Grekisk eller Turkisk yoghurt??
Jag undrar vad det är för skillnad mellan grekist och turkisk yoghurt? Vilken smakar godast? Eftersom CF är fetare, är det inte bättre att använda det än T eller G yoghurt? Vad tycker Ni?

Det finns tre olika sorters fetare youghurt, Arlas meze och Lindahls turkiska och Lindalhs grekiska. Jag tycker Lindhahls grekiska är godare. Om man vill använda 10 % yughurt eller creme-fraiche, som är fetare, är upp till var och en.
#1 Jag har inte köpt någon av de du nämner, brukar normalt köpa ett grekiskt märke och senast igår såg jag ännu ett märke med någon ekologisk variant. De varierar dock i kolhydrathalt, runt c:a 3,2-5% tror jag.
#0 Man gör som man vill. Jag gillar 41% CF, men vill jag ha yoghurt så tar jag yoghurt. Vilken som är godast får du nog fråga dina smaklökar om. :)

Jag använder CF i varm matlagning och ibland i kalla såser. När jag gör tex "potatissallad" fast med squash tärningar istället för potatis (recept finns här på KiF) och röror med tex rivna morötter och vitkål då använder jag turkisk yoghurt blandat med majonnäs. Med hjälp av majonnäsen får jag också upp fetthalten.
Turkisk och Grekisk yoghurt är ju också ganska mycket billigare än CF, så när det blir dessa "röror" hos vår familj så blir valet yoghurten.

Men är det någon skillnad i smak mellan de två?

Jag tycker det är skillnad på turkisk och grekisk yoghurt, både i smak och framför allt i konsistens. Om jag inte har helt fel för mig så har de tillsatt mer saker i den grekiska för att göra den "stabbigare", men jag är osäker… Jag föredrar iaf den turkiska (Lindahls). Smakar mer yoghurt, på något vis… eh, som jag är van vid att yoghurt ska smaka! XD Fetthalten är ju densamma, men jag undrar om inte något av det andra skilde sig lite?

Tack. Då får jag prova den turkiska för jag vill inte ha en massa konstigheter i det jag äter numera. *Ler*

Haha, men läs på burkarna först, jag kan ju minnas fel och blanda ihop saker och ting!
Jag köpte den grekiska en ggn när den turkiska inte fanns i vår lilla lanthandel. Både Guben o Sonen ratade den (jag fixar inte yoghurt öht o döttrarna är laktosintoleranta). Jag smakade en tsk o höll med dem…den grekiska smakar liksom lite…"skarpare" el ngt sådant.

Min uppfattning är att den turkiska är mer krämig medan den grekiska är (förvisso krämig, men) syrligare i smaken. Den turkiska är inte syrlig alls, den är min favorit!
Skulle vilja testa mezen men vet inte om Arla säljer den här uppe. Karro, hoho!???

Låter som om jag ändå ska börja med den Turkiska. Tack för all hjälp.
Appropå Turkisk eller Grekisk Yoghurt… En jämförelse mellan Fontanas Grekiska och Lindahls Grekiska och Turkiska Yoghurtar…
Fontanas Äkta Grekisk Yoghurt är riktigt krämig och mild. Inte alls samma smak som på den Lindahls "Grekiska hinkyogurten" - den var mycket surare och "plippigare" (=grynigare).
Lindahls Turkiska Yoghurt, Ekologisk (hink) är också mkt surare och "plippigare".
**Fontanas Äkta Grekiska Innehåller:
**Pastöriserad komjölk, Grädde, Mjölkprotein och Yoghurtkultur.
Näringsvärde/100:
Energi 511 kJ/123 Kcal
Protein 4,8 g
Kolhydrater 3,5 g
Fett 10 g
Lindahls Grekisk Yoghurt, naturell:
Högpastöriserad mjölk, Grädde, Yoghurtkultur
Näringsvärde/100 g:
Energi 570 kJ/140 kcal
Protein 6.5 g
Kolhydrater 5.3 g
Fett 10 g
Lindahls Turkisk Yoghurt, ekologisk:
Högpastöriserad mjölk, Grädde, Yoghurtkultur
Näringsvärde/100 g:
Energi 524 kJ/126 kcal
Protein 3.8 g
Kolhydrater 4.8 g
Fett 10 g
(Det är tur att jag tycker Fontanas Äkta grekiska är den absolut bästa, lenaste, mjukaste och godaste Yoghurten…
)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Lidl säljer i Finland en grekisk yoghurt, gjord i tyskland. Den har 2,8 g kolisar och 10,5 g fett, protein 5 g. Den har blivit min favorit, säljs i förpackningar på 1000 g, i hink.
Jag brukar blanda 1 dl cf och ½ dl grädde, blir en supergod och krämig yoghurt. Nackdelen är att det blir väldans dyrt om man ska äta den dagligen!
VARFÖR är cf så DYRT???

Fage är ett grekiskt märke (som nu byter till ett mer "europeiskt"namn tror jag).Fage total har 12% fett och är den absolut godaste. Brukar finnas på Hemköp och Willys
Så här ser fördelningen på "min"yoghurt" ut på "min mat"-sidan.

Jag slår ett slag för arlas meze-yoghurt. Mycket krämigare och lättare konsistens än de på hink. God att blanda med lite grädde också. Slurp. :-)
Jag vet att det är många som rör i grädde i yoghurt också - jag ska prova det nå'n gång när jag inte hittar Fontanas Grekiska… Kanske blir den så krämig och mild som jag vill ha den då.
Mio80 - din youghurt låter också god! Måste också provas.
Det finns uppenbarligen en hel del yoghurtar som 'en' inte provat ännu… så jag blir upptagen med det ett tag framöver…
Hoppas en del av förslagen är ekologiska också….?
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
På Lidl har jag nu hittat Eridanous' Greek style Creamy Yogurt - som jag tycker är nästan lika god som Fontanas Äkta Grekiska Yoghurt1
Den är mild, mjuk och god - inte lika syrlig som Turkisk yoghurt "generellt" är (enligt min erfarenhet).
**Gräddyoghurt Fetthalt 10 % Innehåll:
**Mjölk, grädde, mjölkprotein, yoghurtkultur.
**Näringsvärde/100 g:
**Energi 521 kJ/126 Kcal
Protein 5 g
Kolhydrater 2,8 g
Fett 10,5 g
Kolhydratmässigt alltså mkt bra!
Säljs i det numera populära Hink-utförandet. Nu missade jag att kolla priset - men Lidl är ju inte känt för att vara dyra…
Och, som sagt, god!

Jag köper bara GMO-fritt om det går och undviker alltså Arlas danska och Lindahls och andra tyska och belgiska mejeriprodukter.
Arla Meze är gjord på svensk mjölk och Lindahls ekologiska är gjord på österrikisk mjölk.
Så avslöjar du Arlas danska GMO-produkter.
Smetana.

#14 Vad kostar ditt dagliga kaloribehov med Cf+grädde resp turkisk yoghurt (mao - vilken är egentligen dyrast)?

#22 "kostar ditt dagliga kaloribehov"
Vid en ekonomiskt bedömning skulle jag nog utgå från de kritiska resurserna såsom protein eller till exempel animaliskt omega-3, snarare än att räkna på dagligt kaloribehov som knappast är en begränsande faktor i vårt samhälle.
Att räkna ut priset per kalori är ungefär lika intressant som att räkna ut priset per gram vatten som ingår.
Förutom proteiner och animaliskt omega-3, är mineraler, vitaminer och spårämnen kritiska resurser.
Arla Meze, som dessutom fortfarande är GMO-fri, är oftast betydligt billigare än konkurrenternas varianter. Dyrast är Lindahls ekologiska som förhoppningsvis också är GMO-fri. Någon som hittat svensk ekologisk 10% youghurt?
Arlas pappförpackning är troligen miljövänligare än plasthinkarna men det är jobbigare att få fram sista resterna ur pappförpackningen än ur en plasthink. Ett alternativ är att skölja ur pappförpackningen och använda sköljvattnet som ingrediens i matlagningen, t.ex. till omelette. Sköljer ur alla vispgräddsförpackningar med kaffe.
Värmlandsmejerier gör en TY som är god Innehåll: mjölk, grädde , yoghurtkultur.
Tyvärrr så högt som 4,5 % kh
Det är mindre kolhydrater i turkisk yoghurt = 3,7 g / 100g. I grekisk är det 5g. Grekisk yoghurt har en surare smak och är dyrare. jag köper turkisk - tycker att den är godare
i min TY som jag skrev alldeles ovanför ditt inlägg så finns 4,5 % kolhydrater så det är högst olika!

#23 Att räkna på kostnad per energienhet är i högsta grad relevant då även det är en kritisk resurs, och inget säger att energigivaren skall ersätta vare sig omega-3, protein eller vatten (alla essentiella).
Som jämförelse så kan man jämföra priset på vatten utan att blanda in omega-3.

#27 Om man följer ditt sätt att kalkylera skulle man klara matkontot bäst om man enbart köpte rapsolja för 9.90 kr/litern. Tror inte man överlever så värst länge på den dieten.

#28 Man kan räkna på priset för vatten som är ett essentiellt ämne…men detta kan inte ersätta eller ersättas av öring eller fläskstek.
Du resonerar inte alls som jag mao…jag ser på alla de olika essentiella ämnena (energi, vitaminer, protein, vatten osv), vilket jag trodde framgick, men jag kanske var otydlig.
Jag tänker att jag skall fylla på med t ex protein, vitaminer och omega-3 och därefter med energin jag behöver (4000kcal+). Skall jag fylla på denna energi med gädda så blir det för mycket protein så jag väljer fett istället för protein. Sen är det vara att räkna på hur mycket denna energi kostar för olika livsmedel.
Skulle du leva på samma summa pengar som jag så skulle nog även du tycka att mitt resonemang var relevant.

#29 För att undvika att förlora mer muskler och att drabbas av näringsbrist och bristsjukdomar försöker jag i första hand få tag i protein på billigaste sätt. Energiinnehållet är inget problem. Räknar aldrig kalorier. Hade jag kunnat använda så mycket pengar som du troligen ändå gör så vore livet betydligt enklare.
Tack och lov är mat billigare där jag befinner mig. Är man fettbrännare är det också enklare att leva på lagrad energi någon vecka då och då när skafferiet och kylskåpet är helt tomt. Man känner inte hunger på samma sätt som en sockerbrännare.
Yoghurt köper jag främst för att få levande bakterier och kalcium, inte som energikälla.
Naturligvis finns det också restriktioner. Varningar för dioxin och kvicksilver gör att jag undviker strömming och gädda. Väljer självklart GMO-fritt men just beträffande yoghurt innebär det ju inget problem. Arlas Meze som är gjord på svensk mjölk är ju billigare än Lindahls där tyska kor fått GMO-foder. Dansk ost ratar jag annars trots att den ofta är billigare än svensk och köper svensk ost eftersom den fortfarande är GMO-fri.