Ditt favoritkryddsmör?
vad har du för olika recept på kryddsmör?
det jag tycker bäst om är smör+gräslök.
smör, vitlök och sambal oelek eller smör, vitlök och oregano (basilika funkar också)

Smör, vitlök, färsk basilika och grön tabasco. :9
smör, vitlök, lite salt och pressad citron

Smör, persilja och citron

bernässmör, vitlöksmör med färskt pressat vitlök och persiliasmör
Vänliga hälsningar Stephan

kryddsmör enligt Airams grundrecept med vitlök och färsk timjan.

Jordnötssmörsmör…
Lika delar osockrat jordnötssmör och smör! Man kan trycka ner lite chili och koriander eller dragon i också så blir det ännu godare.
Hur gott som helst!

persiljesmör: smör, worchestershiresuce, lite salt och mycket persilja mixas.
Agneta
Dragon, rosépeppar och lite salt i smöret till nötkött, tack!
**Surface of Velvet
**Core of Steel

smör-vitlök-rosepeppar 

Har inte testat så många, men jag gjorde eget persiljesmör med lite citron i, det var skitgott och gick åt snabbt. Det var gott med blandad krossad peppar också. Vitlök tål jag tyvärr inte :/

Smör+vitlök+dill+persilja+lite mejram.

Cacao & Chili-smör: Jag smaksätter smöret med Santa Marias Cacao & Chili-krydda. Suveränt på nötplättar (helst) eller Oopsies till eftermiddagsfikat. Tror det skulle kunna funka bra på kyckling, men jag har inte testat ännu.
Och Ja! Jag vet att kryddan innehåller ett par olika E-nummer…

#13 Funkar det med kakaopulver och chili, tror du?
Vitlök, citronpeppar eller svartpeppar, nåra droppar citron, torkad dragon och torkad persilja
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.
Smör, vitlök, paprikapulver, persilja.

Oj så många varianter det finns. Måste bara testa några av dem. Själv brukar jag bara blanda ihop vitlök och smör. Känns futtigt på något vis nu.

Då frågar jag er alla…. kan ni forma kryddsmöret som en rulle som dom i affärerna. Isf hur gör ni?
Mitt favvo är rödvinskryddsmör med persilja och scharlottenlök. Och så rödvin såklart!
Mums!

#18 Rödvinskryddsmör lät gott…
Själv är jag svag för örter och nu när jag inte har trädgård längre brukar jag köpa de små frysta förpackningarna med olika örter i affären.
Provance blandningen med vitlök är himmelsk tycker jag i smör.
Jag har rullat in i smörgåspapper när jag haft gäster men det bryr jag mig inte om till vardags.

Jag brukar ofta blanda ner lite kanel i smöret, inte för mycket- bara lite, oavsett vad jag har för andra kryddor i det. Det låter konstigt, jag vet, men det är riktigt gott faktiskt! Ger något som liknar lite sötma på något sätt. Det är en smaksättning som får eventuella gäster att inte riktigt kunna sätta fingret på vad det är som smakar så annorlunda och gott och de allra flesta tycker om det verkar det som. 
smör, curry, vitlök och salt. Gott till kyckling.

#19 Hehe ja det är väldigt smaskigt faktiskt
Men hur gör du då med smörpappret? För smöret ska ju oftast vara rumstempererat innan man blandar örterna… *no clue* hehe.
#21 Åh, smör, curry och vitlök… att man inte testat den kombinationen innan
Lät mums!

smör-whiskey-flingsalt-färsk timjan

#23 Åh… gillar INTE att dricka whiskey men detta lät ju ASGOTT!! Måste prova!! 

Och här har vi en som älskar whiskey..måste testa det!

#25 Min sambo älskar oxå whiskey så han lär ju bara störtälska det!!

#18 Lägg det rumstempurerade kryddade smöret på lite plast (gladpack) och rulla ihop till en rulle och fortsätt rulla tills du har lagom tjocklek på rullen. Snurra ändarna och lägg in i kylen. Skär i skivor.
#18 Jag "kluttar" ut blandningen på en utrullad plastfolie. Rullar ihop och lägger i kylen ett tag. Det blir så pass hårt att jag kan både skiva och tycka att dt blir snyggt……

#27 och #28
Tack för tips! Det ska jag absolut göra nästa gång!! Har inte tänkt på att man kan göra så
TACK!

Gjorde kantarellsmör nyss
- 2 dl kantareller
- ½ gul lök
- 1tsk timjan
- 2 msk rött vin
- ½ tsk vitpeppar
- 250 gr smör
- 2 tsk lime juice
- ½ tsk salt
börja med att steka svampen med lite smör och löken och timjan och ha i rödvinet. lägg upp så det svalnar helt.
använd gärna hacken med knivarna i och kör sönder svampen innan du har i smöret och blandar ihop det. rulla ihop i plastfolie och lägg i kylen eller om du vill ha det snabbt i frysen..
Smör, vitlök, citronpeppar, balsamvinäger och dragon.
Rostat vitlökssmör. Det blir lite nötigare och mildare i smaken, men väldigt gott till grillat nötkött.
Rosta de skalade klyftorna från en hel vitlök i olivolja i ugn/stekpanna på 225 grader till de är gyllenbruna.
Mixa både olja och vitlök när de svalnat något och blanda med 250 gram smör. Salta och peppra efter smak. Rulla till lagom rulle i gladpack och frys in.
VH/K.
PS: Gjorde ett snabbsmör igår till det grillade köttet på enbart rejält med "Fem sorters peppar" (Santa Maria) direkt från kvarnen samt några nypor flingsalt med chilismak. Det blev riktigt, riktigt gott i alla sin enkelhet faktiskt.
Kan också tycka att det är gott med bara smör som det är med lite salt. Mmmm

Jag rekommenderar Santa Marias (tror jag) Telicherry svartpeppar i kvarn. Så jäkla bra är den.. Den, och flingsalt var perfekt.
Min favorit just nu är soltorkade tomater och parmesan smör. Låter knäppt men det är SÅ gott! Finhacka några soltorkade tomater i oja, riv ungefär lika mycket parmesan, och kanske lite lite av någon färsk ört, mumma!