Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 754 ggr
Littlezoe
0

Fritera

Hej

Såg i någon gammal tråd att man kan fritera. Vad brukar ni fritera och hur gör ni?

Amiechan
0

Jag brukar fritera väldigt sällan. Men när jag gör det brukar det var i rapsolja.Annars lär det vara gott med ister (som jag kallar smält fläsk-späck alltså) :)

Margareta
0

Jag har inte testat sen jag köpte kokosoljan, men skall använda de nästa gång.

Numer pensionär i Nynäshamn

Pasi
0

Ister och kokosolja är väl att föredra vid fritering då de inte har så mycket fleromättat fett som kan oxidera. Glad

marsan-3
0

Men hur gör man och vad friterar ni? Jag har ingen fritös.

Amiechan
0

En gryta + en matlagningstermometer är det enda som behövs :)
 Det är säkrast att hålla koll på värmen så att det inte blir för hett.

När jag friterar brukar det vara färskostfylla jalapenjos. Smaskens!

Margareta
0

Vi har friterat ostkuber och fläskkött i kuber, samt lite paprika, lök och champinjoner. Detta var innan kokosoljan och då använde vi rapsolja…inte så bra antagligen.

odezza
0

Om ni friterar i en gryta, ha då ett lock till hands, om det skulle råka fatta eld. Man lägger på locket och kväver elden. Häll INTE på vatten, då kan det explodera!

De flesta känner nog till detta, tänkte bara att det kunde vara bra med ett varningens ord ändå, utifall att…

"still lost in space and time"

Mervi
0

Tack Odezza, inte fel att påminna, man tänker inte alltid på det.

bila
0

Jag brukar "fritera" i stekpanna, har 1/2 - 1 cm fett i. Det blir något slags mellanting mellan att steka och fritera och funkar hyfsat med mindre brandrisk.

Tunt hyvlad zuccini är gott att steka så, de blir ganska frasiga och kan funka som ersättning för chips om man är sugen… Varning för överkonsumtion! Flört

SvartKaffe
0

Fondue är ju också ett trevligt alternativ om man inte slängt ut fonduegrytan. Borde väl gå att använda ister i den med eller vad tror ni?

Eller ostfundue…. mums….

Margareta
0

Jag har köpt en fonduegryta att fritera i sen jag började med LCHF. Innan var det inte tillåtet med så fet mat…Flört