Midsommar!
Hej, Är precis ny medlem, har nu i 2 veckor försökt att hålla mig till LC-kost. Funkar bra, provat några recept.
Men Midsommarafton!!! Vad händer om jag unnar mig 2 färskpotatisar, jordgubbstårta etc, är jag förtappad eller…. Jag är säker att fler än jag brottas med detta man vill ju helst vara med de andra utan att sticka ut för mycket och framförallt inte sitta och ge förklaringar. Ge ett råd Ni som har vairt med ett tag.
Antingen den tråkiga varianten att äta allt utom potatis.
Själv tycker jag att midsommarafton, julafton och nyårsafton är 3 dagar man kan unna sig något. Inte lönt att hålla på att hitta substitut. Vill man ha en potatis till sillen så ta en, det viktiga är att man håller sig till LCHF den större delen av tiden.
Eftersom jag inte har kraftig övervikt, diabetes eller andra mer allvarliga tillstånd som kräver en väldigt strikt lchf-kost ("bara" acne som för tillfället är under kontroll) så kommer jag att äta mycket sill, äggahalvor, lax och lite lite potatis och knäckebröd. Ett glas öl och nån snaps lär det också bli och jordgubbar m vispgrädde. Jag kommer nog att få sota för det genom att det poppar upp några elaka finnar men det får det nog vara värt.. midsommar är ändå midsommar…

Jag har bara ett läge och det är supersträngt annars klarar jag inte av det. Så jag har planerat att unna mig lite god ål, varmrökt lax och räkor. Det som jag ska synda med är ett par jordgubbar med massor av vispgrädde. Sedan tänker jag ta något glas alkohol (det första på tre månader i så fall). Vet att jag kommer att känna mig nöjd med det också.
Med gräddfil, gräslök och dill till så tycker jag att det känns som midsommarmat. Dessutom kommer jag nog ändå att få i mig en hel del fler kollisar än vad jag brukar.
Men nu äter jag ju inte sill i vanliga fall heller….
Det är väl klart att du kan unna dig om du vill. Jag har "slarvat" några gånger när jag har varit social men har upptäckt att jag är väldigt socker känslig. Blir alldelens darig och mår dåligt så nu ärdet bara LCHF för mig
.
Det är du själv som sätter nivåerna. För min del så blir det nog en eller två färskpotatisar med allt som hör till. Jag tror iofs att det är enklare i längden om man skippar alla "undantag". Jag har t ex inte ätit en kaka eller tårtbit och känner mig helt ointresserad av sån't nu…trots att jag var en fika-människa innan.
Vad du än bestämmer dig för, gör det med gott samvete och ifall du tar potatis och tårta så notera hur din kropp reagerar så vet du tills nästa gång du känner för att "bryta" mot reglerna.
Ha en trevlig midsommar!
Om det handlar om attt du inte vill vara annorlunda kan du gott ta två potatisar på tallriken som du sa. Sedan behöver du förstås inte äta upp dem. Jag lade ofta upp en potatis i början och sedan var det den som råkade bli kvar när jag ätit upp.
När det gäller tårtan så är det ju värre. Försök äta dig mätt på sill och lax och annat så att du kan ta en liten bit och sedan bara äta jordgubbarna och grädden.
Men om du vill äta potatis och tårta så är det ditt eget beslut. Du kan få en del sockersug efteråt och gå upp en del, men du måste avgöra själv om det är värt det. Jag själv fungerar så att det inte stoppar med två potatisar och lite tårta. Så jag avstår ;-)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna