Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4468 ggr
spadermadam
0

Stackars människor!

Jag kommer precis hem från ett evenemang där det bjöds på både korvgrillning och fika med massor av kaffebröd.

Korven var sämsta tänkbara, slamkorvar utan många gram kött i. Men jag var hungrig så jag åt en i alla fall utan bröd.

Till kaffet fanns det dammsugare, radiokaka, vetelängder och olika småkakor. Tror de hade havrebollar också.

Men allt kröntes av nån bakelsetävling som hade gått av stapeln och där man uppmanades att ta för sig av alla sorter. Ett stort fat bjöds runt och nog såg det läckert ut. Mina ögon fastnade på något som såg ut att bestå mest av mörk choklad och jag frågade vad de innehöll.

Ja det här är ingen kolesterolfälla inte. Det är bara kakaopulver och mjöl och socker och sen är det MARGARIN i stället för smör. Så du kan lugnt äta dem!

Jag hade lust att ställa mig upp och hålla ett litet anförande för alla människorna men insåg att det skulle vara rätt bortkastat. Men det gnager i mig fortfarande att så många fortfarande går omkring och är så oupplysta och inte fattar hur det är.

Ville bara skriva av mig lite.Glad

greensis
0

… socker och MARGARIN…

Jisses!Flört

Fabricati diem, pvnc!

spadermadam
0

Ja det är märkligt att folk fortfarande tror att det är bättre med margariner och att smör är farligt. Ibland undrar jag om de inte läser tidningar eller alls hänger med i debatten. Kanske är man för miljöskadad som inbiten lchf-are för att inse att det finns en värld därutanför också. Men sorgligt är det.

babybel
0

…Men vi ska vara tacksamma att vi har upptäckt hur det verkligen hänger ihop! Annars hade du ju varit  en av dom människorna som hade stått och mosat i dig allt det där hemska…

Min morfar hade ett bra uttryck som han alltid tog till när man var irriterad över nåt eller någon. Han tittade lugnt på en och sa "Du… var glad att det inte är DU!"

Det tänker jag ofta på när det gäller LCHF. Jag är glad att det inte är jag som proppar i mig margarin, socker, mjölmat osv längre. Om andra vill må dåligt är det upp till dom. Men visst är det frustrerande när man ser okunnigheten som myndigheterna har tvingat på oss…

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

flikkan77
0

Det är jobbigt med okunnigheten. Jag var inlagd på sjukhus i 9 dagar och det var inte alls lätt med maten. Att jag åt proteinpulver med grädde var ju inte bra alls, för det fettet är inte bra för blodet och hjärtat eller hur det nu var de sa…

När jag strök potatis, pasta och ris från min matlista så gav de mig pannkakor med sylt istället. Inte riktigt vad jag tänkt mig. Tillslut så blev det att jag i alla fall kunde byta ut det mot kokta grönsaker men fettet blev alltid margarin.

Allt blev ju svårare eftersom jag är nästan "vegetarian" med.

"You just have to belive…"

arosmannen
0

#2 Ja, tidningarna, de tycks skriva om LCHF när det är läge att sälja lite extra lösnummer, annars dryper de av gamla "hederliga" bantningstips och råd. Bli smal till sommaren, få tvättbräd osv, skrattretande.

Bra journalistik är det ont om.

spadermadam
0

Idag var jag hos på vårdcentralen och satt och bläddrade i en tidning som hette nåt i stil med Dietistmagasinet eller liknande.

Där stod det sida upp och sida ner om nyttan av omättade fetter, hur viktigt det är med frukt och grönt, att man måste äta kolhydrater och att man ska äta fettsnålt m m. Sen fanns det gott om reklam för Becel och andra skitmargariner också.

Först tänkte jag att tidningen var lite gammal men till min fasa såg jag att den kom ut i april i år.

flikkan77
0

#6 Ja, det är lite skrämmande att bläddra i sådana tidningar…

Min kontaktperson jag hade på sjukhuset hade visst en pappa som var dietist så hon kom med en hel del pikar om hur jag borde äta och inte borde äta för att gå ner i vikt. För det visste ju hon.

spadermadam
0

#7 Det är verkligen skrämmande att en så stor yrkesgrupp inte nås av, eller tar till sig, fakta och rön som finns att läsa på så många ställen nu.

Jag pratade lite med en distriktssköterska på vårdcentralen. Hon vet att jag äter lchf sedan en tid och ser att jag gått ner i vikt. Hon undrade hur länge jag skulle hålla på. Livet ut svarade jag. Och vi pratade lite om margariner och smör och hon berättade glatt att hennes ungar minsann åt bregott på mackan nu men inte så mycket eftersom de inte vill bli tjocka.

Ja vad ska man säga?

vinteralvan
0

Det klart att det är svårt för många människor att förstå faran med margarin med tanke på hur TV-reklamen är. Det är ett under att man kan få ljuga så i reklam som Becel och Lätta och andra skräpmärken gör.

Annica38
0

Handlar inte om margariner, men jag måste få berätta vad en bekant som jobbar i en livsmedelsbutik sa till mig imorse.

Hyllan där mitt favoritbacon ligger var tom, så jag frågade henne om de hade mer på lagret eller när nästa leverans kommer. Då frågade hon om det baconet var bättre eftersom de andra tre märkena inte dög. Jag svarade att det var billigast och dessutom innehåller det bara två e-nummer, alltså minst kemikalier.

Jag fick en chock när hon svarade:

-Men då smakar det ju bara gris, fy va äckligt! Förvånad

Hon ville alltså ha fler e-nummer i baconet för annars smakar det äckligt!?!?

fenixthebasketcase
0

Försökte dom ta livet av dig där borta? ;)

fenixthebasketcase
0

Hm.. Av vilken annan anledning skulle man köpa bacon? För att det smakar vindruvor? ><

Annica38
0

Ja, det sa jag också till henne: - jamen det ÄR ju gris! Då grinade hon bara illa! Skrikandes

flikkan77
0

Hur stor smakskillnad är det mellan de med e-nummer och de utan?

Har aldrig hittat några som inte innehåller några e-nummer så jag vet inte.

missaz
0

BLÄ för margarin!!! Finns det något jag ser till att aldrig få i mig och familjen så är det just margarin! Fusk någon enstaka gång med socker eller mjöl känns mycket mer OK!

Annica38
0

Har inte heller hittat bacon utan e-nr, bara en med bara två e-nr i.

Och jag måste säga att jag tycker den är godast också, om det sen beror på saltningen eller e-nr det vet jag inte.

earle
0

Känner igen det här med dumheten, inskränktheten, skygglappsmentaliteten…att informera om lchf är tyvärr ofta som att hälla vatten på en gås. Jag har gjort mitt bästa för att prata med mina kollegor om hur det ligger till med vissa saker, och jag har verkligen försökt att INTE låta för överlägsen, mässande eller fanatisk. Har också försökt att inte tjata eller kommentera deras matval alltför ofta. Jag menar, de har ju rätt att göra sina val utan att ha någon som ständigt är där och hackar. Det förstår jag verkligen.

När jag berättat om lchf, så har knappt någon varit direkt avvisande. Vissa har dock varit avvaktande och aningen skeptiska, vilket inte är så konstigt mht vad vi itutats år efter år. Vidare har flera faktiskt varit klart intresserade av vad jag haft att berätta.

Likförbaskat ser det fortfarande likadant ut på frukost- respektive lunchbordet på jobbet. Inte ett smör- eller Bregottpaket så långt ögat når, bara Lätta och Becel. Mager salami (bara att titta på den får mig att må illa), 3%-ig mjuk-"ost", ultramager skagenröra, Västan-ost, Fruktyoghurt med 0,1% fett etc etc…samt bröd, bröd och åter bröd. Snack och ångest kring kolesterolvärden hit och dit - och hur det är dietfett som höjer dessa.

Jag vet ju inte allt, jag är ingen guru. Men det är faktiskt inte jättesvårt att förstå vissa grundläggande saker kring det här med fett, kolhydrater och myterna kring dessa - om man bara öppnar ögonen en aning och mäktar med att ägna det hela lite, lite tid. Det ter sig dock smått hopplöst ibland, när man ser hur de flesta bara fortsätter att köra på i samma hjulspår. Lögnerna har upprepats en miljon gånger, så då måste de ju vara sanna - eller hur?

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves, sägs det. Dystopiker bör man väl försöka undvika att bli, men visst kan det många gånger kännas så…

fenixthebasketcase
0

Förresten, vilken bacon är det ni har hittat med bara två Enummer?

szwed
0

Jag har faktiskt lyckats att få med mig några som börjat äta lite nyttigare. Dvs de tar med sig ägg och bacon till frukost numeraSkrattande.

samt att de borjat med smör och äkta grädde i matlagningen.

Tyvärr tar det nog lite längre tid innan de slänger  pastan ,riset och potatisen men skam den som ger sigSkrikandes

Agyr07
0

På mitt jobb så var allt annat en Becel bannlyst vid frukosten eftersom det skulle ha så god effekt mot kolesterolet. Efter en diskussion vid lunchbordet om just margariner och den där uppsatsen om margariner som någon här länkade till så fanns det dagen efter bregott. Och gissa vilket paket töms fortare. Just det! Bregott! Dessutom har man röd och grön mjölk att välja på till kaffet. Så ett litet steg blir det varje månad.

magma
0

Nu kommer jag inte ihåg hur många e-nr det var, men innehållsförteckningen var betryggande kort ivarjefall och baconet var rökt- inte späckat med rökarom. Köpte det häromdagen på ICA, det var Tulips ekologiska bacon. Det var gott och inte var det så ettersalt heller, tyckte jag.

flikkan77
0

Ah! Tulips har jag ju sett i vår icaaffär med. Måste testa det då ju.

spadermadam
0

Tulip är väldigt bra. De har fler grejer som jag brukar köpa. Färdiga hamburgare som består av 99% rent nötkött och resten salt och peppar till exempel. Jättebra lat-mat när man har bråttom.

fenixthebasketcase
0

Ja, super! Jag har inte provat de förut men ska göra det nu!

#23 Jag köpte angusburgare, det är kanske dom du menar? Blev så förvånad när det inte var några tillsatser.

missaz
0

Vad gäller bacon med få e-nr så har även scan ekologiskt bacon med bara 2 e-nr; E301 och E250 tror jag det var…

Annica38
0

Och här i Finland heter märket "Majesty".

spadermadam
0

#24 Jag minns inte om de heter Angusburgare men de ligger förpackade i plastpåsar med 12 stora burgare i. De är jättestora och det får bara plats en i taget i stekpannan! Priset ligger på omkring 80 kr men det är över ett kilo så det är värt det tycker jag.

fenixthebasketcase
0

Men då är det nog dom. Ligger i en svartpappersförpackning. :)

spadermadam
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#28 De Tulipburgare jag köper ligger i en gulröd plastförpackning som ett rör nästan. I frysdisken.

fenixthebasketcase
0

Dom har jag inte sett förrut! Vilken butik köper du dom i?

picapica
0

Tulip är ju danskt - har och sverigekontor tydligen. Många danska bönder plågar sina grisar. Köper aldrig danskt kött!

LatMask
0

Apropå det här med information mm går jag en annan väg och pratar om matkvalitet, och DET får en helt annan respons!

När jag pratar om e-nummer, konstigt jox i lightprodukter eller hur skinka tillverkas, är alla, utan undantag, intresserade. Många har läst "Den hemlige kocken".

Väldigt mycket av resonemangen kring matkvalitet leder automatiskt mot LCHF-tänket.

rullz
0

Jag kan förstå varför man inte köper kött där djuren plågats ihjäl, men är det bättre att dom plågades ihjäl helt i onödan då (om ingen vill köpa köttet)?

lil-sis
0

#33 Om folk slutar köpa sådant kött finns ingen efterfrågan = de lägger ner. De fortsätter inte plåga djuren för det finns ingen ekonomisk vinst i det.

rullz
0

Om det ens ska märkas någon skillnad så krävs det att fler än några få ska sluta köpa köttet. Tror det är rätt många som köper Tulip. Man kan ju undra hur mycket kött som skulle gå åt spillo om alla bara slutade. Stackars djur, först plågas dom ihjäl och sedan slängs köttet.

missaz
0

Angående plågade grisar; i en riktig hamburgare ska det bara vara nötkött… I och för sig är det inget som säger att nötkreaturen inte plågas, men det har man ju iaf inte hört något om. (jag har föresten slutat köpa danskt griskött…)

lil-sis
0

Och någon måste ju börja.

Med ditt synsätt så är det ju bara att lägga ner alla försök till förändringar, oavsett vad. Någon måste börja och sedan se till att allt fler hakar på.

"Det är ingen idé" är snudd på värre än att stoppa huvudet i sanden.

spadermadam
0

De flesta Icabutiker har Tulips burgare.

fenixthebasketcase
0

Jag köpte scans ekobacon igår. Får se om den är mumsig. :)

Då blir det ica jag ska kolla in! Citygross hade inga.