Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1650 ggr
fiskenihavet
0

Protein

Tjena.

Jag får i mig mest protein. Har det någonting att säga på "hur bra lchf fungerar" i kroppen? Jag menar ska mängden fett vara mer än proteinet? I förhållande till viktnedgång och övrig hälsa?

Vet att vi alla är olika, men finns det i LCHF "teorin" att mängden fett bör vara högre/mer än mängden protein?

[Pennylane1]
0

fettet ska helst överstiga protein och kolhydrater tillsammans.

Föreslår att du läser i Vanliga frågor och svar här till vänster!

andreas0
0

#0, Att ha protein som primär energikälla är dåligt för hälsan. Protein är viktigt för att ha att bygga upp kroppen med, men det är ingen vidare bra energikälla. Läs mer här:

Why low-carb diets must be high-fat, not high-protein

fiskenihavet
0

#1, ok, tack. Visste inte att det stod om det där.

fiskenihavet
0

#2, oj det visste jag inte. vet bara inte hur jag ska minska på proteinet och få i meg mer fett i maten. Jag äter fakir, utan mejerip. (borts. från smör) och oljor. Hjälppppppp.

Beroende
0

Jag har alltid högt fettintag varje dag men lider fortfarande av dåligt samvete när jag ser och sammanfattar hur mycket fett jag får i mig. Visst jag ser att jag inte går upp i vikt men hjärnan är väl skadad efter snart 50 år av "vanligt" ätande.

[Pennylane1]
0

Har du förrestn kolla fördelningen i minmat så du vet hur mycket protein du får i dig? Det är ju itne så att 100 gram kött tex är 100 gram protein? Utan ca 20 gram. Det är en vanlig missuppfattning, jag blir alltid förvånad att folk kan få så mycket protein,(jag själv hamnar i underkant om jag inte tänker på det)… då visar det sig nästan alltid att de har fattat fel. Jag säger inte att det är så för dig men ville bara utesluta det.

fiskenihavet
0

#6 Nej så är det inte. Har matat in. Idag blev det 73g protein för lilla mig. För mycket. Igår blev det ett bra stycke över hundra gr prot.

MimLan
0

#7 Varför är det för mycket?

[Pennylane1]
0

vad äter du då? FÖr att få så mycket? Behöver tips! Flört

Wtn3
0

73 gram är inte för mycket, även en stillasittande person klarar i regel upp mot 2 gram protein per kilo fettfri kroppsvikt. Vill du konsumera mer fett och mindre protein med fakir-diet så är det enklaste antagligen att äta mest fläsk, mer fett och mindre protein än nötkött. Kokosfett i kaffe/thé är ett annat bra sätt att konsumera fett på (om man nu "får" dricka thé och kaffe i fakir-diet?)

fiskenihavet
0

Äter mycket kött, ägg, fågel och fisk. Proteinandelen rasar iväg. Har hört att man bara ska äta 1 g/kg och det gör inte jag så måste väl dra ner. Och "dra upp" med fett …

MimLan
0

#11 Du har hört fel. Man skall äta MINST 1 gr/kg.

Wtn3
0

Minst ett gram per kilo fettfri kroppsvikt säger en del, andra säger per kilo faktisk kroppsvikt, men personligen tror jag mer på det förstnämnda, känns mer logiskt att det är musklerna i kroppen som behöver proteinet, och inte bilringarna =) Men som sagt, det är minimi, upp mot 2 gram klarar de allra flesta.

Trollpyret
0

Hur vet man hur mycket som är fettfri kroppsvikt?

fiskenihavet
0

#10 och #12, ok. Tack. Dock brukar mitt proteinintag tom bli över 2g/kg. I övrigt äter jag tydligtvis (enligt minmat) för lite fett.

Tvillingsyster
0

Man får en rätt bra balans om man äter 20e% protein, 5e% kolhydrater och 75e% fett per dag. Omräknad till gram skulle det kunna bli 80g protein, 20g kolhydrater och 133g fett. Om du har mest proteiner kan du öka med grädde (40%), majonnäs (80%), smör, créme fraiche (34%) eller något annat, som innehåller lite proteiner och kolhydrater, men mycket fett.

fiskenihavet
0

#16 Tack för tips. Dock så har jag läst på denna sidan att man ska hålla sig undan mejerip. (bortsett smör) om man ska bli av med candida. Därav så har proteindelen blivit högre än fettandelen

andreas0
0

#17, Om inte annat får du väl öka på med en rejäl portion bacon, då får du garanterat så mycket fett du behöver. Glad

Och som sagt, proteinvärderna som oftast anges är minimumvärden som man inte ska ligga under. Lagom är ungefär 1.5 g per kilo kroppsvikt om man inte tränar, något mer eller något mindre spelar dock ingen roll. Skulle det bli 2g per kilo kroppsvikt är det inte hela  världen heller, så länge man inte för i sig för lite fett samtidigt. Har man tillräckligt hög fetthalt i maten så är det väldigt svårt att få i sig för mycket protein, så håller du koll på fettet så behöver du inte oroa dig för det.

Ett annat "fakirtips" är att använda mycket fläskfärs, då det har högre fetthalt än blandfärs och köttfärs. Du kan ju göra din egen färsblandning med 2/3 fläskfärs och 1/3 nötfärs (eller varför inte t.ex. lammfärs?), vilket blir lagom fetthalt, utan att något behöver tillsättas.

Sedan är väl lite hemmagjord bea-sås till maten inte fel, och det ökar på fetthalten rejält. Det finns ju andra liknande feta såser, t.ex. hollandaise, om man vill variera det lite.

Siffrorna som anges i #16 tycker jag är lite väl strikta, så exakt behöver det inte vara. Runt 20-30 E% protein, 60-80 E% fett, och så mycket kolhydrater du vill tillåta dig, ju mindre desto bättre, tycker jag är vettigare värden att ange. Är man inom den ramen så är det helt okej LCHF kost. E% är altså procent av kalorierna, inte procent av vikten. Det är E% som t.ex. minmat räknar ut.

Wtn3
0

Det är svårt att veta, man får göra en uppskattning mot vad som ses som normalvikt för ens kroppslängd, och sen justera lite beroende på om man ser sig själv som mer eller mindre vältränad, eftersom det inte finns något att vinna på att bara äta precis så lite som är absolut minimum jämfört med att äta lite mer så behöver man inte veta exakt hur mycket ens normalvikt är

fiskenihavet
0

#18 TACK

fiskenihavet
0

#14, ja man måste nog justera. Trodde först då jag läst flera gånger att det var 1g per kg.

Tvillingsyster
0

#17 Det handlar egentligen om mjölkprodukter som är fettfattiga. Dessutom så tar man inte så mycket av dessa varor i maten när man lagar till något att det kan öka kolhydraterna för mycket.

Jag själv brukar eftersträva att nå följande värden i e%:

Protein 18-25

Kolhydrater max 5

Fett 70-80

Det brukar fungera ganska smärtfritt.

fiskenihavet
0

#14 och #21 FORTS: …alltså läst i andra sammanhang. Inte att jag trodde att det var det du skrev i inlägg #14. (Förklarar alltså att inlägget jag skrev i # 21 kan missuppfattas…..)