Ischoklad
Räknade ut att en ischoklad innehåller ca 0,7 kollisar, men kan man äta det varje dag? Jag kanske är för inkörd på lördagsgodis.
Frågan är om du kan stoppa efter bara en ischoklad? Jag skulle inte kunna göra det.
Ta reda på vad du själv klarar av, ingen annan kan svara på det.

Om man äter ischoklad varje dag så triggar man ju sitt sötsug varje dag. Då är det väl i princip omöjligt att komma över det?
För det är väl det vi vill ändå? Bli kvitt "sockermonstret" som så lätt vaknar till liv.

om man har något sockermonster… alla har inte det.
Bättre med ischoklad än en ren choklad. Även tryffel är bättre då man drygar ut chokladen med mer fett.

Jo jag fattar att inte alla har ett sockermonster! 
Men det jag reagerade på var det där med att äta ischoklad varje dag.
ja men om man inte har problem med sockerberoende och man håller sig under sin khgräns så är det kanske inget problem heller? Om man minskar som man vill etc.
Har ni prövat med Äggmjölk avkyld med vanilj och kakao. Svalkande och jätte gott. Är man bortbjuden och kommer med O`boy är det ingen som misstycker. Alla vet ju vad det är ..eller…tror sig veta i alla fall.
Har aldrig prövat frysa den, det måste jag kolla nu.
#6 Haha, nej, jag tyckte inte heller att jag hade problem med att äta godis varje dag. 
Om man anser att det är ett problem eller inte, tja det är ju lite som att fråga en alkis om dom tycker att dom dricker för mycket. 
Jag tycker nog själv att kan man "inte leva utan" socker eller vad det nu är för nåt (som man helt uppenbart KAN leva utan) så ska man nog ställa sig mot väggen lite och försöka fundera på vilket ät-beteende man har.
Kan man äta en ischoklad med lite socker i en gång i månaden utan att ta flera eller råka illa ut, då har man nog inget sockerberoende.
Men blir det ett måste varje vecka, varje dag, oftare och oftare - då bör man nog fundera på vad som händer…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Det var ungefär så här jag tänkte också. Jag menar verkligen inte att komma med pekpinnar eller så men jag tänker att kanske någon annan lockas och så vips är man inne i ett ganska dåligt beteende.
Tanken här är väl ändå att vi ska stötta varandra i att UNDVIKA sånt som kan få oss på fall?

Jag ska nog undvika ischoklad varje dag, hade inte en tanke på sockret. Jag stirra mig nog blind på hur många kollisar det var.
#1o nej, jag kanske uttrycker mig klumpigt men jag menade att stödja din kommentar och dina tankar. 
Jag tyckte du skrev bra saker och håller med dig.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

En variant - om frestelsen blir för stor kan vara att göra tryffelbollar.
Själv äter jag inte mörk choklad längre trots att jag älskar 98 %-ig. Men om jag känner suget av fin choklad gör jag tryffelbollar. Konsistensen blir lite som ischoklad men aromen blir finare och godare. Finns säkert massor av recept här men så här gör jag;
Det viktigaste är att hitta en fin kvalitétskakao ( t ex Valrhona som är jättegod och har stark arom).
Ta 100 gram smör i en skål och mosa in 2 - 3 msk fin kakao, 1 tsk vaniljpulver + sukrin efter smak (minska mängden efter hand så kommer du kanske inte att behöva sötningen sedan). Rör gärna in några droppar kallt kaffe efter hand tills det blir ca en matsked.
Rulla små kulor av geggan och rulla dem sedan i kakao eller kokosflingor. Ställ en stund i frysen eller förvara i kylen. Blir jättegoda och innehåller pyttelite kolhydrater. Även om du rullar dem i kokosflingor så innehåller de allt som allt 3 kolhydrater!!! Du får ca 15 kulor av satsen!
Ta helst sukrin då stevia inte blev lika bra, men viktigast är att använda ett fint kakao.
Värt att testa tycker jag…
Prövade att frysa äggmjölk med kakao - den blir ätbar men grynig. Ok som is choklad.

Jag kommer nog att skippa allt vad ischoklad o tryffel heter ett tag, har bara hållt mig till lchf i fyra veckor än och efter 2,5 kilo står jag still
men när jag kommer till mamma äter jag en kokosboll av ett recept jag hittade här men det blir ju inte så ofta.
Jag tycker ischoklad är utmärkt att ha att bjuda på när det kommer folk på fika. Dessutom kan jag numera ha sånt i frysen utan att gå och smånalla av dom. Det hade jag inte trott att jag skulle klara för två år sen.
Jag har mörk choklad, 85-90 % i kylen och tar bara en ruta per dag, eller varannan dag om jag har chokladsugna dagar, och det går bra.
#18 Nej, nej, inte ha choklad i kylen. 
Om, man måste ha den kallt är det bättre att ha den i frysen och sen se till att den är lagom tempererad innan man äter. Det är ju helt klart ett problem just nu när innetemperaturen närmar sig oanade höjder. Eller i alla fall övergår kokosfettets smältpunkt. Tänk vilka härliga nya referenspunkter man får. 
#19 Haha ja jag har en påse med kokosfett i skafferiet. Som är olja nu. Är så glad att jag kom mig för att lägga resten av paketet i kylen, hade blivit besvärligt annars :o
Lite kul att se att LCHF:are är experter på choklad
Det är ju en hel vetenskap har jag försått vad gäller choklad. Tror till och med att det finns någon typ av utbildning. Choklad har jag ingen större längtan efter tack och lov. Men ett stort fat spagetti med mycket smör…… Åhhhhhh vad gott.
I Göteborg kan man gå på kurser och chokladprovning hos flickorna Kanolds.Info finns på deras hemsida, eller så besöker man butiken i saluhallen om amn är i stan och köper färska goda mörka tryfflar, eller kakor eller underbar choklad i pulver m.m.
Desto mörkare choklad, desto mindre sockerinnehåll. Det finns t.ex 99 % mörk choklad som är en upplevelse att smaka på, och den har bara ca 1 % rörsocker och är mycket bättre för kroppen att äta än så kallad diabeteschoklad med sötn.medel i..
Bra mörk choklad är hälsokost:)