Pastoriserad mjölk/grädde skadlig?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hittade den här videon på Youtube. Hur ska man nu få tag på opastoriserad grädde då?

Leta reda på en ekomjölkbonde med välmående kor och sinne för hygien…?
Opastöriserat smakar fräschare och godare och är mycket nyttigare!
Kräm fräsch (medvetet försvenskad stavning) ju surnad opastöriserad grädde, får väl börja att använda det mer istället för grädde då jag inte känner till någon ekobonde här.
Creme fraiche är pastöriserad efter att den opastöriserade grädden surnat med hjälp av lactobacillus
Menar du att de värmer up Kräm fräshen efteråt?
#4 Ja
Jaha då var det ingen lösning på det problemmet heller.
Går det inte att få tag på opasoriserade mejeriprodukter utan att gå direkt till bonden?

Man kan få tag på importerat opastöriserat smör i vissa butiker. Dyrt men gott… Och opastöriserade ostar från Frankrike och Schweiz är ju vanliga. Äkta parmesan är tillverkad på opastöriserad mjölk från gräsbetande kor.

Gammaldags mjölk är åtminstone lågpastöriserad.
Fortfarande inte bra, men kanske inte lika illa… Och den är inte homogeniserad, vilket ju kan vara ett lika stort problem som pastöriseringen.
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Hittade ett intressant stycke från wikipedia:
"I Sverige är det lag på att all mjölk – med ett undantag – som säljs till allmänheten skall vara pastöriserad. Undantaget är mjölk från s k reaktionsfri besättning, d v s hela besättningen har vid tuberkulinprov visat sig fri från tuberkelbaciller (bovin tuberkulos )."
Går det att få tag på opastoriserad mjölk/grädde från reaktionsfri besättning någonstans?
Jag har precis idag köpt ost på ICA som var opastöriserad. Det är Falbygdens mejeri som har en ost på jämtländsk opastöriserad mjölk.
Numer pensionär i Nynäshamn

För er som bor i skåne måste jag passa på att tipsa om europeiska matmarknaden Geraud International Street Market. De har nyligen varit i Helsingborg och är i helgen i Malmö.
Nyss hemkommen med en stor matkasse (och många hundra kronor fattigare) kan jag berätta att det fanns flera opastöriserade ostar bl a. Riktig LCHF-gourmetmat från olika länder. Kunnig trevlig peronal som gärna hjälper till med info om ev tillsatt socker osv.
Kom idag hem med engelsk hård vitlöksost med örter, opastöriserad gorgonzola samt handgjorda franska råkorvar helt utan sockerarter!!!
#10 Jag hittar bara lågpastöriserade produkter på deras hemsida, inga opastöriserade.

(text borttagen)
Ursäkta, trodde frågan var ställd till mig…
#12 Osten heter Blenda och är gjord på opastöriserad ko- och fåmjölk. Det står på att den är gårdstillverkad i Jämtland. Det är en lite lurig etikett för det står Falbygdens rekommenderar ovanför Blenda.
Den finns på Falbygdens hemsida
Dyr som skrutt - men det var en mkt liten bit så vi unnade oss den för den goda sakens skull
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag har nu bestämt mig för att sluta äta pastöriserade mejeriprodukter. Jag tror faktiskt att de gör mer skada än nytta. Kommer att byta ut vispgrädden mot kokosgrädde och smör mot kokosfett sen ska försöka hitta opastöriserade ostar.
Var tvungen att ge upp tanken på opastöriserat, omöjligt att hitta något här. 
Kan bara instämma med den här videon:
#10 Jag hittade också en ost - samma? - från Jämtland, men på Coop här i Eriksberg, Göteborg. Bölåsen, eller något liknande, hette gården. Opastöriserad. Kostade nästan 50:-. Ska nog testa i alla fall för att se om den smakar annorlunda. Och så gillar jag tanken med opastöriserat.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Kollade videoen och tror det stämmer att pasteurisering /homogenisering inte har varit bra.Men, samtidigt litar jag inte på att det är ofarligt med mjölk som kommer "direkt" från gården, vi har inte samma rena miljö nu och vår kropp har endrat seg.Min morfar och mormor gjorde mjölk på sin gård, kommer ihåg morfar alltid år det vi i Norge kallar for "Gammelost".den lukter jättedårligt och som barn tyckte jag det var tokigt men spennande gammaldags.Det måste ha varit et bra antibiotikum att äta den här osten, eller? Men min mage har aldrig varit vand med det här och om jag ät det nu tror jag den ville kollapse.Men creme fraiche och grädde är den jo vand med, pasteuriserad.Jag ser det som ett räknestykke, och det som jag får från mina mjölkprodukter väger i pluss.Särskilld fättet är bra, och mjölkesyrebakterier som skapar en god tarmflora.Men jjag tror lättmjölk,spesiellt, och all mjölk vi dricker, nu skapar dårliga bieffekter.Kasein i mjölk (kasein 1 inte Kasein2) har kopplas till diabetes typ 1.Synd att mjölk har varit en stor sak som har varit propaganda för sedan 30 talet, I norge rekomenderte man att dricka 1 liter per dag under reformen kallad Oslo frukosten eller något liknande, tror det var på 20 talet 30 talet.Inte konstig eftersom landet var fullt av gårdar som behövde inkomsten men nu har det möjligens en effekt på tredje generasjon via diabetes epedemien som kom på 90 talet?
Probiotika inte antibiotika. Opastöriserad mjölk är tillåtet i vissa stater i USA, och mycket populärt. RAW-milkrörelsen i USA liknar LCHF-rörelsen här. Pastöriserad mjölk har vi bara druckit under en mycket kort tidsperiod och våra kroppar kan inte hantera det.
refererar du til mögel osten i mitt innlägg? Jag kan skillnaden på pro och antibiotika.Antibiotika uppteckte man jo i mögel på bröd i starten, derfor linken mögel ost och "antibiotika" med stora "".
Et antbiotikan i naturlig form.men det är inte viktig, eller stor vetenskap från min side.Enbart en tanke.
Måste ha läst fel, din text var väldigt tät och svårläst. Glöm inte mellanrum efter punkt.
ja, tyvärr är det svårt att skriva svenska som norska.Forlåt!!
mina högtalade funkar inte,, vad är det som är så farligt med pastöriserade mejeriprodukter? har egentligen minskat på det då jag märkt att det hindrar viktminskningen.. men kan ngn förklara vad det är som sägs här ovan iaf?
Mala09, du syftar på att spädbarn som inte ammades tillräckligt länge utan fick välling med mjölkpulver istället, i en studie hade ökad risk för diabetes typ 1. Mjölkmängd efter ett års ålder har ingen visat samband med ungdomsdiabetes.
Tydligen får en del barn både glutenintolerans/celiaki och diabetes typ 1 samtidigt. Då har förmodligen de båda sjukdomarna samma orsak.
Det här måste jag hänga med på… :)
JAJAJAJA!!!! presis, jag är ett skolexempel på #25.Genetisk har man hittat en link, och jag tror jag delvis har antagligen fått diabetes pgav gluten/spannmålintolerans som inte blev diagnoserad.Presis som #24 berettar,har kaseinet en finger med i spelet när man är spedbarn.Och, jag var kritisk till mjölk 2008 och uteslutade det i tanken att kasein inte är bra-men det henger inte ihop så.Nu har jo det redan blivit en skada och om jag tar bort kaseinet nu hjälper det inte.(Med mindre jag hadde allergi mot det som vissa har)Glutenet tror jag, är det som i relation med kaseinet skadar (när man är liten) och tar man bort glutenet tror jag inte kaseinet har samma effekt, glutenet är jo det som skapar inflammationen i tarmen etc.och skapar underernäring/vitaminbrist.D vitamin har man också hittat ett samband med,kan spela en roll, och typisk får vinterbarn diabetes.Jag är född i desember.
skulle också vilja få tag på opastöriserat… men det är inte lätt nästan omöjligt verkar det som…