Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 785 ggr
Midnattsolen
0

Lite funderingar...

Hejsan

Jag är ny inom detta. Jag känner dock redan att detta är helt rätt för mig! Har i alla år fått höra att mina magplågor beror på att jag ej tål mjölk. Det konstiga har dock varit att trots att jag undvikit komjölksprodukter så har magen ändå inte varit helt okej, men nu - jag har ätit mejeriprodukter i en vecka (inte allt för mycket men mer än jag brukar) och magen har funkat bra! Tack tack säger jagSkrattande!!

Nu till mina funderingar:

1. Vad är den rekomenderade max mängden kolhydrater på en dag? Förstår att det är bra med så lite som möjligt men finns det någon rekomendation att gå efter? Läste i en receptbok med meny förslag/dag där låg intaget på mellan 20-30 gr/dag, är det normalt eller är det mycket?

2. Jag föll för frestelsen i söndags och åt några strips och drack en 33cl coca cola. Ett tag efter fick jag en obehaglig hjärtklappning. Kan detta ha ett sambandFörvånad? Har ju inte ätit denna kost så länge så jag trodde inte kroppen skulle reagera men jag kan inte sätta det i samband med något annat så jag undrar om någon känner till något om detta?

Tacksam för svar…Glad

Mvh Midnattsolen

finntroll
0

Hej!

Kolhydratmängden varierar mellan personer, beror på var den egna gränsen går och vilken målsättning man har. Det är vanligt att hålla sig till under 20 g/ dag, vissa stryper kolisarna till 5 g/dag för att det skall visa resultat på vågen. Jag har läst om en sådan gräns som 72 g/dag för att ketosen skall fungera. Men det finns som sagt olika sätt att se på saken.

Pasi
0

Det är som #1 säger och jag tycker att du med tiden skall testa vilken kolhydratnivå du behöver ligga på för optimal hälsa.

2. Kolhydrater är obehagliga!Flört

nyborjare08
0

Hej och välkommen!

Det är ganska olika hur mycket kolhydrater man kan äta. Men under ca 100 g per dag brukar göra att du är i ketos, dvs fettförbränning (det finns undantag). En rekommendation är max 20 g kolhydrater per dag, så du är nog inne på rätt spår.

MEN (och nu kommer den evigt upprepade floskeln!Glad) det är individuellt hur mycket kolhydrater man klarar av. Huvudsaken är att du äter gott och mår bra. Ett tips så här i början är att bara använda livsmedel som innehåller max 5 g kolhydrater per 100 g vara. Då brukar dagsintaget av kolhydrater automatiskt bli tillräckligt lågt. På www.fineli.fi finns en bra livsmedelsdatabas där du kan se vad olika varor innehåller. Ät annars enligt rekommendationerna som ges i tråden "vanliga frågor & svar" som du hittar långt upp till vänster här.

Ja coca cola innehåller ju mycket socker så det kan kroppen kanske ha reagerat på om du är känslig för socker. Men vanligare är att man kan få lite hjärtklappning i början på grund av att blodtrycket sänks av kosten. Då kompenserar hjärtat med högre puls. Inget farligt och det brukar försvinna såsmåningom.

finntroll
0

Jag glömde svara på fråga 2. Jo det är nog just så kroppen reagerar, åtminstone min.  För två veckor sedan drack jag några klunkar alkoholfri champagne på en tillställning, drycken hade säkert en del socker i sig och det tog 5-10 min så fick jag hjärtklappning.