En del men en liten, liten del. Ät ägg och det enda tillägg du behöver är c.vitamin, tråkigt i längden, men du får absolut i dig det kroppen behöver.
kokt ägg enligt fineli 0.3g kolhydrater / 100g. Cirka 0.15-0.20 per ägg alltså. Ingen att bry sig om. Högre siffror räknar med fibrer eller skalet.

så i princip behöver man inte räkna kolhydraterna i ägg om man inte äter tjogvis???
Hade jag ingen aning om…då har jag nog legat mycket under 20 gram kollisar varje dag!
Jag vet inte. Vissa källor anger något högre innehåll har jag för mig, misstänker att det är med skal och fibrer inräknat. Men ägg är så bra mat att det känns meningslöst att räkna de spårmängder som finns. Sen finns det säkert vissa här som har andra åsikter.
Själv har jag ätit ett halvtjog idag 
VAD är fakir och ufo i dessa sammanhang? Har försökt googla men fann inget som direkt sa mig vad det innebar.
fakir är att bara äta protein och fett, kött fisk fågel ägg samt smör, kokosfett
UFO är att äta Under Fem gram kh Om dagen
minmat anger kolhydraterna i ägg till noll…
#6 Tack för svaret! 
Hade aldrig hört talas om det förut.

Råa ägg anges i Minmat till 1,4 vad jag kan se. Äter man 4 ägg blir det kanske drygt 3 kollisar…
Har man äggmjölk i kaffet och låter bli att räkna alla småkollisar här och där blir det fort 10 på ett dygn som blundas för. Spelar kanske ingen större roll för dem som hållt på ett tag med LCHF och känner sin kropp och signalerna. Men för mig är det nog lite viktigare just nu…

I minmat är det endast äggvita som har kolisar uppskrivna. Jag tycker det verkar lite märkligt att det ska finnas så mycket som 1.3g kh i 100 g äggvita när det inte finns några alls i hela ägg. Råa som kokta. Det är ju trots allt ganska mycket äggvita i ett ägg.
Nån som vet?
/ Grodhulda

Det finns kolhydrater i hela ägg - 1,4g (vare sig de är råa el kokta). Äggulan har 0 och äggvitan har 1,3… undrar var 0,1g kh försvinner när du lägger ihop äggvita o äggula 

#11 - okej..då blir det alltså fel i minmat när man kollar dagens intag där. Och en massa kolisar får jag i mig när jag kör fakiren.
Åh va jag hatar att känna mig förvirrad!!!
/ Grodhulda
Däremot redovisas 1,3 på äggvita, det är sant!!
edit… såg nu det som står i # 10 och # 11 ja precis.. underligt
Fineli, som brukar anses tillförlitliga anger 0,4 i helt ägg, 0,3 i gulan resp. 0,4 i vitan. Men de finska äggen kan ju ha mindre, det vet jag inte…
# 1 Det är inte riktigt sant att det enda man behöver är Cvitamin, du behöver fett också, ca 10 gram per ägg om du ska komma upp i rimlig nivå… 12 ägg och 120 gram smör… då är du hemma näringsmässigt på en dag

rackarns skumt. När jag kollar ägg (rått el kokt) på minmat o väljer att ladda från livsmedelsverket så får jag 0 kh. Laddar jag "mina" så får jag 1,40 kh…. grymt förvirrande då jag har hämtat uppgifterna från livsmedelsverket. Iofs inte första gången som jag får felaktiga uppgifter från minmat.
Ursäkta förvirringen (den enda som är förvirrad nu är jag över minmat)!

#15 - förstod jag dig rätt att 0.3 + 0.4=0.4 enligt Fineli?
Det här blir ju bara rörigare i mitt huvud…..hahaha…men ägg är ju gott iaf. Och nyttigt. Så långt är jag med 
/ Grodhulda
100 gram äggvita 0,4g
100 gram äggula 0,3g
100 gram ägg = (ca) 33 gram äggula + 67 gram äggvita:
0,33*0,3 + 0,67*0,4 = 0,367g ~= 0,4g
Så räknar man när man lägger samman vitan och gulan.
1 ägg i övrigt väger oftast mellan 55-70 gram,
dvs cirka 22 gram äggula och 44 gram äggvita. Det ger ett kolhydratinnehåll på:
0,22*0,3 + 0,44*0,4 = 0,242 gram
kolhydrater på ett medelstort ägg, alltså.
och det var den hrm enkla förklaringen… 

Jag behöver sannerligen hem och sova i helgen…kan uppenbarligen inte skilja på ett ägg och 100 gram ägg. Hahaha…
Tack för upplysningen spkn1 & Pennylane1.
Då ska man alltså lägga till kolisar för alla miljoner ägg det blir på en vecka förutom det andra som registreras i minmat.
/ Grodhulda
Jag tycker de mängderna ägg ger är så små att de kan försummas. Men så äter jag ju inga grönsaker heller, gör man det så är det klart att många bäckar små.. Men det är nog bättre är skära ner på grönsakerna i så fall, än att försöka jaga kolhydrater genom att undvika ägg..
äter man fakir, så blir det ju bara fyra gram kolisar totalt om man käkar 400 gram ägg (ca 6-8 ägg)

Själv äter man bara äggula
. Äggvitan innehåller bara protein och lite lite kolisar. Det är i äggulan som alla nyttigheter finns, dvs mineraler och vitaminer. Även protein och fett. Så jag ser ingen anledning till att äta äggvita!
Är kanske inte så ekonomiskt, men äter man inte massor av ägg så går det ihop mkt bra! Blir väl 3-4 äggulor om dagen. Då oftast i sås eller ingrediens i tex blomkålsmos för att få en gulare känsla ;)
skiljer ju inte så mycket mellan äggula och äggvita enl. fineli (0,1 gram vad gäller kolhydrater och äggvitan har bara en tredjedel mindre med protein) i ett helt ägg har väl vitan ungefär lika mycket protein som gulan…
Jag kan inte kosta på mig att rata det proteinet eftersom jag ahr svårt att komma upp i tillräckligt annars

Jag undviker inte ägg…utan ägg skulle det bli bra träligt att fakira
Jag var bara lite nyfiken på det hela eftersom det känns bra att ha koll på om man faktiskt äter UFO istället i tron att det är nån slags striktare variant. Vilket det då faktiskt är.
Fakir borde alltså vara helt utan ägg. Eller åtminstone inte 6-8 ägg/dag.
/ Grodhulda
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

#27 - jo..det gör de flesta. Men vad är då UFO i så fall?
Äter man ett par ägg/dag så är det ju en annan sak.
/ Grodhulda
Men för många blir det nog i praktiken samma sak…

#31 - okej…jag har trott att det var skillnad i kh-intag på fakir och UFO. Men det är alltså bara en fråga om psykologi. (Om man måste äta grönsaker eller inte för att "härda ut".)
Men..en tanke som slår mig nu är varför man inte istället för lite mindre mängd ägg borde äta c-vitaminrika saker för några kolisar? Om det ändå äts t ex 4 /dag.
/ Grodhulda

#33 - Hahaha…näää…så många ägg äter jag inte. Du ser..jag orkar inte ens räkna 0.4 x 4 själv. Dags att ta helg snart!! 
/ Grodhulda
#32:
Ägg ger dig hundrafalt mer näringsämnen än någon vegetabil med motsvarande kolhydratinnehåll kan. Oroa dig inte för c-vitamin, sålänge du inte tänker leva på skeppsskorpor i ett år eller så.