Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-fågelrätter
Läst 6105 ggr
hassez
1

Kycklingpaj

Hej!

Jag hittade detta recept på Arla, Bytte ut vetemjölet mot malda mandlar.
Vanlig creme fraiche i stället för lätt.

Kycklingpaj.

Ingredienser
6-8 port
3 dl mandelmjöl
125 g smör
2 msk kallt vatten
Fyllning:
2 kycklingfiléer, ca 300 g
1 bit purjolök
smör
1/2 tsk salt
1 röd paprika
2 dl crème fraiche, 4 peppar & vitlök
3 ägg
2 dl Arla Köket riven ost, gratäng

Gör så här
Hacka ihop mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform med löstagbar kant, ca 23 cm i diameter. Nagga med en gaffel. Låt pajskalet vila i kylen ca 30 min. Sätt ugnen på 200 grader. Skär kycklingen i mindre bitar. Strimla purjolöken. Stek kyckling i smör i en stekpanna. Tillsätt purjolöken och låt den fräsa med. Krydda med salt. Låt svalna något. Kärna ur och tärna paprikan. Blanda kyckling, purjolök, paprika, crème fraiche, ägg och hälften av osten. Fördela blandningen i pajskalet och strö över resten av osten. Grädda i nedre delen av ugnen 35-40 min. Servera med eller utan sallad.

Det uppskattades av min fru som är LC-frälst

mammam
0

Tack för tipset, det verkar jättegott!

Mal du mandlarna själv? Jag har letat som en galning efter mandelmjöl och kokosmjöl på hälsokostbutiker och asiatiska och orientaliska och alla möjliga butiker men det finns inte. Testade att göra kokosmjöl i mixern av kokosflingor men det blev en fet kokospasta av det hela…

magma
0

Tack för receptet!

hassez
0

Jag finhackar mandeln i en minimixer, typ Magic Bullet.

Amiechan
0

mammam - jag tror du ska låta dina kokosflingor bli gamla innan du använder dem till mjöl :) Låt dem ligga och torka så funkar det nog bättre.

molana
0

Läste i en annan tråd att man kan ha i ett ägg som binder. Glad

ovkyhn
0

Jag har köpt mandel njöl på Lidel

sockerfri
0

Mmmm paj… Det gillar jag! Jag ska testa detta recept till helgen :-p

Shawy
0

Den här pajen har verkligen blivit favorit kan jag säga. Tack!

Jag brukar variera och göra köttfärspaj och ibland på kassler.

Min dotter älskar denna paj. Äter lite sallad till och extra creme fraicheklick bredvid.

MUMS!!

Royalwithcheese
0

Jag har funderat på en sak, borde man inte kunna gøra en paj utan botten så att sæga? Sjælva fyllningen ær ju perfekt lchf.. och man inte vill gøra botten på nøtmjøl (blir ju ændå lite kolhydrater) kan man inte bara smøra formen lite extra och sen slænga i endast fyllning? Jag ælskar paj næmligen :P

Shawy
0

Prova vet ja! Det är ju ägg i så den blir ju lite fast ändå.

Jag tar mindre av nötmjölet, räcker faktiskt med 2 dl till en paj.

Royalwithcheese
0

Ja så kan man i och før sig också gøra. Och då blir det ju inte mycket kolhydrater per portion! Mm jag brukade gøra værldens godaste paj med Kvibille ædelost och bacon och lite annat gøtt vad man nu har hemma.. Nu ska den testas utan botten :)

nobban7
0

Min gamla mandelkvarn funkade bra att finfördela kokosflingor i och man får ju så bra motion av vevandetSkrattande

Blenda01
0

Jag brukar göra paj utan botten.  "Naken paj" kallar vi den!
Det går att göra med alla vanliga pajrecept med äggstanningsfyllning.

Ibland gräddar jag dem i muffinsplåtarna och fryser in dem en och en. Lätt att plocka med sig till jobbet t.ex.

Pasi
0

Paj utan botten = gratäng eller "låda".Flört

mulligast
0

Jag har i stort sett alltid gjort paj utan pajskal..Skrattande

Har aldrig gillat det torra tråkika i botten utan det är ju fyllningen man vill ha så varför anstränga sig i onödanOskyldig

tinaoskarsson
0

#9 Vi har recept på en tacopaj vars "botten" är philadelfiaost. I den kommer visserligen knaprigheten ovanifrån i form av nachochips. Men står man ut utan krisp är detta ett mycket gott alternativ!

greensis
0

Jag gillade faktiskt pajskal i måttliga mängderGråter och alla ersättningar jag provat hittills har blivit för spröda och frasiga. Funkar det bättre med nötmjöl & riven ost? Eller med ägg i? Har någon provat för att få mördegskonsistens, ungefär som på en quiche där skalet är gjort på vetemjöl.

Fabricati diem, pvnc!

Blenda01
0

#14 Det är väl inga roliga namn??? Räcka ut tungan Man måste ju ha kul också, fast du kanske mest är ute efter att "hålla låda"? Kyss

Mervi
0

När jag gick på VV för massa år sedan, gjorde  jag paj utan botten. Purjölöks paj med äggstanning och ibland keso. Nu kan man ju ta i fetare grejer och någon smakrik fet ost.Skrattande

tinaoskarsson
0

#17 Håller med. Pajskal är faktiskt gott!

Pasi
0

#18 - Du har rätt…..det var verkligen urtråkiga namn!Fundersam
Nakenpaj är bättre.Glad

tinaoskarsson
0

nakenpaj? Hmmm. Ja, det var faktiskt ett riktigt bra namn!Skrattande

Royalwithcheese
0

Hehe nakenpaj gillar jag! Ska bjuda min karl på det och hoppas att namnet distraherar honom så att han inte mærker att pajskalet fattas :D

Denna kommentar har tagits bort.
Tjolanta
0

Vi gjorde den här pajen igår och bjöd ett par vänner som inte äter LCHF och den blev väldigt uppskattad. Enligt receptet så är det ju 6-8 port. vi var bara fyra men det blev alldeles tomt på fatet.

Tack för ett smarrigt recept det kommer absolut bli en favorit hemma hos oss.

Zima
0

Nu har jag testat den här pajen och den var mycket god. Rekomenderas! Fantasiberäkningen på 6-8 port/paj går dock bort. Blev mer som Tjolanta skrev, typ 4 portioner. Är man riktigt hungrig kanske 3 port tom.. Fast nötskalet blir mäktigt efter en stund, kan jag lova.

MissZapp
0

Låter jättegott, måste testas! Glad

Emea67
0

Bokmärkt! Skrattande

Jag behöver matförslag så detta verkar bra!

hassez
0

Hej!

Kul att pajen verkar uppskattad. den är nog tänkt som förrätt med 6-8 portioner.

Hemma hos mig äter vi den som huvudrätt och då räcker den tii 2-4 personer.

Jag har försökt att redigera i receptet men det går inte.

Så mitt råd är, ät tills ni blir mätta.

Loria
0

Jag brukar göra paj på sojamjöl, jag tycker det är gott. men många "vanliga" människor tycker nog att det smakar lite skumt. I min kycklingpaj har jag bacon och sparris, tycker det passar bra till sojasmaken.

Marylojs
0

Vi gjorde denna ikväll, med vissa ändringar (jag gillar att experimentera). 

Pajskalet gjorde jag på kanske 100 gr smör, 3,5 dl mald mandel, 1 ägg och lite bakpulver. Jag tryckte ut det i formen och förgräddade tills det blev lagom mörkt. 

I pajen hade jag två kycklingfiléer stekt i småbitar, en röd paprika i bitar, en fetaost i bitar och över det hällde jag en blandning av 3 dl creme fraiche och två ägg. Strödde riven ost över och hade det i ugn i 200 gr ca 30 min.

Marylojs
0

Gjorde en annan, enligt mig, godare variant igår.

Pajskalet gjordes på kanske 3 dl mandelmjöl, två ägg och en gnutta bakpulver och förgräddades.

Fyllning var stekt kyckling, bacon, en riven ädelost, äggstanning på creme fraiche och ägg och så ost över alltsammans. SJUKT GOTT!

[Karro]
0

Marylojs du har inga funderingar på att göra en kokbok Flört

Marylojs
0

#33 Haha, nej, det tror jag det finns folk som gör mycket bättre. Fast iofs, jag känner ju en matstylist… :-p