Vitost?!
Är det någon som vet något om den här "vitosten" som t ex finns på Willys? Den innehåller mellan 55 och 80% fett, beroende på sort. Ligger förpackad i något som ser ut som stora tuber, 1 kg. Jag tror att den ligger i någon form av lag.
Finns det någon som provat och kan rekommendera den, eller tipsa om vad man gör med den? 1 kg är ju väldigt mycket och det går väl knappast att frysa något sådant?!
Tacksam för svar!

Aldrig hört talas om.. Ser det ut som fetaost?

Jag vet inte - den ligger ju i sin förpackning, som ser ut ungefär som en mycket lång konservburkscylinder, så det går inte att se hur den ser ut…

Skumt! Testa att fråga personalen där. Någon har kanske en susning. :)
det är inte chevre då?
nähä i lag? Låter som feta då

Det är fetaost…helt ok, men absolut inte den godaste.
Procenten som anges är fett av torrvikt, inte att blanda ihop med fettprocent av våtvikt.
Vill man ha riktigt god feta så rekommenderas Bulgarisher (tror den heter så) på 1kg burk, mkt god, om än lite salt.
Fetan kan man ju ha i sallad, äta som den är, ha i gratänger, mixa med cf och lägga på kyckling innan den flyger in i ugnen, grekisk ostpaj. 1kg försvinner fort i mitt hem!

Ha ha, vad lustigt - har precis kommit hem med en sådan 
Jag vet en som brukar ha den på jobb och där har jag även hittat den i kylen (har ej smakat). Frågade en gång vad det var och hon sa att det var ungefär som fetaost. Finns något liknande i tetrapack som jag smakat och den var ganska god fast lite mjuk och salt.
Var på coop och handlade min där de hade något erbjudande på den. Den fanns i tre olika burkar: gul, röd och grön. De har olika fett innehåll men om du tittar närmare så står det att fetthalten gäller i torrvaran. Detta är ganska vanligt med ost i utlandet.
Den röda som jag köpte (fetaste) stod det 60% fett på. Men på den lilla innehålsförteckninen stod det att det är en 31%-ig ost.
Tyvärr finns det inget annat näringsinnehåll men den verkar inte innehålla mycket tillsatser så jag bestämde mig för att prova den.
Det lustiga är att trots att det är vad som ser ut som en helkonserv så måste den även oöppnad stå i kylen!
Ska se om jag kan lägga upp en bild på den om ni vill…

Det variationer på fetaost, inte så salt, finns olika fett halter och märken. Tror de är från Ungern eller Bulgarien. Har även sett med arabisk text. Gott och ofta mycket bra pris.
Så länge fetaost ligger i sin lag håller den sig länge..även dessa har bra hållbarhet…. Pröva med en "halvcylider", det är gott.

Ok…tack för era svar. Det är troligen något liknande fetaost. Får väl testa. Tycker bara att 1 kg är så mycket men jag får ställa till med en riktig grekisk fest eller nåt
så den går åt.