, migration, m m.
Håller helt med om att vi borde göra mer! EU-maskineriet är verkligen en koloss på larvfötter och Sverige får ofta backa eftersom det blir nån mjäkig kompromiss av miljöinitiativen. Trist! Men det är i alla fall bättre än inget. Annars skulle vi här i lilla Sverige fortsätta att vara duktiga själva. Nu är Polens kolkraftverk med också.
Flyget har sluppit rätt lindrigt undan hittills, dags att nåt sker. Och för flyget har EU faktiskt tagit ett stort steg eftersom även tredje lands flyg kommer att ingå (menar bl a USA-bolagen här). Barack Obama är inne på liknande handelssystem som inom EU. Men allt går låååångsamt.
Kina brukar vanligen föra fram att har rätt att släppa ut lika mycket som vi i västvärlden. De är ju på snabb frammarsch ekonomiskt och vill ha alla fördelar. Miljötänket kommer inte på första plats då. Visst förstår jag dem. De har all rätt till ett gott liv. Men med tanke på hur många de är så håller inte det. Så hur gör man? Jättesvårt!

Helt klart att samhället rör sig mer och mer bort från det samhälle vi växt upp i, där Sverige hade en röst och FN var på de godas sida och alla världens problem kunda lösa med We are the World i körsång.
Problemet i Sverige som "välfärdsstat" och relativt rikt västland är att vi har haft det aldeles för bra aldeles för länge så folket har blivit mjukt och klarar inte själva av att försvara sig från välmenande myndigheter, dåliga kostråd eller att spara så att man har kontanter inför en regnig dag.

Codex Alimentarius passar väl in i denna tråd….då det har med makt, propaganda att göra?
Det handlar om ett fristående multinationellt *viftar med armarna* som sätter gränser för kemikalier och vitaminer, men inte har folkhälsointresse utan handelsintresse i första eller enda hand…. och har något att göra med Monsanto (och säkert Unilever)…..får mig osökt att tänka på SLV som sätter gränserna i Swe och står under jordbruksdepartementet (handelsintressen i första hand). Hur ser Sveriges eller SLVs kopplingar ut mot Codex, nån som vet?
Är de kanske köpta av dem (skulle förklara varför de tar in studier och artiklar producerade av Unilever/Monsanto helt utan förbehåll)?

Bjorne: Var kan man läsa om solfläckteorin?
Lasselars: Håller helt med. Svenskarna har blivit uppmjukade av för lång tid av välstånd. Vi kanske mår bra av att skakas om lite? Fredrik Hären hade en intressant föreläsning om just det du beskriver på Kunskapens dag för ett tag sen.
http://video.google.com/videosearch?q=kunskapens+dag&emb=0#
När vetenskap bli till politik dör den vetenskapliga debatten. Kostfrågan är ett alltför tydligt exempel på det. Måste säga att jag känner mig smått stolt över att det är just i Sverige som frågan om kosten börjat debatteras. 30 år för sent iofs men bättre sent än aldrig!
Vad som verkligen stör mig med klimatfrågan är att det verkar som om alla andra miljöproblem inte blir viktiga längre. Debatten om GMO tillexempel är ju helt död. Man hör ju ingenting i media om detta!? Likväl Östersjön, ett av världens mest förorenade hav. Utrotningen av arter och utarmningen av den genetiska mångfalden… var diskuteras det på ett offentligt plan? Det är bara finanskris och klimatfrågan överallt (och tack o lov lite kostprat men det skulle ju direkt dö ut om inte lchf-rörelsen stod på sig som den gör)! Kärnkraften är på gång igen. Folket bryr sig inte. På 70/80-talen hade det varit protestmarscher på stadsgatorna kring detta!
Bara det faktum att folket mjuknar ihop och böjer sig inför allt som kommer från högre ort kring klimathotet gör att det är svårt för mig att tro på teorin. Den är allt för praktisk för makthavarna för att vara sann! Snart översvämmas vi av GMO-grödor med stora företag (se video) som kontrollerar allt vi äter, östersjön totaldör och vår flora och fauna utarmas totalt!

Oj, förlåt. Var inte meningen att posta samma film två ggr. Glömde att jag lagt in den tidigare. :/ Den är dock sevärd. :P
#6 Njae, jag tycker snarare att jag sett tvärtom.
Vi som bryr oss om miljö och klimat, vi bryr oss om allt det du skriver. Vi går all the way… Och ofta har jag sett motsatsen också, att de som inte bryr sig om en sak bryr sig inte om nåt. Dom käkar torsk i godan ro och tycker att vi har ett superbra samhälle där konsumtion är det bästa som finns.
Själv är jag mer oroad över bilarnas och industriernas utsläpp än nåt annat. Klimatförändringen kommer när den kommer och jag tror inte vi kan göra nåt åt den, oavsett vad den beror på.
Men alla avgaser, allt gift som kommer ut i naturen - det kan vi fixa men det kostar för mycket. 

YES! äntligen fler som är på min sida! jag har i 2 års tid nu tittat noga på statliga verksamheter och varit extremt kritisk till alla miljömål & skattehöjningar som ska "rädda" världen.
Ett exempel på att deras lösningar enbart finns för att hålla folket i koppel är skattehöjningar på bränslet, de ska enligt staten se till att miljön blir bättre? hur? då ställer jag fråga.. varför höjer man skatten mer på de bränslet som har dom bästa och mest miljövänliga egenskaperna? altså Dieseln? Diesel har en klart högre förbränningsgrad än Bensinen följden blir att en diesel bil tar sig en längre sträcka med lägre utsläpp än en bensinare på samma mängd bränsle. varför beläggs då Dieselbilar med högre skatter både på fordonet & på bränslet?
Och som jag läste i tidgare inlägg.. Vad ger utsläppsrätterna förutom att de blir ett större klirr i statlig kassa som går till Bonusar :D
kul med alla spekulationer! fortsätt snart spräcker vi murarna & vi blir fria!

En sak jag funderat på: vindarna är motorn i klimatsystemen, och nu bygger man massor av vindkraftverk som tar energi ur dessa vindar, hur påverkar det klimatet? hur känsligt är klimatsystemen för denna avtappning?
Beträffande kärnkraft: om vi inget gör kommer uranet ligga och klinga av till ingen nytta, om vi bryter uranet och utnyttjar sönderfallet i kärnkraftverk får vi energi under sönderfallet, borde vi inte utnyttja den möjligheten? Jag tycker det vore slösaktigt att inte använda uranet
Jag tror inte att vindarna påverkas nämnvärt. Vi tar ju ut en så yttepytteliten del av enrginfrån vindarna så det påverkar nog inte alls.
Är kluven om kärnkraft. Om den sköts bra och man tar till vara på all energi, utnyttjar uranet till fullo sas (finns ny teknik för det) så är det en ypperlig kraftkälla! Men, händer det något så blir det ju väldigt allvarliga konsekvenser. Och det finns ju de som är betydligt mycket slarvigare än vi med uranet… Brytningen sker i viss del i fattiga länder under hemska former. Avfall blir det ju… För att inte tala om möjlig kärnvapentillverkning…

#70 Det är så extremt liten del som plockas ut ur vindarna så jag tror inte att det påverkar nånting (men vem vet!?)…däremot ser jag en stor fara med allt ljud vindkraftverken alstrar, som påverkar djurlivet….som vi trots allt är beroende av.
Hm, ja det vore kanske slöseri att låta uranen ligga och pyra i onödan.
#65 Det här är ju högintressant! Snacka om "kopplingar"!
Eftersom jag är en datoridiot så kan jag inte länka ordentligt.. men det finns flera intressant punkter i sökträfflistan:
http://www.slv.se/SiteSeeker/Find.aspx?id=14753&epslanguage=SV&quicksearchquery=codex+alimentarius

Fjärde generationens kärnkraftverk tar bättre till vara på uranet och minskar markant tiden avfallet måste ligga nere i urberget. Ska det vara kärnkraft verkar detta vara det bästa alternativet. Denna teknik drivs t o m av avfall från gamla kärnkraftsverksmodeller. Nackdelen med fjärde generationens kärnkraftverk är att de har stora likheter med fabriker för kärnvapenstillverkning. Detta enligt Vetenskapsmagasinet, svt. Har inte hört ett dugg om detta talas om bland pro- kärnkraftspolitiker, läs folkpartister. Skulle det inte vara en vinst för samhället att återanvända gammalt kärnavfall?
Uranbrytning är och förblir en ekologisk katastrof där det sker.
Nån som vet om de gamla reaktorerna i Sverige föreslås bytas ut mot den modernaste tekniken eller kommer man välja äldre teknik?

#75 Ekologisk katastof…..det beror på hur man ser det. Landskapet förrändras på en mindre yta, knappast värre än vad de senaste 4-5 istiderna åstadkommit. När sedan brytningen upphör så kommer naturen igen och övertar området åter igen… Eller?
#66 Vargalyster! Du undrar var man kan läsa om solfläckteorin? En av de danska forskare som # 60 refererar till heter Henrik Svensmark. Leta på Google !
#74 Spontan uppställning:
SLV + Jordbruksverket
SLV + de egna "expertkommittéerna"
SLV + WTO
SLV + WHO
SLV + codex alimentarius
Missar jag nån ingrediens?
Där det ena problemet slutar, tar nästa vid.. ibland går det inte ens att skilja dem åt.
Finns det nåt alls inom SLVs verksamhet som handlar om hälsoaspekter för människor? Något styrinstrument överhuvudtaget?
Inte underligt alls att kostråden verkar så "orörbara". SLV blir plötsligt - på sin höjd -ett litet dammkorn i sammanhanget.

#78 Det som möjligen fattas är väl SLV+Unilever….fast unilever är kanske en del av WTO?
Skrämmande!
Skall kika vidare på detta framöver.
#79 Möjligt att det finns direktikopplingar. Alternativt borde vi kanske säga
SLV + ILSI
Om jag förstått rätt, ILSI är inblandade i kostrekommendationer, m m til WHO, m fl. Bakom ILSI står:
McDonalds
Coca cola
Sockerprod
Kemiindustrin
Unilever
m fl gullepluttar
Hehe - kul att lägga pussel!
P.S. Inte bli mörkrädd - det här är ett fantastiskt illustrativt exempel på hur det "går till" här i världen!
Jag får upp vittringen!

Well, jag har inget emot uranbrytning egentligen… faktiskt. Bara det inte sker någonstans i närheten av mig. *not* :P
Härunder är en länk med intressanta grafer över klimatets förändringar. Mot slutet även en kurva som visar hur jordens temperatur följer solfläckarnas variation.
Vad beträffar vindkraftverkens inverkan på miljön så kan man ju tänka sig att ett vindkraftverk har ungefär samma påverkan på vinden som ett medelstort träd.
Med tanke på hur många träd det finns inser man ju snart att vindkraftverkens påverkan är försumbar.

Kollade upp det där om solfläckar. Det sammanfattas i en film(serie) jag hittade på youtube (nedan). Intressant!
Intervju med Henrik Svenskmark:
#78 - #80 Det är ju precis sånt som jag personligen vill höra mer om, och som jag tycker det är viktigt att vi för fram. 

Just det där med solen aktivitet och dess inverkan på klimatet var vad jag såg i en dokumentär för kanske 5år sen och gjorde mig mycket skeptiskt inställt till växthuseffektens hot. Undrar om det inte till och med är samma film som Vargalyster länkar till i # 83.
Intressant, om man läser dokumentet i #82, är att någon verkar ha gjort en Ancel Keys. Alltså valt ut mätvärden för att kunna visa ett samband. Statistik måste man vara mycket försiktig med då det är så lätt att manipulera och vilseleda med.

har inte läst de senaste inläggen speciellt noga, men pojkvännen läste i DN idag/igår att england (om ja minns rätt) anser att folk är dumma om de skaffar mer än 2 barn..
medan i sverige ska vi knulla utan kondom…
..

Har ni kommit vidare någonting med Codex Alimentarius?
Jag är från Norrland.. Man ska int streeeesa!
Men - Jag har läst lite länkar..
Har åxå skrivit mail till SLV och frågat "entusiastiskt" vad de kan berätta om sitt "intressanta" internationella samarbete.. Om det finns nåt tryckt material kring det..
Inget svar ännu, så vi får se.
:)
Bra kaisakavat,hoppas bara att SLV trillar ner i fällan, svarar en "gräsrot" som förmodas vara opåläst, okunnig och allmänt korkad, dvs någon som är lämplig att svara med liten klapp på huvet. Eftersom SLV inte svarar LCHF-experterna på Kostdebatten så kanske de törs svara dig!
Ska du följa med på båtresan 8 maj? Funderar på att ansluta mig, vore kul att träffa dig och andra skärpta LCHF:are.
Smörälskare
Jag? Skärpt?! Jippiiii!! :) :) :)
Skulle nåt rent fruktansvärt gärna följa med på kryss i vår, träffa alla er trevliga förståndiga intressanta människor.
Men ojojoj. Dåligt med pengar. Alltid!! Suck!

Intressant läsning för allasom är lite osäkra på vad de tror i klimatfrågan (andra får också läsa…om de orkar;-)) - Nature, not human activity rules the climate.

Man kan beställa hem gratisfilmer om alternativa teorier om klimathotet och 9/11, förtryck i västvärlden mm. från www.vaken.se. Även frakten är gratis. Fick hem ett helt paket häromdagen. :)

Nähä!? Vad trevligt menar jag!;-)

Redan i människans begynnelse kunde troligen två personer sitta ensamma i värmen från elden och upprätta en uppgörelse eller avtal som skulle ge dessa personer, eller gruppen dessa tillhör, en fördel av något slag. Långt senare, för ca 5000 år sedan, upprättade Eva, ormen och Adam ett hemligt avtal som gud upptäckte.
Detta kallas i dagligt tal "konspiration".
Men för att återgå till den trevliga brasan så tänkte jag bidra med ett par pinnar för att hålla liv i elden så att konspiratörerna får det varmt om öronen.

Jepps, det där är tre härliga filmer! Sitter precis i denna stund och tittar på Loose Change: second edition tillsammans med min sambo och min syrra. :)
Varje gång jag visar den för någon får de stora ögon och tar sig för pannan. Sen säger de… så jävla självklart! Vilka jävlar!
Är det konspirationsteorifilmer?
I så fall vet jag vad jag har att göra i veckan :)
#96 Tja, antingen är de konspirationsteoretiska eller åxå redovisar de nånting som ligger betydligt närmare sanningen än det vi får veta genom officiella media…
Mycket att bita i - mycket intressant! 

#87 Codex A sammanställs av mindre grupper placerade runt om i världen. ingen myndighet verkar ha insyn eller kontroll, om allt som tas fram verkar gynna de stora jättarna Monsanto, Unilever, Läkemedelstillverkarna….dvs medlemmar i det Bilderbergska kollektivet.
Iom UE och avtal med WTO så har ingen regering, el dyl, rätt att säga No thanks till codex a….utan det kommer tvingas på oss, oavsett vad vi vill
Fortsätter allt som det ser ut i dagsläget, med införandet, så kommer det innebära att jättarna får total monopol.
Här är en video som alla konspirationsteoretiker måste se:

Innebär detta att vår kamp mot SLV är meningslös? De har alltså inte möjlighet att ändra kostråden även om de skulle vilja?
#100 om man ska tro på deras agenda ser det nog mörkt ut ja 

Kanske något Kostdoktorn och Annika Dahlqvist borde titta närmare på? Mejla politiska partier? Kanske Piratpartiet är intresserade av frågan? De gillar ju inte patent… och detta är väl onekligen ett patent på kostråd?!

Ska man tro på alla konspirationsteorier blir man väl snart lika paranoid som förre presidenten George W Bush
när jag förklarar för andra om konstigheter i maten osv så försöker jag få dom att förstå ATT det finns där, inte varför.
Folk i allmänhet har väldigt svårt å ta till sig t.ex konspirationer å det kan bli alldeles för mkt om man rotar i det. Det ser då ut som att det finns en annan verklighet nästan.. Se bara på ovan nämnda filmer.
Så, det handlar mer om att göra det bästa för sin egen del å dom man väljer att berätta för, inte stå med megafon på torget.

Men om inte folk får reda på vad som händer, inte ens får chansen att ta det till sig informationen, hur ska man då kunna få en opinion mot skiten?
hehe förstår vad du menar, men om du studerar alla dom där filmerna + en massa annat kommer du att förstå hur stort dt hela är. Sen är det väldigt många som inte VILL veta heller..
Men visst, det hade varit fint om det gick å påverka.

Nu finns ju ingen direktkoppling mellan codex och kostråden…men man ser ganska tydligt hur alla regler OCH slv verkar gynna just de stora pamparna med konstgjord mat….och man kan ganska lätt gissa vem det är som sitter med pengarna.
Tyvärr verkar det hela för stort för att både kunna påverkas och för att folk ska kunna ta informationen till sig. Det är väl bara att hoppas att allt är ett stort skämt.

Jahopps, vi är maktlösa utan möjlighet att göra något åt saken. Kul slutsats. Tror jag gör nått vettigt istället och tar och sätter mig framför Top modell. Det är nog mer passande för en enkel människa som mig själv.

Jahopps, vi är maktlösa utan möjlighet att göra något åt saken. Kul slutsats. Tror jag gör nått vettigt istället och tar och sätter mig framför Top modell. Det är nog mer passande för en enkel människa som mig själv.
Neeee.. Inget är hopplöst och vi är inte alls utan makt!
Vi kan välja själva vad vi vill äta i detta landet..
SLV kommer fortsätta att hålla emot och slingra sig. Andra experter och vägar till kunskap finns och SLVs auktoritet undergrävs av deras egen stelbenthet.
Paradigmskiften tar alltid tid på sig och de som investerat pengar eller tid eller prestige i ett paradigm klöser sig alltid fast i det. Spelar ingen roll huruvida det gäller kostråd eller gammal teknik som bör ersättas med bättre uppfinningar eller om huruvida jorden är rund eller platt.
#108 hehe, vill du göra nåt vettigt så släng ut tv'n 

Ur Piratpartiets nyhetsbrev:
I skrivande stund är jag (Rick Falkvinge) på väg till Aktuelltstudion för att debattera Stockholmsprogrammet mot Johan Lindander (C). Det är EUs ramprogram för de kommande fem åren som svenska regeringen nu driver igenom, och som innehåller ganska omfattande inskränkningar i medborgarrätten.
Exempel:
Alla våra resor in och ut ur unionen ska registreras elektroniskt.
Alla ekonomiska transaktioner ska övervakas för att hitta "misstänkta" transaktioner, och på samma sätt ska alla medlemsländer få reda på våra banktillgångar.
Direktivet om fyra års fängelse för fildelare, och för internetleverantörer som accepterar dem, väcks till liv igen.
Internet ska censureras, webbsajter ska stängas ner eller blockeras, officiellt för att bekämpa barnporr (men vi vet sedan tidigare att det är mycket annat som blockeras också, inklusive politiska sajter, och det används alltid som murbräcka för att etablera censur som princip).
Så mycket övervakningsdata om möjligt om vårt privatliv ska spridas mellan myndigheter i hela unionen. Grundprincipen ska flyttas från "datat är skyddat" till "eftersom datat ändå är skyddat ska det spridas över allas Europas myndigheter", lite sarkastiskt.
En ny sorts terroristhandling introduceras i lagtexten, "terroristprat", alltså regimkritiskt propagerande. Detta ska inte ha någon yttrande- eller åsiktsfrihet och terroristpratare ska aktivt hindras från att använda Internet. (Jag kunde inte föreställa mig att den svenska regeringen skulle slåss för att regimkritiker inte skulle ha åsiktsfrihet, att det skulle sjunka så långt. Men det är bara att läsa innantill.)
Internetleverantörer ska kunna förklaras kriminella och deras IP-adresser ska kunna dras in. Mig veterligen har det aldrig hänt med postverk eller telefonbolag. Stockholmsprogrammet pratar om ett "Säkrare Internet". "Säkrare" i det här sammanhanget betyder alltid "censurerat". Det här programmet tar väldigt mycket uppmärksamhet just nu, av förklarliga skäl. Det är alltså detta, bland annat, som den svenska regeringen för stunden arbetar med att försöka sätta som ramverk för EUs kommande fem års arbete. Jag återkommer så snart jag kan med mer detaljer. Den som vill kan läsa Stockholmsprogrammet själv så länge, och missa inte Framtidsgruppens rapport som ligger till grund för programmet. Än så länge har bloggosfären bara börjat analysera innehållet i dokumenten.
Det finns lite positiva nyheter också. Våra framgångar i EU-valet har inspirerat pirater över hela världen att grunda och expandera piratpartier. Svenska Dagbladet hade en artikel häromdagen om att PP nu finns i 33 länder, Expressen hakar på med en djupare artikel, och i Danmark grundades nyss Ung Pirat, vilket är det fjärde piratungdomsförbundet efter (svenska) Ung Pirat, Junge Piraten, och Piraattinuoret.

Kommer sidor som kolhydrater.ifokus.se, www.kostdoktorn.se Annika Dahlqvists blogg och liknande att ses som regimkritiska i framtiden om Stockholmsprogrammet behåller det innehåll som Piratpartiet redovisat?
? Vargalyst… kan du "dela" tråden ?

ok

#112 Skrämmande….men väntat. Vi går mot ett väldigt inskrängt kontrollsamhälle där myndigheterna försöker få total kontroll över alla slavarna.
Många människor tror att detta kontrollsystem byggs upp för att skydda oss mot terrorismen….en faktor som tar död på så många som 0 (noll) peroner i västvärden… varje år.

Pasi: Så rätt. Jag har gjort en egen tråd för stockholmsprogrammet eftersom den här är så lång. :)
Var kan man läsa mer om codex alimentarius? Har ni några tips på bra sidor?