Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 22171 ggr
gyllenetider
0

KAKAO

Tänk att jag först idag såg att kako innehåller kolhydrater FörvånadVisst har jag sett innehållsförteckningen förr men inte har jag tänkt på det då. Kanke för att jag inte brytt mig om det iomed att jag inte har ätit enligt LCHF innan.

Skiljer det sig mellan märken tro? Detta är ju Prides.

gyllenetider
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Men jag bifogade ju en bild…. hoppas den kommer med nu då Flört

gyllenetider
1

Just det… E-ämnen innehöll den oxå Rynkar på näsan

Nu en annan fråga… Finns det andra, bättre alternativ till kakaon? Vilka märken rekommenderar ni?

Tack!

shomeg
0

Jag kör med Kung Markatta ekologiskt lr nåt rättvisemärkt från ekologiska affärer för att slippa e-nummer. Och här kollas det e-nummer Glad

http://enum.vishet.se/

Sen bryr jag mig inte om kolhydraterna i kakao som jag har i äggmjölk varje dag. 4g är en bra stor hög å räcker lååångt och ändå inga kolisar å prata om direkt. Oskyldig

/shomeg

roggan
0

Hur många kolhydrater har Kung Markattas kakao? Någon som vet om det säljs "högkvalitativ" kakao på någon chokladaffär i Stockholmstrakten?

marialan
0

Ett annat "I fokus forum" diskuterar kvalitekakao här

Matlust i fokus

Här utgår de mer efter smak och tittar kanske inte närmre på tillsatser men det är en bra och ingående diskussion. Där finns även utdrag från ett blindtest som var intressant.

shomeg
0

#4 Markattas har nästan 13g med, men det är en JÄTTEHÖG med 100g Glad bakar ni mkt med kakao lr?

just nu kör jag med ett rättvisemärkt men slängt det paketet å har innehållet i markattas burk så jag vet inte hur mkt kolisar denna har. Men jag tror det är fetthalten som brukar skílja lite mer mellan olika märken..

/shomeg

marialan
0

Eftersom jag själv också är på väg att satsa på ett bra kakao till äggmjölken har jag sökt fakta på nätet. Det är inte helt lätt. Här en länk till "Den hemlige kocken" som diskuterar kakao och vad som kan räknas som tillsatser.

Den hemlige kockens forum

roggan
0

Stort tack alla för era utförliga svar Glad

gyllenetider
0

Jag tackar oxå verkligen för alla era svar!! Mkt snällt!

Stort tack!! Skrattande

fenixthebasketcase
0

Det finns väl vahlrona-kakao uppe i stockholm? Den finaste där är. ;)

hesv10
0

Kakaopulver innehåller vanilin/vaniljsocker. Min allergiläkare meddelade mig att det står sällan på innehålls förteckningen men det är väldigt få kakaotillverkare som inte har det med.

Själv köper jag spansk kakao på chokladfabriken (I stockholm) eftersom den inte innehåller någon vanilj.

gyllenetider
0

Ok… men om man bor i Malmö då och inte i Stockholm?? iofs kan man ju kolla i hälsokostaffärer annars kanske. vahlrona-kakao har jag hört talas om. Inte minst från Jan Hedh Flört han förespråkar ju den som om det vore det absolut finaste som fanns i hela världen. Kaske för att det är så. Tack för tipsen iaf! Tungan ute

ingrid-in-sweden
0

Willie

Finns å köpa bla på Mummydeli.com på Nätet.

[Pennylane1]
0

Förvånad jag har alltid förutsatt att kakaopulver är just det. Pulver från kakaobönan… men nu ser jag att på mitt Fazerpaket står : Kakaopulver, arom!! Vad sjutton kan det behövas för arom!!  15 gram kolisar… det är ju ok man tar ju inte så många gram precis. Inte jag iallafall! 3-4 gr. kanske i äggmjölken ibland.

hesv10
0

http://www.chokladfabriken.com/ kan man handla den kakao som är utan vanilj.

fenixthebasketcase
0

I malmö har vi ju underbara chokladfabriken! har du aldrig varit där? :)

[Anega]
0

Här står lite om e-ämnena i chokladkakan:

http://www.hemligekocken.se/forum/viewtopic.php?id=107

gyllenetider
0

#fenixtheb

Haha nä jag har aldrig varit där *skandal* Trodde det bara var en nattklubb för det har det ju varit förr iaf. Man kanske skulle göra ett besök då Glad Tack för upplysningen!

fenixthebasketcase
0

Dom har öppet måndag - fredag 10.oo - 18.oo har jag för mig. Har även jättefin sockerfri choklad (utan sötningsmedel) :)

shomeg
0

Det jag använder nu heter "Kakao El Ceibo". ekologiskt osockrat 100% kakaopulver från småbönder i bolivia, å självklart är det rättviemärkt hehe..  North & south fair trade heter importören.

10.8g kolisar

/shomeg

Icegirl
0

Köper 100%-ig Vahlrona kakao på nätet. Sök på Vahlrona på google så hittar ni. Man behöver bara litet av den jämfört med andra.

gyllenetider
0

#Shomeg:

Är det 10,8 gram kolhydrater per 100 gram då eller?

#Icegirl: Ska kolla runt efter Vahlrona! Glad

marialan
0

Någon som vet hur mycket en matsked (15 ml) kakao väger egentligen? Den känns ju så lätt och det är ju bra att veta på ett ungefär…

Någon som har en brevvåg??

irode
1

en matsked kakao väger 7gr

en dl kakao väger 45gr

shomeg
0

Ja, per 100g

marialan
0

#24 tack Irode!

Då var det mindre än vad jag trodde…

gyllenetider
0

#24 Irode:

Jag vägde 3 msk och fick det till 30 gram. Tog du strukna då eller rågade?

irode
0

Jag har värdet från en kokbok ;-) Det måste vara strukna. Brukar stämma

Men kanske där är variationer beroende på kakaons kvalitet? - jag har för mig att det mesta kakao man köper nu för tiden är fettredusert. Jag vet inte om det har någon betydelse, men kanske?

:-) Inge

shomeg
0

hos mig är en struken matsked 6g.

Men som sagt beror det säkert på antal kolydrater och

fettinnehåll.

/shomeg