Kryddor
Hej
Jag ny på denna diet, jag undrar hur det är med kryddor ? kan man använda det hur mycket som helst, tacokrydda tex ?
mvh
marie

Hej!
Rena kryddor är inget problem i rimlig mängd.
Däremot ska man se upp med kryddblandningar.
Dom innehåller mest salt samt en massa natriumglutamat i olika former. Ibland smyger det sig även in lite olika sockerarter.
Blanda själv eller se om du kan hitta nån som bara innehåller kryddor.
Framförallt glutamaten bör man akta sig för. Själv känner jag om jag ätit något med glutamat. Suget kommer direkt.
Sten R
På Lidl finns kryddor utan några tillsatser, exempelvis örtkryddor (blandade). Jättegott!

Åh jag hade ingen aning om att Lidl hade kryddblandningar, måste kolla in. :)

Om du läser innehållsförteckningen på tex. Tacokryddmix som du köper färdig så ser du att Dextros (socker) eller liknande är första eller andra ingrediens så det skulle jag vara försiktig med att äte stora mängder av. Blanda egen utan socker!
Precis som föregående talare så säger så innehåller många kryddmixer även glutamat (E621) vilket av många anses vara väldigt skadligt. Men eftersom man äter förhållandevis lite av kryddorna så tror jag att man skall använda sitt sunda förnuft helt enkelt.

Varning för lidls vitpeppar och sådana kryddor iaf. De smakar pecka och jag har förstört 2 maträtter HELT bara genom deras vitpeppar, innan jag insåg att det var den som var boven i dramat.
Deras frystorkade örter (persilja, gräslök, örtagårdskrydda) är däremot finemang.
Här kommer ett recept på bra tacokrydda man kan göra själv:
Till 600g köttfärs
1 tsk salt
1 tsk chilipeppar (ren peppar, inte pulver)
3 tsk spiskummin
1 tsk lökpulver
2 tsk paprikapulver
0,5 tsk oregano
1 krm vitlökspulver
För fylligare smak kan lite köttbuljong (utan glutamat) och lite tomatpuré tillsättas.
Santa Maria har påsar med ekologiska kryddor, där finns citronpeppar och grillkrydda utan en massa glutamat och annat skräp. Finns i nästan alla livsmedelsaffärer…

Finns det citronpeppar utan glutamat? :O jag har letat som en dåre!