Jag hittade mina på rusta de hade fått in en svart påse kommer inte ihåg vad de heter.
I affären, bland snacks.

här finns de bara på Ica kvantum….av märket Lyca

Ja Lyca hetter de jag köpta på rusta. Tack 

jag har letat som en hattifnatt hit och dit, och kommit fram till att det är ganska random :P finns bl.a. på ICA, Ica Maxi, Netto, Willys mm… men inte alls säkert att dom finns på alla dessa, bara vissa butiker! Vart bor du om jag får fråga? Jag kan bara ställen i Sthlm och Linköping :P
(btw, verkar lättare att få tag på ju närmre söderut man kommer, haha! Lättast i Danmark skulle jag tro ;))

Jag har tjatat på Coop Forum i Uppsala tills de tog in dem.
Finns på Willys här, också.
Fabricati diem, pvnc!

willys har haft dom här men inte några andra affärer än Ica Kvantum nu

Oki, bor i Haninge…kanske sett dem utan att tänka på det…ska kolla då om de har dem på Kvantum då :)

#5 Det där har du nog rätt i. Bodde utanför Lahom innan och där fanns fläsksvålar i nästan alla affärer. Nu bor jag utanför Lidköping och har inte sett några alls. Letar visserligen inte heller eftersom jag inte äter dem, men innan så sprang jag på dem titt som tätt ändå.
"You just have to belive…"

#9 jag hade inte ens hört talas om dom innan jag läste om dom på LCHF-sidor :P så jag började springa runt i affärer sthm och letade, men möttes bara av äcklade miner och förvånade utrop "fläsk.. SVÅL?! eeh nä, aldrig hört talas om, kolla med charken" från de butiksanställda jag frågade :P men häromdan hittade jag dom bland chipsen på "ICA Nära" vid T-Mariatorget. Gött.

Här i Enköping finns de på coop Forum. Se bara till så att det är Lyca, som är riktiga, friterade fläsksvålar.
Det finns nån slags kolhydratsnacks, som är smaksatta och färgade för att se ut som fläsksvål! 
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

du menar sk "bacon-snacks"? *ryser*

# 12 - Ja, förmodligen - jag vill ju inte ta i dem med tång ens, så jag har inte kollat så noga…
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

hittade faktiskt Lycas fläsksvålar på vårt coop idag men de var 3 kr dyrare än på kvantum
#6 Letade där igår (Willys) men hittade inget. Frågade förstås men de kanske inte visste. Hur ser förpakningen ut?

Enligt min Coop butik gick hela partiet Fläsksvålar tillbaka när sarmonella larmet kom. Så…. även danskarna importerar tydligen griskött.
Jag köpte på ECO i Länna (Stockholm). De var av märket Lyka.

#11 Jag var inne på Coop igår och tittade men jag hittade inga. Är de där snacksen är? Kanske hade undermedvetna skygglappar på mig
Jag ska kolla om de finns på jobbet (Ica Maxi) om inte annat kanske jag kan be chefen ta in dessa 
Ha det bäst!

Här i Skåne kan man även hitta RIKTIGA fläsksvålar. Alltså inte som snacks utan fritterade bara, inte så där "puffade" som Lyca är. I Danmark finns det i varenda butik. Super mycket godare ;-) Smakar som en knapperstekt svål bara ;-)

Wilys har oxå fläsksvålar under namnet Mr Chipps tror jag det var…i alla fall en blå påse…för ca 17 kr
Och på vårt Coop ligger fläsksvålarna bland snacksen men de är dyra ca 23 kr för en påse
Fast de ska ju inte vara friterade? Hävdar min danske granne bestämt, de är INTE friterade utan ugnsstekta i sitt eget flott.
#21 Båda varianterna finns även i Danmark. Din granne har snarare ventilerat sin personliga åsikt om saken.
jasså! Här har jag gått och trott att han satt inne med sanningen!
Alltså han sa inte att dom inte SKA vara friterade utan att de inte ÄR friterade… lämnade inget utrymme för tvivel.
Steker man något i tillräckligt mycket fett blir det friterat…
vad menas då med att det finns både sådana som är friterade och sådana som INTE är det?
För om man steker dom i ugnen så rinner ju fettet ur dom och då kan man ju förstås säga att dom friteras i sitt eget fett… men det finns alltså sådana som är friterade i något annat fett med? Vilket fett är det i så fall?

Jag fick 6 påsar äkta danska av dottern i julklapp. Hon stod i en enorm kö utanför en dansk slaktare lille julafton för att överraska mig, och de lyckades hon med. Attans va det är gott. Alla andra wannabe från Lyca o Mr chipp eller va dom nu heter borde inte få kallas fläsksvålar.
Jag ringde faktiskt till Lyca förra året för att fråga vilket sorts fett de är friterade i. Och sanningen är att de är friterade i sitt eget fett. Så det är inte fel att säga att de är stekta eftersom fettet rinner ut och då blir de friterade. Kanske…
Jag vet inte var gränsen går mellan "stekt" och "friterad"
man kan ju undra vad de ska kalla fläsksvålarna om de inte skulle få kalla dom det… det ÄR ju faktiskt fläsksvålar även de från Lyca , även om de förstås inte kan vara lika goda som färska direkt från flottbadet.

Jag hittade äntligen mina idag. Har sprungit Stockholm runt för att hitta dem (men inte på Willys). Åkte upp till Luleå för att fira midsommar o på Willys - där fann jag dem
! Så nu har jag köpt fyra påsar av Mr Chipps (blå påse) för 17:- styck.
Jag såg även att de sålde sötmandel (märket Eldorado) där med kolhydratvärde på 5,5 g/100g - kan det verkligen stämma… för bra för att vara sant..?

Jag köper mina på Copp Forum

Någon som vet näringsinnehållet på fläsksvålarna? Har sökt i gamla trådar men hittar inget. Jag har de av märket MR Chipps
nja men noll kolhydrater iallafall… proteinet lär väl inte försvinna i stkningen/friteringen medan kanske lite fett dryper ut (om man gör själv så badar dom ju i fett) så ca 20 % protein och kanske 20 % fett, en grov gissning…(stekt sidfäsk har ca 50 % eligt fineli) Om man behöver veta det alls?

Jag hittade en Mr Chipps-påse på Willys i Köping. Glad som en speleman för jag har flyttat från skåne där de finns på Netto, och goffade i mig…. det smakar ju inte som de ska ju! Besviken men kan nog användas i nödfall. Tur att en kompis ska komma upp i augusti, han får i uppdrag att handla på Netto innan han kommer!
De som har smakat svålar direkt hos en slaktare i Danmark är nära himlen! Gudagott!
Eller så blir det högre proteinandel eftersom det mesta vatten är borta… kanske 50 % protein och 50 % fett? näää jag vet inte… noll kolisar är det enda jag bryr mig om! Och att det är fett.
På "vårt" netto finns bara pyttepåsar för en tia, det blir jättemycket dyrare än Mr Chipps' är de så mycket bättre?
Kanske ska låta bli de danska svålarna med tanke på hur grisarna har det? Eller alla svålar kanske är danska?
usch ja! Det hade jag helt glömt bort när det gällde just svålarna! Danskt griskött köper jag ju inte!
100 gram Fläsksvålar (en halv påse) innehåller drygt 70g protein och knappt 30 gram fett. Jag klarar mig på en påse fläsksvålar med krämfräshdipp en hel dag. Billigt och bra.

I vimmerby finns dom på netto