Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7028 ggr
eva-
0

Sojaprodukter

Förstår inte varför det inte skrivs ngt här om t.ex. tofu, sojamjölk o sojayoghurt? Finns märken som innehåller bara 1 gr kolh/100 gr, så det borde ju vara ett utmärkt livsmedel? Nyttigt på alla sätt o vis.

Internettan
0

Enligt vissa så är soja allt annat än nyttigt:

http://www.westonaprice.org/mythstruths/mtsoy.html

"Every point of view is a view from a point."

eva-
0

öh???  jaha, det är den första o enda sajten jag sett som påstår ngt sådant. och inget som helst underlag för åsikterna heller.

spadermadam
0

Jag har läst om det på flera ställen men kommer inte ihåg var just nu. Jag vet att några här inne kan mycket om det så kanske nån annan kan tipsa om fler länkar eller hänvisa till källor?

mikaelj
1

Sojalecitiner och fytoöstrogen, utöver sojaperoxidas som gärna tar upp platsen av tyroideaperoxidas och påverkar ämnesomsättningen.

Man har sett att flickor kommer in i puberteten alldeles för tidigt och pojkar alldeles för sent vid hög sojakonsumtion/östrogen.

ingrid-in-sweden
0

Jag tänker på klimat och mijöpåpverkan. Soja transportras över hele välden. Så jag väljer nordiskt tillverkat smör, ost, kött, mm.

eva-
0

Jag har oxå hört att flickor som fått soja som mjölkersättning tidigare har hamnat i puberteten…

Men nu handlar det inte om att enbart leva på sojaprodukter.

Östrogen ska ju för övrigt vara bra för kvinnor.

#4 du skriver att det påverkar ämnesomsättningen (det gör väl det mesta) men hur?

TjockaBerta
0

Själv undviker jag alla produkter med soja.

>>>Malum domesticum<<<

eva-
0

#7 varför???

[Pennylane1]
0
finntroll
0
finntroll
0

Hittade på Annika Dahlqvists sida denna länk

http://www.healthy-eating-politics.com/dangers-of-soy.html

Pasi
0

#4 Är det bara sojans peroxidase som stör sköldkörtlen eller kan även andra baljväxters (t ex jordnöt) eller tom vanliga grönsakers peroxidase också göra det?

[Pennylane1]
0

det stod något i min länk om kål, jordnötter och kålrot men om det var just det begriper jag mig inte på, det handlade om att soy (plus dessa) "can block the uptake of the chemical iodin which is needed for a heathy thyorid"

eva-
0

#10 enligt länken:

"The Israeli health ministry has warned that consumption of soya products should be limited in young children, avoided altogether if possible in infants and used in moderation by adults."

Jo, men nu är jag inget spädbarn, och jag äter som sagt inga mängder av sojaprodukter.

Dessutom äter man ju inte råa sojabönor, utan produkten är ofta både fermenterad och pastöriserad så att toxinerna inhiberas.

[Pennylane1]
0

och där slutade du läsa? Stod nåt om kvinnor och bröstcancer längre ner plus  en massa annat i de andra länkarna.. du skrev i # 2 att du aldrig hört om risker och här har vi gett exempel på en rätt stor mängd länkar där det varnas? Men du gör som du vill förstås!

eva-
0

# 16

jag läste hela.

finns även studier som visar på precis tvärtom, nämligen att soja skulle skydda mot bröstcancer.

Kvinnor kan förebygga bröstcancer med speciell kost som påverkar östrogenhalterna i kroppen. Det hävdar den amerikanske läkaren Bob Arnot i sin nya bok "The Breast cancer prevention diet".

Han bygger boken på en mängd olika internationella vetenskapliga studier kring diet och bröstcancer och pågående forskning vid framstående cancercentra i USA.
I studier tittar man nu framförallt på vilken positiv effekt en typ av soja och även krossat linfrö kan ha på bröstcancer.

jag ska villigt erkänna att jag inte är forskare själv, men det finns minst sagt motstridiga åsikter om soja. och jag tycker inte att länkar ovan verkar lika seriösa som de "pro-soja" studier jag läst.

okej, men summa summarum: enligt LCHF så är det no-no med soja.

[Pennylane1]
0

Förvånad

mikaelj
0

Att östrogen förebygger bröstcancer verkar vara en nys; snarare har man sett att de som äter östrogentillskott lever hälsosammare i övrigt…

Se http://www.ub.gu.se/kvinn/fragelada/2001/hormoner.xml

Wildrat
0

Dr. Mercola om soja: http://www.mercola.com/article/soy/index.htm

Skippa videon och läs texten istället.

Soja väljer du själv om du vill äta men du ska veta att det, precis som margarin, är en ny föda som kommit under 1900-talet och som vi ännu inte vet ordentligt hur mycket och om det skadar. Det finns mycket som talar för att det inte är nyttigt.

Bästa cancerpreventionen du kan göra (nästan oavsett cancerform) är att inte äta socker och vitt mjöl/ris. Även bröstcancer.

Östrogen är inte heller nyttigt för kvinnor, inte i för stor mängd. Den ska vara i balans med progesteron och det går inte att äta…

Pasi
0

Vissa studier visar att soja skyddar andra att det ökar risken för bröstcancer.
Bara att det finns studier med helt olika utfall, och oftast med mycket låg försändring av risk, gör att man kan avskriva sojan i detta fall.
I de få studier som visar på skydd kan skyddet kommit av att sojan ersatt en del av brödet och potatisen, som är mer blodsockerhöjande.
(Högt insulin ökar risk ganska mycket)

De rapporterna om skydd av östrogen har senare motbevisats i andra studier, vad jag sett…..det gav inget skydd (inget att tala om i allafall).

Vill man undvika bröstcancer bör man istället se på D-vitaminstatus och insulin…där finns en stark påverkan på risken…troligen beroende på dess effekt på apoptosis.

En slutsats man alltid kan dra är att en biologiskt artriktig kost alltid är det bästa för hälsan…och i en sån kost har inte spannmål eller baljväxter nån plats.

eva-
0

vem ska man tro på, tro på, tro på….

från nyfikenvital.org:

"De av kvinnorna som åt en kost med mest soja, t.ex. sojasås, natto, miso och tofu, mellan åldern 5 till 11 år minskade risken för bröstcancer med 58%. En högre andel av samma livsmedel under tonåren och vuxen ålder minskade risken med 25%.

Forskningen genomfördes i samarbete mellan American Association for Cancer Research och University of Hawaii.

Diet Can Provide Protection against Development of Certain Cancers, New Studies Show. American Association for Cancer Research."

#19 visst hormonbehandling med östrogen ökar säkert risken för bröstcancer, men en sådan behandling kan väl knappast jämföras med att äta sojaprodukter då och då??

men nu har vi hamnat lite offtopic här med all cancerprevention.

lizaohman
0

Du nämnde krossat linfrö, eva-, och det är något som har varnats för här på sajten, då det frigör cyanid. Det omega-3 som finns i linfrö kan inte upptas av människokroppen i någon större mängd dessutom, så det verkar inte troligt att krossat linfrö skyddar mot någonting. Helt linfrö passerar tarmen och kan användas som utfyllnad i LCHF-bröd dock.

Men, som framkommer här i tråden, så misstänker vi att när människor skippar framför allt vete och annan kolhydratstinn föda och byter mot soyaprodukter, så är det faktiskt en hälsovinst, även om det inte är den optimalaste kosten. På så sätt kan en studie påskina att det är jättebra med soya. Som sagts många gånger, det finns lögn, förbannad lögn och (värst) statistik!

Skrattande

eva-
0

nu vet jag inte riktigt hur vi kom in på linfrö, men jo om man drar i sig mer än 3 msk om dagen så är det inte så bra med tanke på cyanid, men mindre än så är bra.

Linfrön har högt innehåll av omega-3 men att det inte skulle kunna upptas har jag då aldrig hört innan! Dessutom mycket antioxidanter, en hel del protein och fibrer av den vattenlösliga typen. Dessa både sänker GI och ger en bra effekt på tarmfloran.

men nu återgår jag gärna till studier om soja=)

lizaohman
0

du tog själv upp krossat linfrö i # 17

EDIT: Det vore bra om någon klok kunde informera om de olika längderna på omega-3, som är grunden till att människor inte kan ta upp nyttigheterna. Jag hittar inte länkarna just nu. Men det är alltså mycket bättre att ge linfrön till hönorna, så får du Omega-3 i äggform som du kan tillgodogöra dig.

Inte för att livsmedelsverket har någon hög status här på sajten, hehe, men de rekommenderar inte mer än 1-2 msk linfrön per dag. Och detta hittade jag på en seriös hälsosajt (som jag hann knäppa bort innan jag kopierat länken, sorry):

"Långvarigt intag av 3-10 matskedar linfrön per dag kan ge störningar i sköldkörtelns funktion och olika typer av nervskador. Sjuka och undernärda personer är eventuellt extra känslig och ska vara försiktiga med att äta linfrön."

eva-
0

aja, sorry.. jag snöade in på  sojan, såg inte att linfrö fanns med i citatet;)

Wildrat
0

#25 Här står om omega 3, 6 och allt annat man kan behöva veta…

JAUS
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#22 Det är stor skillnad på jäst och ojäst soja, se den här videon för mer info:

Lisabet
0

Ytteligare en aspekt på soja: är man mjölkallergiker, så bör man inte byta mjölkprodukter mot sojaprodukter, eftersom man ofta blir allergisk mot sojan också.

Gäller definitivt mitt barnbarn. Själv undviker jag i vilket fall soja pga miljön.

cokolada
0

eehm kanske fel ställe att ta upp denhär frågan, men är dte inte så att rött kött och charkprodukter kan vara boven bakom många mag- och tarmcancerfall? sååå jag tror inte att soja skulle vara såå mkt farligare ändå.. förresten så e det bara att se till att köpa bra soja-produkter.. GMO-fria och gärna KRAV-märkta, som jag som käkar alpro-soyas tofu! och nu är det inte så att vi är bebisar och ersätter ALL vår mat med soja, att vår uppväxt ska påverkas (som de utgick efter i undersökningarna). samma sak som att småbarn första åren rekomenderas att inte äta viss fisk, ägg osv…

mikaelj
0

eehm kanske fel ställe att ta upp denhär frågan, men är dte inte så att rött kött och charkprodukter kan vara boven bakom många mag- och tarmcancerfall?

Du får gärna visa upp några studier som stödjer det. Glöm bara inte att plocka fram de studier som motbevisar det, samtidigt…

cokolada
0

ja du, det var världscancerfonden som kom ut med det att man inte ska äta mer än 500 gram rött kött/vecka… det blev en ganska stor nyhet när de kom ut med det, fast det hade spekulerats om det ganska mkt innan ett bra tag

Wildrat
0

#30 Problemet är ju att de buntat ihop rött kött med charkprodukter. Charkprodukter innehåller nitritsalter (och rökarom numera) som inte är så bra mot kroppen så det kan ju vara bara de som är boven i dramat men det har de ju inte testat.

Precis som mättat fett där de i studierna inte skilt på mättat fett från smör och mättat fett från margarin.

mikaelj
0

Ja, och Livsmedelsverket säger att man dör av fett. Point being?

http://www.proteinpower.com/drmike/cancer/colon-cancer-and-red-meat/

Internettan
0

Slutsats: vetenskap är skit och inte ett dugg bättre än egna gissningar…

"Every point of view is a view from a point."

Pasi
0

Det var någon som nämnde någon studie som pågår nu där norrmännen minskat på köttätandet mest och samtidigt har snabbast tarmcancerökningen i europa, medans holländarna som äter mest kött i europa har lägst frekvens (Jag har själv inte fått ta del av innehållet i studien mer än denna resumé, typ).
Om köttätandet i sig ledde till tarmcancer skulle ett dylikt resultat aldrig kunna förekomma…eller åtminstone är det extremt osannolikt.

Wtn3
0

Om rött kött vore farligt för människor skulle vi knappast leva idag, det är inte länge sen (om man ser till människans existens) vi knappt levde på annat.

cokolada
0

men just därför försöker jag ju säga att man inte ska lita så mkt på 'undersökningar' som ni nu pratar om sojan… lite dubbelmoral märker jag av vissa..

Pasi
0

#38 Jag litar främst på studierna av soja (och andra baljväxter, inkl jordnötFlört) som visar att den innehåller fytinsyra, lektiner, fytoöstrogener och dessutom en del stärkelse, olösliga fibrer och omega 6, då detta är "grejer" som jag inte vill stoppa i mig.Glad
Studierna på cancer och liknande kan man knappast dra slutsatser ifrån eftersom de visar för olika resultat.

Wtn3
0

Min anledning till att inte äta soja är inte vetenskapen, för den kan mycket väl ha fel, evolutionen däremot har inte fel, kött och fett har vi ätit så pass länge att jag känner mig säker med dessa livsmedel, soja är en ny företeelse, kanske helt ofarlig men jag ser ingen anledning att äta den, man vet inte om den är bra eller inte och dess kulinariska bidrag till min tallrik är inget mina smaklökar åtrar direkt.

Pasi
0

#40 "…dess kulinariska bidrag…" -LOLSkrattande

Mala09
0

Problemet har vel också med mengder att göra.Enkelte äter vansinnigt mycket soja,särskillt veganer som vill ha "matig" föda.(men Eva du gör inte det vilket er bra.) På en vecka, kan en person äta många olika produkter som alla är baserad på soja-Glass,korv,biff,etc.Eftersom tanken är att det är helsosamt ifrågosetter inte enkelte den totala mengden.Personlig reagerar jag nu inte bra om jag måste äta det,(på middagsbesök hos kompisar f.ex)mistenker lektinene.Får migrän av det.Det tar jag som et prov på att det inte passar min kropp och genetikk.

[Pennylane1]
0

vad betyder enkelte?

Andina
0

#43 - Några…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Pennylane1]
0

ah! Jag som är nästan halvnorsk.Flört.. men det ordet har jag inte lärt mig, enstaka kunde man ju tänkt på… fast jag snöade in på enkla och änklingar och sånt där annat ovidkommande!

Andina
0

Enkla änklingar äter vansinnigt mycket soja… ;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Pennylane1]
0

och havregrynsgröt! Och falukorv! Det var vad min far åt när han var gräsänkling. Korven kan man äta som den är och gröden går snabbt i mikron!

cokolada
0

#40 Jo jag litar inte heller på att det kan vara så nyttigt i längden att äta så ensidigt oavsett vad det gäller för mat,, så jag t ex äter bara tofu istället för kött och kyckling. annars äter jag vanlig grädde, gör egen glass av grädde o ägg osv. jag skrev om vetenskapliga bevis eftersom ngn i tråden antydde det för annat som jag skrev. Och om man bara tänker på vad folk ätit genom tiderna kan du ju oxå räkna med veten som odlats hur länge som helst sedan vi människor bosatte oss… så i denhär frågan finns egentligen inget rätt eller fel, bara vår syn på saken =)

mikaelj
0

Och om man bara tänker på vad folk ätit genom tiderna kan du ju oxå räkna med veten som odlats hur länge som helst sedan vi människor bosatte oss…

Du menar att 10'000 år är "hur länge som helst", i jämförelse med ungefär 200'000 sedan vi blir homo sapiens?

Men, vegetarianer har ofta lite skeva glasögon på sig när det kommer till människoföda…

cokolada
0

jag skrev hur länge som helst sedan vi BOSATTE oss… då började vi odla maten o skaffa boskapsdjur istället för att gå ut o jaga.. därmed ville jag säga att vete trots allt inte är så 'nytt' som vissa nyare produkter som potatis + andra som kan ha kommit till det senaste årtusendet ;)

lizaohman
0

Men just vete är väl rätt förädlat genom tiderna, man har försökt få bättre och bättre vete hela tiden (enkorn, tvåkorn osv). Det kan ju vara precis som med frukten att vetet förädlats till det sämre för oss? De flesta brukar hålla med om att vete är det sämsta sädesslaget för oss.

mikaelj
0

Jag ser inte hur bosättningen är relevant.

Och japp, förädlingen av vete, frukt m.fl. ätbara (eller f.d. ätbara, i fallet potatis, t.ex.) växter, har kanske inte lett oss till något bra alltid…

cokolada
0

kanske just därför man inte alltid ska följa evolutionen o alla traditioner så mkt, för tillochmed produkterna ändras med tiden.. köttproduktionen under det senare 1900-talet t ex, det fick mig att sluta äta kött helt o hållet. hela branschen har ju ändrat dethär 'naturliga sättet att leva och att äta'

MimLan
0

#53 Då äter man gräsbeteskött.

cokolada
0

jo men jag menar att allt dethär som ska vara äkta och "naturligt" har gått o blivit lite av en lyx

Pasi
0

I norra europa har vi inte odlat säd i mer än ca 5000 år, och i början så var det knappast basföda (dessutom knappast något som alla åt)…..detta bör ställas i relation till hur länge våra förfäder ätit kött, vilket är betydligt mer än de 200000 år mikael skrev.
Vi är inga fröätare och har inte de egenskaperna som naturliga fröätare har.

Mala09
0

Jag är enig i at produktion är ett uro moment.Men presis därfor tycker jag det är viktig att köpa från dom som produserar riktig god kvalite´,istället for att inte äta kött alls.Så vi får kvalite´-slakter affärer etc på sikt.Det kommer fler och fler tror jag.Och-Vete är det sämsta produktet (och socker)och har skadat en hel del folk.När vi byrjade odla mark istället for jakta fick vi sämre helsa har forskara antydat.(Det ser man på gelologiske undersökningar etc.) Allt i forhistorien är inte nödvendigvis en bra utvikling.(Ah sorry at min svenska är så dårlig).

JAUS
0

#50 I Japan har man endast ätit ris i tvåtusen år, dvs mycket kort tid evolutionärt. Vete och potatis har har de inte ätit knappt alls före andra världskriget.

lizaohman
0

Långt in på medeltiden (och längre på vissa håll) så var djurhållningen viktigare än jordbruket i Sverige.

Jo du, cocolada, visst har det blivit "lyx" att äta naturligt. Det märkliga är att ju mindre tillsatser och bearbetningar desto högre pris Skrikandes

cokolada
0

ja visst är det läskigt att det naturliga ska vara dyrast,se bara på guacamole t ex.. färdigköpt innehåller 1 % avokado… mmm vad det tilltalar mig att köpa den då.. förresten har du läst den hemlige kocken?

lizaohman
0

Nej, det har jag inte, hur så *nyfiken*?

JAUS
0

Hemlige kocken kostar bara 40kr online inklusive frakt. Den borde alla ha.

Zepp
0

Industrial methods for the production of soymilk leave out the all-important squeezing and skimming steps. The presoaking is shortened by using an alkaline solution. This process helps deactivate some of the enzyme inhibitors, but not the other antinutrients. The high pH value of the soaking solution results in a decrease in cystine content when the beverage is heated, thus lowering total protein availability and soymilk's usefulness as a protein source.5 Various refined sweeteners, preservatives and stabilizers may then be added.

The real value of the soybean is that it can be made into soy sauce, the salty elixir that gives Oriental food its unique character. Traditional soy sauce is made by a fermentation process that takes six to eight months to complete. This long and careful procedure creates a mix of phenolic compounds, including a natural form of glutamic acid, that contribute to the unique taste and aroma of traditionally brewed soy sauce. The modern bioreactor method produces a product by rapid hydrolysis, rather than by complete fermentation, in the space of two days, and uses the enzyme glutamase as a reactor, so that the final product contains large amounts of the kind of unnatural glutamic acid that is found in MSG.6

http://www.westonaprice.org/traditional_diets/food_in_china.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

cokolada
0

#61 Författaren avslöjar vad all mat egentligen innehåller, hur de produceras och vad livsmedelsbranschen tar till för knep för att få oss att äta mat de vill sälja… Ett måste att ha i varje hem! sen kommer du tydligen predika för alla nära dig vad de egentligen äterSkrattande

lizaohman
0

Jag är redan huspredikant hehe

cokolada
0

ja, jag trodde oxå det innan alla avslöjanden =)