Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1074 ggr
Mojjan73
0

Ah vad smakerna förändras..

Innan jag började med den här livsstilen så drack jag lightläsk ofta.. det började redan på VV-tiden (ca13 år sedan) då man fick dricka lättdryck. Nu har vi aldrig lightdryck hemma men i lördags var jag på examensfest och det enda som fanns var öl och lightläsk.. Jag tänkte att ett litet glas lightläsk får vara mitt första syndande på över en månad. Men OJ säger jag bara!! För det första smakade det URK Skrikandes och för det andra så fick jag betala ungefär 100 gånger om dagen efter. Detta lilla lilla glas med äcklig lightläsk gjorde så jag fick en hejdundrandes baksmälla (!) nästa dag. Jag hade sån vidrig huvudvärk att jag inte visste om jag skulle spy eller inte. Nu först inser jag vilket gift jag hällt i mig under alla dess år och min kropp som nu är helt avgiftad från kemiska produkter skrek STOPP i högan sky. Så aldrig mer lightläsk för mig i alla fall, det är en sak som är säker.

Tänk ändå vad smakerna förändras allteftersom man äter den här kosten. Allt smakar mer på något vis… och saker doftar också mer. Det märkte jag på min promenad för några dagar sedan, blommorna doftade helt underbart ute, skogen doftade annorlunda… jag NJUTER av detta. Skrattande

Fler som upptäckt detta? Jag antar det men vore kul att höra vad ni andra har upptäckt som förändrats i smak och luktväg.

babybel
0

Ja visst ändras smaken… Jag klarar heller inte av dessa otäcka lightsmaker som släkt och vänner envisas med att försöka pracka på mig, det smakar apa helt enkelt! Konstgjort och kemikaliskt, och alldeles för sött. Blä.

Nuförtiden håller jag mig mest till kranvatten med lite citron i, det är alldeles tillräckligt med smak.

Vad gäller smaker och dofter så håller jag med dig också, allting är liksom förstärkt jämfört med förut. Tyvärr är det väl så att vi har haft undermåligt luktsinne i många många år - det vi känner nu är så det SKA vara!

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

[Anega]
0

Läsk smakar jättekonstigt, håller med. Ang. dofter så var det några år sen jag minskade syntetiska dofter drastiskt och jag är väldigt känslig för konstgjorda dofter också. Tacka vet jag äkta rena dofter :).

QueenRoxy
0

Jag har aldrig druckit läsk (enda kolsyran jag gillar är den i skumpa) eller lightsaft, men märker på andra sätt att smakupplevelserna ändrats. Alla smaker känns mer och jag kan känna när jag t ex gjort en sås de enskilda smakerna på de olika ingridienserna, inte bara en enda "gemensam" smak. Jag använder nästan inget salt i matlagningen längre eftersom det annars smakar för salt. Söta grejer kan jag knappast alls äta längre (85% ekologisk choklad går bra!).

Mitt luktsinne har alltid varit känsligt, men det kan vara att jag känner dofter/lukter ännu bättre nu..

vinteralvan
0

Jag och min man har alltid älskat stark mat, riktigt starka med massor av chili, men nu är det plötsligt för starkt. Allt smakar mer och luktar mer, det är underbart att ha fått tillbaka både smak och luktsinne.

Lena123
0

Har heller aldrig varit en stor läskdrickare men har tagit ett glas iskall cola ibland men nu klarar jag inte ens en klunk.Känns som om man dricker flytande sockerSkrikandesvilket man ju faktiskt gör på sätt och vis.

Jag brukade unna mig en 10g bit 70% choklad någon gång i veckan i början av min LCHF-tid men den är aldeles för söt numera,jag som tyckte att den smakade bittert förut.Saknar den inte ensSkrattande

Kommer ihåg min farfar då han på läkarens bestämda inrådan slutade röka tvärt på 80-talet efter att ha varit kedjerökare i närmare 50 år.

Han vart jätteförvånad över hur gott maten smakade och tog gärna om en gång extra,det måste vara lite samma effekt som det här…

http://www.winthers-skafferi.se/

fenixthebasketcase
0

Jag har alltid tyckt att alla lightprodukter som min VV-mamma envisats att handla hem smakat skit.

Har dock märkt att jag tycker vanlig laktosfri yoghurt helt plötsligt smakar lite sött. :O

elisabeth83
0

Är det någon mer än jag som tycker att saker smakar mer beskt på denna kost? Jag har hållt på sen början av detta år.

Pasi
0

Jag tycker att smaksinnet förstärkts väldigt mycket….grönsaker blivit goda, grädde sött.

Har också märkt att saker jag älskat tidigare smakar rent illa nu…bla många sorters korv, gyros från Lidl, salt…..

fenixthebasketcase
0

Jag var helt ägg och salt-tokig när jag började med LCHF. Hade inte ätit ägg på flera år pga magen och när jag gjorde min första äggröra med massa salt på var jag i himmelriket, mums! :)

Nu blir jag dock illamående av bara tanken.. :S

Kalle-B
0

Jag älskar numera smaken av "rena" livsmedel. Behöver inte en massa kryddor o såser o finesser. Fantastiskt god smak på "vanligt" kött av olika sorter, gärna tillsammans med vanligt smör utan kryddor. Min hustru som älskar krydder o sånt förstår mig inte utan tycker jag har brist på fantasi - men jag bara njuterGlad - och tycker att hon förvanskar sin mat…

(Jag har tyvärr inte lyckats att få över henne på LCHF, hon är en inbiten brödälskare.)

vinteralvan
0

Prova att baka ett LCHF-bröd till henne.